Anmelden (DTAQ) DWDS     dlexDB     CLARIN-D

Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.

Bild:
<< vorherige Seite

De Signatura Salium
Jch sage dieses mit der Warheit/ daß die Alten/ die grösseste Geheimnüssen/ in den AEgy-
pti
schen Schulen/ vnter der signatur, verborgen haben/ vnd nicht allein in der signatur,
welche sie der Sonnen/ dem Mond/ vnd andern Sternen/ vnd Metallischen Cörpern ge-
geben/ sondern sie haben auch grosse secreta vnter denen Namen/ welche sie gegeben/ ge-
offenbaret/ vnd solches gar nicht vngefehr/ daß sie dieses oder jenes/ so oder also genant.
Seithero aber von den Nachkömlingen/ vieler dingen Namen/ geändert worden/ kan
man auff ihre signatur nicht mehr sicher gehen. Der Alten gegebene Namen/ wie solches
von Adam, Noa, vnd deren ersten Nachkömlingen herkommen/ vnd auch bey den Egy-
ptiern/ Chaldaeern/ vnd Hebraeern zum Theil noch im Gebrauch vnd Wesen ist/ haben
die Griechen sich auch gebraucht/ vnd auß solchem Fundament, den dingen ihre rechte
Namen gegeben/ vnd ist biß auff die Lateinische noch etwas geerbet/ vnd vberblieben/ wel-
ches nicht gemercket/ oder in acht genommen wird/ vnd ist doch der einige Grund vnd das
rechte Fundament, alle Geheinmüssen dadurch zu erforschen. Jch für mein Person/ bin
der Egyptischen/ Chaldaeischen/ vnd Hebraeischen Sprach/ gantz vnerfahren/ kan dahe-
ro derer dingen Namen/ nach der signatur, nicht außlegen. Ein ander aber/ der all solche
Sprachen verstehet/ vnd im Liecht der Natur etwas erfahren der kan dieselbe nachsehen/
vnd nach vernünfftiger Vberlegung wird er es also befinden/ wie ich alhier geschrieben/
daß nemblichen aller dingen Natur vnd Eigenschafft durch ihre Namen/ nach Außrech-
nung deren darin begrieffenen characteren, vns weißlich vorgeschrieben ist. Zu besserer
Nachricht aber muß ich den circul, vnd Quadrant, ein wenig außlegen. Jn vorhergehen-
dem Tractätlein de Natura Salium, hab ich außführlich gelehret/ vnd erwiesen/ daß alles
von der Sonnen vnd dem Saltze herkomme/ vnd seinen Vrsprung habe/ welche Sonn
vnd Saltz von den Alten/ durch den Circulum, vnd Quadrantem, vns vorgemahlet seyn/
vnd zwar darinnen den Circulum der Sonnen/ den Quadrantem aber dem Saltz/ zuge-
eignet. Vnd gleichwie man erstlich ein circul macht/ ehe man den Quadrantem darein
setzet/ also auch ein circul mehr ist/ als ein Quadrant, weiln er vor dem Quadrant ist/ vnd
der Quadrant von ihme dem circul herkombr. Gleicher Gestalt ist auch die Sonne/ davon
das Saltz seinen Vrsprung hat/ dem Saltz vorzuziehen/ weilen dieselbe ehender gewe-
sen/ als das Saltz/ welches allein sein Herkommen von der Sonnen hat/ darumb auch
etwas weniger als die Sonne zu rechnen. Dieweiln aber die Sonne/ ohne das Saltz/ vnd
das Saltz/ ohne der Sonnen/ nichts gebehren/ oder fortbringen können/ vnd diese beede/
nemblich die Sonne/ als das Mannlichste/ vnd das Saltz/ als das Weibliche Theil noth-
wendig/ in Fortpflantzung aller dingen/ beysammen seyn müssen/ wie dann das Weib
die Eva, als ein Quadrant, von Adam, dem Circul, auch herkommen/ vnd auß beiden/
nemblich dem Circul, vnd Quadrantem, die Fruchtbarkeit oder Fortpflantzung Mensch-
lichen Geschlechts entstandn/ welche Fortpflantzung die Poeten der Veneri zugeeignet/
vnd solcher eine signatur geben/ so von dem Circul vnd Quadranten zugleich zusammen
gesetzet/ haben auch geschrieben/ daß die Göttin Venus, auß dem Saltz oder Meerschaum/
durch Außtruckung der Sonnen-Strahlen/ gewachsen sey.

Man

De Signatura Salium
Jch ſage dieſes mit der Warheit/ daß die Alten/ die groͤſſeſte Geheimnuͤſſen/ in den Ægy-
pti
ſchen Schulen/ vnter der ſignatur, verborgen haben/ vnd nicht allein in der ſignatur,
welche ſie der Sonnen/ dem Mond/ vnd andern Sternen/ vnd Metalliſchen Coͤrpern ge-
geben/ ſondern ſie haben auch groſſe ſecreta vnter denen Namen/ welche ſie gegeben/ ge-
offenbaret/ vnd ſolches gar nicht vngefehr/ daß ſie dieſes oder jenes/ ſo oder alſo genant.
Seithero aber von den Nachkoͤmlingen/ vieler dingen Namen/ geaͤndert worden/ kan
man auff ihre ſignatur nicht mehr ſicher gehen. Der Alten gegebene Namen/ wie ſolches
von Adam, Noa, vnd deren erſten Nachkoͤmlingen herkommen/ vnd auch bey den Egy-
ptiern/ Chaldæern/ vnd Hebræern zum Theil noch im Gebrauch vnd Weſen iſt/ haben
die Griechen ſich auch gebraucht/ vnd auß ſolchem Fundament, den dingen ihre rechte
Namen gegeben/ vnd iſt biß auff die Lateiniſche noch etwas geerbet/ vnd vberblieben/ wel-
ches nicht gemercket/ oder in acht genommen wird/ vnd iſt doch der einige Grund vnd das
rechte Fundament, alle Geheinmuͤſſen dadurch zu erforſchen. Jch fuͤr mein Perſon/ bin
der Egyptiſchen/ Chaldæiſchen/ vnd Hebræiſchen Sprach/ gantz vnerfahren/ kan dahe-
ro derer dingen Namen/ nach der ſignatur, nicht außlegen. Ein ander aber/ der all ſolche
Sprachen verſtehet/ vnd im Liecht der Natuꝛ etwas erfahren der kan dieſelbe nachſehen/
vnd nach vernuͤnfftiger Vberlegung wird er es alſo befinden/ wie ich alhier geſchrieben/
daß nemblichen aller dingen Natur vnd Eigenſchafft durch ihre Namen/ nach Außrech-
nung deren darin begrieffenen characteren, vns weißlich vorgeſchrieben iſt. Zu beſſerer
Nachricht aber muß ich den circul, vnd Quadrant, ein wenig außlegen. Jn vorhergehen-
dem Tractaͤtlein de Naturâ Salium, hab ich außfuͤhrlich gelehret/ vnd erwieſen/ daß alles
von der Sonnen vnd dem Saltze herkomme/ vnd ſeinen Vrſprung habe/ welche Sonn
vnd Saltz von den Alten/ durch den Circulum, vnd Quadrantem, vns vorgemahlet ſeyn/
vnd zwar darinnen den Circulum der Sonnen/ den Quadrantem aber dem Saltz/ zuge-
eignet. Vnd gleichwie man erſtlich ein circul macht/ ehe man den Quadrantem darein
ſetzet/ alſo auch ein circul mehr iſt/ als ein Quadrant, weiln er vor dem Quadrant iſt/ vnd
der Quadrant von ihme dem circul herkombr. Gleicher Geſtalt iſt auch die Sonne/ davon
das Saltz ſeinen Vrſprung hat/ dem Saltz vorzuziehen/ weilen dieſelbe ehender gewe-
ſen/ als das Saltz/ welches allein ſein Herkommen von der Sonnen hat/ darumb auch
etwas weniger als die Sonne zu rechnen. Dieweiln aber die Sonne/ ohne das Saltz/ vnd
das Saltz/ ohne der Sonnen/ nichts gebehren/ oder fortbringen koͤnnen/ vnd dieſe beede/
nemblich die Sonne/ als das Mannlichſte/ vnd das Saltz/ als das Weibliche Theil noth-
wendig/ in Fortpflantzung aller dingen/ beyſammen ſeyn muͤſſen/ wie dann das Weib
die Eva, als ein Quadrant, von Adam, dem Circul, auch herkommen/ vnd auß beiden/
nemblich dem Circul, vnd Quadrantem, die Fruchtbarkeit oder Fortpflantzung Menſch-
lichen Geſchlechts entſtandn/ welche Fortpflantzung die Poeten der Veneri zugeeignet/
vnd ſolcher eine ſignatur geben/ ſo von dem Circul vnd Quadranten zugleich zuſammen
geſetzet/ haben auch geſchrieben/ daß die Goͤttin Venus, auß dem Saltz oder Meerſchaum/
durch Außtruckung der Sonnen-Strahlen/ gewachſen ſey.

Man
<TEI>
  <text>
    <body>
      <div n="1">
        <div n="2">
          <p><pb facs="#f0530" n="516"/><fw place="top" type="header"><hi rendition="#aq">De Signatura Salium</hi></fw><lb/>
Jch &#x017F;age die&#x017F;es mit der Warheit/ daß die Alten/ die gro&#x0364;&#x017F;&#x017F;e&#x017F;te Geheimnu&#x0364;&#x017F;&#x017F;en/ in den <hi rendition="#aq">Ægy-<lb/>
pti</hi>&#x017F;chen Schulen/ vnter der <hi rendition="#aq">&#x017F;ignatur,</hi> verborgen haben/ vnd nicht allein in der <hi rendition="#aq">&#x017F;ignatur,</hi><lb/>
welche &#x017F;ie der Sonnen/ dem Mond/ vnd andern Sternen/ vnd <hi rendition="#aq">Metalli</hi>&#x017F;chen Co&#x0364;rpern ge-<lb/>
geben/ &#x017F;ondern &#x017F;ie haben auch gro&#x017F;&#x017F;e <hi rendition="#aq">&#x017F;ecreta</hi> vnter denen Namen/ welche &#x017F;ie gegeben/ ge-<lb/>
offenbaret/ vnd &#x017F;olches gar nicht vngefehr/ daß &#x017F;ie die&#x017F;es oder jenes/ &#x017F;o oder al&#x017F;o genant.<lb/>
Seithero aber von den Nachko&#x0364;mlingen/ vieler dingen Namen/ gea&#x0364;ndert worden/ kan<lb/>
man auff ihre <hi rendition="#aq">&#x017F;ignatur</hi> nicht mehr &#x017F;icher gehen. Der Alten gegebene Namen/ wie &#x017F;olches<lb/>
von <hi rendition="#aq">Adam, Noa,</hi> vnd deren er&#x017F;ten Nachko&#x0364;mlingen herkommen/ vnd auch bey den Egy-<lb/>
ptiern/ Chald<hi rendition="#aq">æ</hi>ern/ vnd Hebr<hi rendition="#aq">æ</hi>ern zum Theil noch im Gebrauch vnd We&#x017F;en i&#x017F;t/ haben<lb/>
die Griechen &#x017F;ich auch gebraucht/ vnd auß &#x017F;olchem <hi rendition="#aq">Fundament,</hi> den dingen ihre rechte<lb/>
Namen gegeben/ vnd i&#x017F;t biß auff die Lateini&#x017F;che noch etwas geerbet/ vnd vberblieben/ wel-<lb/>
ches nicht gemercket/ oder in acht genommen wird/ vnd i&#x017F;t doch der einige Grund vnd das<lb/>
rechte <hi rendition="#aq">Fundament,</hi> alle Geheinmu&#x0364;&#x017F;&#x017F;en dadurch zu erfor&#x017F;chen. Jch fu&#x0364;r mein Per&#x017F;on/ bin<lb/>
der Egypti&#x017F;chen/ Chald<hi rendition="#aq">æ</hi>i&#x017F;chen/ vnd Hebr<hi rendition="#aq">æ</hi>i&#x017F;chen Sprach/ gantz vnerfahren/ kan dahe-<lb/>
ro derer dingen Namen/ nach der <hi rendition="#aq">&#x017F;ignatur,</hi> nicht außlegen. Ein ander aber/ der all &#x017F;olche<lb/>
Sprachen ver&#x017F;tehet/ vnd im Liecht der Natu&#xA75B; etwas erfahren der kan die&#x017F;elbe nach&#x017F;ehen/<lb/>
vnd nach vernu&#x0364;nfftiger Vberlegung wird er es al&#x017F;o befinden/ wie ich alhier ge&#x017F;chrieben/<lb/>
daß nemblichen aller dingen Natur vnd Eigen&#x017F;chafft durch ihre Namen/ nach Außrech-<lb/>
nung deren darin begrieffenen <hi rendition="#aq">characteren,</hi> vns weißlich vorge&#x017F;chrieben i&#x017F;t. Zu be&#x017F;&#x017F;erer<lb/>
Nachricht aber muß ich den <hi rendition="#aq">circul,</hi> vnd <hi rendition="#aq">Quadrant,</hi> ein wenig außlegen. Jn vorhergehen-<lb/>
dem Tracta&#x0364;tlein <hi rendition="#aq">de Naturâ Salium,</hi> hab ich außfu&#x0364;hrlich gelehret/ vnd erwie&#x017F;en/ daß alles<lb/>
von der Sonnen vnd dem Saltze herkomme/ vnd &#x017F;einen Vr&#x017F;prung habe/ welche Sonn<lb/>
vnd Saltz von den Alten/ durch den <hi rendition="#aq">Circulum,</hi> vnd <hi rendition="#aq">Quadrantem,</hi> vns vorgemahlet &#x017F;eyn/<lb/>
vnd zwar darinnen den <hi rendition="#aq">Circulum</hi> der Sonnen/ den <hi rendition="#aq">Quadrantem</hi> aber dem Saltz/ zuge-<lb/>
eignet. Vnd gleichwie man er&#x017F;tlich ein <hi rendition="#aq">circul</hi> macht/ ehe man den <hi rendition="#aq">Quadrantem</hi> darein<lb/>
&#x017F;etzet/ al&#x017F;o auch ein <hi rendition="#aq">circul</hi> mehr i&#x017F;t/ als ein <hi rendition="#aq">Quadrant,</hi> weiln er vor dem <hi rendition="#aq">Quadrant</hi> i&#x017F;t/ vnd<lb/>
der <hi rendition="#aq">Quadrant</hi> von ihme dem <hi rendition="#aq">circul</hi> herkombr. Gleicher Ge&#x017F;talt i&#x017F;t auch die Sonne/ davon<lb/>
das Saltz &#x017F;einen Vr&#x017F;prung hat/ dem Saltz vorzuziehen/ weilen die&#x017F;elbe ehender gewe-<lb/>
&#x017F;en/ als das Saltz/ welches allein &#x017F;ein Herkommen von der Sonnen hat/ darumb auch<lb/>
etwas weniger als die Sonne zu rechnen. Dieweiln aber die Sonne/ ohne das Saltz/ vnd<lb/>
das Saltz/ ohne der Sonnen/ nichts gebehren/ oder fortbringen ko&#x0364;nnen/ vnd die&#x017F;e beede/<lb/>
nemblich die Sonne/ als das Mannlich&#x017F;te/ vnd das Saltz/ als das Weibliche Theil noth-<lb/>
wendig/ in Fortpflantzung aller dingen/ bey&#x017F;ammen &#x017F;eyn mu&#x0364;&#x017F;&#x017F;en/ wie dann das Weib<lb/>
die <hi rendition="#aq">Eva,</hi> als ein <hi rendition="#aq">Quadrant,</hi> von <hi rendition="#aq">Adam,</hi> dem <hi rendition="#aq">Circul,</hi> auch herkommen/ vnd auß beiden/<lb/>
nemblich dem <hi rendition="#aq">Circul,</hi> vnd <hi rendition="#aq">Quadrantem,</hi> die Fruchtbarkeit oder Fortpflantzung Men&#x017F;ch-<lb/>
lichen Ge&#x017F;chlechts ent&#x017F;tandn/ welche Fortpflantzung die Poeten der <hi rendition="#aq">Veneri</hi> zugeeignet/<lb/>
vnd &#x017F;olcher eine <hi rendition="#aq">&#x017F;ignatur</hi> geben/ &#x017F;o von dem <hi rendition="#aq">Circul</hi> vnd <hi rendition="#aq">Quadranten</hi> zugleich zu&#x017F;ammen<lb/>
ge&#x017F;etzet/ haben auch ge&#x017F;chrieben/ daß die Go&#x0364;ttin <hi rendition="#aq">Venus,</hi> auß dem Saltz oder Meer&#x017F;chaum/<lb/>
durch Außtruckung der Sonnen-Strahlen/ gewach&#x017F;en &#x017F;ey.</p><lb/>
          <fw place="bottom" type="catch">Man</fw><lb/>
        </div>
      </div>
    </body>
  </text>
</TEI>
[516/0530] De Signatura Salium Jch ſage dieſes mit der Warheit/ daß die Alten/ die groͤſſeſte Geheimnuͤſſen/ in den Ægy- ptiſchen Schulen/ vnter der ſignatur, verborgen haben/ vnd nicht allein in der ſignatur, welche ſie der Sonnen/ dem Mond/ vnd andern Sternen/ vnd Metalliſchen Coͤrpern ge- geben/ ſondern ſie haben auch groſſe ſecreta vnter denen Namen/ welche ſie gegeben/ ge- offenbaret/ vnd ſolches gar nicht vngefehr/ daß ſie dieſes oder jenes/ ſo oder alſo genant. Seithero aber von den Nachkoͤmlingen/ vieler dingen Namen/ geaͤndert worden/ kan man auff ihre ſignatur nicht mehr ſicher gehen. Der Alten gegebene Namen/ wie ſolches von Adam, Noa, vnd deren erſten Nachkoͤmlingen herkommen/ vnd auch bey den Egy- ptiern/ Chaldæern/ vnd Hebræern zum Theil noch im Gebrauch vnd Weſen iſt/ haben die Griechen ſich auch gebraucht/ vnd auß ſolchem Fundament, den dingen ihre rechte Namen gegeben/ vnd iſt biß auff die Lateiniſche noch etwas geerbet/ vnd vberblieben/ wel- ches nicht gemercket/ oder in acht genommen wird/ vnd iſt doch der einige Grund vnd das rechte Fundament, alle Geheinmuͤſſen dadurch zu erforſchen. Jch fuͤr mein Perſon/ bin der Egyptiſchen/ Chaldæiſchen/ vnd Hebræiſchen Sprach/ gantz vnerfahren/ kan dahe- ro derer dingen Namen/ nach der ſignatur, nicht außlegen. Ein ander aber/ der all ſolche Sprachen verſtehet/ vnd im Liecht der Natuꝛ etwas erfahren der kan dieſelbe nachſehen/ vnd nach vernuͤnfftiger Vberlegung wird er es alſo befinden/ wie ich alhier geſchrieben/ daß nemblichen aller dingen Natur vnd Eigenſchafft durch ihre Namen/ nach Außrech- nung deren darin begrieffenen characteren, vns weißlich vorgeſchrieben iſt. Zu beſſerer Nachricht aber muß ich den circul, vnd Quadrant, ein wenig außlegen. Jn vorhergehen- dem Tractaͤtlein de Naturâ Salium, hab ich außfuͤhrlich gelehret/ vnd erwieſen/ daß alles von der Sonnen vnd dem Saltze herkomme/ vnd ſeinen Vrſprung habe/ welche Sonn vnd Saltz von den Alten/ durch den Circulum, vnd Quadrantem, vns vorgemahlet ſeyn/ vnd zwar darinnen den Circulum der Sonnen/ den Quadrantem aber dem Saltz/ zuge- eignet. Vnd gleichwie man erſtlich ein circul macht/ ehe man den Quadrantem darein ſetzet/ alſo auch ein circul mehr iſt/ als ein Quadrant, weiln er vor dem Quadrant iſt/ vnd der Quadrant von ihme dem circul herkombr. Gleicher Geſtalt iſt auch die Sonne/ davon das Saltz ſeinen Vrſprung hat/ dem Saltz vorzuziehen/ weilen dieſelbe ehender gewe- ſen/ als das Saltz/ welches allein ſein Herkommen von der Sonnen hat/ darumb auch etwas weniger als die Sonne zu rechnen. Dieweiln aber die Sonne/ ohne das Saltz/ vnd das Saltz/ ohne der Sonnen/ nichts gebehren/ oder fortbringen koͤnnen/ vnd dieſe beede/ nemblich die Sonne/ als das Mannlichſte/ vnd das Saltz/ als das Weibliche Theil noth- wendig/ in Fortpflantzung aller dingen/ beyſammen ſeyn muͤſſen/ wie dann das Weib die Eva, als ein Quadrant, von Adam, dem Circul, auch herkommen/ vnd auß beiden/ nemblich dem Circul, vnd Quadrantem, die Fruchtbarkeit oder Fortpflantzung Menſch- lichen Geſchlechts entſtandn/ welche Fortpflantzung die Poeten der Veneri zugeeignet/ vnd ſolcher eine ſignatur geben/ ſo von dem Circul vnd Quadranten zugleich zuſammen geſetzet/ haben auch geſchrieben/ daß die Goͤttin Venus, auß dem Saltz oder Meerſchaum/ durch Außtruckung der Sonnen-Strahlen/ gewachſen ſey. Man

Suche im Werk

Hilfe

Informationen zum Werk

Download dieses Werks

XML (TEI P5) · HTML · Text
TCF (text annotation layer)
XML (TEI P5 inkl. att.linguistic)

Metadaten zum Werk

TEI-Header · CMDI · Dublin Core

Ansichten dieser Seite

Voyant Tools ?

Language Resource Switchboard?

Feedback

Sie haben einen Fehler gefunden? Dann können Sie diesen über unsere Qualitätssicherungsplattform DTAQ melden.

Kommentar zur DTA-Ausgabe

Dieses Werk wurde gemäß den DTA-Transkriptionsrichtlinien im Double-Keying-Verfahren von Nicht-Muttersprachlern erfasst und in XML/TEI P5 nach DTA-Basisformat kodiert.




Ansicht auf Standard zurückstellen

URL zu diesem Werk: https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658
URL zu dieser Seite: https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/530
Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 516. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/530>, abgerufen am 22.11.2024.