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Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.

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Pharmacopaeae Spagyricae.
wir seine Schrifften vnd Zeichen/ dardurch er mit vns redet/ nur lesen vnd verstehen kön-
ten/ so würden wir vns mit so vielen verführischen Büchern nicht schleppen dörffen.
Wer hat dem Mose/ Daniel/ Joseph/ Salomon/ wie auch vielen andern Philosophis,
jhre Weißheit/ Kunst vnd Geschicklichkeit geben? niemand anders/ dann Gott/ welcher
noch lebt/ vnd zu allen Zeiten noch thun kan/ was er zuvor gethan hat. Wer solte daran
zweiffeln dörffen? Wann Gott einen erleuchten vnd mit guten Gaben begnädigen wil/
so braucht er keine Bücher darzu/ ihn darauß zu vnterrichten/ disputirt vnd zanckt auch
nicht mit jhme/ welchen Lehrmeister man suchen/ vnd von jhme lernen solte/ vnd nicht in
den zierlich beschriebenen Arabischen/ Griechischen vnd Lateinischen Büchern. Die
Welt ist aber jetzund so tieff durch den Hochmut in Jrthumb versuncken/ daß sie nicht
glauben vnd begreiffen kan/ daß jemand etwas gutes haben noch erfahren möge/ ausser
der Schulen; da doch die allererfahrneste vnd berühmteste Männer/ so in der Welt ge-
lebt/ zu jhrer hohen Erkantnüß der Natur/ die sie gehabt/ ohne die Schulen gelanget
seyn/ vnd was sie geschrieben/ auch in keiner andern frembden/ als in jhrer eigenen Mut-
tersprach gethan haben/ welches genugsam zu beweisen. Jetzund aber sagt man/ was
solte dieser wissen können/ hat er doch nicht auff Schulen studiret/ habe jhn gekennet/ da
er noch ein Jung gewesen/ vnd nichts gehabt. Ey mein/ wie lautet das so hochweiß/
hast du dann etwas mit dir auff die Welt gebracht/ mehr als ich? Bist du nicht so wol ein
nackend Kind geboren/ als ich? Vnd was ein jedweder jetzund hat/ ist es dann ein geerb-
tes Gut von Vatter vnd Mutter/ ist es nicht ein lautere Gabe vnd Geschenck Gottes/ es
sey gleich viel oder wenig? Eine Kunst bestehet nicht in vielerhand frembden Sprachen/
sondern in der Erfahrenheit.

Eine Kunst ist es/ viel frembde Sprachen verstehen vnd reden können; Eine andere
Kunst ist den Lauff der Sonnen/ Mond vnd Sternen außrechnen/ vnd Veränderun-
gen der Zeit vnd Wetters darauß prognosticiren können; Eine andere Kunst ist/ aller
wachsenden Dinge Natur/ Eigenschafft/ Krafft vnd Würckung/ selbe theils zum Vnter-
halt oder Nohtdurfft deß menschlichen Lebens/ theils zu Abwendung der zufälligen
Kranckheiten/ zu praepariren/ säubern vnd reinigen/ vnd nachdeme es soll genutzet werden/
anzuwenden wissen vnd verstehen. Wieder ein andere Kunst ist/ der wunderbarlichen
Geschöpf Gottes vnd Früchten in der Erden/ als da seynd die vielerhand seltzame Arten der
Mineralien vnd Metallen/ zum Gebrauch deß Menschen (zu welchem Ende sie von Gott
erschaffen seyn) deren man auch nicht entbehren kan/ selbe auß der Erden zu gewinnen/
durch das Feuer zu reinigen/ auß einer Gestalt vnd Wesen in ein bessers zu verwandeln/
Erkäntnüß/ Wissenschafft vnd Erfahren heit haben. Noch ein andere Kunst ist/ eine
Histori/ Geschicht/ oder vorlängst gewesene Gestalt mit vielerhand Farben auff ein Tuch/
Pappier oder Wand abmahlen/ oder reissen/ nach dem Leben/ vnd nicht anders/ als
wann das geschehene vnd vergangene noch da/ vnd gegenwärtig lebhafftig stünde vnd
wäre.

Diese vnd dergleichen Künste vnd Wissenschafften seynd viel vnd mancherley in der

Welt/
C 3

Pharmacopææ Spagyricæ.
wir ſeine Schrifften vnd Zeichen/ dardurch er mit vns redet/ nur leſen vnd verſtehen koͤn-
ten/ ſo wuͤrden wir vns mit ſo vielen verfuͤhriſchen Buͤchern nicht ſchleppen doͤrffen.
Wer hat dem Moſe/ Daniel/ Joſeph/ Salomon/ wie auch vielen andern Philoſophis,
jhre Weißheit/ Kunſt vnd Geſchicklichkeit geben? niemand anders/ dann Gott/ welcher
noch lebt/ vnd zu allen Zeiten noch thun kan/ was er zuvor gethan hat. Wer ſolte daran
zweiffeln doͤrffen? Wann Gott einen erleuchten vnd mit guten Gaben begnaͤdigen wil/
ſo braucht er keine Buͤcher darzu/ ihn darauß zu vnterrichten/ diſputirt vnd zanckt auch
nicht mit jhme/ welchen Lehrmeiſter man ſuchen/ vnd von jhme lernen ſolte/ vnd nicht in
den zierlich beſchriebenen Arabiſchen/ Griechiſchen vnd Lateiniſchen Buͤchern. Die
Welt iſt aber jetzund ſo tieff durch den Hochmut in Jrthumb verſuncken/ daß ſie nicht
glauben vnd begreiffen kan/ daß jemand etwas gutes haben noch erfahren moͤge/ auſſer
der Schulen; da doch die allererfahrneſte vnd beruͤhmteſte Maͤnner/ ſo in der Welt ge-
lebt/ zu jhrer hohen Erkantnuͤß der Natur/ die ſie gehabt/ ohne die Schulen gelanget
ſeyn/ vnd was ſie geſchrieben/ auch in keiner andern frembden/ als in jhrer eigenen Mut-
terſprach gethan haben/ welches genugſam zu beweiſen. Jetzund aber ſagt man/ was
ſolte dieſer wiſſen koͤnnen/ hat er doch nicht auff Schulen ſtudiret/ habe jhn gekennet/ da
er noch ein Jung geweſen/ vnd nichts gehabt. Ey mein/ wie lautet das ſo hochweiß/
haſt du dann etwas mit dir auff die Welt gebracht/ mehr als ich? Biſt du nicht ſo wol ein
nackend Kind geboren/ als ich? Vnd was ein jedweder jetzund hat/ iſt es dann ein geerb-
tes Gut von Vatter vnd Mutter/ iſt es nicht ein lautere Gabe vnd Geſchenck Gottes/ es
ſey gleich viel oder wenig? Eine Kunſt beſtehet nicht in vielerhand frembden Sprachen/
ſondern in der Erfahrenheit.

Eine Kunſt iſt es/ viel frembde Sprachen verſtehen vnd reden koͤnnen; Eine andere
Kunſt iſt den Lauff der Sonnen/ Mond vnd Sternen außrechnen/ vnd Veraͤnderun-
gen der Zeit vnd Wetters darauß prognoſticiren koͤnnen; Eine andeꝛe Kunſt iſt/ aller
wachſenden Dinge Natur/ Eigenſchafft/ Krafft vnd Wuͤrckung/ ſelbe theils zum Vnter-
halt oder Nohtdurfft deß menſchlichen Lebens/ theils zu Abwendung der zufaͤlligen
Kranckheiten/ zu præpariren/ ſaͤubern vnd reinigen/ vnd nachdeme es ſoll genutzet werden/
anzuwenden wiſſen vnd verſtehen. Wieder ein andere Kunſt iſt/ der wunderbarlichen
Geſchoͤpf Gottes vnd Fruͤchten in der Erden/ als da ſeynd die vielerhand ſeltzame Arten der
Mineralien vnd Metallen/ zum Gebrauch deß Menſchen (zu welchem Ende ſie von Gott
erſchaffen ſeyn) deren man auch nicht entbehren kan/ ſelbe auß der Erden zu gewinnen/
durch das Feuer zu reinigen/ auß einer Geſtalt vnd Weſen in ein beſſers zu verwandeln/
Erkaͤntnuͤß/ Wiſſenſchafft vnd Erfahren heit haben. Noch ein andere Kunſt iſt/ eine
Hiſtori/ Geſchicht/ oder vorlaͤngſt geweſene Geſtalt mit vielerhand Farben auff ein Tuch/
Pappier oder Wand abmahlen/ oder reiſſen/ nach dem Leben/ vnd nicht anders/ als
wann das geſchehene vnd vergangene noch da/ vnd gegenwaͤrtig lebhafftig ſtuͤnde vnd
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Dieſe vnd dergleichen Kuͤnſte vnd Wiſſenſchafften ſeynd viel vnd mancherley in der

Welt/
C 3
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[21/0049] Pharmacopææ Spagyricæ. wir ſeine Schrifften vnd Zeichen/ dardurch er mit vns redet/ nur leſen vnd verſtehen koͤn- ten/ ſo wuͤrden wir vns mit ſo vielen verfuͤhriſchen Buͤchern nicht ſchleppen doͤrffen. Wer hat dem Moſe/ Daniel/ Joſeph/ Salomon/ wie auch vielen andern Philoſophis, jhre Weißheit/ Kunſt vnd Geſchicklichkeit geben? niemand anders/ dann Gott/ welcher noch lebt/ vnd zu allen Zeiten noch thun kan/ was er zuvor gethan hat. Wer ſolte daran zweiffeln doͤrffen? Wann Gott einen erleuchten vnd mit guten Gaben begnaͤdigen wil/ ſo braucht er keine Buͤcher darzu/ ihn darauß zu vnterrichten/ diſputirt vnd zanckt auch nicht mit jhme/ welchen Lehrmeiſter man ſuchen/ vnd von jhme lernen ſolte/ vnd nicht in den zierlich beſchriebenen Arabiſchen/ Griechiſchen vnd Lateiniſchen Buͤchern. Die Welt iſt aber jetzund ſo tieff durch den Hochmut in Jrthumb verſuncken/ daß ſie nicht glauben vnd begreiffen kan/ daß jemand etwas gutes haben noch erfahren moͤge/ auſſer der Schulen; da doch die allererfahrneſte vnd beruͤhmteſte Maͤnner/ ſo in der Welt ge- lebt/ zu jhrer hohen Erkantnuͤß der Natur/ die ſie gehabt/ ohne die Schulen gelanget ſeyn/ vnd was ſie geſchrieben/ auch in keiner andern frembden/ als in jhrer eigenen Mut- terſprach gethan haben/ welches genugſam zu beweiſen. Jetzund aber ſagt man/ was ſolte dieſer wiſſen koͤnnen/ hat er doch nicht auff Schulen ſtudiret/ habe jhn gekennet/ da er noch ein Jung geweſen/ vnd nichts gehabt. Ey mein/ wie lautet das ſo hochweiß/ haſt du dann etwas mit dir auff die Welt gebracht/ mehr als ich? Biſt du nicht ſo wol ein nackend Kind geboren/ als ich? Vnd was ein jedweder jetzund hat/ iſt es dann ein geerb- tes Gut von Vatter vnd Mutter/ iſt es nicht ein lautere Gabe vnd Geſchenck Gottes/ es ſey gleich viel oder wenig? Eine Kunſt beſtehet nicht in vielerhand frembden Sprachen/ ſondern in der Erfahrenheit. Eine Kunſt iſt es/ viel frembde Sprachen verſtehen vnd reden koͤnnen; Eine andere Kunſt iſt den Lauff der Sonnen/ Mond vnd Sternen außrechnen/ vnd Veraͤnderun- gen der Zeit vnd Wetters darauß prognoſticiren koͤnnen; Eine andeꝛe Kunſt iſt/ aller wachſenden Dinge Natur/ Eigenſchafft/ Krafft vnd Wuͤrckung/ ſelbe theils zum Vnter- halt oder Nohtdurfft deß menſchlichen Lebens/ theils zu Abwendung der zufaͤlligen Kranckheiten/ zu præpariren/ ſaͤubern vnd reinigen/ vnd nachdeme es ſoll genutzet werden/ anzuwenden wiſſen vnd verſtehen. Wieder ein andere Kunſt iſt/ der wunderbarlichen Geſchoͤpf Gottes vnd Fruͤchten in der Erden/ als da ſeynd die vielerhand ſeltzame Arten der Mineralien vnd Metallen/ zum Gebrauch deß Menſchen (zu welchem Ende ſie von Gott erſchaffen ſeyn) deren man auch nicht entbehren kan/ ſelbe auß der Erden zu gewinnen/ durch das Feuer zu reinigen/ auß einer Geſtalt vnd Weſen in ein beſſers zu verwandeln/ Erkaͤntnuͤß/ Wiſſenſchafft vnd Erfahren heit haben. Noch ein andere Kunſt iſt/ eine Hiſtori/ Geſchicht/ oder vorlaͤngſt geweſene Geſtalt mit vielerhand Farben auff ein Tuch/ Pappier oder Wand abmahlen/ oder reiſſen/ nach dem Leben/ vnd nicht anders/ als wann das geſchehene vnd vergangene noch da/ vnd gegenwaͤrtig lebhafftig ſtuͤnde vnd waͤre. Dieſe vnd dergleichen Kuͤnſte vnd Wiſſenſchafften ſeynd viel vnd mancherley in der Welt/ C 3

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 21. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/49>, abgerufen am 21.11.2024.