Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.Erster Theil mit Verstand/ auff einmal/ nach Gelegenheit deß Patienten/ 1. 2. 3. 4. oder mehr Tropf-fen/ mit einem Löffel voll Wein/ Bier oder andern vehiculo mischen vnd eingeben/ so gehet die Medicin durch den Leib/ vnd thut das jenige/ wozu sie von Gott verordnet ist. Vnd ist das zuwissen/ daß aller guten vnd gesunden Kräuter ihre Krafft oder Essentia in einer Wärme bestehet/ vnd je weiter sie in dem Kraut zertheilet vnd außgespreitet ist/ je weniger man solche vermercket: vnd je näher sie zusammen gezogen/ je empfindlicher vnd sichtlicher sie ist. Alles mas eine temperirte Wärme gibt/ ist der Natur angenehm vnd gesund; Hergegen alles/ so zuviel kältet/ deß Lebens Feind vnd Tod: welches ein jedwe- der/ deme die Natur nur einwenig bekant ist/ gestehen muß. Der Tod vnd Verderben deß Menschlichen Lebens ist nichts anders/ als eine Vn- Allhier wäre viel zu sagen von Natur der Hitze vnd Kälte/ welches wenig gründlich der
Erſter Theil mit Verſtand/ auff einmal/ nach Gelegenheit deß Patienten/ 1. 2. 3. 4. oder mehr Tropf-fen/ mit einem Loͤffel voll Wein/ Bier oder andern vehiculo miſchen vnd eingeben/ ſo gehet die Medicin durch den Leib/ vnd thut das jenige/ wozu ſie von Gott verordnet iſt. Vnd iſt das zuwiſſen/ daß aller guten vnd geſunden Kraͤuter ihre Krafft oder Eſſentia in einer Waͤrme beſtehet/ vnd je weiter ſie in dem Kraut zertheilet vnd außgeſpreitet iſt/ je weniger man ſolche vermercket: vnd je naͤher ſie zuſammen gezogen/ je empfindlicher vnd ſichtlicher ſie iſt. Alles mas eine temperirte Waͤrme gibt/ iſt der Natur angenehm vnd geſund; Hergegen alles/ ſo zuviel kaͤltet/ deß Lebens Feind vnd Tod: welches ein jedwe- der/ deme die Natur nur einwenig bekant iſt/ geſtehen muß. Der Tod vnd Verderben deß Menſchlichen Lebens iſt nichts anders/ als eine Vn- Allhier waͤre viel zu ſagen von Natur der Hitze vnd Kaͤlte/ welches wenig gruͤndlich der
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Erſter Theil
mit Verſtand/ auff einmal/ nach Gelegenheit deß Patienten/ 1. 2. 3. 4. oder mehr Tropf-
fen/ mit einem Loͤffel voll Wein/ Bier oder andern vehiculo miſchen vnd eingeben/ ſo
gehet die Medicin durch den Leib/ vnd thut das jenige/ wozu ſie von Gott verordnet iſt.
Vnd iſt das zuwiſſen/ daß aller guten vnd geſunden Kraͤuter ihre Krafft oder Eſſentia in
einer Waͤrme beſtehet/ vnd je weiter ſie in dem Kraut zertheilet vnd außgeſpreitet iſt/ je
weniger man ſolche vermercket: vnd je naͤher ſie zuſammen gezogen/ je empfindlicher vnd
ſichtlicher ſie iſt. Alles mas eine temperirte Waͤrme gibt/ iſt der Natur angenehm vnd
geſund; Hergegen alles/ ſo zuviel kaͤltet/ deß Lebens Feind vnd Tod: welches ein jedwe-
der/ deme die Natur nur einwenig bekant iſt/ geſtehen muß.
Der Tod vnd Verderben deß Menſchlichen Lebens iſt nichts anders/ als eine Vn-
gleichheit oder contrarium, dadurch das gleiche vnd temperirte zerſtoͤret vnd zertrennet
wird/ es geſchehe gleich durch zuviel Hitze oder Kaͤlte/ doch auf beyderley weis: Eine groſſe
Hitze zeucht dem Menſchen ſeine Krafft auß dem Leib an ſich/ gleich wie ein groſſes Feuer
ein kleines an ſich ziehet: Eine groſſe Kaͤlte aber treibet deß Menſchen Geiſt vnd Leben zum
Centro deß Hertzens/ vnd iſt aͤrger als die Hitze/ aber nicht ſo empfindlich: welches auch
an dem Wein zu ſehen/ wann man ſolchen in ein Geſchirꝛ an die Sonne/ zum Feuer/ oder
ſonſten an einen warmen Ort ſetzet/ daß die Hitz den Spiritum, Geiſt vnd Leben deß
Weins zu ſich zeucht/ vnd ein vngeſchmacktes vnd todtes Weſen liegen laͤſt: dann gleich
liebet und begehret ſeines gleichen. Wann man aber ein Geſchirꝛ/ mit Wein angefuͤllt/
an eine groſſe Kaͤlte ſetzet/ ſo zeucht die Kaͤlte den Geiſt nicht zu ſich/ wie das Feuer gethau/
ſondern haſſet denſelben/ als ein vngleiches/ vnd treibet denſelben in das Centrum deß
Geſchirres gantz eng zuſammen/ vnd wann man das Geſchirꝛ zerſchlaͤgt/ vnd das Eys
voneinander bricht/ der Spiritus vnverletzt gefunden wird; da jener durch die Hitze uͤber-
ſich ſteiget vnd gefangen wird/ wann man ein receptaculum vorgelegt/ alſo der Spir. ſo
wol durch die Kaͤlte/ als uͤberfluͤſſige Hitze bezwungen wird/ ſeinen Leib oder Wohnung
zu verlaſſen/ vnd dem Tod eigen zu geben.
Allhier waͤre viel zu ſagen von Natur der Hitze vnd Kaͤlte/ welches wenig gruͤndlich
verſtehen/ ſtecken groſſe Geheimnuͤſſe darhinder/ welche den Spoͤttern zu wiſſen nicht
gebuͤhren. Eine warme temperirte Lufft vnd Tagslicht iſt ein weitzertheilte vnd aus-
gelaſſene Gnad vnd Krafft Gottes. Ein concentrirte warme Lufft vnd Tagesliecht
kan nichts anders ſeyn/ als Gott in ſich ſelbſten/ eine Wohnung der reinen Geiſter; Ein
finſtere vnd kalte Nacht iſt nichts anders/ als ein ausgelaſſener vnd weitzertheilter Fluch
vnd Zorn Gottes: Eine concentrirte finſtere Nacht iſt nichts anders/ als eine ewig todt-
machende Krafft vnd Centrum alles Boͤſens/ vnd eine Wohnung der boͤſen Geiſter/ da
Heulen vnd Zaͤhnklappern ſeyn wird. Man betrachte nur/ was eine Handvoll concen-
trirte Sonnenhitz fuͤr eine Hitze gibet/ da man in einem Augenblick ein Holtz darmit kan
anzuͤnden/ Zinn vnd Bley zerſchmeltzen; was wuͤrde 2. oder 3. Schritt breit concentrir-
te Sonnen wol thun/ gar Kupffer vnd Eiſen ſchmeltzen koͤnnen; was dann einer Meil-
wegs groß Sonnen/ iſt vnbegreifflich/ ſondern augenſcheinlich/ daß in einem Augenblick
der
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