Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.Erster Theil so weit verjohren/ daß er noch halb süß ist/ vnd zängert: geschicht es nicht/ so ist die Schuldnicht mein/ weilen ich alles vmbständig gedacht. Fängest du zu früh oder bald an zu de- stilliren/ vnd der Most noch nicht entlassen ist/ so gibt er kein Oel von sich. Wartest du zu lange/ so fällt das Oleum mit den Hefen zu boden/ vnd erlangest wider keins: darumb du alles zu rechter Zeit thun solt. Wie nun dieses Oleum durch seinen eignen Spiritum, Sal fixum vnd volatile zu einer Essentia zu bringen/ ist allbereit oben gesetzt. Worzu dieselbe dienen/ darff keines Beschreibens/ dann jederman bekant ist/ was für ein leben- digmachende vnd hertzstärckende Krafft in dem Wein stecke/ darin doch nicht viel Oleum ist/ welches der beste Theil der Vegetabilien, wie oben gesetzt/ vnd darzu mit einer grossen Quantität vngeschmackten Wasser/ vnd Tartaro crudo noch vereiniget/ die Essentia aber dessen cruditäten/ nemlich deß Wassers vnd Tartari sie befreyet/ sondern nach rech- ter proportion auß den reinsten 3. Theilen/ oder tribus principiis, als Salis Sulphuris & Mercurii, zusammen gesetzet/ vnd billich Quinta Essentia, oder Anima Vini mag genen- net werden. Der nun solche hat/ wird sehen/ wozu sie ihme diene/ vnd zu brauchen sey. Dieses Dieses soll bey den Essentiis in acht genommen werden/ daß man selbige mit doppel- Vnd weilen ich mir vorgenommen/ der Vegetabilischen Essent. Bereitungen/ seiner
Erſter Theil ſo weit verjohren/ daß er noch halb ſuͤß iſt/ vnd zaͤngert: geſchicht es nicht/ ſo iſt die Schuldnicht mein/ weilen ich alles vmbſtaͤndig gedacht. Faͤngeſt du zu fruͤh oder bald an zu de- ſtilliren/ vnd der Moſt noch nicht entlaſſen iſt/ ſo gibt er kein Oel von ſich. Warteſt du zu lange/ ſo faͤllt das Oleum mit den Hefen zu boden/ vnd erlangeſt wider keins: darumb du alles zu rechter Zeit thun ſolt. Wie nun dieſes Oleum durch ſeinen eignen Spiritum, Sal fixum vnd volatile zu einer Eſſentia zu bringen/ iſt allbereit oben geſetzt. Worzu dieſelbe dienen/ darff keines Beſchreibens/ dann jederman bekant iſt/ was fuͤr ein leben- digmachende vnd hertzſtaͤrckende Krafft in dem Wein ſtecke/ darin doch nicht viel Oleum iſt/ welches der beſte Theil der Vegetabilien, wie oben geſetzt/ vnd darzu mit einer groſſen Quantitaͤt vngeſchmackten Waſſer/ vnd Tartaro crudo noch vereiniget/ die Eſſentia aber deſſen cruditaͤten/ nemlich deß Waſſers vnd Tartari ſie befreyet/ ſondern nach rech- ter proportion auß den reinſten 3. Theilen/ oder tribus principiis, als Salis Sulphuris & Mercurii, zuſammen geſetzet/ vnd billich Quinta Eſſentia, oder Anima Vini mag genen- net werden. Der nun ſolche hat/ wird ſehen/ wozu ſie ihme diene/ vnd zu brauchen ſey. Dieſes Dieſes ſoll bey den Eſſentiis in acht genommen werden/ daß man ſelbige mit doppel- Vnd weilen ich mir vorgenommen/ der Vegetabiliſchen Eſſent. Bereitungen/ ſeiner
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Erſter Theil
ſo weit verjohren/ daß er noch halb ſuͤß iſt/ vnd zaͤngert: geſchicht es nicht/ ſo iſt die Schuld
nicht mein/ weilen ich alles vmbſtaͤndig gedacht. Faͤngeſt du zu fruͤh oder bald an zu de-
ſtilliren/ vnd der Moſt noch nicht entlaſſen iſt/ ſo gibt er kein Oel von ſich. Warteſt du zu
lange/ ſo faͤllt das Oleum mit den Hefen zu boden/ vnd erlangeſt wider keins: darumb du
alles zu rechter Zeit thun ſolt. Wie nun dieſes Oleum durch ſeinen eignen Spiritum,
Sal fixum vnd volatile zu einer Eſſentia zu bringen/ iſt allbereit oben geſetzt. Worzu
dieſelbe dienen/ darff keines Beſchreibens/ dann jederman bekant iſt/ was fuͤr ein leben-
digmachende vnd hertzſtaͤrckende Krafft in dem Wein ſtecke/ darin doch nicht viel Oleum
iſt/ welches der beſte Theil der Vegetabilien, wie oben geſetzt/ vnd darzu mit einer groſſen
Quantitaͤt vngeſchmackten Waſſer/ vnd Tartaro crudo noch vereiniget/ die Eſſentia
aber deſſen cruditaͤten/ nemlich deß Waſſers vnd Tartari ſie befreyet/ ſondern nach rech-
ter proportion auß den reinſten 3. Theilen/ oder tribus principiis, als Salis Sulphuris &
Mercurii, zuſammen geſetzet/ vnd billich Quinta Eſſentia, oder Anima Vini mag genen-
net werden.
Der nun ſolche hat/ wird ſehen/ wozu ſie ihme diene/ vnd zu brauchen ſey. Dieſes
halte ich dafuͤr/ daß dieſelbe ſehr gut gegen Gifft ſeyn muͤſſe: Dann weilen die Alten ge-
ſchrieben/ daß keine Schlang/ oder ander gifftige Thier/ ſich in den Weinbergen auff-
halte/ wann der Weinſtock bluͤet/ vnd das Oleum oder Eſſentia Vini ſolches Geruchs
theilhafftig/ auch ſelbe nicht uͤbel in gifftigen Seuchen zu gebrauchen ſeyn ſolte.
Dieſes ſoll bey den Eſſentiis in acht genommen werden/ daß man ſelbige mit doppel-
ten Blaſen/ (vnd nicht mit Wachs/ welches davon ſchmeltzet) bewahre/ daß der Spiritus
volatilis nicht verrieche oder exhalire; wann ſolches geſchehe/ wuͤrde ſich das Oleum wie-
der von dem ſchwachen Spir. ſcheiden/ vnd die Eſſent. verderben.
Vnd weilen ich mir vorgenommen/ der Vegetabiliſchen Eſſent. Bereitungen/
vnd nicht von derſelben weitlaͤufftigem Gebrauch zu handeln/ ſoll es auff dieſes mal auch
darbey verbleiben/ vnd einem jedwedern ſeine Meinung gelaſſen werden. Wann es
aber dißmals meine Zeit haͤtte leiden wollen/ wolte ich gleichwol von etlichen ſpecificis
Meldung gethan haden/ kan aber auff ein ander mal geſchehen. Das ſage ich zur Nach-
richt/ daß ſehr viel in dem Wein verborgen ſtecket/ vnd doch wenigen bekant iſt: Wann
mans erzehlen ſolte/ ſich jederman daruͤber verwundern wuͤrde: Gehoͤret aber hieher
nicht/ ſondern in das Opus vegetabile, welches (wanns Gott zulaͤſſet) auch bald folgen
wird. Noch eines hieher zu ſetzen/ ich nicht vnterlaſſen kan/ weilen der Weine gedacht/
darzudie Eſſent. herbarum auch ſehr nuͤtzlich ſeyn/ wann man ſelbige im Vorrath in den
Apotheken allzeit finden kan/ nemblichen 1. 2. 3. oder mehr Tropffen/ nachdeme man die
Weine ſtarck haben will/ von guten Eſſeutiis in eine Kanne Wein gethan/ vmbgeſchuͤt-
telt/ daß der Wein die Eſſentiam annimbt/ ſo bekom̃t man alſobald einen lieblichen kla-
ren Wein/ nach Art vnd Natur der Eſſentiæ, die darein gethan iſt: vnd kan man alſo-
bald auß einem Faß vnterſchiedliche Weine laſſen/ zur recreation vnd contentement
ſeiner
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