Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.De Natura Salium. Ob wohln ich nun ein solch groß Philosophisches Werck niemahln angefangen Es wolle ihm aber niemand so frembd fürkommen lassen/ daß der Heilige Jo- Erstlich ists dem S. Johanni wol müglich gewesen/ weil er mit dem Geiste GOt- Auff welcherley Weise er nun gleich solches gethan/ ist vns nicht nötig zu wissen/ er L l l ij
De Natura Salium. Ob wohln ich nun ein ſolch groß Philoſophiſches Werck niemahln angefangen Es wolle ihm aber niemand ſo frembd fuͤrkommen laſſen/ daß der Heilige Jo- Erſtlich iſts dem S. Johanni wol muͤglich geweſen/ weil er mit dem Geiſte GOt- Auff welcherley Weiſe er nun gleich ſolches gethan/ iſt vns nicht noͤtig zu wiſſen/ er L l l ij
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De Natura Salium.
Ob wohln ich nun ein ſolch groß Philoſophiſches Werck niemahln angefangen
zu machen/ ſo iſt es mir doch auß den Prophetiſchen vnd Apoſtoliſchen Heiligen Schriff-
ten/ vnd Liecht der Natur ſo bekand/ daß ich das Goͤttliche mit dem groſſen Werck
klar vor Augen ſtellen koͤnnen/ iſt mir aber nicht zugelaſſen/ will auch nicht hoffen/ daß
mir jemand dieſes wenige/ was ich allhie ſchreibe/ fuͤr uͤbel außlegen werde/ dann
ich ſolches bloß vnd alleine GOtt zu Ehren/ vnd meinem Nechſten ein Liecht dadurch
anzuzuͤnden/ gethan habe. Man darffweiters bey keinem alten oder newen Philoſo-
pho ſuchen/ man leſe vnd betrachte nur Moyſis vnd der Propheten/ wie auch Chriſti/
vnd ſeiner Heil. Apoſtel Goͤttliche Schrifften/ wann einem die Natur nur ein wenig
bekand/ ſo wird man vnfehlbar den Lapidem Philoſophorum darinnen klar beſchrie-
ben finden. Ein mehrers ſage ich nicht/ die vnfehlbare Warheit iſt darinnen. Dieſes
ſol man annehmen vnd verſtehen Gleichnuͤs Weiſe/ nemblich das Goͤttliche/ Goͤtt-
lich/ vnd das Elementiſche/ Natuͤrliche/ Elementiſch vnd natuͤrliche/ ſeyn vnd blei-
ben laſſen/ vnd keines mit dem andern vermiſchen/ welche auch gar keine Gemein-
ſchafft mit einander haben.
Es wolle ihm aber niemand ſo frembd fuͤrkommen laſſen/ daß der Heilige Jo-
hannes aus Staͤblein oder Ruthen ☉/ vnd aus Steinen Edelgeſteine ſolte gemacht
haben/ welches zwar eine groſſe Kunſt iſt/ wie es aber zuthun muͤglich/ kan ich nicht
vmbgehn/ den Vnerfahrnen bekandt zu machen.
Erſtlich iſts dem S. Johanni wol muͤglich geweſen/ weil er mit dem Geiſte GOt-
tes reichlich begabet/ vnd mit dem Saltz der Weißheit geſaltzen geweſen/ vbernatuͤr-
licher Weiſe ſolches zu thun: Natuͤrlicher Weiſe aber iſts ihm auch nicht ſchwer gefal-
len/ dann ſolte demſelben/ der mit dem H. Geiſt erfuͤllet/ das Liecht der Natur ſeyn ver-
deckt geweſen? Gewiß nein.
Auff welcherley Weiſe er nun gleich ſolches gethan/ iſt vns nicht noͤtig zu wiſſen/
dieweil aber wenig dieſes begreiffen vnd glauben werden/ daß der Heilige Johannes
dieſes durch natuͤrliche Mittel verrichtet/ ſondern der Natur vnd Kunſt nicht ſo viel
zu trawen/ vnd ſagen/ es ſey vnmuͤglich ein Holtz in ☉ zu verwandeln/ auß gemei-
nen Steinen Edelgeſteine zu machen/ koͤnte man noch glauben/ aber jenes nicht/
dann Holtz keine Gemeinſchafft mit Metallen haͤtte/ vnd gar auß einem andern
Reich waͤre/ vnd was dergleichen ſie mehr vorbringen moͤchten/ welche Einwuͤrffe
bey Vnerfahrnen zwar wol platz finden koͤnten/ den waaren Philoſophis aber iſts
kein Wunder/ vielweniger ein zweiffel. Dann ein Philoſophus weiß gar wol/ daß
das Vegetabiliſche mit dem Mineraliſchen Reiche groſſe Gemeinſchafft habe/ vnd
auch in der Warheit auß einerley ſubjectis herkommen/ als auß Waſſer/ Saltz
vnd Fewer/ wie ſolches klar bey deroſelben Anatomirung befunden. Obs ſchon nicht
ein jeder begreiffen kan/ folget doch darumb nicht/ daß es nicht wahr ſey. Jch muß
bekennen/ daß derer wenig ſeyn/ die die Natur verſtehen/ vnd doch ſchier ein je-
der/ der nur ein pahr Jahr in die Schule gangen/ vnd Lateiniſch reden kan/
er
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