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Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.

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Trost der Seefahrenden.

Ausser diesen Tugenden so der Spiritus Salis, vnd insonderheit den Oleum auri
per Spiritum Salis
bereitet/ in- vnd äusserlich erweiset/ ist er auch sehr sehr gut/ der Trun-
ckenheit vorzukommen/ vnd sich darfür zu bewahren/ als vor dem grösten vnd schädlich-
sten Laster/ Gifft vnd Wurtzel alles Vnglücks vnd Schadens/ vnd Thür zu allen Sün-
den. Dieweiln nun genug bekand/ daß die Trunckenheit allen Menschen ein schädliche
Gifft ist/ vnd vnzehlich viel Vnglück darauß entstehet/ als solten billich alle Menschen
dieselbige schewen vnd meyden/ ja wie vor Gifft vnd Pestilentz sich hüten vnd vorsehen:
Weil aber ein solches Laster allenthalben im Schwang gehet/ vnd sonderlich in denen
Ländern da der Wein häuffig wächset/ so wird sie nicht für eine Sünde oder Schande/
sondern nur für eine Gewonheit geachtet/ sonderlich weil Groß vnd Klein sich darmit
delectiren oder belustigen. Es ginge wol hin/ daß man trüncke biß daß man frölich wür-
de/ man bleibt aber nicht darbey/ sondern der Mißbrauch ist so groß/ daß man kein Ziel
noch Maß zu gebrauchen weiß/ immer der eine den andern zum trincken anreitzet/ vnd
werden die jenige/ die fein grosse Becher voll bescheid thun können/ mehr geachtet als ein
erfahrener Philosophus. Es wird nicht allein die edle Gabe GOttes/ der liebe Wein/
so schändlich dardurch verderbt vnd vnnützlich verthan/ sondern die Menschen thun ih-
nen an ihrer eigenen Gesundheit grossen Schaden. Wann sich ein Mensch selber zu todt
säufft/ ich glaube nicht/ daß er in einen andern Himmel kommen werde als zu denen/
welche sich vmb Geitzes oder andern Vrsachen halben erhängt/ oder ertränckt haben. Ein
verzweiffelter/ der sich selber vmbs Leben bringt/ thut solche Sünde nur einmal/ vielleicht
wann er wieder könte lebendig werden/ er es ein andermal nicht wieder thun würde: Ein
Vollsäuffer aber begehet solche Sünde täglich/ wird nüchtern/ vnd thut es wieder/ vnd
hat gar kein Mißfallen daran/ bildet ihme auch nicht ein/ daß er ein Sünde darin bege-
he/ macht ihme den Weg zum Himmel fein weit/ gedenckt/ wohin so viel kommen/ da
wolle er anch hin/ auffdaß er gute Zechbrüder finden möge; wie jener sterbende Trinck-
Bruder fragte/ (daman ihm von den Himmel sagte/ daß er hinein kommen würde/
wann er hertzliche Rewe vnd Leid über sein Gottlos Leben haben/ vnd sich der Verdien-
sten Christi theilhafftig machen würde) ob man dann auch darinn lustig zechte? da ihme
geantwortet/ nein/ man hätte daselbsten weder Hunger noch Durst/ da [s]agte er/ so be-
gehre ich auch nicht hinein: damit fuhr er dahin/ in den Schwein vnd Sauff-Himmel.
Das weiß ihm der Teuffel fein zu Nutz zu machen/ vnd viel Kinder dardurch zu sich zu
locken/ (wie bey den Hexen vnd Zaubern zu sehen) welche bekennen/ daß ihne der Teuffel
zugesagt/ nach diesem Leben an einen solchen Ort zu bringen/ danichts anders getrieben
werde/ als essen/ trincken/ buhlen/ vnd alle Wollust deß Fleisches. Diese Predigt klingt
der Leichtfertigkeit besser in die Ohren/ als wann man von Rew vnd Leyd über die Sün-
de/ nüchterem vnd mässigem Leben/ vnd dergleichen saget; das gehet nicht zu Hertzen/ das
Böse aber gehet wie geschmiert ein/ daher bekommt der Teuffel so viel Kinder. Möchte
mancher sagen: Was gehet Glaubern an/ daß er eine Medicin gegen die Trunckenheit
beschreibet/ die doch keine Kranckheit ist/ sondern vielmehr ein lustiges Exercitium? De-

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Troſt der Seefahrenden.

Auſſer dieſen Tugenden ſo der Spiritus Salis, vnd inſonderheit den Oleum auri
per Spiritum Salis
bereitet/ in- vnd aͤuſſerlich erweiſet/ iſt er auch ſehr ſehr gut/ der Trun-
ckenheit vorzukommen/ vnd ſich darfuͤr zu bewahren/ als vor dem groͤſten vnd ſchaͤdlich-
ſten Laſter/ Gifft vnd Wurtzel alles Vngluͤcks vnd Schadens/ vnd Thuͤr zu allen Suͤn-
den. Dieweiln nun genug bekand/ daß die Trunckenheit allen Menſchen ein ſchaͤdliche
Gifft iſt/ vnd vnzehlich viel Vngluͤck darauß entſtehet/ als ſolten billich alle Menſchen
dieſelbige ſchewen vnd meyden/ ja wie vor Gifft vnd Peſtilentz ſich huͤten vnd vorſehen:
Weil aber ein ſolches Laſter allenthalben im Schwang gehet/ vnd ſonderlich in denen
Laͤndern da der Wein haͤuffig waͤchſet/ ſo wird ſie nicht fuͤr eine Suͤnde oder Schande/
ſondern nur fuͤr eine Gewonheit geachtet/ ſonderlich weil Groß vnd Klein ſich darmit
delectiren oder beluſtigen. Es ginge wol hin/ daß man truͤncke biß daß man froͤlich wuͤr-
de/ man bleibt aber nicht darbey/ ſondern der Mißbrauch iſt ſo groß/ daß man kein Ziel
noch Maß zu gebrauchen weiß/ immer der eine den andern zum trincken anreitzet/ vnd
werden die jenige/ die fein groſſe Becher voll beſcheid thun koͤnnen/ mehr geachtet als ein
erfahrener Philoſophus. Es wird nicht allein die edle Gabe GOttes/ der liebe Wein/
ſo ſchaͤndlich dardurch verderbt vnd vnnuͤtzlich verthan/ ſondern die Menſchen thun ih-
nen an ihrer eigenen Geſundheit groſſen Schaden. Wann ſich ein Menſch ſelber zu todt
ſaͤufft/ ich glaube nicht/ daß er in einen andern Himmel kommen werde als zu denen/
welche ſich vmb Geitzes oder andern Vrſachen halben erhaͤngt/ oder ertraͤnckt haben. Ein
verzweiffelter/ der ſich ſelber vmbs Leben bringt/ thut ſolche Suͤnde nur einmal/ vielleicht
wann er wieder koͤnte lebendig werden/ er es ein andermal nicht wieder thun wuͤrde: Ein
Vollſaͤuffer aber begehet ſolche Suͤnde taͤglich/ wird nuͤchtern/ vnd thut es wieder/ vnd
hat gar kein Mißfallen daran/ bildet ihme auch nicht ein/ daß er ein Suͤnde darin bege-
he/ macht ihme den Weg zum Himmel fein weit/ gedenckt/ wohin ſo viel kommen/ da
wolle er anch hin/ auffdaß er gute Zechbruͤder finden moͤge; wie jener ſterbende Trinck-
Bruder fragte/ (daman ihm von den Himmel ſagte/ daß er hinein kommen wuͤrde/
wann er hertzliche Rewe vnd Leid uͤber ſein Gottlos Leben haben/ vnd ſich der Verdien-
ſten Chriſti theilhafftig machen wuͤrde) ob man dann auch darinn luſtig zechte? da ihme
geantwortet/ nein/ man haͤtte daſelbſten weder Hunger noch Durſt/ da [ſ]agte er/ ſo be-
gehre ich auch nicht hinein: damit fuhr er dahin/ in den Schwein vnd Sauff-Himmel.
Das weiß ihm der Teuffel fein zu Nutz zu machen/ vnd viel Kinder dardurch zu ſich zu
locken/ (wie bey den Hexen vnd Zaubern zu ſehen) welche bekennen/ daß ihne der Teuffel
zugeſagt/ nach dieſem Leben an einen ſolchen Ort zu bringen/ danichts anders getrieben
werde/ als eſſen/ trincken/ buhlen/ vnd alle Wolluſt deß Fleiſches. Dieſe Predigt klingt
der Leichtfertigkeit beſſer in die Ohren/ als wann man von Rew vnd Leyd uͤber die Suͤn-
de/ nuͤchterem vnd maͤſſigem Leben/ vnd dergleichen ſaget; das gehet nicht zu Hertzen/ das
Boͤſe aber gehet wie geſchmiert ein/ daher bekommt der Teuffel ſo viel Kinder. Moͤchte
mancher ſagen: Was gehet Glaubern an/ daß er eine Medicin gegen die Trunckenheit
beſchreibet/ die doch keine Kranckheit iſt/ ſondern vielmehr ein luſtiges Exercitium? De-

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[565/0579] Troſt der Seefahrenden. Auſſer dieſen Tugenden ſo der Spiritus Salis, vnd inſonderheit den Oleum auri per Spiritum Salis bereitet/ in- vnd aͤuſſerlich erweiſet/ iſt er auch ſehr ſehr gut/ der Trun- ckenheit vorzukommen/ vnd ſich darfuͤr zu bewahren/ als vor dem groͤſten vnd ſchaͤdlich- ſten Laſter/ Gifft vnd Wurtzel alles Vngluͤcks vnd Schadens/ vnd Thuͤr zu allen Suͤn- den. Dieweiln nun genug bekand/ daß die Trunckenheit allen Menſchen ein ſchaͤdliche Gifft iſt/ vnd vnzehlich viel Vngluͤck darauß entſtehet/ als ſolten billich alle Menſchen dieſelbige ſchewen vnd meyden/ ja wie vor Gifft vnd Peſtilentz ſich huͤten vnd vorſehen: Weil aber ein ſolches Laſter allenthalben im Schwang gehet/ vnd ſonderlich in denen Laͤndern da der Wein haͤuffig waͤchſet/ ſo wird ſie nicht fuͤr eine Suͤnde oder Schande/ ſondern nur fuͤr eine Gewonheit geachtet/ ſonderlich weil Groß vnd Klein ſich darmit delectiren oder beluſtigen. Es ginge wol hin/ daß man truͤncke biß daß man froͤlich wuͤr- de/ man bleibt aber nicht darbey/ ſondern der Mißbrauch iſt ſo groß/ daß man kein Ziel noch Maß zu gebrauchen weiß/ immer der eine den andern zum trincken anreitzet/ vnd werden die jenige/ die fein groſſe Becher voll beſcheid thun koͤnnen/ mehr geachtet als ein erfahrener Philoſophus. Es wird nicht allein die edle Gabe GOttes/ der liebe Wein/ ſo ſchaͤndlich dardurch verderbt vnd vnnuͤtzlich verthan/ ſondern die Menſchen thun ih- nen an ihrer eigenen Geſundheit groſſen Schaden. Wann ſich ein Menſch ſelber zu todt ſaͤufft/ ich glaube nicht/ daß er in einen andern Himmel kommen werde als zu denen/ welche ſich vmb Geitzes oder andern Vrſachen halben erhaͤngt/ oder ertraͤnckt haben. Ein verzweiffelter/ der ſich ſelber vmbs Leben bringt/ thut ſolche Suͤnde nur einmal/ vielleicht wann er wieder koͤnte lebendig werden/ er es ein andermal nicht wieder thun wuͤrde: Ein Vollſaͤuffer aber begehet ſolche Suͤnde taͤglich/ wird nuͤchtern/ vnd thut es wieder/ vnd hat gar kein Mißfallen daran/ bildet ihme auch nicht ein/ daß er ein Suͤnde darin bege- he/ macht ihme den Weg zum Himmel fein weit/ gedenckt/ wohin ſo viel kommen/ da wolle er anch hin/ auffdaß er gute Zechbruͤder finden moͤge; wie jener ſterbende Trinck- Bruder fragte/ (daman ihm von den Himmel ſagte/ daß er hinein kommen wuͤrde/ wann er hertzliche Rewe vnd Leid uͤber ſein Gottlos Leben haben/ vnd ſich der Verdien- ſten Chriſti theilhafftig machen wuͤrde) ob man dann auch darinn luſtig zechte? da ihme geantwortet/ nein/ man haͤtte daſelbſten weder Hunger noch Durſt/ da ſagte er/ ſo be- gehre ich auch nicht hinein: damit fuhr er dahin/ in den Schwein vnd Sauff-Himmel. Das weiß ihm der Teuffel fein zu Nutz zu machen/ vnd viel Kinder dardurch zu ſich zu locken/ (wie bey den Hexen vnd Zaubern zu ſehen) welche bekennen/ daß ihne der Teuffel zugeſagt/ nach dieſem Leben an einen ſolchen Ort zu bringen/ danichts anders getrieben werde/ als eſſen/ trincken/ buhlen/ vnd alle Wolluſt deß Fleiſches. Dieſe Predigt klingt der Leichtfertigkeit beſſer in die Ohren/ als wann man von Rew vnd Leyd uͤber die Suͤn- de/ nuͤchterem vnd maͤſſigem Leben/ vnd dergleichen ſaget; das gehet nicht zu Hertzen/ das Boͤſe aber gehet wie geſchmiert ein/ daher bekommt der Teuffel ſo viel Kinder. Moͤchte mancher ſagen: Was gehet Glaubern an/ daß er eine Medicin gegen die Trunckenheit beſchreibet/ die doch keine Kranckheit iſt/ ſondern vielmehr ein luſtiges Exercitium? De- me Z z z

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 565. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/579>, abgerufen am 25.11.2024.