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Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.

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De Natura Salium.
Weg etwas guts darauß zu machen? muß das Saltz eben durch den Saamen deß Krants
zu Kraut/ durch den Saamen der Thiere zu Thiere/ vnd durch den Saamen der Metal-
len zu Metallen verwandelt werden? Kan man solche Staffeln nicht überschreiten/ durch
die Kunst einen weitern Sprung fort zu thun/ vnd der Natur ihren langsamen Gang
lassen? Antwort Ja gewiß/ i[st]s der Kunst müglich/ durch einen viel nähern Weg das
Saltz zur höchsten perf[e]ction zu bringen/ welches der Natur vnmöglich. Wie aber sol-
ches zugehe/ gehöret hieher nicht. Das solstu aber wissen/ wann du das Fewr oder Son-
ne mit dem Saltz vereinigest/ daß viel frembde Geburten darauß entstehen/ welche son-
sten nicht gesehen werden. Nimb ein Exempel nur davon: setze im Junio, Julio, vnd Au-
gusto
ein gemein Wasser in einem offenen höltzern Geschir an die heisse Sonne/ vnd laß
die Astra Tag vnd Nachtdarin wircken/ das Wasser/ so weg dünst/ erfülle wieder mit
anderm Wasser/ auff daß das Geschir allezeit voll sey/ so wird auß dem verborgenen Sal-
tze/ so im Wasser ist/ allerley Gewürme/ ohne Saamen herfür wachsen/ NB. aber solchs/
welches sonst in faulen Wässern zu seyn pfleget/ als Frösche/ Krötten vnd Schlangen.
NB. Das Geschir soll von Holtz/ vnd nicht von Metall seyn/ davon das Wasser Vitrio-
lisch würde/ darin kein Thier leben könte/ auch soll man zu sehen/ daß kein Eisen oder Ku-
pffer ins Geschir falle/ welches den Handel verderben würde. Oder mache einen Sand/
darin ein wenig Saltz sey/ feuchte solchen mit Wasser an/ vnd stelle ihn an die heisse Son-
ne/ wann er will trucken werden/ befeuchte ihn wieder/ so werden vielerhand vnbekandte
Kräuter herfür wachsen/ da man doch keinen Saamen zugebracht hat/ davon ein meh-
rers an andern Orten meiner Schrifften.

Das Sun ist das allerbeständigste/ vnd gleichsam vnüberwindlichste Metallische Cor-
pus,
welches von keinem Element zu überweltigen/ so fix vnd Fewr beständig/ daß es auch
den geringsten Abgang nicht leidet/ wanns auch viel Jahre in grosser Glut stehen solte/
dennoch dasselbe/ wann man ihm durch das Saltz seine Animam extrahiret, nicht allein
ihm seine schöne Farbe/ sondern auch fixe Fewr Beständigkeit entzogen wird/ daß es
bleichschwartz erscheinet/ gleich dem Bley/ auch brüchig vnd flüchtig/ wie ein Antimo-
nium,
welches den Vnerfahrnen vngläublich fürkombt/ vnd doch die lautere Warheit
ist. Darauß zu sehen/ daß mehr Stärcke/ vnd Krafft im Saltz steckt/ als in allen Elemen-
ten,
darumb es billich Centrum concentratum Elementorum genandt wird. Das al-
ler subtileste vnd mächtigste Element, Fewer/ deme nichts resistiren kan/ hat keine Macht
vber das Sun/ das Saltz aber kan solches vberwinden/ vnd das alleredelste Theil seine A-
nimarn
von den gröbern terrestrischen Theil separiren, welches fürwar das allergröste
Wunderwerck/ so durch Kunst geschehen kan. Dann jederman kan leicht dencken/ was
für ein edel Wesen die Anima auri seyn müsse/ ohne Zweiffel die allerhöchfte Medicin;
hierüber kan man besehen Sendivogium, was er von seinem Chalybe schreibt/ damit er
das Sun deanimiret. Jch muß aber bekennen/ daß/ obwohln mir solche Extraction zu vn-
terschiedlichen mahlen gelücket/ da ich dem Golde seine Animam extrahiret, vnd das cor-
pus
brüchig/ flüchtig/ vnd schwartz zurück blieben ist/ ich doch solches nicht allezeit wieder

tref-

De Natura Salium.
Weg etwas guts darauß zu machen? muß das Saltz eben durch den Saamẽ deß Krants
zu Kraut/ durch den Saamen der Thiere zu Thiere/ vnd durch den Saamen der Metal-
len zu Metallen verwandelt werden? Kan man ſolche Staffeln nicht uͤberſchreiten/ durch
die Kunſt einen weitern Sprung fort zu thun/ vnd der Natur ihren langſamen Gang
laſſen? Antwort Ja gewiß/ i[ſt]s der Kunſt muͤglich/ durch einen viel naͤhern Weg das
Saltz zur hoͤchſten perf[e]ction zu bringen/ welches der Natur vnmoͤglich. Wie aber ſol-
ches zugehe/ gehoͤret hieher nicht. Das ſolſtu aber wiſſen/ wann du das Fewr oder Son-
ne mit dem Saltz vereinigeſt/ daß viel frembde Geburten darauß entſtehen/ welche ſon-
ſten nicht geſehen werden. Nimb ein Exempel nur davon: ſetze im Junio, Julio, vnd Au-
guſto
ein gemein Waſſer in einem offenen hoͤltzern Geſchir an die heiſſe Sonne/ vnd laß
die Aſtra Tag vnd Nachtdarin wircken/ das Waſſer/ ſo weg duͤnſt/ erfuͤlle wieder mit
anderm Waſſer/ auff daß das Geſchir allezeit voll ſey/ ſo wird auß dem verborgenen Sal-
tze/ ſo im Waſſer iſt/ allerley Gewuͤrme/ ohne Saamen herfuͤr wachſen/ NB. aber ſolchs/
welches ſonſt in faulen Waͤſſern zu ſeyn pfleget/ als Froͤſche/ Kroͤtten vnd Schlangen.
NB. Das Geſchir ſoll von Holtz/ vnd nicht von Metall ſeyn/ davon das Waſſer Vitrio-
liſch wuͤrde/ darin kein Thier leben koͤnte/ auch ſoll man zu ſehen/ daß kein Eiſen oder Ku-
pffer ins Geſchir falle/ welches den Handel verderben wuͤrde. Oder mache einen Sand/
darin ein wenig Saltz ſey/ feuchte ſolchen mit Waſſer an/ vnd ſtelle ihn an die heiſſe Son-
ne/ wann er will trucken werden/ befeuchte ihn wieder/ ſo werden vielerhand vnbekandte
Kraͤuter herfuͤr wachſen/ da man doch keinen Saamen zugebracht hat/ davon ein meh-
rers an andern Orten meiner Schrifften.

Das ☉ iſt das allerbeſtaͤndigſte/ vnd gleichſam vnuͤberwindlichſte Metalliſche Cor-
pus,
welches von keinem Element zu uͤberweltigen/ ſo fix vnd Fewr beſtaͤndig/ daß es auch
den geringſten Abgang nicht leidet/ wanns auch viel Jahre in groſſer Glut ſtehen ſolte/
dennoch daſſelbe/ wann man ihm durch das Saltz ſeine Animam extrahiret, nicht allein
ihm ſeine ſchoͤne Farbe/ ſondern auch fixe Fewr Beſtaͤndigkeit entzogen wird/ daß es
bleichſchwartz erſcheinet/ gleich dem Bley/ auch bruͤchig vnd fluͤchtig/ wie ein Antimo-
nium,
welches den Vnerfahrnen vnglaͤublich fuͤrkombt/ vnd doch die lautere Warheit
iſt. Darauß zu ſehen/ daß mehr Staͤrcke/ vnd Krafft im Saltz ſteckt/ als in allen Elemen-
ten,
darumb es billich Centrum concentratum Elementorum genandt wird. Das al-
ler ſubtileſte vnd maͤchtigſte Element, Fewer/ deme nichts reſiſtiren kan/ hat keine Macht
vber das ☉/ das Saltz aber kan ſolches vberwinden/ vnd das alleredelſte Theil ſeine A-
nimarn
von den groͤbern terreſtriſchen Theil ſepariren, welches fuͤrwar das allergroͤſte
Wunderwerck/ ſo durch Kunſt geſchehen kan. Dañ jederman kan leicht dencken/ was
fuͤr ein edel Weſen die Anima auri ſeyn muͤſſe/ ohne Zweiffel die allerhoͤchfte Medicin;
hieruͤber kan man beſehen Sendivogium, was er von ſeinem Chalybe ſchreibt/ damit er
das ☉ deanimiret. Jch muß aber bekennen/ daß/ obwohln mir ſolche Extraction zu vn-
terſchiedlichen mahlen geluͤcket/ da ich dem Golde ſeine Animam extrahiret, vnd das cor-
pus
bruͤchig/ fluͤchtig/ vnd ſchwartz zuruͤck blieben iſt/ ich doch ſolches nicht allezeit wieder

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[466/0500] De Natura Salium. Weg etwas guts darauß zu machen? muß das Saltz eben durch den Saamẽ deß Krants zu Kraut/ durch den Saamen der Thiere zu Thiere/ vnd durch den Saamen der Metal- len zu Metallen verwandelt werden? Kan man ſolche Staffeln nicht uͤberſchreiten/ durch die Kunſt einen weitern Sprung fort zu thun/ vnd der Natur ihren langſamen Gang laſſen? Antwort Ja gewiß/ iſts der Kunſt muͤglich/ durch einen viel naͤhern Weg das Saltz zur hoͤchſten perfection zu bringen/ welches der Natur vnmoͤglich. Wie aber ſol- ches zugehe/ gehoͤret hieher nicht. Das ſolſtu aber wiſſen/ wann du das Fewr oder Son- ne mit dem Saltz vereinigeſt/ daß viel frembde Geburten darauß entſtehen/ welche ſon- ſten nicht geſehen werden. Nimb ein Exempel nur davon: ſetze im Junio, Julio, vnd Au- guſto ein gemein Waſſer in einem offenen hoͤltzern Geſchir an die heiſſe Sonne/ vnd laß die Aſtra Tag vnd Nachtdarin wircken/ das Waſſer/ ſo weg duͤnſt/ erfuͤlle wieder mit anderm Waſſer/ auff daß das Geſchir allezeit voll ſey/ ſo wird auß dem verborgenen Sal- tze/ ſo im Waſſer iſt/ allerley Gewuͤrme/ ohne Saamen herfuͤr wachſen/ NB. aber ſolchs/ welches ſonſt in faulen Waͤſſern zu ſeyn pfleget/ als Froͤſche/ Kroͤtten vnd Schlangen. NB. Das Geſchir ſoll von Holtz/ vnd nicht von Metall ſeyn/ davon das Waſſer Vitrio- liſch wuͤrde/ darin kein Thier leben koͤnte/ auch ſoll man zu ſehen/ daß kein Eiſen oder Ku- pffer ins Geſchir falle/ welches den Handel verderben wuͤrde. Oder mache einen Sand/ darin ein wenig Saltz ſey/ feuchte ſolchen mit Waſſer an/ vnd ſtelle ihn an die heiſſe Son- ne/ wann er will trucken werden/ befeuchte ihn wieder/ ſo werden vielerhand vnbekandte Kraͤuter herfuͤr wachſen/ da man doch keinen Saamen zugebracht hat/ davon ein meh- rers an andern Orten meiner Schrifften. Das ☉ iſt das allerbeſtaͤndigſte/ vnd gleichſam vnuͤberwindlichſte Metalliſche Cor- pus, welches von keinem Element zu uͤberweltigen/ ſo fix vnd Fewr beſtaͤndig/ daß es auch den geringſten Abgang nicht leidet/ wanns auch viel Jahre in groſſer Glut ſtehen ſolte/ dennoch daſſelbe/ wann man ihm durch das Saltz ſeine Animam extrahiret, nicht allein ihm ſeine ſchoͤne Farbe/ ſondern auch fixe Fewr Beſtaͤndigkeit entzogen wird/ daß es bleichſchwartz erſcheinet/ gleich dem Bley/ auch bruͤchig vnd fluͤchtig/ wie ein Antimo- nium, welches den Vnerfahrnen vnglaͤublich fuͤrkombt/ vnd doch die lautere Warheit iſt. Darauß zu ſehen/ daß mehr Staͤrcke/ vnd Krafft im Saltz ſteckt/ als in allen Elemen- ten, darumb es billich Centrum concentratum Elementorum genandt wird. Das al- ler ſubtileſte vnd maͤchtigſte Element, Fewer/ deme nichts reſiſtiren kan/ hat keine Macht vber das ☉/ das Saltz aber kan ſolches vberwinden/ vnd das alleredelſte Theil ſeine A- nimarn von den groͤbern terreſtriſchen Theil ſepariren, welches fuͤrwar das allergroͤſte Wunderwerck/ ſo durch Kunſt geſchehen kan. Dañ jederman kan leicht dencken/ was fuͤr ein edel Weſen die Anima auri ſeyn muͤſſe/ ohne Zweiffel die allerhoͤchfte Medicin; hieruͤber kan man beſehen Sendivogium, was er von ſeinem Chalybe ſchreibt/ damit er das ☉ deanimiret. Jch muß aber bekennen/ daß/ obwohln mir ſolche Extraction zu vn- terſchiedlichen mahlen geluͤcket/ da ich dem Golde ſeine Animam extrahiret, vnd das cor- pus bruͤchig/ fluͤchtig/ vnd ſchwartz zuruͤck blieben iſt/ ich doch ſolches nicht allezeit wieder tref-

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 466. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/500>, abgerufen am 22.11.2024.