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Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.

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De Natura Salium.
ist aber nichts dran gelegen/ man muß die Narren/ Narren seyn lassen/ welche das gute
suchen/ da es nicht ist/ vnd solches doch für Augen haben/ vnd nicht kennen/ noch kennen
wollen. Jch weiß/ wann ich auff Sophistische Weise einen langwierigen Proceß mit vie-
len zierlichen Worten beschrieben hätte/ die blinde Welt würde solches ehe angenom-
men haben/ als ein solchen kurtzen warhafftigen vnd schlechten Weg; Daher saget Sen-
divogius,
vnd alle ware Philosophi gar wol; Wann man einen den rechten Proceß von
Wort zu Wort sagte/ er würde nicht daran gläuben/ weil es ein solch geringe ding ist.
Mancher würde sagen/ was solte doch gutes im Saltze/ als einem so gemeinen vnacht-
samen dinge/ stecken? der Sulphur wird ja auch nicht zu Sun werden? Darumb können sie
nicht der Warheit glauben.

Auff daß ich aber beweise/ daß viel im Saltze vnd Schwebel verborgen/ so muß
ich solche species ein wenig besser bekand machen: Das Saltz ist erstlich ein Symbolum
AEternitatis,
weils weder im Fewer/ Lufft/ Wasser/ noch Erden alteriret oder geringert
wird/ sondern alles vor Verderben eine lange Zeit bewahret/ welchs ja offenbahr gnug
ist/ vnd die blinde Welt doch solches nicht sehen kan/ hilfft allen andern/ vnd hat doch von
niemand Hülffe nötig. Der verbrennliche Sulphur ist ein Symbolum Mortis, ja der rech-
te schwartze Höllen-Teuffel/ welcher durch kein Element zu überwinden/ als allein durchs
Saltz. Dann wann der noch gebundene Sulphur viel Jahr in seinem Gefängnüß wol-
bewahret/ Fewersgluth leiden solte/ würde er doch im geringsten nicht davon alterirt
noch etwas am Gewicht verlichren/ wann nur die Thür nicht geöffnet/ daß er außwei-
chen kan. Deß gleichen wann er 100. Jahr an der Lufft oder im Wasser läge/ dannoch
nicht verfaulen würde/ allein das Saltz thut solches/ überwindet/ vnd machet einen
Carbunculum darauß/ vnd wird billich ein Carbunculus genennet/ weil er durchsichtig
roth ist/ vnd leuchtet als eine brennende Kohlen/ das höchste vnd edelste Gestein/ welches
bey wenige gefunden wird. Die ihn haben/ lassen ihn nicht sehen/ legen ihn auch nicht
auff den Kramerladen zu verkauffen/ gleich wie die Diamanten/ Saphiren vnd an-
dere Steine/ er wird auch nicht in rauchen Gebürgen gefunden/ wie andre Edelgesteme
sondern muß durchs Gebet zu GOtt gesuchet/ vnd durch fleissige Hand bereitet werden.

Was sol ich mehr sagen? Es ist allbereit der Sachen mehr als zu viel geschehn/
vor den Gottlosen aber wirds wohl verborgen bleiben. Auff daß aber niemand zu zweif-
feln/ daß das vnachtsame Saltz vnd Schwebel/ so edle Geschöpff GOttes seyn/ so wil
ich beweisen/ daß das Saltz der Anfang vnd Ende aller Dinge sey.

Das Saltz ist bey der Schöpffung GOttes das erste Fiat gewesen/ vnd auß dem
Fiat sind hernach die Elementa entstanden/ darumb das Saltz von den Philosophis ein
Centrum Concentratum Elementorum genennet wird/ vnd wie es das allererste ge-
wesen/ also wirds auch das allerletzte seyn vnd bleiben; Auß dem Saltz sind alle dinge
herkommen/ vnd müssen auch nach dem Tode wieder in dasselbe verwandelt werden.

Jm Saltz vnd Fewr/ ist verborgen der Schatz so thewr.

Das Saltz ist das Fewr/ vnd das Fewr das Saltz/ vnd führen den dritten/ als Geist/

ver-
M m m ij

De Natura Salium.
iſt aber nichts dran gelegen/ man muß die Narren/ Narren ſeyn laſſen/ welche das gute
ſuchen/ da es nicht iſt/ vnd ſolches doch fuͤr Augen haben/ vnd nicht kennen/ noch kennen
wollen. Jch weiß/ wann ich auff Sophiſtiſche Weiſe einen langwierigen Proceß mit vie-
len zierlichen Worten beſchrieben haͤtte/ die blinde Welt wuͤrde ſolches ehe angenom-
men haben/ als ein ſolchen kurtzen warhafftigen vnd ſchlechten Weg; Daher ſaget Sen-
divogius,
vnd alle ware Philoſophi gar wol; Wann man einẽ den rechten Proceß von
Wort zu Wort ſagte/ er wuͤrde nicht daran glaͤuben/ weil es ein ſolch geringe ding iſt.
Mancher wuͤrde ſagen/ was ſolte doch gutes im Saltze/ als einem ſo gemeinen vnacht-
ſamen dinge/ ſtecken? der Sulphur wird ja auch nicht zu ☉ werden? Darumb koͤnnen ſie
nicht der Warheit glauben.

Auff daß ich aber beweiſe/ daß viel im Saltze vnd Schwebel verborgen/ ſo muß
ich ſolche ſpecies ein wenig beſſer bekand machen: Das Saltz iſt erſtlich ein Symbolum
Æternitatis,
weils weder im Fewer/ Lufft/ Waſſer/ noch Erden alteriret oder geringert
wird/ ſondern alles vor Verderben eine lange Zeit bewahret/ welchs ja offenbahr gnug
iſt/ vnd die blinde Welt doch ſolches nicht ſehen kan/ hilfft allen andern/ vnd hat doch von
niemand Huͤlffe noͤtig. Der verbrennliche Sulphur iſt ein Symbolum Mortis, ja der rech-
te ſchwartze Hoͤllen-Teuffel/ welcher durch kein Element zu uͤberwinden/ als allein durchs
Saltz. Dann wann der noch gebundene Sulphur viel Jahr in ſeinem Gefaͤngnuͤß wol-
bewahret/ Fewersgluth leiden ſolte/ wuͤrde er doch im geringſten nicht davon alterirt
noch etwas am Gewicht verlichren/ wann nur die Thuͤr nicht geoͤffnet/ daß er außwei-
chen kan. Deß gleichen wann er 100. Jahr an der Lufft oder im Waſſer laͤge/ dannoch
nicht verfaulen wuͤrde/ allein das Saltz thut ſolches/ uͤberwindet/ vnd machet einen
Carbunculum darauß/ vnd wird billich ein Carbunculus genennet/ weil er durchſichtig
roth iſt/ vnd leuchtet als eine brennende Kohlen/ das hoͤchſte vnd edelſte Geſtein/ welches
bey wenige gefunden wird. Die ihn haben/ laſſen ihn nicht ſehen/ legen ihn auch nicht
auff den Kramerladen zu verkauffen/ gleich wie die Diamanten/ Saphiren vnd an-
dere Steine/ er wird auch nicht in rauchen Gebuͤrgen gefunden/ wie andre Edelgeſteme
ſondern muß durchs Gebet zu GOtt geſuchet/ vnd durch fleiſſige Hand bereitet werden.

Was ſol ich mehr ſagen? Es iſt allbereit der Sachen mehr als zu viel geſchehn/
vor den Gottloſen aber wirds wohl verborgen bleiben. Auff daß aber niemand zu zweif-
feln/ daß das vnachtſame Saltz vnd Schwebel/ ſo edle Geſchoͤpff GOttes ſeyn/ ſo wil
ich beweiſen/ daß das Saltz der Anfang vnd Ende aller Dinge ſey.

Das Saltz iſt bey der Schoͤpffung GOttes das erſte Fiat geweſen/ vnd auß dem
Fiat ſind hernach die Elementa entſtanden/ darumb das Saltz von den Philoſophis ein
Centrum Concentratum Elementorum genennet wird/ vnd wie es das allererſte ge-
weſen/ alſo wirds auch das allerletzte ſeyn vnd bleiben; Auß dem Saltz ſind alle dinge
herkommen/ vnd muͤſſen auch nach dem Tode wieder in daſſelbe verwandelt werden.

Jm Saltz vnd Fewr/ iſt verborgen der Schatz ſo thewr.

Das Saltz iſt das Fewr/ vnd das Fewr das Saltz/ vnd fuͤhren den dritten/ als Geiſt/

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M m m ij
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[459/0493] De Natura Salium. iſt aber nichts dran gelegen/ man muß die Narren/ Narren ſeyn laſſen/ welche das gute ſuchen/ da es nicht iſt/ vnd ſolches doch fuͤr Augen haben/ vnd nicht kennen/ noch kennen wollen. Jch weiß/ wann ich auff Sophiſtiſche Weiſe einen langwierigen Proceß mit vie- len zierlichen Worten beſchrieben haͤtte/ die blinde Welt wuͤrde ſolches ehe angenom- men haben/ als ein ſolchen kurtzen warhafftigen vnd ſchlechten Weg; Daher ſaget Sen- divogius, vnd alle ware Philoſophi gar wol; Wann man einẽ den rechten Proceß von Wort zu Wort ſagte/ er wuͤrde nicht daran glaͤuben/ weil es ein ſolch geringe ding iſt. Mancher wuͤrde ſagen/ was ſolte doch gutes im Saltze/ als einem ſo gemeinen vnacht- ſamen dinge/ ſtecken? der Sulphur wird ja auch nicht zu ☉ werden? Darumb koͤnnen ſie nicht der Warheit glauben. Auff daß ich aber beweiſe/ daß viel im Saltze vnd Schwebel verborgen/ ſo muß ich ſolche ſpecies ein wenig beſſer bekand machen: Das Saltz iſt erſtlich ein Symbolum Æternitatis, weils weder im Fewer/ Lufft/ Waſſer/ noch Erden alteriret oder geringert wird/ ſondern alles vor Verderben eine lange Zeit bewahret/ welchs ja offenbahr gnug iſt/ vnd die blinde Welt doch ſolches nicht ſehen kan/ hilfft allen andern/ vnd hat doch von niemand Huͤlffe noͤtig. Der verbrennliche Sulphur iſt ein Symbolum Mortis, ja der rech- te ſchwartze Hoͤllen-Teuffel/ welcher durch kein Element zu uͤberwinden/ als allein durchs Saltz. Dann wann der noch gebundene Sulphur viel Jahr in ſeinem Gefaͤngnuͤß wol- bewahret/ Fewersgluth leiden ſolte/ wuͤrde er doch im geringſten nicht davon alterirt noch etwas am Gewicht verlichren/ wann nur die Thuͤr nicht geoͤffnet/ daß er außwei- chen kan. Deß gleichen wann er 100. Jahr an der Lufft oder im Waſſer laͤge/ dannoch nicht verfaulen wuͤrde/ allein das Saltz thut ſolches/ uͤberwindet/ vnd machet einen Carbunculum darauß/ vnd wird billich ein Carbunculus genennet/ weil er durchſichtig roth iſt/ vnd leuchtet als eine brennende Kohlen/ das hoͤchſte vnd edelſte Geſtein/ welches bey wenige gefunden wird. Die ihn haben/ laſſen ihn nicht ſehen/ legen ihn auch nicht auff den Kramerladen zu verkauffen/ gleich wie die Diamanten/ Saphiren vnd an- dere Steine/ er wird auch nicht in rauchen Gebuͤrgen gefunden/ wie andre Edelgeſteme ſondern muß durchs Gebet zu GOtt geſuchet/ vnd durch fleiſſige Hand bereitet werden. Was ſol ich mehr ſagen? Es iſt allbereit der Sachen mehr als zu viel geſchehn/ vor den Gottloſen aber wirds wohl verborgen bleiben. Auff daß aber niemand zu zweif- feln/ daß das vnachtſame Saltz vnd Schwebel/ ſo edle Geſchoͤpff GOttes ſeyn/ ſo wil ich beweiſen/ daß das Saltz der Anfang vnd Ende aller Dinge ſey. Das Saltz iſt bey der Schoͤpffung GOttes das erſte Fiat geweſen/ vnd auß dem Fiat ſind hernach die Elementa entſtanden/ darumb das Saltz von den Philoſophis ein Centrum Concentratum Elementorum genennet wird/ vnd wie es das allererſte ge- weſen/ alſo wirds auch das allerletzte ſeyn vnd bleiben; Auß dem Saltz ſind alle dinge herkommen/ vnd muͤſſen auch nach dem Tode wieder in daſſelbe verwandelt werden. Jm Saltz vnd Fewr/ iſt verborgen der Schatz ſo thewr. Das Saltz iſt das Fewr/ vnd das Fewr das Saltz/ vnd fuͤhren den dritten/ als Geiſt/ ver- M m m ij

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 459. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/493>, abgerufen am 23.11.2024.