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Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.

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Trost der Seefahrenden.
als dann solche glühende Kügelein in das starcke Saltz-Wasser getrencket/ vnd etliche
Stunden darinn liegen lassen/ so ziehen sie so viel Saltz in sich/ als sie können/ als dann
außgenommen vnd getrucknet/ davon werden die Retorten gefüllet/ vnd per gradus Fewr
geben/ vnd endlich mit dem allerstärcksten Flammen-Fewer so lang getrieben/ biß kein
Rauch mehr übergehet/ so ist alsdann aller Spiritus über/ welcher hat übergehen können:
der Recipient soll von Glaß seyn/ vnd auch groß/ darin dem Spiritu etwas Wasser vor-
geschlagen sey/ sich darein zu legen. Vnd wann der Spiritus nach vollendter Distillation
außgenommen/ soll er per se in einem kurtzen beschlagenen Kolben auß dem Sand per
alembicum rectificirt
werden/ so gehet erstlich das vorgeschlagen Wasser oder Phlegma,
(welches man in einer andern Distillation den Spiritui wieder vorschlagen kan) hernach der
reine vnd liebliche Spiritus klar vnd hell/ zu rück bleibet ein vnliebliches Saltz/ welches weg
gethan/ der Spiritus aber zum Gebrauch/ wie bald folgen soll/ behalten wird. So man a-
ber den Spiritum noch reiner vnd kräfftiger haben wil/ so kan man solchen noch einmal ü-
ber calcionirte vnd pulverisirte Kißling rectificiren, so halten die Kißling wieder eine
Grobheit zu rück/ vnd wird der Spiritus reiner/ (dann Kißling zuvorn auch Wasser vnd
Saltz gewesen) darumb ein solche grosse Gemeinschafft zusammen haben/ welches bey
den Glaßmachern zu sehen/ daß der Sand oder Kißling mit Saltz zum Fluß vnd Klärig-
keit gebracht wird/ wann ein schön Glas darauß werden sol/ dann das Saltz solvirt im
Fewer/ oder schmeltzt den Sand/ Kißling oder Crystall/ vnd wird mit zu Glas. Auch kan
man einen jedwedern Sand/ Kißling/ Crystall/ oder andern Quartz/ durch Hülffe eines
Alcali-Saltz/ zu einem durchsichtigen Glas schmeltzen/ welches Glas sich mit gemeinem
Wasser auffsolviren lässt/ wie ein Saltz/ davon in dem 2. Theil meiner Oefen zu sehen.
Wann man dann über klein-pulverisirte Kißling obgedachten rectificirten Spiritum
Salis
noch einmal rectificirt, so führet er auß angeborner Liebe/ die er zu den Kißling hat/
ein Theil davon mit sich über/ vnd wird in allen Kranckheiten zu gebrauchen viel kräffti-
ger/ vnd sonderlich in der Wassersucht/ Podagra vnd Calculo, ein überaußherrliche Me-
dicin;
die zu rück gebliebene Kißling geben mit Wasser solvirt schöne Crystallen/ welche
auch sauber/ wie ein Spiritus Salis, welche auch nichts anders seyn/ dann ein Theil deß
Spiritus Salis, so sich bey dem Kißling coagulirt hat/ können zu allem gebraucht werden/
wie der übergestiegene Spiritus auch. NB. Es wolle sich niemand verwudern/ daß ich die-
sem Spiritui Salis, so über die zarte Kißling rectificirt ist/ mehr zuschreibe/ als einem an-
dern oder gemeinen Spiritui Salis. Wenig wissen/ was für Kräffte in den Kißling oder
Sand stecket. Wissens doch die Gänse/ vnd die Menschen wollens nicht wissen/ wann
mans ihnen schon sagt/ vnd mit Fingern darauff weiset: Wann die Gänse nicht wisten/
daß der Sand ihre Speiß in dem Magen besser kochte vnd verteuete/ sie würden ihn wol
liegen lassen: Vnd wann die Gänß-Weiber/ welche die Gänse füttern vnd mästen/ nicht
wüsten/ daß der Sand ihnen gut wäre/ würden ihnen solchen nicht in dem Wasser vorse-
tzen. Es essen ihn auch alle Vögel/ vnd viel vnter den vierfüssigen Thieren. Viel Men-
schen gebrauchen die pulverisirte Kißling oder Crystallen/ allein den schwachen Magen

damit
V v v iij

Troſt der Seefahrenden.
als dann ſolche gluͤhende Kuͤgelein in das ſtarcke Saltz-Waſſer getrencket/ vnd etliche
Stunden darinn liegen laſſen/ ſo ziehen ſie ſo viel Saltz in ſich/ als ſie koͤnnen/ als dann
außgenommen vnd getrucknet/ davon werden die Retortẽ gefuͤllet/ vnd per gradus Fewr
geben/ vnd endlich mit dem allerſtaͤrckſten Flammen-Fewer ſo lang getrieben/ biß kein
Rauch mehr uͤbergehet/ ſo iſt alsdann aller Spiritus uͤber/ welcher hat uͤbergehen koͤnnen:
der Recipient ſoll von Glaß ſeyn/ vnd auch groß/ darin dem Spiritu etwas Waſſer vor-
geſchlagen ſey/ ſich darein zu legen. Vnd wann der Spiritus nach vollendter Diſtillation
außgenommen/ ſoll er per ſe in einem kurtzen beſchlagenen Kolben auß dem Sand per
alembicum rectificirt
werden/ ſo gehet erſtlich das vorgeſchlagen Waſſer oder Phlegma,
(welches man in einer andern Diſtillation dẽ Spiritui wieder vorſchlagẽ kan) hernach der
reine vnd liebliche Spiritus klar vnd hell/ zu ruͤck bleibet ein vnliebliches Saltz/ welches weg
gethan/ der Spiritus aber zum Gebrauch/ wie bald folgen ſoll/ behalten wird. So man a-
ber den Spiritum noch reiner vnd kraͤfftiger haben wil/ ſo kan man ſolchen noch einmal uͤ-
ber calcionirte vnd pulveriſirte Kißling rectificiren, ſo halten die Kißling wieder eine
Grobheit zu ruͤck/ vnd wird der Spiritus reiner/ (dann Kißling zuvorn auch Waſſer vnd
Saltz geweſen) darumb ein ſolche groſſe Gemeinſchafft zuſammen haben/ welches bey
den Glaßmachern zu ſehen/ daß der Sand oder Kißling mit Saltz zum Fluß vnd Klaͤrig-
keit gebracht wird/ wann ein ſchoͤn Glas darauß werden ſol/ dann das Saltz ſolvirt im
Fewer/ oder ſchmeltzt den Sand/ Kißling oder Cryſtall/ vnd wird mit zu Glas. Auch kan
man einen jedwedern Sand/ Kißling/ Cryſtall/ oder andern Quartz/ durch Huͤlffe eines
Alcali-Saltz/ zu einem durchſichtigen Glas ſchmeltzen/ welches Glas ſich mit gemeinem
Waſſer auffſolviren laͤſſt/ wie ein Saltz/ davon in dem 2. Theil meiner Oefen zu ſehen.
Wann man dann uͤber klein-pulveriſirte Kißling obgedachten rectificirten Spiritum
Salis
noch einmal rectificirt, ſo fuͤhret er auß angeborner Liebe/ die er zu den Kißling hat/
ein Theil davon mit ſich uͤber/ vnd wird in allen Kranckheiten zu gebrauchen viel kraͤffti-
ger/ vnd ſonderlich in der Waſſerſucht/ Podagra vnd Calculo, ein uͤberaußherꝛliche Me-
dicin;
die zu ruͤck gebliebene Kißling geben mit Waſſer ſolvirt ſchoͤne Cryſtallen/ welche
auch ſauber/ wie ein Spiritus Salis, welche auch nichts anders ſeyn/ dann ein Theil deß
Spiritus Salis, ſo ſich bey dem Kißling coagulirt hat/ koͤnnen zu allem gebraucht werden/
wie der uͤbergeſtiegene Spiritus auch. NB. Es wolle ſich niemand verwũdern/ daß ich die-
ſem Spiritui Salis, ſo uͤber die zarte Kißling rectificirt iſt/ mehr zuſchreibe/ als einem an-
dern oder gemeinen Spiritui Salis. Wenig wiſſen/ was fuͤr Kraͤffte in den Kißling oder
Sand ſtecket. Wiſſens doch die Gaͤnſe/ vnd die Menſchen wollens nicht wiſſen/ wann
mans ihnen ſchon ſagt/ vnd mit Fingern darauff weiſet: Wann die Gaͤnſe nicht wiſten/
daß der Sand ihre Speiß in dem Magen beſſer kochte vnd verteuete/ ſie wuͤrden ihn wol
liegen laſſen: Vnd wann die Gaͤnß-Weiber/ welche die Gaͤnſe fuͤttern vnd maͤſten/ nicht
wuͤſten/ daß der Sand ihnen gut waͤre/ wuͤrden ihnen ſolchen nicht in dem Waſſer vorſe-
tzen. Es eſſen ihn auch alle Voͤgel/ vnd viel vnter den vierfuͤſſigen Thieren. Viel Men-
ſchen gebrauchen die pulveriſirte Kißling oder Cryſtallen/ allein den ſchwachen Magen

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 545. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/559>, abgerufen am 22.11.2024.