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Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.

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Trost der Seefahrenden.
me antworte ich also: Wann ich nicht wüste/ daß die Trunckenheit die allergröste vnd
schädlichste Kranckheit Leibs vnd der Seelen wäre/ wolte ich dieses Blat Pappier gern
vnbeschrieben gelassen haben. Man lese die alten vnd newen Historien/ so wird man fin-
den/ daß das meiste Böse/ so jemaln geschehen/ in der Trunckenheit geschehen sey. Da-
rumb ich nur etliche wenige wil anzeigen/ zu beweisen/ daß es wahr sey: Hätte Noah sich
nicht voll Wein getruncken/ hätte er sich nicht vor seinen Kindern entblöst/ vnd ihnen
Aergernuß geben. Hätte Loth sich nicht den Trunck vbermannen lassen/ hätte er keine Blut-
schande mit seinen beyden Töchtern begangen; vielleicht hette David keinen Ehebruch mit
Bathseba begangen/ vnd der vnschuldige Todt deß getrewen Dieners Vriae vermitten
blieben: Wäre Johannes der Täuffer in der Wüste geblieben/ wild Honig vnd Hewschre-
cken gessen/ vnd Wasser darzu getruncken/ vnd fich die leckere Hoffbißlein nicht verführen
lassen/ hätte er seinen Kopff behalten. Hätte Samson vnd Holofernes nicht sich truncken
getruncken/ wären sie durch die Weiber nicht vmbs Leben kommen: Dieser Exemplen
könte man viel tausend auß den Historien anziehen/ vnd darmit beweisen/ daß alles vbel
von der Trunckenheit herkomt/ welches aber vnnöhtig ist/ dann die Sach gar zu klar vor
Augen ligt/ vnd täglich gesehen wird. Ein jedweder gehe in sich selber/ vnd bedencke sein
Leben/ Thun vnd Lassen/ so wird er finden/ daß ihme sein Böses oder Sünde/ das er sein
Lebtag verübet/ mehrertheils auß der Trunckenheit entsprungen sey. Es nimmt ihm
mancher vor/ bey Mahlzeiten nicht mehr zu trincken/ als was er wol vertragen kan; so er
aber bey Gesellschafft immer das eine gute Bißlein nach dem andern zu sich nimbt/ so
schmeckt auch auff ein Bißlein ein gut Trüncklein/ vnd schleicht eines nach dem andern
hinein/ ehe mans gewahr wird/ vnd wann es darinnen ist/ so operirt es/ vnd stellt bey
etlichen lose Händel an. Wann die gleich sam stillsitzende Geister durch den Wein-Geist
ermundert vnd gestärcket worden/ so lassen sie sich mercken vnd sehen/ was für Geister es
seynd. Die Trinckgeister nehmen grosse Becher/ vnd bringen Gesundheiten herumb/
vnd machen auß vernünfftigen Menschen vnvernünfftige Schweine. Der Hadergeist
der kan nicht länger Ruhe haben/ vnd suchet alles herfür/ das zu einen Hader vnd Ge-
zäncke/ ja gar zum schlagen Vrsach gibet. Der vnkeusche Hurengeist fehret seinem Be-
wahrer/ dem Leib/ in die Augen/ Hände vnd Füsse/ vnd führet dieselbe so lang/ biß sie ih-
ren Willen gehabt. Mit den Augen wincken sie ihres gleichen/ mit den Füssen tretten sie
vnter dem Tisch/ mit den Händen greiffen sie/ da sie nicht solten; welches mancher/ oder
manche/ vielleicht nit thät/ wann der Trunck solches nicht verursachet: Davon entstehet
Hurerey/ Ehebruch/ Todtschlag/ Verzweiflung. Wie viel Kinder werden von den leicht-
fertigen Huren heimlich vmbs Leben gebracht/ wann sie nicht wissen womit hin? Nach der
Hurerey folget auch ein Diebstall: Jst die Fraw hürisch/ so trägt sie dem Mann ab/ vnd ste-
cket es den stinckenden/ schweinischen Gugucken zu; entziehet solches den andern Kindern-
Jst der Mann hürisch/ so hengt er das jenige den losen Huren an/ welches seine Hauß-
fraw vnd liebe Kinder offt selber von nöthen hätten: Seynd Knecht vnd Mägd hürisch/
so müssens die Herren vnd Frawen entgelten: seynd die Kinder also/ so tragen sie Vatter

vnd

Troſt der Seefahrenden.
me antworte ich alſo: Wann ich nicht wuͤſte/ daß die Trunckenheit die allergroͤſte vnd
ſchaͤdlichſte Kranckheit Leibs vnd der Seelen waͤre/ wolte ich dieſes Blat Pappier gern
vnbeſchrieben gelaſſen haben. Man leſe die alten vnd newen Hiſtorien/ ſo wird man fin-
den/ daß das meiſte Boͤſe/ ſo jemaln geſchehen/ in der Trunckenheit geſchehen ſey. Da-
rumb ich nur etliche wenige wil anzeigen/ zu beweiſen/ daß es wahr ſey: Haͤtte Noah ſich
nicht voll Wein getruncken/ haͤtte er ſich nicht vor ſeinen Kindern entbloͤſt/ vnd ihnen
Aergernuß geben. Haͤtte Loth ſich nicht den Trunck vbermañen laſſen/ haͤtte er keine Blut-
ſchande mit ſeinen beyden Toͤchtern begangen; vielleicht hette David keinen Ehebruch mit
Bathſeba begangen/ vnd der vnſchuldige Todt deß getrewen Dieners Vriæ vermitten
blieben: Waͤre Johannes der Taͤuffer in der Wuͤſte geblieben/ wild Honig vnd Hewſchre-
cken geſſen/ vnd Waſſer darzu getruncken/ vnd fich die leckere Hoffbißlein nicht verfuͤhren
laſſen/ haͤtte er ſeinen Kopff behalten. Haͤtte Samſon vnd Holofernes nicht ſich truncken
getruncken/ waͤren ſie durch die Weiber nicht vmbs Leben kommen: Dieſer Exemplen
koͤnte man viel tauſend auß den Hiſtorien anziehen/ vnd darmit beweiſen/ daß alles vbel
von der Trunckenheit herkomt/ welches aber vnnoͤhtig iſt/ dann die Sach gar zu klar vor
Augen ligt/ vnd taͤglich geſehen wird. Ein jedweder gehe in ſich ſelber/ vnd bedencke ſein
Leben/ Thun vnd Laſſen/ ſo wird er finden/ daß ihme ſein Boͤſes oder Suͤnde/ das er ſein
Lebtag veruͤbet/ mehrertheils auß der Trunckenheit entſprungen ſey. Es nimmt ihm
mancher vor/ bey Mahlzeiten nicht mehr zu trincken/ als was er wol vertragen kan; ſo er
aber bey Geſellſchafft immer das eine gute Bißlein nach dem andern zu ſich nimbt/ ſo
ſchmeckt auch auff ein Bißlein ein gut Truͤncklein/ vnd ſchleicht eines nach dem andern
hinein/ ehe mans gewahr wird/ vnd wann es darinnen iſt/ ſo operirt es/ vnd ſtellt bey
etlichen loſe Haͤndel an. Wann die gleich ſam ſtillſitzende Geiſter durch den Wein-Geiſt
ermundert vnd geſtaͤrcket worden/ ſo laſſen ſie ſich mercken vnd ſehen/ was fuͤr Geiſter es
ſeynd. Die Trinckgeiſter nehmen groſſe Becher/ vnd bringen Geſundheiten herumb/
vnd machen auß vernuͤnfftigen Menſchen vnvernuͤnfftige Schweine. Der Hadergeiſt
der kan nicht laͤnger Ruhe haben/ vnd ſuchet alles herfuͤr/ das zu einen Hader vnd Ge-
zaͤncke/ ja gar zum ſchlagen Vrſach gibet. Der vnkeuſche Hurengeiſt fehret ſeinem Be-
wahrer/ dem Leib/ in die Augen/ Haͤnde vnd Fuͤſſe/ vnd fuͤhret dieſelbe ſo lang/ biß ſie ih-
ren Willen gehabt. Mit den Augen wincken ſie ihres gleichen/ mit den Fuͤſſen tretten ſie
vnter dem Tiſch/ mit den Haͤnden greiffen ſie/ da ſie nicht ſolten; welches mancher/ oder
manche/ vielleicht nit thaͤt/ wann der Trunck ſolches nicht verurſachet: Davon entſtehet
Hurerey/ Ehebruch/ Todtſchlag/ Verzweiflung. Wie viel Kinder werden von den leicht-
fertigen Huren heimlich vmbs Leben gebracht/ wann ſie nicht wiſſen womit hin? Nach der
Hurerey folget auch ein Diebſtall: Jſt die Fꝛaw huͤriſch/ ſo traͤgt ſie dem Mann ab/ vnd ſte-
cket es den ſtinckenden/ ſchweiniſchen Gugucken zu; entziehet ſolches den andern Kindern-
Jſt der Mann huͤriſch/ ſo hengt er das jenige den loſen Huren an/ welches ſeine Hauß-
fraw vnd liebe Kinder offt ſelber von noͤthen haͤtten: Seynd Knecht vnd Maͤgd huͤriſch/
ſo muͤſſens die Herren vnd Frawen entgelten: ſeynd die Kinder alſo/ ſo tragen ſie Vatter

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[566/0580] Troſt der Seefahrenden. me antworte ich alſo: Wann ich nicht wuͤſte/ daß die Trunckenheit die allergroͤſte vnd ſchaͤdlichſte Kranckheit Leibs vnd der Seelen waͤre/ wolte ich dieſes Blat Pappier gern vnbeſchrieben gelaſſen haben. Man leſe die alten vnd newen Hiſtorien/ ſo wird man fin- den/ daß das meiſte Boͤſe/ ſo jemaln geſchehen/ in der Trunckenheit geſchehen ſey. Da- rumb ich nur etliche wenige wil anzeigen/ zu beweiſen/ daß es wahr ſey: Haͤtte Noah ſich nicht voll Wein getruncken/ haͤtte er ſich nicht vor ſeinen Kindern entbloͤſt/ vnd ihnen Aergernuß geben. Haͤtte Loth ſich nicht den Trunck vbermañen laſſen/ haͤtte er keine Blut- ſchande mit ſeinen beyden Toͤchtern begangen; vielleicht hette David keinen Ehebruch mit Bathſeba begangen/ vnd der vnſchuldige Todt deß getrewen Dieners Vriæ vermitten blieben: Waͤre Johannes der Taͤuffer in der Wuͤſte geblieben/ wild Honig vnd Hewſchre- cken geſſen/ vnd Waſſer darzu getruncken/ vnd fich die leckere Hoffbißlein nicht verfuͤhren laſſen/ haͤtte er ſeinen Kopff behalten. Haͤtte Samſon vnd Holofernes nicht ſich truncken getruncken/ waͤren ſie durch die Weiber nicht vmbs Leben kommen: Dieſer Exemplen koͤnte man viel tauſend auß den Hiſtorien anziehen/ vnd darmit beweiſen/ daß alles vbel von der Trunckenheit herkomt/ welches aber vnnoͤhtig iſt/ dann die Sach gar zu klar vor Augen ligt/ vnd taͤglich geſehen wird. Ein jedweder gehe in ſich ſelber/ vnd bedencke ſein Leben/ Thun vnd Laſſen/ ſo wird er finden/ daß ihme ſein Boͤſes oder Suͤnde/ das er ſein Lebtag veruͤbet/ mehrertheils auß der Trunckenheit entſprungen ſey. Es nimmt ihm mancher vor/ bey Mahlzeiten nicht mehr zu trincken/ als was er wol vertragen kan; ſo er aber bey Geſellſchafft immer das eine gute Bißlein nach dem andern zu ſich nimbt/ ſo ſchmeckt auch auff ein Bißlein ein gut Truͤncklein/ vnd ſchleicht eines nach dem andern hinein/ ehe mans gewahr wird/ vnd wann es darinnen iſt/ ſo operirt es/ vnd ſtellt bey etlichen loſe Haͤndel an. Wann die gleich ſam ſtillſitzende Geiſter durch den Wein-Geiſt ermundert vnd geſtaͤrcket worden/ ſo laſſen ſie ſich mercken vnd ſehen/ was fuͤr Geiſter es ſeynd. Die Trinckgeiſter nehmen groſſe Becher/ vnd bringen Geſundheiten herumb/ vnd machen auß vernuͤnfftigen Menſchen vnvernuͤnfftige Schweine. Der Hadergeiſt der kan nicht laͤnger Ruhe haben/ vnd ſuchet alles herfuͤr/ das zu einen Hader vnd Ge- zaͤncke/ ja gar zum ſchlagen Vrſach gibet. Der vnkeuſche Hurengeiſt fehret ſeinem Be- wahrer/ dem Leib/ in die Augen/ Haͤnde vnd Fuͤſſe/ vnd fuͤhret dieſelbe ſo lang/ biß ſie ih- ren Willen gehabt. Mit den Augen wincken ſie ihres gleichen/ mit den Fuͤſſen tretten ſie vnter dem Tiſch/ mit den Haͤnden greiffen ſie/ da ſie nicht ſolten; welches mancher/ oder manche/ vielleicht nit thaͤt/ wann der Trunck ſolches nicht verurſachet: Davon entſtehet Hurerey/ Ehebruch/ Todtſchlag/ Verzweiflung. Wie viel Kinder werden von den leicht- fertigen Huren heimlich vmbs Leben gebracht/ wann ſie nicht wiſſen womit hin? Nach der Hurerey folget auch ein Diebſtall: Jſt die Fꝛaw huͤriſch/ ſo traͤgt ſie dem Mann ab/ vnd ſte- cket es den ſtinckenden/ ſchweiniſchen Gugucken zu; entziehet ſolches den andern Kindern- Jſt der Mann huͤriſch/ ſo hengt er das jenige den loſen Huren an/ welches ſeine Hauß- fraw vnd liebe Kinder offt ſelber von noͤthen haͤtten: Seynd Knecht vnd Maͤgd huͤriſch/ ſo muͤſſens die Herren vnd Frawen entgelten: ſeynd die Kinder alſo/ ſo tragen ſie Vatter vnd

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 566. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/580>, abgerufen am 22.11.2024.