Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.Operis Mineralis an Gütigkeit darumb nicht gleich zu halten/ weil er viel geringer/ vnd jener hergegen vielbesser/ als der Wein gewesen/ worden ist. Vnd gleich wie nun die remanentz, davon der Spiritus gezogen/ kein Wein mehr ist/ vnd den Spiritum an Güte/ ob seiner schon 10. mal weniger wäre/ nicht kan gleich geachtet werden/ weil er seine Krafft/ Seel vnd Leben ver- loren/ vnd sich vor dem Tod länger nicht mehr zu schützen weiß/ sondern stinckend werden vnd verfaulen muß; der Spiritus aber hergegen nicht allein der Fäulnüß nicht vnter- worffen ist/ sondern auch andere Dinge für Fäulnüß/ wann er ihnen zugethan/ erhalten vnd bewahren kan: Also/ daß gar ein grosser Vnterscheid dieser beyden Theilen durch die Scheidung geworden/ vnd auch allhier bey der Metallen Scheidung oder Seige- rung deß besseren Theils von dem geringeren also soll verstanden werden/ nemlich/ daß der Rest/ darvon das Sun geschieden/ kein Metall/ kein Jupiter/ / oder mehr seyn kan/ son- dern allein ein grober/ vngeschmeidiger/ irdischer Sulphur, vnd das wenige Sun so darauß geschieden/ allein Vrsach gewesen/ daß derselbe grobe irdische Sulphur ein Jupiter/ / oder gewesen oder geworden ist. Vnd so viel edler vnd besser ein Spiritus Vini gegen einem gemeinen Wein/ vnd das Sun gegen einem vnvollkommenen Metall zu rechnen/ so viel edler würde seyn der Spiritus Vini vnd Sun/ wann sie noch einmal zu scheiden/ vnd wieder auffs neue eine Vnreinigkeit abwürffen. Welches aber hieher nicht gehöret/ sondern nur anzeigen wollen/ daß ein Vnterscheid der Theilung in acht zu nehmen/ vnd was es für ein Beschaffenheit habe mit dieser metallischen Theilung oder Seigerung/ von wel- cher allhier gehandelt wird; nemlich daß nicht das gantze Metall/ auch nicht die Helffte oder vierdte Theil dadurch zu Gold werde/ vnd der übrige Theil noch Metall bleibe; gantz nicht: sondern daß nur eine Scheidung/ nemlich deß bessern/ dessen am wenigsten; von dem geringern/ dessen am meisten ist/ gemacht werde/ vnd ihm einer nicht einbilde/ wann ihm in seiner Arbeit nicht alles zu Sun werde/ als wann er die Kunst nicht recht getroffen hätte/ vnd sich nicht darmit wolte begnügen lassen. Es ist genug wann man nur etwas Vberschuß findet/ vnd nicht vergebene Arbeit thut. Mit vielem hält man haus/ mit we- nig kömmt man auch auß. Man muß sich strecken nach der Decke. GOTT füllt nicht alle Menschen mit Gold vnd Silber/ sondern auch mit Dreck vnd Koht/ sagt Paracelsus. Was soll ich nun weiter sagen von dieser Seiger-Arbeit/ da man durch den auß habt
Operis Mineralis an Guͤtigkeit darumb nicht gleich zu halten/ weil er viel geringer/ vnd jener hergegen vielbeſſer/ als der Wein geweſen/ worden iſt. Vnd gleich wie nun die remanentz, davon der Spiritus gezogen/ kein Wein mehr iſt/ vnd den Spiritum an Guͤte/ ob ſeiner ſchon 10. mal weniger waͤre/ nicht kan gleich geachtet werden/ weil er ſeine Krafft/ Seel vnd Leben ver- loren/ vnd ſich vor dem Tod laͤnger nicht mehr zu ſchuͤtzen weiß/ ſondern ſtinckend werden vnd verfaulen muß; der Spiritus aber hergegen nicht allein der Faͤulnuͤß nicht vnter- worffen iſt/ ſondern auch andere Dinge fuͤr Faͤulnuͤß/ wann er ihnen zugethan/ erhalten vnd bewahren kan: Alſo/ daß gar ein groſſer Vnterſcheid dieſer beyden Theilen durch die Scheidung geworden/ vnd auch allhier bey der Metallen Scheidung oder Seige- rung deß beſſeren Theils von dem geringeren alſo ſoll verſtanden werden/ nemlich/ daß der Reſt/ darvon das ☉ geſchieden/ kein Metall/ kein ♃/ ♀/ oder ♂ mehr ſeyn kan/ ſon- dern allein ein grober/ vngeſchmeidiger/ irdiſcher Sulphur, vnd das wenige ☉ ſo darauß geſchieden/ allein Vrſach geweſen/ daß derſelbe grobe irdiſche Sulphur ein ♃/ ♀/ ♂ oder ♄ geweſen oder geworden iſt. Vnd ſo viel edler vnd beſſer ein Spiritus Vini gegen einem gemeinen Wein/ vnd das ☉ gegen einem vnvollkommenen Metall zu rechnen/ ſo viel edler wuͤrde ſeyn der Spiritus Vini vnd ☉/ wann ſie noch einmal zu ſcheiden/ vnd wieder auffs neue eine Vnreinigkeit abwuͤrffen. Welches aber hieher nicht gehoͤret/ ſondern nur anzeigen wollen/ daß ein Vnterſcheid der Theilung in acht zu nehmen/ vnd was es fuͤr ein Beſchaffenheit habe mit dieſer metalliſchen Theilung oder Seigerung/ von wel- cher allhier gehandelt wird; nemlich daß nicht das gantze Metall/ auch nicht die Helffte oder vierdte Theil dadurch zu Gold werde/ vnd der uͤbrige Theil noch Metall bleibe; gantz nicht: ſondern daß nur eine Scheidung/ nemlich deß beſſern/ deſſen am wenigſten; von dem geringern/ deſſen am meiſten iſt/ gemacht werde/ vnd ihm einer nicht einbilde/ wañ ihm in ſeiner Arbeit nicht alles zu ☉ werde/ als wann er die Kunſt nicht recht getroffen haͤtte/ vnd ſich nicht darmit wolte begnuͤgen laſſen. Es iſt genug wann man nur etwas Vberſchuß findet/ vnd nicht vergebene Arbeit thut. Mit vielem haͤlt man haus/ mit we- nig koͤm̃t man auch auß. Man muß ſich ſtrecken nach der Decke. GOTT fuͤllt nicht alle Menſchen mit Gold vnd Silber/ ſondern auch mit Dreck vnd Koht/ ſagt Paracelſus. Was ſoll ich nun weiter ſagen von dieſer Seiger-Arbeit/ da man durch den ♄ auß habt
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Operis Mineralis
an Guͤtigkeit darumb nicht gleich zu halten/ weil er viel geringer/ vnd jener hergegen viel
beſſer/ als der Wein geweſen/ worden iſt. Vnd gleich wie nun die remanentz, davon der
Spiritus gezogen/ kein Wein mehr iſt/ vnd den Spiritum an Guͤte/ ob ſeiner ſchon 10. mal
weniger waͤre/ nicht kan gleich geachtet werden/ weil er ſeine Krafft/ Seel vnd Leben ver-
loren/ vnd ſich vor dem Tod laͤnger nicht mehr zu ſchuͤtzen weiß/ ſondern ſtinckend werden
vnd verfaulen muß; der Spiritus aber hergegen nicht allein der Faͤulnuͤß nicht vnter-
worffen iſt/ ſondern auch andere Dinge fuͤr Faͤulnuͤß/ wann er ihnen zugethan/ erhalten
vnd bewahren kan: Alſo/ daß gar ein groſſer Vnterſcheid dieſer beyden Theilen durch
die Scheidung geworden/ vnd auch allhier bey der Metallen Scheidung oder Seige-
rung deß beſſeren Theils von dem geringeren alſo ſoll verſtanden werden/ nemlich/ daß
der Reſt/ darvon das ☉ geſchieden/ kein Metall/ kein ♃/ ♀/ oder ♂ mehr ſeyn kan/ ſon-
dern allein ein grober/ vngeſchmeidiger/ irdiſcher Sulphur, vnd das wenige ☉ ſo darauß
geſchieden/ allein Vrſach geweſen/ daß derſelbe grobe irdiſche Sulphur ein ♃/ ♀/ ♂ oder
♄ geweſen oder geworden iſt. Vnd ſo viel edler vnd beſſer ein Spiritus Vini gegen einem
gemeinen Wein/ vnd das ☉ gegen einem vnvollkommenen Metall zu rechnen/ ſo viel
edler wuͤrde ſeyn der Spiritus Vini vnd ☉/ wann ſie noch einmal zu ſcheiden/ vnd wieder
auffs neue eine Vnreinigkeit abwuͤrffen. Welches aber hieher nicht gehoͤret/ ſondern
nur anzeigen wollen/ daß ein Vnterſcheid der Theilung in acht zu nehmen/ vnd was es
fuͤr ein Beſchaffenheit habe mit dieſer metalliſchen Theilung oder Seigerung/ von wel-
cher allhier gehandelt wird; nemlich daß nicht das gantze Metall/ auch nicht die Helffte
oder vierdte Theil dadurch zu Gold werde/ vnd der uͤbrige Theil noch Metall bleibe; gantz
nicht: ſondern daß nur eine Scheidung/ nemlich deß beſſern/ deſſen am wenigſten; von
dem geringern/ deſſen am meiſten iſt/ gemacht werde/ vnd ihm einer nicht einbilde/ wañ
ihm in ſeiner Arbeit nicht alles zu ☉ werde/ als wann er die Kunſt nicht recht getroffen
haͤtte/ vnd ſich nicht darmit wolte begnuͤgen laſſen. Es iſt genug wann man nur etwas
Vberſchuß findet/ vnd nicht vergebene Arbeit thut. Mit vielem haͤlt man haus/ mit we-
nig koͤm̃t man auch auß. Man muß ſich ſtrecken nach der Decke. GOTT fuͤllt nicht alle
Menſchen mit Gold vnd Silber/ ſondern auch mit Dreck vnd Koht/ ſagt Paracelſus.
Was ſoll ich nun weiter ſagen von dieſer Seiger-Arbeit/ da man durch den ♄ auß
den andern vnvollkommenen Metallen ☉ vnd ☽ ziehen kan/ welches ich vielmal ins klei-
ne verſucht/ vnd die Warheit gefunden/ alſo/ daß niemand an der Muͤglichkeit zweiffeln
darff. Soll ich ein ſolche Arbeit von Wort zu Wort hieher ſetzen/ vnd verſprechen/ dich
reich zu machen? das kan ich nicht thun/ dann ich ſelber noch nicht reich dadurch worden
bin. Ein Recipe zu machen/ darff ich auch nicht/ dann ſo du darinn fehleſt/ vnd auß Vn-
geſchicklichkeit nichts finden moͤchteſt/ ſo wuͤrdeſt du mich außruffen/ als wann ich dir
Luͤgen geſchrieben/ vnd dich betrogen haͤtte. Alſo iſt es am beſten/ daß man es bey einem
guten Mittel bleiben laſſe/ vnd allein mit Warheit anzeige/ daß ſolche Ding muͤglich
ſind/ vnd wie oder auff was Weiſe eine ſolche Arbeit muͤſſe ins werck geſtellt werden/ die
Muͤglichkeit zu erfahren. Jns groſſe aber zu thun auſſer den Tiegeln/ da man Nutzen
vnd Gewinn in ſuchet/ habe ich zwar ſelbſten noch niemaln gethan/ noch Gelegenheit ge-
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Zitationshilfe: | Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 418. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/452>, abgerufen am 22.07.2024. |