Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.Trost der Seefahrenden. essen vnd trincken/ er stopffet immer fort vnd fort in sich so lang vnd viel/ daß er nichtmehr einbringen kan/ darzu dann der eine Mensch den andern auß Gewonheit vnd gros- sem Mißbrauch (vnterm Schein vnd Meynung gutes zu erweisen) gleichsam darzu nötiget vnd zwinget/ vnd dieses zwar an dem einem mehr als bey dem andern gebräuch- lich. Wann dann dem Magen mehr geben wird als er verzehren oder kochen kan/ so muß die Leber das kaum halb gedeuhete zu sich nehmen. Davon sie dann auch nichts anders als ein grob phlegmatisch Blut außtheilenkan; werden also mit der Zeit die innerliche Viscera deß Leibs mit zehen groben Schleim vnd Feuchtigkeiten erfüllet vnd verstopffet/ also daß kein innerlich Glied sein Officium (wie es seyn solte) verrichten kan. Davon dann viel vnd mancherley Kranckheiten entstehen/ nach deme die Cruditates sich an diesem o- der jenem Ort versamblet oder dieses oder jenes Glied vmbgeben/ seine Viscera versto- pfet vnd ihme seine Nahrung benommen. Wann es nun so weit kommen ist/ vnd vber- hand genommen hat/ so empfindet es der gantze Leib/ doch an diesem Ort am mehrsten da der Mangel oder Verderb ist alß an andern Orten/ vnd muß also das eine Theil deß an- dern entgelten vnd mit leiden/ also daß endlich alle Kräfften vergehen/ der gantze Leib schwach vnd krafftloß dahin fält/ ihme selber nicht helffen kan. Vnd so ihme durch deß Menschen Kunst vnd Geschickligkeit nicht zuhülffe kommen wird/ endlich der Todt dar- auff folget. Darumb die Medicin erfunden/ solchen vom übrigen Fressen vnd Sanffen entstandenen Kranckheiten zubegegnen/ den Feind oder das vnnütze/ davon die Kranck- heit entstanden/ wieder auß dem Leib zu thun/ die mit Schleim vnd andern Vnflat vmb- gebene erfülte vnd beschwerte Glieder zu befreyen vnd zu vorigem guten Stand zu brin- gen/ vnd solches auff mancherley weise vnd durch vielerley Mittel/ nach dem der Medicus die Kranckheit verstehet oder erkent vnd auch Hülffe dargegen zu geben weiß vnd kan. Welches Böse wird alßdann durch Purgieren obersich oder vntersich/ etlichs durch schwitzen vnd Außführung durch den Urin anders auff andere Weise herauß gezogen vnd vertrieben/ nach deme es die Kranckheit erfordert vnd haben will. Es geschehe nun solche Außführung deß Bösen auß dem Leib gleich auff welcherley Weise es wolle/ wann die innerliche Theilen nur wieder vom Bösen erlediget vnd befreyet werden vnd die verlor- ne Gesundheit wieder erlanget wird/ so ist es gut vnd hat der Medicus sein Bestes ge- than/ vnd seinen Danck vnd billigen Lohn verdienet/ welcher nun der Kranckheiten Ge- legenheit Vhrsprung vnd Herkommen wol verstehet vnd auch gute Medicamenten hat vnd haben kan/ der kan bald darmit zu recht kommen. Ein anderer aber deme die Kranck- heit vnbekant vnd verborgen ist/ vnd darzu keine tüchtige vnd kräfftige Medicamenten hat noch zu erlangen weiß/ derselbe stümpelt künstelt vnd versuchet so lange vnd viel/ biß es immer übler vnd ärger wird/ vnd der Patient die Welt endlich verlassen muß/ welches bekant genug vnd täglichs allenthalben zu sehen vnd keines Beweises bedarff/ dahero ihrer viel ihr Leben einem vnerfahrnen Medico nicht vertrawen dörffen vnd ihre vom vb- rigen Schwelgereyen entstandener Kranckheit durch Fasten vnd Casteyen curiren o- der vertreiben/ welches zwar langsam hergehet aber doch sicher. Etliche hergegen gebrau- chen
Troſt der Seefahrenden. eſſen vnd trincken/ er ſtopffet immer fort vnd fort in ſich ſo lang vnd viel/ daß er nichtmehr einbringen kan/ darzu dann der eine Menſch den andern auß Gewonheit vnd groſ- ſem Mißbrauch (vnterm Schein vnd Meynung gutes zu erweiſen) gleichſam darzu noͤtiget vnd zwinget/ vnd dieſes zwar an dem einem mehr als bey dem andern gebraͤuch- lich. Wann dann dem Magen mehr geben wird als er verzehren oder kochen kan/ ſo muß die Leber das kaum halb gedeuhete zu ſich nehmen. Davon ſie dann auch nichts anders als ein grob phlegmatiſch Blut außtheilenkan; werden alſo mit der Zeit die innerliche Viſcera deß Leibs mit zehen groben Schleim vnd Feuchtigkeiten erfuͤllet vnd verſtopffet/ alſo daß kein innerlich Glied ſein Officium (wie es ſeyn ſolte) verrichten kan. Davon dañ viel vnd mancherley Kranckheiten entſtehen/ nach deme die Cruditates ſich an dieſem o- der jenem Ort verſamblet oder dieſes oder jenes Glied vmbgeben/ ſeine Viſcera verſto- pfet vnd ihme ſeine Nahrung benommen. Wann es nun ſo weit kommen iſt/ vnd vber- hand genommen hat/ ſo empfindet es der gantze Leib/ doch an dieſem Ort am mehrſten da der Mangel oder Verderb iſt alß an andern Orten/ vnd muß alſo das eine Theil deß an- dern entgelten vnd mit leiden/ alſo daß endlich alle Kraͤfften vergehen/ der gantze Leib ſchwach vnd krafftloß dahin faͤlt/ ihme ſelber nicht helffen kan. Vnd ſo ihme durch deß Menſchen Kunſt vnd Geſchickligkeit nicht zuhuͤlffe kommen wird/ endlich der Todt dar- auff folget. Darumb die Medicin erfunden/ ſolchen vom uͤbrigen Freſſen vnd Sanffen entſtandenen Kranckheiten zubegegnen/ den Feind oder das vnnuͤtze/ davon die Kranck- heit entſtanden/ wieder auß dem Leib zu thun/ die mit Schleim vnd andern Vnflat vmb- gebene erfuͤlte vnd beſchwerte Glieder zu befreyen vnd zu vorigem guten Stand zu brin- gen/ vnd ſolches auff mancherley weiſe vnd durch vielerley Mittel/ nach dem der Medicus die Kranckheit verſtehet oder erkent vnd auch Huͤlffe dargegen zu geben weiß vnd kan. Welches Boͤſe wird alßdann durch Purgieren oberſich oder vnterſich/ etlichs durch ſchwitzen vnd Außfuͤhrung durch den Urin anders auff andere Weiſe herauß gezogẽ vnd vertrieben/ nach deme es die Kranckheit erfordert vnd haben will. Es geſchehe nun ſolche Außfuͤhrung deß Boͤſen auß dem Leib gleich auff welcherley Weiſe es wolle/ wann die innerliche Theilen nur wieder vom Boͤſen erlediget vnd befreyet werden vnd die verlor- ne Geſundheit wieder erlanget wird/ ſo iſt es gut vnd hat der Medicus ſein Beſtes ge- than/ vnd ſeinen Danck vnd billigen Lohn verdienet/ welcher nun der Kranckheiten Ge- legenheit Vhrſprung vnd Herkommen wol verſtehet vnd auch gute Medicamenten hat vnd haben kan/ der kan bald darmit zu recht kommen. Ein anderer aber deme die Kranck- heit vnbekant vnd verborgen iſt/ vnd darzu keine tuͤchtige vnd kraͤfftige Medicamenten hat noch zu erlangen weiß/ derſelbe ſtuͤmpelt kuͤnſtelt vnd verſuchet ſo lange vnd viel/ biß es immer uͤbler vnd aͤrger wird/ vnd der Patient die Welt endlich verlaſſen muß/ welches bekant genug vnd taͤglichs allenthalben zu ſehen vnd keines Beweiſes bedarff/ dahero ihrer viel ihr Leben einem vnerfahrnen Medico nicht vertrawen doͤrffen vnd ihre vom vb- rigen Schwelgereyen entſtandener Kranckheit durch Faſten vnd Caſteyen curiren o- der vertreiben/ welches zwar langſam hergehet aber doch ſicher. Etliche hergegen gebrau- chen
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eſſen vnd trincken/ er ſtopffet immer fort vnd fort in ſich ſo lang vnd viel/ daß er nicht
mehr einbringen kan/ darzu dann der eine Menſch den andern auß Gewonheit vnd groſ-
ſem Mißbrauch (vnterm Schein vnd Meynung gutes zu erweiſen) gleichſam darzu
noͤtiget vnd zwinget/ vnd dieſes zwar an dem einem mehr als bey dem andern gebraͤuch-
lich. Wann dann dem Magen mehr geben wird als er verzehren oder kochen kan/ ſo muß
die Leber das kaum halb gedeuhete zu ſich nehmen. Davon ſie dann auch nichts anders
als ein grob phlegmatiſch Blut außtheilenkan; werden alſo mit der Zeit die innerliche
Viſcera deß Leibs mit zehen groben Schleim vnd Feuchtigkeiten erfuͤllet vnd verſtopffet/
alſo daß kein innerlich Glied ſein Officium (wie es ſeyn ſolte) verrichten kan. Davon dañ
viel vnd mancherley Kranckheiten entſtehen/ nach deme die Cruditates ſich an dieſem o-
der jenem Ort verſamblet oder dieſes oder jenes Glied vmbgeben/ ſeine Viſcera verſto-
pfet vnd ihme ſeine Nahrung benommen. Wann es nun ſo weit kommen iſt/ vnd vber-
hand genommen hat/ ſo empfindet es der gantze Leib/ doch an dieſem Ort am mehrſten da
der Mangel oder Verderb iſt alß an andern Orten/ vnd muß alſo das eine Theil deß an-
dern entgelten vnd mit leiden/ alſo daß endlich alle Kraͤfften vergehen/ der gantze Leib
ſchwach vnd krafftloß dahin faͤlt/ ihme ſelber nicht helffen kan. Vnd ſo ihme durch deß
Menſchen Kunſt vnd Geſchickligkeit nicht zuhuͤlffe kommen wird/ endlich der Todt dar-
auff folget. Darumb die Medicin erfunden/ ſolchen vom uͤbrigen Freſſen vnd Sanffen
entſtandenen Kranckheiten zubegegnen/ den Feind oder das vnnuͤtze/ davon die Kranck-
heit entſtanden/ wieder auß dem Leib zu thun/ die mit Schleim vnd andern Vnflat vmb-
gebene erfuͤlte vnd beſchwerte Glieder zu befreyen vnd zu vorigem guten Stand zu brin-
gen/ vnd ſolches auff mancherley weiſe vnd durch vielerley Mittel/ nach dem der Medicus
die Kranckheit verſtehet oder erkent vnd auch Huͤlffe dargegen zu geben weiß vnd kan.
Welches Boͤſe wird alßdann durch Purgieren oberſich oder vnterſich/ etlichs durch
ſchwitzen vnd Außfuͤhrung durch den Urin anders auff andere Weiſe herauß gezogẽ vnd
vertrieben/ nach deme es die Kranckheit erfordert vnd haben will. Es geſchehe nun ſolche
Außfuͤhrung deß Boͤſen auß dem Leib gleich auff welcherley Weiſe es wolle/ wann die
innerliche Theilen nur wieder vom Boͤſen erlediget vnd befreyet werden vnd die verlor-
ne Geſundheit wieder erlanget wird/ ſo iſt es gut vnd hat der Medicus ſein Beſtes ge-
than/ vnd ſeinen Danck vnd billigen Lohn verdienet/ welcher nun der Kranckheiten Ge-
legenheit Vhrſprung vnd Herkommen wol verſtehet vnd auch gute Medicamenten hat
vnd haben kan/ der kan bald darmit zu recht kommen. Ein anderer aber deme die Kranck-
heit vnbekant vnd verborgen iſt/ vnd darzu keine tuͤchtige vnd kraͤfftige Medicamenten
hat noch zu erlangen weiß/ derſelbe ſtuͤmpelt kuͤnſtelt vnd verſuchet ſo lange vnd viel/ biß
es immer uͤbler vnd aͤrger wird/ vnd der Patient die Welt endlich verlaſſen muß/ welches
bekant genug vnd taͤglichs allenthalben zu ſehen vnd keines Beweiſes bedarff/ dahero
ihrer viel ihr Leben einem vnerfahrnen Medico nicht vertrawen doͤrffen vnd ihre vom vb-
rigen Schwelgereyen entſtandener Kranckheit durch Faſten vnd Caſteyen curiren o-
der vertreiben/ welches zwar langſam hergehet aber doch ſicher. Etliche hergegen gebrau-
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Zitationshilfe: | Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 536. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/550>, abgerufen am 15.08.2024. |