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Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.

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De Natura Salium.
wie das Nutrimentum der Vegetabilien vnd Mineralien allein im Saltz beste-
het: also bestehet auch das Nutriment der Animalien in deselben/ dann wann das Krant/
Fleisch/ Brodt oder anders/ was man isset/ von Natur kein Saltz bey sich hätte/ so kön-
te es die Animalische Leiber nicht nutriren, erhalten oder vermehren/ sondern müsten al-
sobald sterben/ vnd vergehen. Nach dem nun die Speisen wohl vnd rechtmässig gesal-
tzen/ nachdem sie auch nutriren, dann ein ding/ das keinen Geschmack hat/ nutrirt nicht/
daher das Sprichwort: Quod sapit, nutrit, & contra.

Darin hat GOtt der Allmächtige sein behörlich Saltz geleget/ dadurch erhalten
sich alle Geschöpffe/ vnd können andere vnterhalten/ also daß es gar nicht nötig were/ die
Speisen der Menschen weiter zu saltzen/ dann sie haben von Natur Saltz genug bey sich/
wann durch die Sünde der Fluch nicht alles Fleisch verderbt vnd geschwächet hätte; Da-
rumb komt man der Natur zu Hülffe/ vnd was zu schwach gesaltzen/ verstärcket man mit
dem allgemeinen Kochsaltz/ welches auch zu dem Ende von Gott darzu erschaffen/ daß es
die Nahrung kräfftiger mache/ wie zu sehen/ daß man Brod/ Fleisch/ vnd alles Gemüse
auch wohl ohne Saltz geniessen kan/ daß solche aber so kräfftig seyn/ vnd so wohl nutriren
solten/ als wann sie gesaltzen/ ist nicht/ sondern allen Menschen bekand gnug/ daß das ge-
saltzene Fleisch/ Fisch/ Brodt oder Kraut besser sättiget vnd nehret/ als vngesaltzen/ da-
hero man denen/ welche starck arbeiten/ wolgesaltzen Brodt/ Fleisch/ Kraut zu essen gibt/
daß es den Leib desto mehr stärcke/ vnd nehre. Denen aber/ welche keine starcke Arbeit
thun/ gibt man keine solche gesaltzene Speisen/ sondern leicht verdaulichere.

Gleich wie nun das Saltz das einige Nutriment der Vegetabil. vnd Mineral.
also auch der Animalien ist/ vnd alles/ was da ist/ Universaliter nutriret, vnd vermehret.

Wann dann nun gehöret/ daß ohne Saltz nichts seyn/ noch leben kan/ vnd aller
dinge leben allein in demselben bestehe/ welches die Erfahrung täglich bezeuget. Warumb
halten dann die Narren das Saltz für ein so gering ding? darumb/ antworte ich/ dieweil
wenig seyn/ die da wissen/ was Saltz ist/ wie es seine Wirckung volbringe/ vnd was da-
hinder stecke. Dann wie albereit gesagt/ mag ich das Saltz mit einem Fuhrman verglei-
chen/ welcher das/ was man ihm auffladet/ dahin bringet/ wo mans hin haben wil/ es sey
gut oder böse/ ist ihm eben viel/ vnd läst den dafür sorgen/ ders ihm auffgeladen. Also thut
das Saltz auch/ mischt mans mit guten Nutramentalischen dingen/ so hilffts nutriren,
vnd ist dessen beygefügten Nutriments Führer/ Stärcker/ vnd Helffer. Mischt mans a-
ber mit gifftigen oder schädlichen dingen/ so verstärcket vnd vermehret es den Gifft/ vnd
führt solche zum Schaden oder Nachtheil ein/ dahin es sonst ohne Hülff deß Saltzes nicht
hat kommen können. Jst also das Saltz bey guten gut/ vnd vermehret entweder
das gute oder böse/ bey welchen es ist/ daher ists vnpartheisch/ vnd läst sich bey guten vnd
bösen gebrauchen/ nach dem mans haben will/ gleich wie man sagt: Sal & vinum acuunt
ingenium.
Wann sie nemblich mit guten dingen vnd mässig genossen werden/ eben also
mag man auch sagen: Sal & vinum depravant ingenium, wann sie nemblich mit schädli-
chen dingen gebrauchet werden/ welches ich mit viel Exempeln klar beweisen könte/ die ich

vmb

De Natura Salium.
wie das Nutrimentum der Vegetabilien vnd Mineralien allein im Saltz beſte-
het: alſo beſtehet auch das Nutriment der Animalien in dēſelben/ dann wann das Krant/
Fleiſch/ Brodt oder anders/ was man iſſet/ von Natur kein Saltz bey ſich haͤtte/ ſo koͤn-
te es die Animaliſche Leiber nicht nutriren, erhalten oder vermehren/ ſondern muͤſten al-
ſobald ſterben/ vnd vergehen. Nach dem nun die Speiſen wohl vnd rechtmaͤſſig geſal-
tzen/ nachdem ſie auch nutriren, dann ein ding/ das keinen Geſchmack hat/ nutrirt nicht/
daher das Sprichwort: Quod ſapit, nutrit, & contrà.

Darin hat GOtt der Allmaͤchtige ſein behoͤrlich Saltz geleget/ dadurch erhalten
ſich alle Geſchoͤpffe/ vnd koͤnnen andere vnterhalten/ alſo daß es gar nicht noͤtig were/ die
Speiſen der Menſchen weiter zu ſaltzen/ dann ſie haben von Natur Saltz genug bey ſich/
wann durch die Suͤnde der Fluch nicht alles Fleiſch verderbt vnd geſchwaͤchet haͤtte; Da-
rumb komt man der Natur zu Huͤlffe/ vnd was zu ſchwach geſaltzen/ verſtaͤrcket man mit
dem allgemeinen Kochſaltz/ welches auch zu dem Ende von Gott darzu erſchaffen/ daß es
die Nahrung kraͤfftiger mache/ wie zu ſehen/ daß man Brod/ Fleiſch/ vnd alles Gemuͤſe
auch wohl ohne Saltz genieſſen kan/ daß ſolche aber ſo kraͤfftig ſeyn/ vnd ſo wohl nutriren
ſolten/ als wann ſie geſaltzen/ iſt nicht/ ſondern allen Menſchen bekand gnug/ daß das ge-
ſaltzene Fleiſch/ Fiſch/ Brodt oder Kraut beſſer ſaͤttiget vnd nehret/ als vngeſaltzen/ da-
hero man denen/ welche ſtarck arbeiten/ wolgeſaltzen Brodt/ Fleiſch/ Kraut zu eſſen gibt/
daß es den Leib deſto mehr ſtaͤrcke/ vnd nehre. Denen aber/ welche keine ſtarcke Arbeit
thun/ gibt man keine ſolche geſaltzene Speiſen/ ſondern leicht verdaulichere.

Gleich wie nun das Saltz das einige Nutriment der Vegetabil. vnd Mineral.
alſo auch der Animalien iſt/ vnd alles/ was da iſt/ Univerſaliter nutriret, vnd vermehret.

Wann dann nun gehoͤret/ daß ohne Saltz nichts ſeyn/ noch leben kan/ vnd aller
dinge leben allein in demſelben beſtehe/ welches die Erfahꝛung taͤglich bezeuget. Waꝛumb
halten dann die Narren das Saltz fuͤr ein ſo gering ding? darumb/ antworte ich/ dieweil
wenig ſeyn/ die da wiſſen/ was Saltz iſt/ wie es ſeine Wirckung volbringe/ vnd was da-
hinder ſtecke. Dann wie albereit geſagt/ mag ich das Saltz mit einem Fuhrman verglei-
chen/ welcher das/ was man ihm auffladet/ dahin bringet/ wo mans hin haben wil/ es ſey
gut oder boͤſe/ iſt ihm eben viel/ vnd laͤſt den dafuͤr ſorgen/ ders ihm auffgeladen. Alſo thut
das Saltz auch/ miſcht mans mit guten Nutramentaliſchen dingen/ ſo hilffts nutriren,
vnd iſt deſſen beygefuͤgten Nutriments Fuͤhrer/ Staͤrcker/ vnd Helffer. Miſcht mans a-
ber mit gifftigen oder ſchaͤdlichen dingen/ ſo verſtaͤrcket vnd vermehret es den Gifft/ vnd
fuͤhrt ſolche zum Schaden oder Nachtheil ein/ dahin es ſonſt ohne Huͤlff deß Saltzes nicht
hat kommen koͤnnen. Jſt alſo das Saltz bey guten gut/ vnd vermehret entweder
das gute oder boͤſe/ bey welchen es iſt/ daher iſts vnpartheiſch/ vnd laͤſt ſich bey guten vnd
boͤſen gebrauchen/ nach dem mans haben will/ gleich wie man ſagt: Sal & vinum acuunt
ingenium.
Wann ſie nemblich mit guten dingen vnd maͤſſig genoſſen werden/ eben alſo
mag man auch ſagen: Sal & vinum depravant ingenium, wann ſie nemblich mit ſchaͤdli-
chen dingen gebrauchet werden/ welches ich mit viel Exempeln klar beweiſen koͤnte/ die ich

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[496/0510] De Natura Salium. wie das Nutrimentum der Vegetabilien vnd Mineralien allein im Saltz beſte- het: alſo beſtehet auch das Nutriment der Animalien in dēſelben/ dann wann das Krant/ Fleiſch/ Brodt oder anders/ was man iſſet/ von Natur kein Saltz bey ſich haͤtte/ ſo koͤn- te es die Animaliſche Leiber nicht nutriren, erhalten oder vermehren/ ſondern muͤſten al- ſobald ſterben/ vnd vergehen. Nach dem nun die Speiſen wohl vnd rechtmaͤſſig geſal- tzen/ nachdem ſie auch nutriren, dann ein ding/ das keinen Geſchmack hat/ nutrirt nicht/ daher das Sprichwort: Quod ſapit, nutrit, & contrà. Darin hat GOtt der Allmaͤchtige ſein behoͤrlich Saltz geleget/ dadurch erhalten ſich alle Geſchoͤpffe/ vnd koͤnnen andere vnterhalten/ alſo daß es gar nicht noͤtig were/ die Speiſen der Menſchen weiter zu ſaltzen/ dann ſie haben von Natur Saltz genug bey ſich/ wann durch die Suͤnde der Fluch nicht alles Fleiſch verderbt vnd geſchwaͤchet haͤtte; Da- rumb komt man der Natur zu Huͤlffe/ vnd was zu ſchwach geſaltzen/ verſtaͤrcket man mit dem allgemeinen Kochſaltz/ welches auch zu dem Ende von Gott darzu erſchaffen/ daß es die Nahrung kraͤfftiger mache/ wie zu ſehen/ daß man Brod/ Fleiſch/ vnd alles Gemuͤſe auch wohl ohne Saltz genieſſen kan/ daß ſolche aber ſo kraͤfftig ſeyn/ vnd ſo wohl nutriren ſolten/ als wann ſie geſaltzen/ iſt nicht/ ſondern allen Menſchen bekand gnug/ daß das ge- ſaltzene Fleiſch/ Fiſch/ Brodt oder Kraut beſſer ſaͤttiget vnd nehret/ als vngeſaltzen/ da- hero man denen/ welche ſtarck arbeiten/ wolgeſaltzen Brodt/ Fleiſch/ Kraut zu eſſen gibt/ daß es den Leib deſto mehr ſtaͤrcke/ vnd nehre. Denen aber/ welche keine ſtarcke Arbeit thun/ gibt man keine ſolche geſaltzene Speiſen/ ſondern leicht verdaulichere. Gleich wie nun das Saltz das einige Nutriment der Vegetabil. vnd Mineral. alſo auch der Animalien iſt/ vnd alles/ was da iſt/ Univerſaliter nutriret, vnd vermehret. Wann dann nun gehoͤret/ daß ohne Saltz nichts ſeyn/ noch leben kan/ vnd aller dinge leben allein in demſelben beſtehe/ welches die Erfahꝛung taͤglich bezeuget. Waꝛumb halten dann die Narren das Saltz fuͤr ein ſo gering ding? darumb/ antworte ich/ dieweil wenig ſeyn/ die da wiſſen/ was Saltz iſt/ wie es ſeine Wirckung volbringe/ vnd was da- hinder ſtecke. Dann wie albereit geſagt/ mag ich das Saltz mit einem Fuhrman verglei- chen/ welcher das/ was man ihm auffladet/ dahin bringet/ wo mans hin haben wil/ es ſey gut oder boͤſe/ iſt ihm eben viel/ vnd laͤſt den dafuͤr ſorgen/ ders ihm auffgeladen. Alſo thut das Saltz auch/ miſcht mans mit guten Nutramentaliſchen dingen/ ſo hilffts nutriren, vnd iſt deſſen beygefuͤgten Nutriments Fuͤhrer/ Staͤrcker/ vnd Helffer. Miſcht mans a- ber mit gifftigen oder ſchaͤdlichen dingen/ ſo verſtaͤrcket vnd vermehret es den Gifft/ vnd fuͤhrt ſolche zum Schaden oder Nachtheil ein/ dahin es ſonſt ohne Huͤlff deß Saltzes nicht hat kommen koͤnnen. Jſt alſo das Saltz bey guten gut/ vnd vermehret entweder das gute oder boͤſe/ bey welchen es iſt/ daher iſts vnpartheiſch/ vnd laͤſt ſich bey guten vnd boͤſen gebrauchen/ nach dem mans haben will/ gleich wie man ſagt: Sal & vinum acuunt ingenium. Wann ſie nemblich mit guten dingen vnd maͤſſig genoſſen werden/ eben alſo mag man auch ſagen: Sal & vinum depravant ingenium, wann ſie nemblich mit ſchaͤdli- chen dingen gebrauchet werden/ welches ich mit viel Exempeln klar beweiſen koͤnte/ die ich vmb

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 496. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/510>, abgerufen am 25.11.2024.