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Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.

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Operis Mineralis
rühmet die Edelgesteine/ daß sie der Vollkommenheit am nähsten seyn sollen: Aber nicht
darumb/ auff daß wir denselben desto mehr nachsuchen vnd Gold vnd Silber darauß
ziehen/ sondern daß wir die Metallen solchen Edelgesteinen (dem Gesicht nach) gleich
machen/ vnd auß denselben hernach das Gold vnd Silber ziehen solten. Wie dann alle
seine Lehr in den vorhergegangenen Capiteln vns dahin weiset vnd ermahnet; welches
man wol solte in acht nehmen/ vnd gedencken/ was er meyne/ vnd nicht allzeit an dem
blossen Buchstaben hangen. Er hat nichts vergeblich hieher gesetzt. Was haben die
Edelgesteine mit den Metallen zu thun? Gantz nichts. Obwol bißweilen in denselben
Gold vnd Silber gefunden vnd herauß kan gezogen werden/ so ist es aber allhier doch
seine Meynung nicht/ daß wir es thun sollen/ sondern wiederholet zum überfluß seine
vorhergegangene Lehr vnd Meynung/ wie daß die Metallen/ wann man mit Nutzen
Gold vnd Silber daraußziehen wolle/ erstlich zu durchsichtigen/ solvir- vnd vnsolvirli-
chen Gläsern/ den Edelgesteinen gleich/ machen solle; vnd schreibt derselben ein Theil
nacheinander dahin/ vnd erzehlet auch/ worzu sie dienen: Aber (meines Erachtens)
nicht zu dem Ende/ derselben Art/ Farb vnd Eigenschafft erkennen zu lernen/ sondern
allein zur Nachrichtung/ daß/ gleich wie derselben so mancherley von Farben/ Tugenden
vnd Kräfften gefunden/ also auch die Metallen in so mancherley Gestält an schöner Farb
denselbigen gleich/ mögen verwandelt vnd bereitet werden: Wer es aber nicht verstehen
noch glauben wil/ der mag ein bessers suchen/ vnd ist ihme nicht zu helffen.

Darauff macht er seinen Beschluß vnd Abschied/ vnd saget/ was die Metallen
sind/ vnd wie dieselben nicht allzeit auß der Tieffe der Erden dörffen geholet/ sondern biß-
weilen reichlich auff der Erden in dem vnachtsamen Staub/ Sand vnd Stein zu finden
sind; vnd daß man nicht allzeit auff ihren Abbruch oder Herkommen zu gedencken/ wie
man deren mehr haben möchte/ weil der Himmel allenthalben wircket vnd solche gebie-
ret/ darauff man mercken solte: Wil so viel anzeigen/ daß der Mensch so blind sey/ vnd
allzeit nur nach grossen Bergwercken trachte/ welche tieff verborgen/ sorglich zu finden/
vnd köstlich herauß zu graben.

Dasjenige aber/ welches offtermal besser vnd für Augenligt/ vnd mit Füssen ge-
tretten wird/ für Hochmut nicht kennet noch erkennen wil/ vnd also auß lauter Muht-
willen die Finsternüß liebet/ vnd das Liecht/ welches ihm fromme Leut vor die Augen
stellen/ halsstarrlger Weise verachtet/ vnd auß angeborner Boßheit außzuleschen sucht.

Hiermit endet sich dieses Büchlein/ welches vns der allererfahrenste Paracelsus
in metallischen Sachen beschrieben vnd nachgelassen hat/ vnd voller grosser Weißheit
vnd Geheimnüssen stecket/ ob es schon von wenigen geglaubet wird. Darüber ist meine
Meynung zu Erläuterung seiner Wort/ (so gut ichs gehabt) meinem Nechsten zum be-
sten/ hinzugesetzt/ nicht zweiffelnde/ es werde hinfürter mehr gelten vnd geachtet werden/
als vor diesem geschehen. Jch hätte zwar wol deutlicher schreiben/ weitläufftiger seine
Wort außlegen/ vnd seine darinn verborgene Meynung herfürbringen können/ so hat
es die Zeit vnd Gelegenheit dißmal nicht zulassen wollen.

Vnd wann ich allhier zu dunckel (wie ihm mancher einbilden dörffte) geschrieben

hätte/

Operis Mineralis
ruͤhmet die Edelgeſteine/ daß ſie der Vollkommenheit am naͤhſten ſeyn ſollen: Aber nicht
darumb/ auff daß wir denſelben deſto mehr nachſuchen vnd Gold vnd Silber darauß
ziehen/ ſondern daß wir die Metallen ſolchen Edelgeſteinen (dem Geſicht nach) gleich
machen/ vnd auß denſelben hernach das Gold vnd Silber ziehen ſolten. Wie dann alle
ſeine Lehr in den vorhergegangenen Capiteln vns dahin weiſet vnd ermahnet; welches
man wol ſolte in acht nehmen/ vnd gedencken/ was er meyne/ vnd nicht allzeit an dem
bloſſen Buchſtaben hangen. Er hat nichts vergeblich hieher geſetzt. Was haben die
Edelgeſteine mit den Metallen zu thun? Gantz nichts. Obwol bißweilen in denſelben
Gold vnd Silber gefunden vnd herauß kan gezogen werden/ ſo iſt es aber allhier doch
ſeine Meynung nicht/ daß wir es thun ſollen/ ſondern wiederholet zum uͤberfluß ſeine
vorhergegangene Lehr vnd Meynung/ wie daß die Metallen/ wann man mit Nutzen
Gold vnd Silber daraußziehen wolle/ erſtlich zu durchſichtigen/ ſolvir- vnd vnſolvirli-
chen Glaͤſern/ den Edelgeſteinen gleich/ machen ſolle; vnd ſchreibt derſelben ein Theil
nacheinander dahin/ vnd erzehlet auch/ worzu ſie dienen: Aber (meines Erachtens)
nicht zu dem Ende/ derſelben Art/ Farb vnd Eigenſchafft erkennen zu lernen/ ſondern
allein zur Nachrichtung/ daß/ gleich wie derſelben ſo mancherley von Farben/ Tugenden
vnd Kraͤfften gefunden/ alſo auch die Metallen in ſo mancherley Geſtaͤlt an ſchoͤner Farb
denſelbigen gleich/ moͤgen verwandelt vnd bereitet werden: Wer es aber nicht verſtehen
noch glauben wil/ der mag ein beſſers ſuchen/ vnd iſt ihme nicht zu helffen.

Darauff macht er ſeinen Beſchluß vnd Abſchied/ vnd ſaget/ was die Metallen
ſind/ vnd wie dieſelben nicht allzeit auß der Tieffe der Erden doͤrffen geholet/ ſondern biß-
weilen reichlich auff der Erden in dem vnachtſamen Staub/ Sand vnd Stein zu finden
ſind; vnd daß man nicht allzeit auff ihren Abbruch oder Herkommen zu gedencken/ wie
man deren mehr haben moͤchte/ weil der Himmel allenthalben wircket vnd ſolche gebie-
ret/ darauff man mercken ſolte: Wil ſo viel anzeigen/ daß der Menſch ſo blind ſey/ vnd
allzeit nur nach groſſen Bergwercken trachte/ welche tieff verborgen/ ſorglich zu finden/
vnd koͤſtlich herauß zu graben.

Dasjenige aber/ welches offtermal beſſer vnd fuͤr Augenligt/ vnd mit Fuͤſſen ge-
tretten wird/ fuͤr Hochmut nicht kennet noch erkennen wil/ vnd alſo auß lauter Muht-
willen die Finſternuͤß liebet/ vnd das Liecht/ welches ihm fromme Leut vor die Augen
ſtellen/ halsſtarrlger Weiſe verachtet/ vnd auß angeborner Boßheit außzuleſchen ſucht.

Hiermit endet ſich dieſes Buͤchlein/ welches vns der allererfahrenſte Paracelſus
in metalliſchen Sachen beſchrieben vnd nachgelaſſen hat/ vnd voller groſſer Weißheit
vnd Geheimnuͤſſen ſtecket/ ob es ſchon von wenigen geglaubet wird. Daruͤber iſt meine
Meynung zu Erlaͤuterung ſeiner Wort/ (ſo gut ichs gehabt) meinem Nechſten zum be-
ſten/ hinzugeſetzt/ nicht zweiffelnde/ es werde hinfuͤrter mehr gelten vnd geachtet werden/
als vor dieſem geſchehen. Jch haͤtte zwar wol deutlicher ſchreiben/ weitlaͤufftiger ſeine
Wort außlegen/ vnd ſeine darinn verborgene Meynung herfuͤrbringen koͤnnen/ ſo hat
es die Zeit vnd Gelegenheit dißmal nicht zulaſſen wollen.

Vnd wann ich allhier zu dunckel (wie ihm mancher einbilden doͤrffte) geſchrieben

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[428/0462] Operis Mineralis ruͤhmet die Edelgeſteine/ daß ſie der Vollkommenheit am naͤhſten ſeyn ſollen: Aber nicht darumb/ auff daß wir denſelben deſto mehr nachſuchen vnd Gold vnd Silber darauß ziehen/ ſondern daß wir die Metallen ſolchen Edelgeſteinen (dem Geſicht nach) gleich machen/ vnd auß denſelben hernach das Gold vnd Silber ziehen ſolten. Wie dann alle ſeine Lehr in den vorhergegangenen Capiteln vns dahin weiſet vnd ermahnet; welches man wol ſolte in acht nehmen/ vnd gedencken/ was er meyne/ vnd nicht allzeit an dem bloſſen Buchſtaben hangen. Er hat nichts vergeblich hieher geſetzt. Was haben die Edelgeſteine mit den Metallen zu thun? Gantz nichts. Obwol bißweilen in denſelben Gold vnd Silber gefunden vnd herauß kan gezogen werden/ ſo iſt es aber allhier doch ſeine Meynung nicht/ daß wir es thun ſollen/ ſondern wiederholet zum uͤberfluß ſeine vorhergegangene Lehr vnd Meynung/ wie daß die Metallen/ wann man mit Nutzen Gold vnd Silber daraußziehen wolle/ erſtlich zu durchſichtigen/ ſolvir- vnd vnſolvirli- chen Glaͤſern/ den Edelgeſteinen gleich/ machen ſolle; vnd ſchreibt derſelben ein Theil nacheinander dahin/ vnd erzehlet auch/ worzu ſie dienen: Aber (meines Erachtens) nicht zu dem Ende/ derſelben Art/ Farb vnd Eigenſchafft erkennen zu lernen/ ſondern allein zur Nachrichtung/ daß/ gleich wie derſelben ſo mancherley von Farben/ Tugenden vnd Kraͤfften gefunden/ alſo auch die Metallen in ſo mancherley Geſtaͤlt an ſchoͤner Farb denſelbigen gleich/ moͤgen verwandelt vnd bereitet werden: Wer es aber nicht verſtehen noch glauben wil/ der mag ein beſſers ſuchen/ vnd iſt ihme nicht zu helffen. Darauff macht er ſeinen Beſchluß vnd Abſchied/ vnd ſaget/ was die Metallen ſind/ vnd wie dieſelben nicht allzeit auß der Tieffe der Erden doͤrffen geholet/ ſondern biß- weilen reichlich auff der Erden in dem vnachtſamen Staub/ Sand vnd Stein zu finden ſind; vnd daß man nicht allzeit auff ihren Abbruch oder Herkommen zu gedencken/ wie man deren mehr haben moͤchte/ weil der Himmel allenthalben wircket vnd ſolche gebie- ret/ darauff man mercken ſolte: Wil ſo viel anzeigen/ daß der Menſch ſo blind ſey/ vnd allzeit nur nach groſſen Bergwercken trachte/ welche tieff verborgen/ ſorglich zu finden/ vnd koͤſtlich herauß zu graben. Dasjenige aber/ welches offtermal beſſer vnd fuͤr Augenligt/ vnd mit Fuͤſſen ge- tretten wird/ fuͤr Hochmut nicht kennet noch erkennen wil/ vnd alſo auß lauter Muht- willen die Finſternuͤß liebet/ vnd das Liecht/ welches ihm fromme Leut vor die Augen ſtellen/ halsſtarrlger Weiſe verachtet/ vnd auß angeborner Boßheit außzuleſchen ſucht. Hiermit endet ſich dieſes Buͤchlein/ welches vns der allererfahrenſte Paracelſus in metalliſchen Sachen beſchrieben vnd nachgelaſſen hat/ vnd voller groſſer Weißheit vnd Geheimnuͤſſen ſtecket/ ob es ſchon von wenigen geglaubet wird. Daruͤber iſt meine Meynung zu Erlaͤuterung ſeiner Wort/ (ſo gut ichs gehabt) meinem Nechſten zum be- ſten/ hinzugeſetzt/ nicht zweiffelnde/ es werde hinfuͤrter mehr gelten vnd geachtet werden/ als vor dieſem geſchehen. Jch haͤtte zwar wol deutlicher ſchreiben/ weitlaͤufftiger ſeine Wort außlegen/ vnd ſeine darinn verborgene Meynung herfuͤrbringen koͤnnen/ ſo hat es die Zeit vnd Gelegenheit dißmal nicht zulaſſen wollen. Vnd wann ich allhier zu dunckel (wie ihm mancher einbilden doͤrffte) geſchrieben haͤtte/

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 428. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/462>, abgerufen am 25.11.2024.