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Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.

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De Natura Salium.
sche Werck wehre bekand gewesen. Es sey deme/ wie ihm wolle/ sie haben ihr Liecht
gleich aus Eingebung deß Heiligen Geistes/ oder aber auß dem Liecht der Natur/ als
dem Willen GOttes geschöpffet/ so haben sie gleichwol gewust/ (wie ihre Schriff-
ten bezeugen) daß die Gottheit drey Einig/ GOtt Vatter/ Sohn/ vnd
Heiliger Geist seyn müsse/
ob sie schon alles so klar nicht außgeführet/ davon all-
hier auch meine Gelegenheit nicht ist zu disputiren, sondern habe allein dieses sagen
wollen/ wann ein Vnchrist/ als Jüde/ Heyde/ oder Türcke einen rechten Grund der
Philosophiae besitzen würde/ daß er alßdann kein Vnchrist länger seyn oder bleiben kön-
te/ sondern wann ihme Christus geprediget oder bekand gemacht/ er auß Zwang vnd
Vberzeugung seines Gewissens nothwendig seine falsche Meinung von GOtt verlas-
sen/ vnd Christum erkennen vnd bekennen müste. Dieses ist gewiß vnd vnfehlbar. Dann
wann man Moysen vnd die Propheten/ wie auch im N. T. Christum vnd seine Apo-
stel lieset/ vnd gegen das natürliche Philosophische Werck hält/ alles so klar ist/ daß man
sich nit gnugsam drüber verwundern kan/ welche grosse Geheimnüsse GOtt in das Liecht
der Natur geleget/ vnd also allen Menschen in der gantzen Welt sich dadurch hat wollen
bekand machen. Wer Moysen vnd die Propheten/ Christum vnd seine Apostel recht
verstehet/ der darff keiner weitern speculation oder Kopffbrechens/ über das Philoso-
phi
sche Werck/ sondern findet alles darin deutlich vnd klar beschrieben/ vnd sonderlich
bey Moysi/ im I. Buch Genes. Vnd bey den Aposteln lese vnd betrachte man den An-
fang deß Evangelii S. Johannis, da er saget: im Anfang war das Wort/ vnd das Wort
war bey GOtt/ vnd GOtt war das Wort/ durch welch es alles gemacht ist/ vnd ohne
welches nichts gemacht ist/ etc.

Ob wol nun Moyses/ die Propheten vnd Apostel nur von Göttlichen Dingen ge-
sprochen/ vnd gelehret/ vnd sich umb die Philosophia, oder Liecht der Natur gar nicht
bekümmert/ in deme sie mit einem viel bessern Liechte/ nemblich dem Heiligen Geist/ bega-
bet gewesen/ welches tausendmahl mehr ist/ als das Liecht der Natur/ so kommen dennoch
alle ihre Schrifften mit dem Liecht der Natur gantz vnd gar überein/ gleich als wann
sie aus Profession erfahrne Philosophi vnd Besitzer der Universal Medicin gewesen.
Warumb nun GOtt der Allmächtige solches also geschehen lassen/ gebüret vns nicht zu
disputiren/ die H. Schrifft weist vns zur Seligkeit/ das Liecht der Natur/ aber zu einer
Universal Medicin, GOtt vnd Natur dadurch zu erkennen.

Es ist zu verwundern/ wann man die Propheten lieset/ wie sie so viel schöne Din-
ge schreiben/ gleich als wann sie Philosophi vnd Naturkündig gewesen/ glaube auch/ daß
ihnen die gantze Natur klar vor Augen gelegen/ weil dem H. Geiste/ den sie gehabt/ nichts
verborgen seyn können. Es wollen einige dafür halten/ daß der Evang. Joh. die Philosophi-
am Hermetis
verstanden/ davon noch ein alter Hymnus singet/ welcher dem Johanni
von den alten Patribus zu Ehren gemachet/ darinn diese Worte: Qui ex Virgis fe-
cit aurum, gemmas ex lapidibus,
welches ich in seinem Werth seyn lasse/ vnd hier
nur anzeigen wollen/ daß die Göttliche vnd auch irdische Geheimnüsse/ nicht al-
lein den Propheten/ sondern auch den Heiligen Aposteln bekant gewesen.

Ob

De Natura Salium.
ſche Werck wehre bekand geweſen. Es ſey deme/ wie ihm wolle/ ſie haben ihr Liecht
gleich aus Eingebung deß Heiligen Geiſtes/ oder aber auß dem Liecht der Natur/ als
dem Willen GOttes geſchoͤpffet/ ſo haben ſie gleichwol gewuſt/ (wie ihre Schriff-
ten bezeugen) daß die Gottheit drey Einig/ GOtt Vatter/ Sohn/ vnd
Heiliger Geiſt ſeyn muͤſſe/
ob ſie ſchon alles ſo klar nicht außgefuͤhret/ davon all-
hier auch meine Gelegenheit nicht iſt zu diſputiren, ſondern habe allein dieſes ſagen
wollen/ wann ein Vnchriſt/ als Juͤde/ Heyde/ oder Tuͤrcke einen rechten Grund der
Philoſophiæ beſitzen wuͤrde/ daß er alßdann kein Vnchriſt laͤnger ſeyn oder bleiben koͤn-
te/ ſondern wann ihme Chriſtus geprediget oder bekand gemacht/ er auß Zwang vnd
Vberzeugung ſeines Gewiſſens nothwendig ſeine falſche Meinung von GOtt verlaſ-
ſen/ vnd Chriſtum erkennen vnd bekennen muͤſte. Dieſes iſt gewiß vnd vnfehlbar. Dann
wann man Moyſen vnd die Propheten/ wie auch im N. T. Chriſtum vnd ſeine Apo-
ſtel lieſet/ vnd gegen das natuͤrliche Philoſophiſche Werck haͤlt/ alles ſo klar iſt/ daß man
ſich nit gnugſam druͤber verwundern kan/ welche groſſe Geheimnuͤſſe GOtt in das Liecht
der Natur geleget/ vnd alſo allen Menſchen in der gantzen Welt ſich dadurch hat wollen
bekand machen. Wer Moyſen vnd die Propheten/ Chriſtum vnd ſeine Apoſtel recht
verſtehet/ der darff keiner weitern ſpeculation oder Kopffbrechens/ uͤber das Philoſo-
phi
ſche Werck/ ſondern findet alles darin deutlich vnd klar beſchrieben/ vnd ſonderlich
bey Moyſi/ im I. Buch Geneſ. Vnd bey den Apoſteln leſe vnd betrachte man den An-
fang deß Evangelii S. Johannis, da er ſaget: im Anfang war das Wort/ vnd das Wort
war bey GOtt/ vnd GOtt war das Wort/ durch welch es alles gemacht iſt/ vnd ohne
welches nichts gemacht iſt/ ꝛc.

Ob wol nun Moyſes/ die Propheten vnd Apoſtel nur von Goͤttlichen Dingen ge-
ſprochen/ vnd gelehret/ vnd ſich umb die Philoſophia, oder Liecht der Natur gar nicht
bekuͤmmert/ in deme ſie mit einem viel beſſern Liechte/ nemblich dem Heiligen Geiſt/ bega-
bet geweſen/ welches tauſendmahl mehr iſt/ als das Liecht der Natur/ ſo kommen dennoch
alle ihre Schrifften mit dem Liecht der Natur gantz vnd gar uͤberein/ gleich als wann
ſie aus Profeſſion erfahrne Philoſophi vnd Beſitzer der Univerſal Medicin geweſen.
Warumb nun GOtt der Allmaͤchtige ſolches alſo geſchehen laſſen/ gebuͤret vns nicht zu
diſputiren/ die H. Schrifft weiſt vns zur Seligkeit/ das Liecht der Natur/ aber zu einer
Univerſal Medicin, GOtt vnd Natur dadurch zu erkennen.

Es iſt zu verwundern/ wann man die Propheten lieſet/ wie ſie ſo viel ſchoͤne Din-
ge ſchreiben/ gleich als wann ſie Philoſophi vnd Naturkuͤndig geweſen/ glaube auch/ daß
ihnen die gantze Natur klar vor Augen gelegen/ weil dem H. Geiſte/ den ſie gehabt/ nichts
verborgen ſeyn koͤnnẽ. Es wollẽ einige dafuͤr haltẽ/ daß der Evang. Joh. die Philoſophi-
am Hermetis
verſtanden/ davon noch ein alter Hymnus ſinget/ welcher dem Johanni
von den alten Patribus zu Ehren gemachet/ darinn dieſe Worte: Qui ex Virgis fe-
cit aurum, gemmas ex lapidibus,
welches ich in ſeinem Werth ſeyn laſſe/ vnd hier
nur anzeigen wollen/ daß die Goͤttliche vnd auch irdiſche Geheimnuͤſſe/ nicht al-
lein den Propheten/ ſondern auch den Heiligen Apoſteln bekant geweſen.

Ob
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[450/0484] De Natura Salium. ſche Werck wehre bekand geweſen. Es ſey deme/ wie ihm wolle/ ſie haben ihr Liecht gleich aus Eingebung deß Heiligen Geiſtes/ oder aber auß dem Liecht der Natur/ als dem Willen GOttes geſchoͤpffet/ ſo haben ſie gleichwol gewuſt/ (wie ihre Schriff- ten bezeugen) daß die Gottheit drey Einig/ GOtt Vatter/ Sohn/ vnd Heiliger Geiſt ſeyn muͤſſe/ ob ſie ſchon alles ſo klar nicht außgefuͤhret/ davon all- hier auch meine Gelegenheit nicht iſt zu diſputiren, ſondern habe allein dieſes ſagen wollen/ wann ein Vnchriſt/ als Juͤde/ Heyde/ oder Tuͤrcke einen rechten Grund der Philoſophiæ beſitzen wuͤrde/ daß er alßdann kein Vnchriſt laͤnger ſeyn oder bleiben koͤn- te/ ſondern wann ihme Chriſtus geprediget oder bekand gemacht/ er auß Zwang vnd Vberzeugung ſeines Gewiſſens nothwendig ſeine falſche Meinung von GOtt verlaſ- ſen/ vnd Chriſtum erkennen vnd bekennen muͤſte. Dieſes iſt gewiß vnd vnfehlbar. Dann wann man Moyſen vnd die Propheten/ wie auch im N. T. Chriſtum vnd ſeine Apo- ſtel lieſet/ vnd gegen das natuͤrliche Philoſophiſche Werck haͤlt/ alles ſo klar iſt/ daß man ſich nit gnugſam druͤber verwundern kan/ welche groſſe Geheimnuͤſſe GOtt in das Liecht der Natur geleget/ vnd alſo allen Menſchen in der gantzen Welt ſich dadurch hat wollen bekand machen. Wer Moyſen vnd die Propheten/ Chriſtum vnd ſeine Apoſtel recht verſtehet/ der darff keiner weitern ſpeculation oder Kopffbrechens/ uͤber das Philoſo- phiſche Werck/ ſondern findet alles darin deutlich vnd klar beſchrieben/ vnd ſonderlich bey Moyſi/ im I. Buch Geneſ. Vnd bey den Apoſteln leſe vnd betrachte man den An- fang deß Evangelii S. Johannis, da er ſaget: im Anfang war das Wort/ vnd das Wort war bey GOtt/ vnd GOtt war das Wort/ durch welch es alles gemacht iſt/ vnd ohne welches nichts gemacht iſt/ ꝛc. Ob wol nun Moyſes/ die Propheten vnd Apoſtel nur von Goͤttlichen Dingen ge- ſprochen/ vnd gelehret/ vnd ſich umb die Philoſophia, oder Liecht der Natur gar nicht bekuͤmmert/ in deme ſie mit einem viel beſſern Liechte/ nemblich dem Heiligen Geiſt/ bega- bet geweſen/ welches tauſendmahl mehr iſt/ als das Liecht der Natur/ ſo kommen dennoch alle ihre Schrifften mit dem Liecht der Natur gantz vnd gar uͤberein/ gleich als wann ſie aus Profeſſion erfahrne Philoſophi vnd Beſitzer der Univerſal Medicin geweſen. Warumb nun GOtt der Allmaͤchtige ſolches alſo geſchehen laſſen/ gebuͤret vns nicht zu diſputiren/ die H. Schrifft weiſt vns zur Seligkeit/ das Liecht der Natur/ aber zu einer Univerſal Medicin, GOtt vnd Natur dadurch zu erkennen. Es iſt zu verwundern/ wann man die Propheten lieſet/ wie ſie ſo viel ſchoͤne Din- ge ſchreiben/ gleich als wann ſie Philoſophi vnd Naturkuͤndig geweſen/ glaube auch/ daß ihnen die gantze Natur klar vor Augen gelegen/ weil dem H. Geiſte/ den ſie gehabt/ nichts verborgen ſeyn koͤnnẽ. Es wollẽ einige dafuͤr haltẽ/ daß der Evang. Joh. die Philoſophi- am Hermetis verſtanden/ davon noch ein alter Hymnus ſinget/ welcher dem Johanni von den alten Patribus zu Ehren gemachet/ darinn dieſe Worte: Qui ex Virgis fe- cit aurum, gemmas ex lapidibus, welches ich in ſeinem Werth ſeyn laſſe/ vnd hier nur anzeigen wollen/ daß die Goͤttliche vnd auch irdiſche Geheimnuͤſſe/ nicht al- lein den Propheten/ ſondern auch den Heiligen Apoſteln bekant geweſen. Ob

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 450. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/484>, abgerufen am 27.11.2024.