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Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.

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De Natura Salium.
daß das Saltz neben der Sonnen das edelste Geschöpffe Gottes sey/ vnd billich von mir
der gröste Schatz vnd Reichthunb der Welt genennet wird/ weil nichts besser irdischer
Weise/ als die fruchtbarkeit zu wünschen. Dann wann das Erdreich vngesaltzen/ oder
vnfruchtbar ist/ vnd vns keine Lebensmittel zustellet/ woher sollen wir sie nemen? Komt
also alle Fruchtbarkeit vnd Nahrung vom Saltze/ das Saltz von der Sonnen/ die
Sonne von GOtt dem Schöpffer aller dingen/ dessen Nahme hochgelobet in alle Ewig-
keit Amen.

Ob wol nun dieser mein Beweiß (daß das Saltz der gröste Schatz der Welt sey)
hell vnd klar gnug ist/ zweiffele ich doch nicht/ es werden die Geitzigen noch nicht gnug hie-
ran haben/ sondern sagen: Wo bleibt der Lapis Philosophorum? den ich allhie herauß zu
kommen/ erwartet hätte/ vnd für den höchsten Schatz vnd Reichthumb der Welt halte/
diesen möchte ich gerne haben/ prächtig Hauß davon zu halten. Ey lieber/ warte noch ein
wenig/ biß daß einer komt/ vnd die vnwürdigen Geitzhälse eine solche hohe Gabe GOttes
auff die Nase hengt. Meinstu/ wann ich solchen hätt/ daß ich so klar davon schreiben wür-
de? gleich wie ich von der Fruchtbarkeit der Erden gethan. Nein gewiß/ dazu hätte ich auch
keine Macht/ dann der Mensch niemanden etwas geben kan/ das nicht sein/ sondern Got-
tes ist.

Auff daß aber der Gottsfürchtige Sucher der Warheit zu solchem hohen Werck ei-
ne gute Nachricht bekomme/ so kan ich nicht vnterlassen/ ihme das kleine Liechtlein/ das
mir Gott davon gegeben/ anzuzünden/ vnd leuchten zulassen/ wann er nur keine Nacht-
Eülen Augen hat/ die das Liecht von Natur meiden/ vnd es nit anschawen können/ so ists
nit anders/ er muß sehend vnd glaubend werden. Erkläre also hiemit meine Meinung/ vnd
halte gantz dafür/ dz das alleredelste Perlein/ die Universal Medicin, so wol auf die mensch-
liche/ als metallische krancke Cörper (Lapis Philosophorum genand) auß dem gemeinen
Saltz zubereiten müglich/ wie aber solche Bereitung hergehe/ ist mir vnbewust/ die Müg-
ligkeit vnd den Glauben/ daß solches geschehen könne/ hat mir die mannigfaltige vnfehl-
bare Experientz in die Hände gegeben/ welchen ich habe/ vnd behalte/ vnd von niemanden
mich werde davon lassen abwendig machen/ welchen Glauben ich den Frommen gern mittheilen
wolte/ wann ich könte/ oder dürffte. Dieweil aber ein guter Glaube allein von oben herab in
vns gewircket wird/ also muß er von Gott erbeten/ vnd nit von Menschen erwartet werden.

Auffdaß ich aber meinem Versprechen gnug thue/ vnd beweise/ daß auch der Lapis
Philosophorum
in dem Saltz verborgen/ vnd durch die Kunst herauß zuziehen/ so wolle der
Liebhaber Göttlicher Wunderwercken erstlich nachschlagen in meinen jüngstaußgegebe-
nen Schrifften/ was ich von dem Fischlein Echineis geschrieben/ vnd wie dasselbe Fisch-
lein aus dem gesaltzenen Meer durch einbesonder Wurffgarn zu fischen/ so wird er gute
Anleitung daselbst finden/ alhier aber nicht nötig/ ein mehrers davon zu schreiben.

Dieses ist das jenige/ welches ich noch dem edlen Saltz zu Ehren anhängen sollen/
wer es nicht verstehet/ oder glauben kan/ daß das edle Perlein der Universal- vnd Parti-
cular Medicin
im Saltze verborgen sey/ dem kan ich nicht helffen/ vnd stehet einem jedwe-
dern frey/ einen andern Weg zu suchen.

Wanns
Q q q ij

De Natura Salium.
daß das Saltz neben der Sonnen das edelſte Geſchoͤpffe Gottes ſey/ vnd billich von mir
der groͤſte Schatz vnd Reichthunb der Welt genennet wird/ weil nichts beſſer irdiſcher
Weiſe/ als die fruchtbarkeit zu wuͤnſchen. Dann wann das Erdreich vngeſaltzen/ oder
vnfruchtbar iſt/ vnd vns keine Lebensmittel zuſtellet/ woher ſollen wir ſie nemen? Komt
alſo alle Fruchtbarkeit vnd Nahrung vom Saltze/ das Saltz von der Sonnen/ die
Sonne von GOtt dem Schoͤpffer aller dingen/ deſſen Nahme hochgelobet in alle Ewig-
keit Amen.

Ob wol nun dieſer mein Beweiß (daß das Saltz der groͤſte Schatz der Welt ſey)
hell vnd klar gnug iſt/ zweiffele ich doch nicht/ es werden die Geitzigen noch nicht gnug hie-
ran haben/ ſondern ſagen: Wo bleibt der Lapis Philoſophorum? den ich allhie herauß zu
kommen/ erwartet haͤtte/ vnd fuͤr den hoͤchſten Schatz vnd Reichthumb der Welt halte/
dieſen moͤchte ich gerne haben/ praͤchtig Hauß davon zu halten. Ey lieber/ warte noch ein
wenig/ biß daß einer komt/ vnd die vnwuͤrdigen Geitzhaͤlſe eine ſolche hohe Gabe GOttes
auff die Naſe hengt. Meinſtu/ wann ich ſolchen haͤtt/ daß ich ſo klar davon ſchreiben wuͤr-
de? gleich wie ich von der Fruchtbarkeit der Erdẽ gethan. Nein gewiß/ dazu haͤtte ich auch
keine Macht/ dann der Menſch niemanden etwas geben kan/ das nicht ſein/ ſondern Got-
tes iſt.

Auff daß aber der Gottsfuͤrchtige Sucher der Warheit zu ſolchem hohen Werck ei-
ne gute Nachricht bekomme/ ſo kan ich nicht vnterlaſſen/ ihme das kleine Liechtlein/ das
mir Gott davon gegeben/ anzuzuͤnden/ vnd leuchten zulaſſen/ wann er nur keine Nacht-
Euͤlen Augen hat/ die das Liecht von Natur meiden/ vnd es nit anſchawen koͤnnen/ ſo iſts
nit anders/ er muß ſehend vnd glaubend werden. Erklaͤre alſo hiemit meine Meinung/ vñ
halte gantz dafuͤr/ dz das alleredelſte Perlein/ die Univerſal Medicin, ſo wol auf die mẽſch-
liche/ als metalliſche krancke Coͤrper (Lapis Philoſophorum genand) auß dem gemeinen
Saltz zubereiten muͤglich/ wie aber ſolche Bereitung hergehe/ iſt mir vnbewuſt/ die Muͤg-
ligkeit vnd den Glauben/ daß ſolches geſchehen koͤnne/ hat mir die mannigfaltige vnfehl-
bare Experientz in die Haͤnde gegeben/ welchẽ ich habe/ vnd behalte/ vnd von niemanden
mich werde davon laſſen abwendig machẽ/ welchẽ Glaubẽ ich den From̃en gern mittheilẽ
wolte/ wañ ich koͤnte/ oder duͤrffte. Dieweil aber ein guter Glaube allein von obẽ herab in
vns gewircket wird/ alſo muß er von Gott erbeten/ vnd nit von Menſchen erwartet werdẽ.

Auffdaß ich aber meinem Verſprechen gnug thue/ vnd beweiſe/ daß auch der Lapis
Philoſophorum
in dem Saltz verborgẽ/ vnd durch die Kunſt herauß zuziehẽ/ ſo wolle der
Liebhaber Goͤttlicher Wunderwercken erſtlich nachſchlagen in meinen juͤngſtaußgegebe-
nen Schrifften/ was ich von dem Fiſchlein Echineis geſchrieben/ vnd wie daſſelbe Fiſch-
lein aus dem geſaltzenen Meer durch einbeſonder Wurffgarn zu fiſchen/ ſo wird er gute
Anleitung daſelbſt finden/ alhier aber nicht noͤtig/ ein mehrers davon zu ſchreiben.

Dieſes iſt das jenige/ welches ich noch dem edlen Saltz zu Ehren anhaͤngen ſollen/
wer es nicht verſtehet/ oder glauben kan/ daß das edle Perlein der Univerſal- vnd Parti-
cular Medicin
im Saltze verborgen ſey/ dem kan ich nicht helffen/ vnd ſtehet einem jedwe-
dern frey/ einen andern Weg zu ſuchen.

Wanns
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[511/0525] De Natura Salium. daß das Saltz neben der Sonnen das edelſte Geſchoͤpffe Gottes ſey/ vnd billich von mir der groͤſte Schatz vnd Reichthunb der Welt genennet wird/ weil nichts beſſer irdiſcher Weiſe/ als die fruchtbarkeit zu wuͤnſchen. Dann wann das Erdreich vngeſaltzen/ oder vnfruchtbar iſt/ vnd vns keine Lebensmittel zuſtellet/ woher ſollen wir ſie nemen? Komt alſo alle Fruchtbarkeit vnd Nahrung vom Saltze/ das Saltz von der Sonnen/ die Sonne von GOtt dem Schoͤpffer aller dingen/ deſſen Nahme hochgelobet in alle Ewig- keit Amen. Ob wol nun dieſer mein Beweiß (daß das Saltz der groͤſte Schatz der Welt ſey) hell vnd klar gnug iſt/ zweiffele ich doch nicht/ es werden die Geitzigen noch nicht gnug hie- ran haben/ ſondern ſagen: Wo bleibt der Lapis Philoſophorum? den ich allhie herauß zu kommen/ erwartet haͤtte/ vnd fuͤr den hoͤchſten Schatz vnd Reichthumb der Welt halte/ dieſen moͤchte ich gerne haben/ praͤchtig Hauß davon zu halten. Ey lieber/ warte noch ein wenig/ biß daß einer komt/ vnd die vnwuͤrdigen Geitzhaͤlſe eine ſolche hohe Gabe GOttes auff die Naſe hengt. Meinſtu/ wann ich ſolchen haͤtt/ daß ich ſo klar davon ſchreiben wuͤr- de? gleich wie ich von der Fruchtbarkeit der Erdẽ gethan. Nein gewiß/ dazu haͤtte ich auch keine Macht/ dann der Menſch niemanden etwas geben kan/ das nicht ſein/ ſondern Got- tes iſt. Auff daß aber der Gottsfuͤrchtige Sucher der Warheit zu ſolchem hohen Werck ei- ne gute Nachricht bekomme/ ſo kan ich nicht vnterlaſſen/ ihme das kleine Liechtlein/ das mir Gott davon gegeben/ anzuzuͤnden/ vnd leuchten zulaſſen/ wann er nur keine Nacht- Euͤlen Augen hat/ die das Liecht von Natur meiden/ vnd es nit anſchawen koͤnnen/ ſo iſts nit anders/ er muß ſehend vnd glaubend werden. Erklaͤre alſo hiemit meine Meinung/ vñ halte gantz dafuͤr/ dz das alleredelſte Perlein/ die Univerſal Medicin, ſo wol auf die mẽſch- liche/ als metalliſche krancke Coͤrper (Lapis Philoſophorum genand) auß dem gemeinen Saltz zubereiten muͤglich/ wie aber ſolche Bereitung hergehe/ iſt mir vnbewuſt/ die Muͤg- ligkeit vnd den Glauben/ daß ſolches geſchehen koͤnne/ hat mir die mannigfaltige vnfehl- bare Experientz in die Haͤnde gegeben/ welchẽ ich habe/ vnd behalte/ vnd von niemanden mich werde davon laſſen abwendig machẽ/ welchẽ Glaubẽ ich den From̃en gern mittheilẽ wolte/ wañ ich koͤnte/ oder duͤrffte. Dieweil aber ein guter Glaube allein von obẽ herab in vns gewircket wird/ alſo muß er von Gott erbeten/ vnd nit von Menſchen erwartet werdẽ. Auffdaß ich aber meinem Verſprechen gnug thue/ vnd beweiſe/ daß auch der Lapis Philoſophorum in dem Saltz verborgẽ/ vnd durch die Kunſt herauß zuziehẽ/ ſo wolle der Liebhaber Goͤttlicher Wunderwercken erſtlich nachſchlagen in meinen juͤngſtaußgegebe- nen Schrifften/ was ich von dem Fiſchlein Echineis geſchrieben/ vnd wie daſſelbe Fiſch- lein aus dem geſaltzenen Meer durch einbeſonder Wurffgarn zu fiſchen/ ſo wird er gute Anleitung daſelbſt finden/ alhier aber nicht noͤtig/ ein mehrers davon zu ſchreiben. Dieſes iſt das jenige/ welches ich noch dem edlen Saltz zu Ehren anhaͤngen ſollen/ wer es nicht verſtehet/ oder glauben kan/ daß das edle Perlein der Univerſal- vnd Parti- cular Medicin im Saltze verborgen ſey/ dem kan ich nicht helffen/ vnd ſtehet einem jedwe- dern frey/ einen andern Weg zu ſuchen. Wanns Q q q ij

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 511. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/525>, abgerufen am 25.11.2024.