Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.De Natura Salium. Anginam, oder andere Mängel deß Halses/ den Menschenkoth brauchen sie einander vn-wissend einzugeben für alle in-vnd eusserliche Leibes Schmertzen/ davon ich einmal eine wunderbahre Cur gesehen/ also/ daß eine augenblickliche Hülffe auff eine langwirige Kranckheit erfolget/ darüber man sich billich höchlich zuverwundern/ wann man die Vr- sach solcher schnellen Curae keine wissenschafft trägt. So ma aber deß Koths Eigenschafft vnd Natur verstehet/ so ist es leichtlich zugläuben/ daß grosse dinge dadurch außzurichten. Vnd solches darub/ weiln eines Menschen Koth anders nichts ist als Brod vnd Fleisch/ welches ad prim. Mat. wieder gebracht/ vnd von allen Banden frey ist/ seine Kräffte zuer- zeigen/ dann auß eines Menschen koth ein natürlicher schwebel zubringen/ der da brent/ wie ein Mineralischer/ darauß das schießpulver/ mit Hülff der Kolen vnd Salpeter berei- tet wird/ vnd auch ein solch Saltz/ deß Paracelsi sali enixo nicht viel vngleich; Diese beyde nun sind ins Menschen Koth/ solten sie dann nicht etwas guts wircken können? Man lege einen silbern Pfenning eine Zeitlang in Menschenkoth/ wasche hernach solchen wieder davon/ so wird er gelbe seyn/ als wann er in ein Lixivium gesteckt/ da gemeiner Minera- lischer Sulphur innen zerlassen/ ist auch solche gelbe/ die sich an das Silber henget/ anders nichts/ als ein Vegetabil. oder Animalischer Sulphur, nachden der Mensch speise genossen. Dieses sage ich/ ist die Vrsache/ daß die Stercora der Menschen/ vnd Viehe grosse sche
De Natura Salium. Anginam, oder andere Maͤngel deß Halſes/ den Menſchenkoth brauchẽ ſie einander vn-wiſſend einzugeben fuͤr alle in-vnd euſſerliche Leibes Schmertzen/ davon ich einmal eine wunderbahre Cur geſehen/ alſo/ daß eine augenblickliche Huͤlffe auff eine langwirige Kranckheit erfolget/ daruͤber man ſich billich hoͤchlich zuverwundern/ wann man die Vr- ſach ſolcher ſchnellen Curæ keine wiſſenſchafft traͤgt. So mã aber deß Koths Eigenſchafft vnd Natur verſtehet/ ſo iſt es leichtlich zuglaͤuben/ daß groſſe dinge dadurch außzurichten. Vnd ſolches darũb/ weiln eines Menſchen Koth anders nichts iſt als Brod vnd Fleiſch/ welches ad prim. Mat. wieder gebracht/ vnd von allen Banden frey iſt/ ſeine Kraͤffte zuer- zeigen/ dann auß eines Menſchen koth ein natuͤrlicher ſchwebel zubringen/ der da brent/ wie ein Mineraliſcher/ darauß das ſchießpulver/ mit Huͤlff der Kolen vnd Salpeter berei- tet wird/ vnd auch ein ſolch Saltz/ deß Paracelſi ſali enixo nicht viel vngleich; Dieſe beyde nun ſind ins Menſchen Koth/ ſolten ſie dann nicht etwas guts wircken koͤnnen? Man lege einen ſilbern Pfenning eine Zeitlang in Menſchenkoth/ waſche hernach ſolchen wieder davon/ ſo wird er gelbe ſeyn/ als wann er in ein Lixivium geſteckt/ da gemeiner Minera- liſcher Sulphur innen zerlaſſen/ iſt auch ſolche gelbe/ die ſich an das Silber henget/ anders nichts/ als ein Vegetabil. oder Animaliſcher Sulphur, nachdẽ der Menſch ſpeiſe genoſſen. Dieſes ſage ich/ iſt die Vrſache/ daß die Stercora der Menſchen/ vnd Viehe groſſe ſche
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De Natura Salium.
Anginam, oder andere Maͤngel deß Halſes/ den Menſchenkoth brauchẽ ſie einander vn-
wiſſend einzugeben fuͤr alle in-vnd euſſerliche Leibes Schmertzen/ davon ich einmal eine
wunderbahre Cur geſehen/ alſo/ daß eine augenblickliche Huͤlffe auff eine langwirige
Kranckheit erfolget/ daruͤber man ſich billich hoͤchlich zuverwundern/ wann man die Vr-
ſach ſolcher ſchnellen Curæ keine wiſſenſchafft traͤgt. So mã aber deß Koths Eigenſchafft
vnd Natur verſtehet/ ſo iſt es leichtlich zuglaͤuben/ daß groſſe dinge dadurch außzurichten.
Vnd ſolches darũb/ weiln eines Menſchen Koth anders nichts iſt als Brod vnd Fleiſch/
welches ad prim. Mat. wieder gebracht/ vnd von allen Banden frey iſt/ ſeine Kraͤffte zuer-
zeigen/ dann auß eines Menſchen koth ein natuͤrlicher ſchwebel zubringen/ der da brent/
wie ein Mineraliſcher/ darauß das ſchießpulver/ mit Huͤlff der Kolen vnd Salpeter berei-
tet wird/ vnd auch ein ſolch Saltz/ deß Paracelſi ſali enixo nicht viel vngleich; Dieſe beyde
nun ſind ins Menſchen Koth/ ſolten ſie dann nicht etwas guts wircken koͤnnen? Man lege
einen ſilbern Pfenning eine Zeitlang in Menſchenkoth/ waſche hernach ſolchen wieder
davon/ ſo wird er gelbe ſeyn/ als wann er in ein Lixivium geſteckt/ da gemeiner Minera-
liſcher Sulphur innen zerlaſſen/ iſt auch ſolche gelbe/ die ſich an das Silber henget/ anders
nichts/ als ein Vegetabil. oder Animaliſcher Sulphur, nachdẽ der Menſch ſpeiſe genoſſen.
Dieſes ſage ich/ iſt die Vrſache/ daß die Stercora der Menſchen/ vnd Viehe groſſe
dinge thun in Medicina, welches ſonſt dem Brod vnd Fleiſch zu thun vnmuͤglich gewe-
ſen/ ehe dieſelben in der Thiere Leiber wider ad prim. Mat. reduciret worden. Jch will aber
hiemit gar nicht verſtanden haben/ daß man die Stercora zur Medicin gebrauchen ſolte/
ſondern nur anzeigen wollen/ auß was Vrſachen dieſelben ſo kraͤfftig/ deß Menſchen
Kranckheiten zuwiederſtehen/ damit zu beweiſen/ daß die Vegetabilien/ Animalien/ oder
Mineralien ihre Kraͤfften am beſten erzeigen/ wann ſie ad prim. Mat. reduciret ſeyn/ iſt
aber nicht noͤtig/ daß ſolchs durch der Thiere Leiber geſchehe/ ſondern viel beſſer durchs
Fewer verrichtet werden kan. Wann es nun geſchehen/ ſo haben beyde/ ſo wol jenes/ ſo
durch der Thiere Maͤgen/ als dieſes/ ſo durchs Fewer geſchehen/ bey nahe gleiche Wir-
ckung/ nur daß dieſes/ ſo durchs Fewer geſchicht/ reiner/ vnd nicht ſo vbel riechet/ wie das
von den Thieren/ verguͤlden aber beyde das Silber/ nach Sulphuriſcher Art. Darauß zu
ſehen/ daß auch im Brod vnd Fleiſch/ ein Geiſtlich fluͤchtig/ vnzeitig ☉ verborgen ſey.
Behaupte alſo hiemit/ daß in allen dingen der Welt/ die auß Saltz gebohren/ vnd durch
die Sonne gezeitiget/ nothwendig ein fluͤchtig Geiſtlich ☉ verborgen ſey/ doch in dem ei-
nen Subjecto reicher/ als in den andern zufinden/ wird aber gar nicht geſpuͤret/ biß ſolche
Subjecta zuvor durch Kunſt ad prim. Mat. gebracht worden/ weil dann den Bawern ei-
ne ſo kuͤnſtliche Reduction vnbekand iſt/ ſo gebrauchen ſie billich ihre eygene oder ande-
rer Thiere Koth zu ihrer Cur, welches ihnen auch niemand verargen kan: Dann die Ster-
cora viel groͤſſere Tugenden/ oder kraͤffte erzeigen/ als die jenige ſubjecta, davon ſie ge-
worden ſind. Brodt/ Fleiſch/ Wein/ vnd dergleichen Nutrimentaliſche ſubjecta ſind kei-
ne Medicamenta, ſondern allein Nutrimenta, wann aber der Thieriſche Leib ſeinen theil
Nutriments davon genommen/ der Reſt alßdann ſeinen Gang hat/ vnd Medicinali-
ſche
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