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Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.

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De Natura Salium.
sche Kräffte erlanget/ wanndieser kotige Discurs nicht zu lang fallen wollte/ könte ich
wunder Dinge von den Stercoribus schreiben; dann auch die Metallen auff wunderbah-
re Weise durch Hülff der Thiere/ wann sie solche albereit bequämb gemacht/ noch ein-
mahl vmbkehren/ vnd ad primam Materiam bringen/ ist aber nicht nötig solchen weg zu-
gehen/ weil durch Kunst/ ohne Hülffe der Thiere/ solchs besser geschehen kan. Der je-
nige aber/ so diese künstliche Vmbkehrung nicht verstehet/ der behelffe sich mit dem
Koth der Thiere/ biß daß er ein bessers erfahre daß in dem Koth der Thiere grosse me-
dicina
lische Tugenden verborgen/ hat Paracelsus einmahl in praesentia vieler grossen
Herren/ etlichen vnerfahren Medicis zu verstehen geben welche es aber nicht angenom-
men/ sondern zornig darüber weg gangen seyn/ gleichsam alß wann Paracelsus ihnen
dardurch Spot hätte anthun wollen/ weilen er ihnen an statt eines grossen Mediel-
nalischen Secrets/ (welch es sie von ihme begehret) einen Menschen-Koth vorsetzen las-
sen/ ohne Zweiffel hat er ihnen damit zuverstehen geben wollen/ daß in Menschen Koth
grosse Secreta verborgen/ welches sie nicht begreiffen könten. Paracellus aber wuste
hergegen wohl/ was guts dahinder stack/ vnd hätte es ihnen/ wann sie nicht weg gan-
gen/ ohne Zweiffel geoffenbahret/ wie er dann auch an einem Ort seiner Schrifften
außdrücklich saget; so jemand seinen eigen Koth nicht kennet/ der weiß nichts/ ist ein
blinder Esel/ vnd ist ihme Himmel vnd Erde verborgen/ darauß gnug abzunehmen/
daß Paracelsus viel damit hat außzurichten gewust. Sage aber dieses/ daß mein. Ver-
wandlung oder Vmbkehrung ad primam Materiam den Stercoribus deß Menschen/
vnd Viehes/ weit vorgehe/ weil sie kräfftiger vnd lieblicher/ auch nicht in eines Koths/
sondern Sulphurischen Saltzes Gestalt erscheinet/ vnd von jederman bey allen Kranck-
heiten füglich zu gebrauchen ist/ dessen Tugenden nicht auff eine gewisse Kranckheit spe-
cificiret seyn/ sondern Universaliter auff alle Kranckheiten gehen/ vnd zwar nicht allein
auff alle Kranckheiten der Menschen/ sondern auch bey allen Kranckheiten der Vege-
tabilien,
vnd Mineralien kräfftig wircken/ davon an andern Orten meiner Schrifften
ein mehrers zu sehen. Was ich allhie de Stercoribus angezogen/ ist nicht geschehen/ als
wann ich solche zur Medicin zugebrauchen einführen wolte/ sondern darumb/ auff daß
man sehe/ was für ein grosser Vnterscheid sey/ zwischen einem Kraut/ wie es auß der
Erden gewachsen/ vnd deme/ welches zuvor durch den Animalischen Leib verdawet vnd
seiner verborgenen Kräffte entbunden vnd loß gemacht ist/ welches allhie bey den Ster-
coribus
der Thiere bewiesen/ darumb ein gewissenhaffter Medicus die Stercora abschaf-
fen/ vnd auff spagyrische Weise seine Kräuter ad primam Materiam, id est, sal sulphu-
reum, reduciren,
so würde man ein mehrers darmit in Medicinna außrichten/ alß itzund
mit den krafftlosen Hülsen vnd Sprewern geschicht.

Dieses wenige de prima materia rerum, & Natura Stercorum, welche einander
nicht sehr vngleich/ zuvermelden ich nicht vmbgehen können. Last vns nun wider zu
dem Hauptwerck gehen/ vnd sehen/ wie schön das natürliche Liecht auß dem Göttlichen
herführ leuchtet/ vnd scheinet.

Gleich

De Natura Salium.
ſche Kraͤffte erlanget/ wanndieſer kotige Diſcurs nicht zu lang fallen wollte/ koͤnte ich
wunder Dinge von den Stercoribus ſchreiben; dann auch die Metallen auff wunderbah-
re Weiſe durch Huͤlff der Thiere/ wann ſie ſolche albereit bequaͤmb gemacht/ noch ein-
mahl vmbkehren/ vnd ad primam Materiam bringen/ iſt aber nicht noͤtig ſolchen weg zu-
gehen/ weil durch Kunſt/ ohne Huͤlffe der Thiere/ ſolchs beſſer geſchehen kan. Der je-
nige aber/ ſo dieſe kuͤnſtliche Vmbkehrung nicht verſtehet/ der behelffe ſich mit dem
Koth der Thiere/ biß daß er ein beſſers erfahre daß in dem Koth der Thiere groſſe me-
dicina
liſche Tugenden verborgen/ hat Paracelſus einmahl in præſentia vieler groſſen
Herren/ etlichen vnerfahren Medicis zu verſtehen geben welche es aber nicht angenom-
men/ ſondern zornig daruͤber weg gangen ſeyn/ gleichſam alß wann Paracelſus ihnen
dardurch Spot haͤtte anthun wollen/ weilen er ihnen an ſtatt eines groſſen Mediel-
naliſchen Secrets/ (welch es ſie von ihme begehret) einen Menſchen-Koth vorſetzen laſ-
ſen/ ohne Zweiffel hat er ihnen damit zuverſtehen geben wollen/ daß in Menſchen Koth
groſſe Secreta verborgen/ welches ſie nicht begreiffen koͤnten. Paracellus aber wuſte
hergegen wohl/ was guts dahinder ſtack/ vnd haͤtte es ihnen/ wann ſie nicht weg gan-
gen/ ohne Zweiffel geoffenbahret/ wie er dann auch an einem Ort ſeiner Schrifften
außdruͤcklich ſaget; ſo jemand ſeinen eigen Koth nicht kennet/ der weiß nichts/ iſt ein
blinder Eſel/ vnd iſt ihme Himmel vnd Erde verborgen/ darauß gnug abzunehmen/
daß Paracelſus viel damit hat außzurichten gewuſt. Sage aber dieſes/ daß mein. Ver-
wandlung oder Vmbkehrung ad primam Materiam den Stercoribus deß Menſchen/
vnd Viehes/ weit vorgehe/ weil ſie kraͤfftiger vnd lieblicher/ auch nicht in eines Koths/
ſondern Sulphuriſchen Saltzes Geſtalt erſcheinet/ vnd von jederman bey allen Kranck-
heiten fuͤglich zu gebrauchen iſt/ deſſen Tugenden nicht auff eine gewiſſe Kranckheit ſpe-
cificiret ſeyn/ ſondern Univerſaliter auff alle Kranckheiten gehen/ vnd zwar nicht allein
auff alle Kranckheiten der Menſchen/ ſondern auch bey allen Kranckheiten der Vege-
tabilien,
vnd Mineralien kraͤfftig wircken/ davon an andern Orten meiner Schrifften
ein mehrers zu ſehen. Was ich allhie de Stercoribus angezogen/ iſt nicht geſchehen/ als
wann ich ſolche zur Medicin zugebrauchen einfuͤhren wolte/ ſondern darumb/ auff daß
man ſehe/ was fuͤr ein groſſer Vnterſcheid ſey/ zwiſchen einem Kraut/ wie es auß der
Erden gewachſen/ vnd deme/ welches zuvor durch den Animaliſchen Leib verdawet vnd
ſeiner verborgenen Kraͤffte entbunden vnd loß gemacht iſt/ welches allhie bey den Ster-
coribus
der Thiere bewieſen/ darumb ein gewiſſenhaffter Medicus die Stercora abſchaf-
fen/ vnd auff ſpagyriſche Weiſe ſeine Kraͤuter ad primam Materiam, id eſt, ſal ſulphu-
reum, rêduciren,
ſo wuͤrde man ein mehrers darmit in Mediciña außrichten/ alß itzund
mit den krafftloſen Huͤlſen vnd Sprewern geſchicht.

Dieſes wenige de prima materia rerum, & Natura Stercorum, welche einander
nicht ſehr vngleich/ zuvermelden ich nicht vmbgehen koͤnnen. Laſt vns nun wider zu
dem Hauptwerck gehen/ vnd ſehen/ wie ſchoͤn das natuͤrliche Liecht auß dem Goͤttlichen
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[456/0490] De Natura Salium. ſche Kraͤffte erlanget/ wanndieſer kotige Diſcurs nicht zu lang fallen wollte/ koͤnte ich wunder Dinge von den Stercoribus ſchreiben; dann auch die Metallen auff wunderbah- re Weiſe durch Huͤlff der Thiere/ wann ſie ſolche albereit bequaͤmb gemacht/ noch ein- mahl vmbkehren/ vnd ad primam Materiam bringen/ iſt aber nicht noͤtig ſolchen weg zu- gehen/ weil durch Kunſt/ ohne Huͤlffe der Thiere/ ſolchs beſſer geſchehen kan. Der je- nige aber/ ſo dieſe kuͤnſtliche Vmbkehrung nicht verſtehet/ der behelffe ſich mit dem Koth der Thiere/ biß daß er ein beſſers erfahre daß in dem Koth der Thiere groſſe me- dicinaliſche Tugenden verborgen/ hat Paracelſus einmahl in præſentia vieler groſſen Herren/ etlichen vnerfahren Medicis zu verſtehen geben welche es aber nicht angenom- men/ ſondern zornig daruͤber weg gangen ſeyn/ gleichſam alß wann Paracelſus ihnen dardurch Spot haͤtte anthun wollen/ weilen er ihnen an ſtatt eines groſſen Mediel- naliſchen Secrets/ (welch es ſie von ihme begehret) einen Menſchen-Koth vorſetzen laſ- ſen/ ohne Zweiffel hat er ihnen damit zuverſtehen geben wollen/ daß in Menſchen Koth groſſe Secreta verborgen/ welches ſie nicht begreiffen koͤnten. Paracellus aber wuſte hergegen wohl/ was guts dahinder ſtack/ vnd haͤtte es ihnen/ wann ſie nicht weg gan- gen/ ohne Zweiffel geoffenbahret/ wie er dann auch an einem Ort ſeiner Schrifften außdruͤcklich ſaget; ſo jemand ſeinen eigen Koth nicht kennet/ der weiß nichts/ iſt ein blinder Eſel/ vnd iſt ihme Himmel vnd Erde verborgen/ darauß gnug abzunehmen/ daß Paracelſus viel damit hat außzurichten gewuſt. Sage aber dieſes/ daß mein. Ver- wandlung oder Vmbkehrung ad primam Materiam den Stercoribus deß Menſchen/ vnd Viehes/ weit vorgehe/ weil ſie kraͤfftiger vnd lieblicher/ auch nicht in eines Koths/ ſondern Sulphuriſchen Saltzes Geſtalt erſcheinet/ vnd von jederman bey allen Kranck- heiten fuͤglich zu gebrauchen iſt/ deſſen Tugenden nicht auff eine gewiſſe Kranckheit ſpe- cificiret ſeyn/ ſondern Univerſaliter auff alle Kranckheiten gehen/ vnd zwar nicht allein auff alle Kranckheiten der Menſchen/ ſondern auch bey allen Kranckheiten der Vege- tabilien, vnd Mineralien kraͤfftig wircken/ davon an andern Orten meiner Schrifften ein mehrers zu ſehen. Was ich allhie de Stercoribus angezogen/ iſt nicht geſchehen/ als wann ich ſolche zur Medicin zugebrauchen einfuͤhren wolte/ ſondern darumb/ auff daß man ſehe/ was fuͤr ein groſſer Vnterſcheid ſey/ zwiſchen einem Kraut/ wie es auß der Erden gewachſen/ vnd deme/ welches zuvor durch den Animaliſchen Leib verdawet vnd ſeiner verborgenen Kraͤffte entbunden vnd loß gemacht iſt/ welches allhie bey den Ster- coribus der Thiere bewieſen/ darumb ein gewiſſenhaffter Medicus die Stercora abſchaf- fen/ vnd auff ſpagyriſche Weiſe ſeine Kraͤuter ad primam Materiam, id eſt, ſal ſulphu- reum, rêduciren, ſo wuͤrde man ein mehrers darmit in Mediciña außrichten/ alß itzund mit den krafftloſen Huͤlſen vnd Sprewern geſchicht. Dieſes wenige de prima materia rerum, & Natura Stercorum, welche einander nicht ſehr vngleich/ zuvermelden ich nicht vmbgehen koͤnnen. Laſt vns nun wider zu dem Hauptwerck gehen/ vnd ſehen/ wie ſchoͤn das natuͤrliche Liecht auß dem Goͤttlichen herfuͤhr leuchtet/ vnd ſcheinet. Gleich

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 456. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/490>, abgerufen am 24.11.2024.