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Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.

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De Natura Salium.
innerhalb dreyer Stunden ein Stück Brod/ Fleisch/ oder Metall zu einem Sulphuri
schen Saltz kan verwandelt werden/ solches geschihet zwar auch durch der Viehe/ oder Men-
schen Mägen/ aber nur auß den Vegetabilien vnd Animalien/ daß dieselbe inerhalb
24. Stunden/ wann sie genossen vnd verzehret/ wieder zu einem Sulphurischen Saltze
werden/ darauß sie anfangs kommen seyn; vber die Metallen aber/ weilen solche all zu
compact vnd fix seyn/ hat deß Menschen oder Viehs Magen keine Macht/ solche ad prim.
Mat.
zu reduciren/ wann dieselbe aber zuvor radicaliter auffgeschlossen/ vnd alßdann ein-
gegeben würden/ dann eines gesunden Menschen Magen auch müglich wäre/ solch Me-
tall den Vegetabilien vnd Animalien gleich/ ad prim. Mat. zubringen/ was ists aber nö-
tig/ daß mans durch der Menschen Mägen thue? weil es leichter durch die Kunst vnd Fewr
geschehen kan/ durch sehr lange Zeit kans auch durch eine feuchte Putrefaction ohne Fewr
geschehen/ aber nur bey den Vegetabilien vnd Animalien/ bey den harten Metallen schwer[-]
licher/ wie dann durchs Menschen Magen auch nicht ein jedes Vegetabile oder Mine-
nerale ad prim. Mat. zubringen/ denn deß Menschen Magen nur diese Vegetabilien oder
Animalien ad prim. Mat. reduciret/ welche zuvor albereit bequäm gemacht worden/ daß
sie von dem Magen an genommen/ vnd verdawet werden können. Entweder sie werden
zuvor gekocht/ gesotten/ gebraten/ oder sonst zugerichtet/ vnd seynd vber das nur ein Theil
derselben also zuzurichten/ dann bey vielen vnter denselben keine Vorbereitung hilffet/
sondern sind der Menschlichen Natur gantz entgegen/ vnd würden ins Menschen Leibe
als ein Gifft wann sie hinein kämen/ wircken. Also können die Mineralien vnd Metallen
ins Menschen Magen nicht ad prim. Mat. reduciret werden/ weil sie Menschlicher Natur
zugegen sind/ vnd der Magen solche nicht leiden/ sondern als ein Gifft nicht ohne grosse Ge-
fahr deß Menschen wieder von sich stossen würde/ auß genommen das Sun/ welches daß ei-
nige Metall ist/ das sich ins Menschen Magen (wanns zuvor bereitet ist) wieder ad prim.
Mat. reduci
ren läst/ aber auch nicht nötig/ weil solches leichter durch Kunst geschehen
kan. Deme aber diese künstliche Reduction vnbekandt/ der müste sich mit der natürlichen
behelffen/ welche aber sehr gescheuhet/ nicht allein wegen deß Gestancks/ sondern auch
wegen längerer Zeit/ die darzu erfordert wird. Darumb billich die Kunst der Natur vor-
zuziehen. Es haben aber sonst etliche von den alten Philosophis viel von den Stercori-
bus
gehalten/ vnd nicht vnbillich/ dann grosse Kräffte darin verborgen seyn/ dieweil man
aber andere bequemere Medicamenta haben kan/ läst man die Stercora billich liegen/ ist
aber denen nicht verbotten/ welche kein andere Medicin zugebrauchen haben können/ wie
dann das Bauernvolck/ so von Stätten vnd Apothecken weit abgelegen/ gemeiniglich
die Stercora für ihre Medicin gebrauchen/ in allen Kranckheiten/ die sie vberfallen möch-
ten. Den kleinen Mäusekoth brauchen sie den Kindern zur Purgation, den Pferd-vnd
Gänsekoth für die gelbe Sucht/ in Wasser/ Bier/ oder Wein auffgekocht/ durch ein
Tüchlein gedruckt/ davon ein Trunck get han/ vnd wol drauff geschwitzet. Den Schweins-
koth für die feürige Erisipelam, für brandt vo Fewr oder Wasser geschehen: den Schaff-o-
der Kühmist/ für alle Geschwulst/ den Hundeskoth/ wie dann sonderlich den weissen/ für

Angi-

De Natura Salium.
innerhalb dreyer Stunden ein Stuͤck Brod/ Fleiſch/ oder Metall zu einem Sulphuri
ſchẽ Saltz kan verwandelt werdẽ/ ſolches geſchihet zwar auch durch der Viehe/ oder Men-
ſchen Maͤgen/ aber nur auß den Vegetabilien vnd Animalien/ daß dieſelbe inerhalb
24. Stunden/ wann ſie genoſſen vnd verzehret/ wieder zu einem Sulphuriſchen Saltze
werden/ darauß ſie anfangs kommen ſeyn; vber die Metallen aber/ weilen ſolche all zu
compact vnd fix ſeyn/ hat deß Menſchen oder Viehs Magen keine Macht/ ſolche ad prim.
Mat.
zu reduciren/ wann dieſelbe aber zuvor radicaliter auffgeſchloſſen/ vnd alßdann ein-
gegeben wuͤrden/ dann eines geſunden Menſchen Magen auch muͤglich waͤre/ ſolch Me-
tall den Vegetabilien vnd Animalien gleich/ ad prim. Mat. zubringen/ was iſts aber noͤ-
tig/ daß mans durch der Menſchen Maͤgen thue? weil es leichter durch die Kunſt vnd Fewꝛ
geſchehen kan/ durch ſehr lange Zeit kans auch durch eine feuchte Putrefaction ohne Fewꝛ
geſchehen/ aber nur bey den Vegetabilien vnd Animalien/ bey den hartẽ Metallẽ ſchwer[-]
licher/ wie dann durchs Menſchen Magen auch nicht ein jedes Vegetabile oder Mine-
nerale ad prim. Mat. zubringen/ denn deß Menſchen Magen nur dieſe Vegetabilien oder
Animalien ad prim. Mat. reduciret/ welche zuvor albereit bequaͤm gemacht worden/ daß
ſie von dem Magen an genommen/ vnd verdawet werden koͤnnen. Entweder ſie werden
zuvor gekocht/ geſotten/ gebraten/ oder ſonſt zugerichtet/ vnd ſeynd vber das nur ein Theil
derſelben alſo zuzurichten/ dann bey vielen vnter denſelben keine Vorbereitung hilffet/
ſondern ſind der Menſchlichen Natur gantz entgegen/ vnd wuͤrden ins Menſchen Leibe
als ein Gifft wann ſie hinein kaͤmen/ wircken. Alſo koͤnnen die Mineralien vnd Metallen
ins Menſchen Magẽ nicht ad prim. Mat. reduciret werden/ weil ſie Menſchlicher Natur
zugegẽ ſind/ vnd der Magen ſolche nicht leidẽ/ ſondern als ein Gifft nicht ohne groſſe Ge-
fahr deß Menſchen wieder von ſich ſtoſſen wuͤrde/ auß genommen das ☉/ welches daß ei-
nige Metall iſt/ das ſich ins Menſchen Magen (wanns zuvor bereitet iſt) wieder ad prim.
Mat. reduci
ren laͤſt/ aber auch nicht noͤtig/ weil ſolches leichter durch Kunſt geſchehen
kan. Deme aber dieſe kuͤnſtliche Reduction vnbekandt/ der muͤſte ſich mit der natuͤrlichen
behelffen/ welche aber ſehr geſcheuhet/ nicht allein wegen deß Geſtancks/ ſondern auch
wegen laͤngerer Zeit/ die darzu erfordert wird. Darumb billich die Kunſt der Natur vor-
zuziehen. Es haben aber ſonſt etliche von den alten Philoſophis viel von den Stercori-
bus
gehalten/ vnd nicht vnbillich/ dann groſſe Kraͤffte darin verborgen ſeyn/ dieweil man
aber andere bequemere Medicamenta haben kan/ laͤſt man die Stercora billich liegen/ iſt
aber denen nicht verbotten/ welche kein andere Medicin zugebrauchen haben koͤnnen/ wie
dann das Bauernvolck/ ſo von Staͤtten vnd Apothecken weit abgelegen/ gemeiniglich
die Stercora fuͤr ihre Medicin gebrauchen/ in allen Kranckheiten/ die ſie vberfallen moͤch-
ten. Den kleinen Maͤuſekoth brauchen ſie den Kindern zur Purgation, den Pferd-vnd
Gaͤnſekoth fuͤr die gelbe Sucht/ in Waſſer/ Bier/ oder Wein auffgekocht/ durch ein
Tuͤchlein gedruckt/ davon ein Trunck get han/ vnd wol drauff geſchwitzet. Dẽ Schweins-
koth fuͤr die feuͤrige Eriſipelam, fuͤr brandt võ Fewr oder Waſſer geſchehen: den Schaff-o-
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Angi-
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[454/0488] De Natura Salium. innerhalb dreyer Stunden ein Stuͤck Brod/ Fleiſch/ oder Metall zu einem Sulphuri ſchẽ Saltz kan verwandelt werdẽ/ ſolches geſchihet zwar auch durch der Viehe/ oder Men- ſchen Maͤgen/ aber nur auß den Vegetabilien vnd Animalien/ daß dieſelbe inerhalb 24. Stunden/ wann ſie genoſſen vnd verzehret/ wieder zu einem Sulphuriſchen Saltze werden/ darauß ſie anfangs kommen ſeyn; vber die Metallen aber/ weilen ſolche all zu compact vnd fix ſeyn/ hat deß Menſchen oder Viehs Magen keine Macht/ ſolche ad prim. Mat. zu reduciren/ wann dieſelbe aber zuvor radicaliter auffgeſchloſſen/ vnd alßdann ein- gegeben wuͤrden/ dann eines geſunden Menſchen Magen auch muͤglich waͤre/ ſolch Me- tall den Vegetabilien vnd Animalien gleich/ ad prim. Mat. zubringen/ was iſts aber noͤ- tig/ daß mans durch der Menſchen Maͤgen thue? weil es leichter durch die Kunſt vnd Fewꝛ geſchehen kan/ durch ſehr lange Zeit kans auch durch eine feuchte Putrefaction ohne Fewꝛ geſchehen/ aber nur bey den Vegetabilien vnd Animalien/ bey den hartẽ Metallẽ ſchwer- licher/ wie dann durchs Menſchen Magen auch nicht ein jedes Vegetabile oder Mine- nerale ad prim. Mat. zubringen/ denn deß Menſchen Magen nur dieſe Vegetabilien oder Animalien ad prim. Mat. reduciret/ welche zuvor albereit bequaͤm gemacht worden/ daß ſie von dem Magen an genommen/ vnd verdawet werden koͤnnen. Entweder ſie werden zuvor gekocht/ geſotten/ gebraten/ oder ſonſt zugerichtet/ vnd ſeynd vber das nur ein Theil derſelben alſo zuzurichten/ dann bey vielen vnter denſelben keine Vorbereitung hilffet/ ſondern ſind der Menſchlichen Natur gantz entgegen/ vnd wuͤrden ins Menſchen Leibe als ein Gifft wann ſie hinein kaͤmen/ wircken. Alſo koͤnnen die Mineralien vnd Metallen ins Menſchen Magẽ nicht ad prim. Mat. reduciret werden/ weil ſie Menſchlicher Natur zugegẽ ſind/ vnd der Magen ſolche nicht leidẽ/ ſondern als ein Gifft nicht ohne groſſe Ge- fahr deß Menſchen wieder von ſich ſtoſſen wuͤrde/ auß genommen das ☉/ welches daß ei- nige Metall iſt/ das ſich ins Menſchen Magen (wanns zuvor bereitet iſt) wieder ad prim. Mat. reduciren laͤſt/ aber auch nicht noͤtig/ weil ſolches leichter durch Kunſt geſchehen kan. Deme aber dieſe kuͤnſtliche Reduction vnbekandt/ der muͤſte ſich mit der natuͤrlichen behelffen/ welche aber ſehr geſcheuhet/ nicht allein wegen deß Geſtancks/ ſondern auch wegen laͤngerer Zeit/ die darzu erfordert wird. Darumb billich die Kunſt der Natur vor- zuziehen. Es haben aber ſonſt etliche von den alten Philoſophis viel von den Stercori- bus gehalten/ vnd nicht vnbillich/ dann groſſe Kraͤffte darin verborgen ſeyn/ dieweil man aber andere bequemere Medicamenta haben kan/ laͤſt man die Stercora billich liegen/ iſt aber denen nicht verbotten/ welche kein andere Medicin zugebrauchen haben koͤnnen/ wie dann das Bauernvolck/ ſo von Staͤtten vnd Apothecken weit abgelegen/ gemeiniglich die Stercora fuͤr ihre Medicin gebrauchen/ in allen Kranckheiten/ die ſie vberfallen moͤch- ten. Den kleinen Maͤuſekoth brauchen ſie den Kindern zur Purgation, den Pferd-vnd Gaͤnſekoth fuͤr die gelbe Sucht/ in Waſſer/ Bier/ oder Wein auffgekocht/ durch ein Tuͤchlein gedruckt/ davon ein Trunck get han/ vnd wol drauff geſchwitzet. Dẽ Schweins- koth fuͤr die feuͤrige Eriſipelam, fuͤr brandt võ Fewr oder Waſſer geſchehen: den Schaff-o- der Kuͤhmiſt/ fuͤr alle Geſchwulſt/ den Hundeskoth/ wie dann ſonderlich den weiſſen/ fuͤr Angi-

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 454. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/488>, abgerufen am 27.11.2024.