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Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.

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De Natura Salium.
führete/ wovon solte etwas wachsen/ oder leben können? Die Erde würde weder Mine-
ralien
noch Vegetabilien können herfür bringen/ wann diese dann nicht weren/ wovon
solten sich die Animalien vnterhalten/ ernehren/ vnd vermehren? Der gantze Erdbo-
den selber würde endlich verdorren/ vnd absterben müssen/ der doch durch Hülffe deß
Saltzwassers stets vnd vnablässig wächset/ vnd davon vnterhalten wird; Es ist kein
Stein/ der nicht sein Saltz bey sich führt/ darauß zu sehen/ daß das Saltz auch seine
Nahrung vnd Anfang sey. Wie dann solches Gebirge/ das von der allgemeinen Mut-
ter deß Meers reichlich gesäuget oder ernehret wird/ gleichsam wächst vnd zunimbt. Nir-
gends kan mans aber besser gewahr werden/ alß an denen Orten/ da das Gebirge sehr
fruchtbar ist/ vnd Metallen generiret, wann man dann solche haben will/ man durch
die Felsen hinein zu ihnen/ da sie gebohren sind/ graben muß/ solche Löcher/ die ohnge-
sehr so weit vnd hoch gemacht werden/ daß man gemächlich auß vnd einfahren/ vnd das
Metall dadurch herauß bringen kan/ wann aber am selben Orte alles Metall herauß
gegraben/ oder sich die Adern oder Gänge der Metallen durch Zwerchwende abgeschnit-
ten vnd verlieren/ oder daß man wegen deß vielen Wassers nicht weiter fortgraben kan/
vnd den Berg verlassen muß/ so höret doch der Berg nicht auff zu wachsen/ so wohl der
Stein selbst/ als das Metall darinnen/ also/ daß solche Löcher/ da man zuvorn auff-
richtig eingehen können/ mit langer Zeit so klein werden/ vnd zuwachsen/ daß man sich
bücken oder gar niederlegen müste/ wann man hinein kriechen wolte. Vnd dieses von
solchen Steinen oder Felsen zu verstehen/ da viel Saltz innen ist/ vnd Metallen generi-
ret werden/ da aber wenig Saltz hinkompt/ da wachsen weder Steine noch andre Din-
ge darinnen/ vnd wo kein Wasser hinkomt/ da kan auch das Saltz nicht hinkommen/
muß also das Wasser deß Saltzes Führer seyn/ durch den gantzen Erdboden/ solchen da-
durch beym Leben zu erhalten/ gleich wie die Lufft den Astralischen Saamen herunter in
das Wasser führet.

Was ich allhie schreibe/ wie gering vnd schlecht es auch vor gebracht wird/ das ist
doch die vnfehlbare Warheit/ vnd wirds niemand warhafftiger geben können. Man kön-
te es zwar wohl weitläufftiger vnd außführlicher geben/ wozu aber solche Müh vnd Weit-
läufftigkeit/ wann mans in der Enge haben kan?

Auff daß ich aber noch klärer beweise/ daß das Saltz das Leben der gantzen Welt
sey/ vnd alles davon herkomme/ so ziehe ich zum Beweiß allhie an den allgemeinen
Spruch aller Philosophen, die einhellig sagen/ Daß ein jedes Ding/ wanns
wieder zurücke
ad prim. Mat. gebracht wird/ Saltz sey/ daher schließlich/ daß es
auch anfänglich vom Saltz müsse gekommen seyn/ welchs ein vnüberwindlich Fundament
ist. Möchte mancher sagen; Wie erfahre ich dieses/ oder wie können alle Dinge wieder
ad prim. Mat. gebracht werden? selbige Arbeit muß man bey erfahrnen Philosophis vnd
Chymicis zu lernen suchen/ alhier mein Vornehmen nicht ist/ von solchen Dingen zu
tractiren: also aber auff diese Weise kan ein jeder Bawr solchs gewahr werden/ wann
er in Acht nimbt/ wann ein Kraut/ ein Holtz/ ein Mensch/ oder Thier abstirbt vnd ver-

fault/
M m m iij

De Natura Salium.
fuͤhrete/ wovon ſolte etwas wachſen/ oder leben koͤnnen? Die Erde wuͤrde weder Mine-
ralien
noch Vegetabilien koͤnnen herfuͤr bringen/ wann dieſe dann nicht weren/ wovon
ſolten ſich die Animalien vnterhalten/ ernehren/ vnd vermehren? Der gantze Erdbo-
den ſelber wuͤrde endlich verdorren/ vnd abſterben muͤſſen/ der doch durch Huͤlffe deß
Saltzwaſſers ſtets vnd vnablaͤſſig waͤchſet/ vnd davon vnterhalten wird; Es iſt kein
Stein/ der nicht ſein Saltz bey ſich fuͤhrt/ darauß zu ſehen/ daß das Saltz auch ſeine
Nahrung vnd Anfang ſey. Wie dann ſolches Gebirge/ das von der allgemeinen Mut-
ter deß Meers reichlich geſaͤuget oder ernehret wird/ gleichſam waͤchſt vnd zunimbt. Nir-
gends kan mans aber beſſer gewahr werden/ alß an denen Orten/ da das Gebirge ſehr
fruchtbar iſt/ vnd Metallen generiret, wann man dann ſolche haben will/ man durch
die Felſen hinein zu ihnen/ da ſie gebohren ſind/ graben muß/ ſolche Loͤcher/ die ohnge-
ſehr ſo weit vnd hoch gemacht werden/ daß man gemaͤchlich auß vnd einfahren/ vnd das
Metall dadurch herauß bringen kan/ wann aber am ſelben Orte alles Metall herauß
gegraben/ oder ſich die Adern oder Gaͤnge der Metallen durch Zwerchwende abgeſchnit-
ten vnd verlieren/ oder daß man wegen deß vielen Waſſers nicht weiter fortgraben kan/
vnd den Berg verlaſſen muß/ ſo hoͤret doch der Berg nicht auff zu wachſen/ ſo wohl der
Stein ſelbſt/ als das Metall darinnen/ alſo/ daß ſolche Loͤcher/ da man zuvorn auff-
richtig eingehen koͤnnen/ mit langer Zeit ſo klein werden/ vnd zuwachſen/ daß man ſich
buͤcken oder gar niederlegen muͤſte/ wann man hinein kriechen wolte. Vnd dieſes von
ſolchen Steinen oder Felſen zu verſtehen/ da viel Saltz innen iſt/ vnd Metallen generi-
ret werden/ da aber wenig Saltz hinkompt/ da wachſen weder Steine noch andre Din-
ge darinnen/ vnd wo kein Waſſer hinkomt/ da kan auch das Saltz nicht hinkommen/
muß alſo das Waſſer deß Saltzes Fuͤhrer ſeyn/ durch den gantzen Erdboden/ ſolchen da-
durch beym Leben zu erhalten/ gleich wie die Lufft den Aſtraliſchen Saamen herunter in
das Waſſer fuͤhret.

Was ich allhie ſchreibe/ wie gering vnd ſchlecht es auch vor gebracht wird/ das iſt
doch die vnfehlbare Warheit/ vnd wirds niemand warhafftiger geben koͤnnen. Man koͤn-
te es zwar wohl weitlaͤufftiger vnd außfuͤhrlicher geben/ wozu aber ſolche Muͤh vnd Weit-
laͤufftigkeit/ wann mans in der Enge haben kan?

Auff daß ich aber noch klaͤrer beweiſe/ daß das Saltz das Leben der gantzen Welt
ſey/ vnd alles davon herkomme/ ſo ziehe ich zum Beweiß allhie an den allgemeinen
Spruch aller Philoſophen, die einhellig ſagen/ Daß ein jedes Ding/ wanns
wieder zuruͤcke
ad prim. Mat. gebracht wird/ Saltz ſey/ daher ſchließlich/ daß es
auch anfaͤnglich vom Saltz muͤſſe gekom̃en ſeyn/ welchs ein vnuͤberwindlich Fundament
iſt. Moͤchte mancher ſagen; Wie erfahre ich dieſes/ oder wie koͤnnen alle Dinge wieder
ad prim. Mat. gebracht werden? ſelbige Arbeit muß man bey erfahrnen Philoſophis vnd
Chymicis zu lernen ſuchen/ alhier mein Vornehmen nicht iſt/ von ſolchen Dingen zu
tractiren: alſo aber auff dieſe Weiſe kan ein jeder Bawr ſolchs gewahr werden/ wann
er in Acht nimbt/ wann ein Kraut/ ein Holtz/ ein Menſch/ oder Thier abſtirbt vnd ver-

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[461/0495] De Natura Salium. fuͤhrete/ wovon ſolte etwas wachſen/ oder leben koͤnnen? Die Erde wuͤrde weder Mine- ralien noch Vegetabilien koͤnnen herfuͤr bringen/ wann dieſe dann nicht weren/ wovon ſolten ſich die Animalien vnterhalten/ ernehren/ vnd vermehren? Der gantze Erdbo- den ſelber wuͤrde endlich verdorren/ vnd abſterben muͤſſen/ der doch durch Huͤlffe deß Saltzwaſſers ſtets vnd vnablaͤſſig waͤchſet/ vnd davon vnterhalten wird; Es iſt kein Stein/ der nicht ſein Saltz bey ſich fuͤhrt/ darauß zu ſehen/ daß das Saltz auch ſeine Nahrung vnd Anfang ſey. Wie dann ſolches Gebirge/ das von der allgemeinen Mut- ter deß Meers reichlich geſaͤuget oder ernehret wird/ gleichſam waͤchſt vnd zunimbt. Nir- gends kan mans aber beſſer gewahr werden/ alß an denen Orten/ da das Gebirge ſehr fruchtbar iſt/ vnd Metallen generiret, wann man dann ſolche haben will/ man durch die Felſen hinein zu ihnen/ da ſie gebohren ſind/ graben muß/ ſolche Loͤcher/ die ohnge- ſehr ſo weit vnd hoch gemacht werden/ daß man gemaͤchlich auß vnd einfahren/ vnd das Metall dadurch herauß bringen kan/ wann aber am ſelben Orte alles Metall herauß gegraben/ oder ſich die Adern oder Gaͤnge der Metallen durch Zwerchwende abgeſchnit- ten vnd verlieren/ oder daß man wegen deß vielen Waſſers nicht weiter fortgraben kan/ vnd den Berg verlaſſen muß/ ſo hoͤret doch der Berg nicht auff zu wachſen/ ſo wohl der Stein ſelbſt/ als das Metall darinnen/ alſo/ daß ſolche Loͤcher/ da man zuvorn auff- richtig eingehen koͤnnen/ mit langer Zeit ſo klein werden/ vnd zuwachſen/ daß man ſich buͤcken oder gar niederlegen muͤſte/ wann man hinein kriechen wolte. Vnd dieſes von ſolchen Steinen oder Felſen zu verſtehen/ da viel Saltz innen iſt/ vnd Metallen generi- ret werden/ da aber wenig Saltz hinkompt/ da wachſen weder Steine noch andre Din- ge darinnen/ vnd wo kein Waſſer hinkomt/ da kan auch das Saltz nicht hinkommen/ muß alſo das Waſſer deß Saltzes Fuͤhrer ſeyn/ durch den gantzen Erdboden/ ſolchen da- durch beym Leben zu erhalten/ gleich wie die Lufft den Aſtraliſchen Saamen herunter in das Waſſer fuͤhret. Was ich allhie ſchreibe/ wie gering vnd ſchlecht es auch vor gebracht wird/ das iſt doch die vnfehlbare Warheit/ vnd wirds niemand warhafftiger geben koͤnnen. Man koͤn- te es zwar wohl weitlaͤufftiger vnd außfuͤhrlicher geben/ wozu aber ſolche Muͤh vnd Weit- laͤufftigkeit/ wann mans in der Enge haben kan? Auff daß ich aber noch klaͤrer beweiſe/ daß das Saltz das Leben der gantzen Welt ſey/ vnd alles davon herkomme/ ſo ziehe ich zum Beweiß allhie an den allgemeinen Spruch aller Philoſophen, die einhellig ſagen/ Daß ein jedes Ding/ wanns wieder zuruͤcke ad prim. Mat. gebracht wird/ Saltz ſey/ daher ſchließlich/ daß es auch anfaͤnglich vom Saltz muͤſſe gekom̃en ſeyn/ welchs ein vnuͤberwindlich Fundament iſt. Moͤchte mancher ſagen; Wie erfahre ich dieſes/ oder wie koͤnnen alle Dinge wieder ad prim. Mat. gebracht werden? ſelbige Arbeit muß man bey erfahrnen Philoſophis vnd Chymicis zu lernen ſuchen/ alhier mein Vornehmen nicht iſt/ von ſolchen Dingen zu tractiren: alſo aber auff dieſe Weiſe kan ein jeder Bawr ſolchs gewahr werden/ wann er in Acht nimbt/ wann ein Kraut/ ein Holtz/ ein Menſch/ oder Thier abſtirbt vnd ver- fault/ M m m iij

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 461. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/495>, abgerufen am 23.11.2024.