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Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.

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De Natura Salium.

Ob wohln ich nun ein solch groß Philosophisches Werck niemahln angefangen
zu machen/ so ist es mir doch auß den Prophetischen vnd Apostolischen Heiligen Schriff-
ten/ vnd Liecht der Natur so bekand/ daß ich das Göttliche mit dem grossen Werck
klar vor Augen stellen können/ ist mir aber nicht zugelassen/ will auch nicht hoffen/ daß
mir jemand dieses wenige/ was ich allhie schreibe/ für übel außlegen werde/ dann
ich solches bloß vnd alleine GOtt zu Ehren/ vnd meinem Nechsten ein Liecht dadurch
anzuzünden/ gethan habe. Man darffweiters bey keinem alten oder newen Philoso-
pho
suchen/ man lese vnd betrachte nur Moysis vnd der Propheten/ wie auch Christi/
vnd seiner Heil. Apostel Göttliche Schrifften/ wann einem die Natur nur ein wenig
bekand/ so wird man vnfehlbar den Lapidem Philosophorum darinnen klar beschrie-
ben finden. Ein mehrers sage ich nicht/ die vnfehlbare Warheit ist darinnen. Dieses
sol man annehmen vnd verstehen Gleichnüs Weise/ nemblich das Göttliche/ Gött-
lich/ vnd das Elementische/ Natürliche/ Elementisch vnd natürliche/ seyn vnd blei-
ben lassen/ vnd keines mit dem andern vermischen/ welche auch gar keine Gemein-
schafft mit einander haben.

Es wolle ihm aber niemand so frembd fürkommen lassen/ daß der Heilige Jo-
hannes
aus Stäblein oder Ruthen Sun/ vnd aus Steinen Edelgesteine solte gemacht
haben/ welches zwar eine grosse Kunst ist/ wie es aber zuthun müglich/ kan ich nicht
vmbgehn/ den Vnerfahrnen bekandt zu machen.

Erstlich ists dem S. Johanni wol müglich gewesen/ weil er mit dem Geiste GOt-
tes reichlich begabet/ vnd mit dem Saltz der Weißheit gesaltzen gewesen/ vbernatür-
licher Weise solches zu thun: Natürlicher Weise aber ists ihm auch nicht schwer gefal-
len/ dann solte demselben/ der mit dem H. Geist erfüllet/ das Liecht der Natur seyn ver-
deckt gewesen? Gewiß nein.

Auff welcherley Weise er nun gleich solches gethan/ ist vns nicht nötig zu wissen/
dieweil aber wenig dieses begreiffen vnd glauben werden/ daß der Heilige Johannes
dieses durch natürliche Mittel verrichtet/ sondern der Natur vnd Kunst nicht so viel
zu trawen/ vnd sagen/ es sey vnmüglich ein Holtz in Sun zu verwandeln/ auß gemei-
nen Steinen Edelgesteine zu machen/ könte man noch glauben/ aber jenes nicht/
dann Holtz keine Gemeinschafft mit Metallen hätte/ vnd gar auß einem andern
Reich wäre/ vnd was dergleichen sie mehr vorbringen möchten/ welche Einwürffe
bey Vnerfahrnen zwar wol platz finden könten/ den waaren Philosophis aber ists
kein Wunder/ vielweniger ein zweiffel. Dann ein Philosophus weiß gar wol/ daß
das Vegetabilische mit dem Mineralischen Reiche grosse Gemeinschafft habe/ vnd
auch in der Warheit auß einerley subjectis herkommen/ als auß Wasser/ Saltz
vnd Fewer/ wie solches klar bey deroselben Anatomirung befunden. Obs schon nicht
ein jeder begreiffen kan/ folget doch darumb nicht/ daß es nicht wahr sey. Jch muß
bekennen/ daß derer wenig seyn/ die die Natur verstehen/ vnd doch schier ein je-
der/ der nur ein pahr Jahr in die Schule gangen/ vnd Lateinisch reden kan/

er
L l l ij
De Natura Salium.

Ob wohln ich nun ein ſolch groß Philoſophiſches Werck niemahln angefangen
zu machen/ ſo iſt es mir doch auß den Prophetiſchen vnd Apoſtoliſchen Heiligen Schriff-
ten/ vnd Liecht der Natur ſo bekand/ daß ich das Goͤttliche mit dem groſſen Werck
klar vor Augen ſtellen koͤnnen/ iſt mir aber nicht zugelaſſen/ will auch nicht hoffen/ daß
mir jemand dieſes wenige/ was ich allhie ſchreibe/ fuͤr uͤbel außlegen werde/ dann
ich ſolches bloß vnd alleine GOtt zu Ehren/ vnd meinem Nechſten ein Liecht dadurch
anzuzuͤnden/ gethan habe. Man darffweiters bey keinem alten oder newen Philoſo-
pho
ſuchen/ man leſe vnd betrachte nur Moyſis vnd der Propheten/ wie auch Chriſti/
vnd ſeiner Heil. Apoſtel Goͤttliche Schrifften/ wann einem die Natur nur ein wenig
bekand/ ſo wird man vnfehlbar den Lapidem Philoſophorum darinnen klar beſchrie-
ben finden. Ein mehrers ſage ich nicht/ die vnfehlbare Warheit iſt darinnen. Dieſes
ſol man annehmen vnd verſtehen Gleichnuͤs Weiſe/ nemblich das Goͤttliche/ Goͤtt-
lich/ vnd das Elementiſche/ Natuͤrliche/ Elementiſch vnd natuͤrliche/ ſeyn vnd blei-
ben laſſen/ vnd keines mit dem andern vermiſchen/ welche auch gar keine Gemein-
ſchafft mit einander haben.

Es wolle ihm aber niemand ſo frembd fuͤrkommen laſſen/ daß der Heilige Jo-
hannes
aus Staͤblein oder Ruthen ☉/ vnd aus Steinen Edelgeſteine ſolte gemacht
haben/ welches zwar eine groſſe Kunſt iſt/ wie es aber zuthun muͤglich/ kan ich nicht
vmbgehn/ den Vnerfahrnen bekandt zu machen.

Erſtlich iſts dem S. Johanni wol muͤglich geweſen/ weil er mit dem Geiſte GOt-
tes reichlich begabet/ vnd mit dem Saltz der Weißheit geſaltzen geweſen/ vbernatuͤr-
licher Weiſe ſolches zu thun: Natuͤrlicher Weiſe aber iſts ihm auch nicht ſchwer gefal-
len/ dann ſolte demſelben/ der mit dem H. Geiſt erfuͤllet/ das Liecht der Natur ſeyn ver-
deckt geweſen? Gewiß nein.

Auff welcherley Weiſe er nun gleich ſolches gethan/ iſt vns nicht noͤtig zu wiſſen/
dieweil aber wenig dieſes begreiffen vnd glauben werden/ daß der Heilige Johannes
dieſes durch natuͤrliche Mittel verrichtet/ ſondern der Natur vnd Kunſt nicht ſo viel
zu trawen/ vnd ſagen/ es ſey vnmuͤglich ein Holtz in ☉ zu verwandeln/ auß gemei-
nen Steinen Edelgeſteine zu machen/ koͤnte man noch glauben/ aber jenes nicht/
dann Holtz keine Gemeinſchafft mit Metallen haͤtte/ vnd gar auß einem andern
Reich waͤre/ vnd was dergleichen ſie mehr vorbringen moͤchten/ welche Einwuͤrffe
bey Vnerfahrnen zwar wol platz finden koͤnten/ den waaren Philoſophis aber iſts
kein Wunder/ vielweniger ein zweiffel. Dann ein Philoſophus weiß gar wol/ daß
das Vegetabiliſche mit dem Mineraliſchen Reiche groſſe Gemeinſchafft habe/ vnd
auch in der Warheit auß einerley ſubjectis herkommen/ als auß Waſſer/ Saltz
vnd Fewer/ wie ſolches klar bey deroſelben Anatomirung befunden. Obs ſchon nicht
ein jeder begreiffen kan/ folget doch darumb nicht/ daß es nicht wahr ſey. Jch muß
bekennen/ daß derer wenig ſeyn/ die die Natur verſtehen/ vnd doch ſchier ein je-
der/ der nur ein pahr Jahr in die Schule gangen/ vnd Lateiniſch reden kan/

er
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[45[451]/0485] De Natura Salium. Ob wohln ich nun ein ſolch groß Philoſophiſches Werck niemahln angefangen zu machen/ ſo iſt es mir doch auß den Prophetiſchen vnd Apoſtoliſchen Heiligen Schriff- ten/ vnd Liecht der Natur ſo bekand/ daß ich das Goͤttliche mit dem groſſen Werck klar vor Augen ſtellen koͤnnen/ iſt mir aber nicht zugelaſſen/ will auch nicht hoffen/ daß mir jemand dieſes wenige/ was ich allhie ſchreibe/ fuͤr uͤbel außlegen werde/ dann ich ſolches bloß vnd alleine GOtt zu Ehren/ vnd meinem Nechſten ein Liecht dadurch anzuzuͤnden/ gethan habe. Man darffweiters bey keinem alten oder newen Philoſo- pho ſuchen/ man leſe vnd betrachte nur Moyſis vnd der Propheten/ wie auch Chriſti/ vnd ſeiner Heil. Apoſtel Goͤttliche Schrifften/ wann einem die Natur nur ein wenig bekand/ ſo wird man vnfehlbar den Lapidem Philoſophorum darinnen klar beſchrie- ben finden. Ein mehrers ſage ich nicht/ die vnfehlbare Warheit iſt darinnen. Dieſes ſol man annehmen vnd verſtehen Gleichnuͤs Weiſe/ nemblich das Goͤttliche/ Goͤtt- lich/ vnd das Elementiſche/ Natuͤrliche/ Elementiſch vnd natuͤrliche/ ſeyn vnd blei- ben laſſen/ vnd keines mit dem andern vermiſchen/ welche auch gar keine Gemein- ſchafft mit einander haben. Es wolle ihm aber niemand ſo frembd fuͤrkommen laſſen/ daß der Heilige Jo- hannes aus Staͤblein oder Ruthen ☉/ vnd aus Steinen Edelgeſteine ſolte gemacht haben/ welches zwar eine groſſe Kunſt iſt/ wie es aber zuthun muͤglich/ kan ich nicht vmbgehn/ den Vnerfahrnen bekandt zu machen. Erſtlich iſts dem S. Johanni wol muͤglich geweſen/ weil er mit dem Geiſte GOt- tes reichlich begabet/ vnd mit dem Saltz der Weißheit geſaltzen geweſen/ vbernatuͤr- licher Weiſe ſolches zu thun: Natuͤrlicher Weiſe aber iſts ihm auch nicht ſchwer gefal- len/ dann ſolte demſelben/ der mit dem H. Geiſt erfuͤllet/ das Liecht der Natur ſeyn ver- deckt geweſen? Gewiß nein. Auff welcherley Weiſe er nun gleich ſolches gethan/ iſt vns nicht noͤtig zu wiſſen/ dieweil aber wenig dieſes begreiffen vnd glauben werden/ daß der Heilige Johannes dieſes durch natuͤrliche Mittel verrichtet/ ſondern der Natur vnd Kunſt nicht ſo viel zu trawen/ vnd ſagen/ es ſey vnmuͤglich ein Holtz in ☉ zu verwandeln/ auß gemei- nen Steinen Edelgeſteine zu machen/ koͤnte man noch glauben/ aber jenes nicht/ dann Holtz keine Gemeinſchafft mit Metallen haͤtte/ vnd gar auß einem andern Reich waͤre/ vnd was dergleichen ſie mehr vorbringen moͤchten/ welche Einwuͤrffe bey Vnerfahrnen zwar wol platz finden koͤnten/ den waaren Philoſophis aber iſts kein Wunder/ vielweniger ein zweiffel. Dann ein Philoſophus weiß gar wol/ daß das Vegetabiliſche mit dem Mineraliſchen Reiche groſſe Gemeinſchafft habe/ vnd auch in der Warheit auß einerley ſubjectis herkommen/ als auß Waſſer/ Saltz vnd Fewer/ wie ſolches klar bey deroſelben Anatomirung befunden. Obs ſchon nicht ein jeder begreiffen kan/ folget doch darumb nicht/ daß es nicht wahr ſey. Jch muß bekennen/ daß derer wenig ſeyn/ die die Natur verſtehen/ vnd doch ſchier ein je- der/ der nur ein pahr Jahr in die Schule gangen/ vnd Lateiniſch reden kan/ er L l l ij

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 45[451]. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/485>, abgerufen am 27.11.2024.