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Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.

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Operis Mineralis
Capiteln offterwehnte Wort/ nemlich/ daß ein jedweder sichtlich Metall ein Verberget
der andern in ihme geistlich verborgenen Metallen sey; vnd lehret vns/ daß es vnmüg-
sey/ corporalische Metallen (wann sie schon noch so lang beysammen fliessen) zu ver-
bessern/ sondern solches in geistlicher Gestalt müsse verrichtet werden: welches dann an
ihm selber dielautere Warheit ist/ vnd ich zuvor auch schon etlichmal angezogen/ vnd
solches der rechte Weg zur Transmutation zu seyn/ geschrieben habe. Wie oder auff
was Weise aber ein solche Geistlichmachung vnd Vermischung der Metallen geschehe/
lehret er nicht von Wort zu Wort/ welches auch nicht nöhtig/ daß man dem Faulen/
der nicht suchen wil/ alles käue vnd einstreiche. So viel aber sage ich/ daß es mit der Me-
tallen Geistlichkeit/ davon allhier gedacht wird/ ein solche Beschaffenheit habe/ nemlich
daß Paracelsus nicht haben wil/ daß man dieselben in corrosivischen Spiritibus solvire/
vnd durch langer Zeit digestion den Spiritum wieder zum öfftern davon ziehe/ vnd das
Metall darmit über den Helm suche zu führen; gantz nicht. Diese Geistlichmachung
die er meinet/ geschicht nicht durch corrosiven/ dadurch die Metallen nur mehr verder-
bet/ vnd nicht verbessert werden; vnd auch nicht in Gläsern/ sondern in Tiegeln/ inner-
halb wenig Stunden/ ohne corrosiv, also daß dieselbe so rein vnd zart werden/ daß man
in vnd ausser dem Feuer dadurch hin sehen kan/ vnd in einem jedwedern Wasser zer-
schmeltzen. Dieses/ mein Lieber/ ist die rechte Geistlichmachung der Metallen/ die mit
Nutzen geschiehet/ wann sie diese oberzehlte Eigenschafften hat/ welche sonst von andern
Philosophis der Metallen prima materia genant/ aber zu vnsern Zeiten sehr wenigen
bekand. Dann vnsere jetzige Laboranten von keinen anderen metallischen Geistern
wissen/ als von denen/ die sich durch zuthun frembder vnd schädlicher Dingen über den
Helm vnd Retorten treiben lassen/ die doch zur Metallen-Verbesserung gantz nichts
taugen/ wie die Erfahrung genug außweiset bey denen/ die lang darinn gesudelthaben.
Vnd ob schon die ältere Philosophi schreiben: Fac fixum volatile, & volatile fixum;
so wollen sie doch nicht verstanden haben/ daß man die Metallen in die Höhe auff subli-
m
iren soll/ von welcher sublimation oder destillation sie gantz nichts gewust haben/
sondern haben ihre metallische Arbeiten/ als solutionem, putrefactionem, destillatio-
nem, sublimationem, calcinationem, incerationem, cohobationem
vnd fixationem
zugleich in einem irdenen Geschirr/ ohne zuthun corrosivischer Dingen/ zu verrichten
gewust/ vnd sich mit so vielerley närrischen laboribus, die in Gläsern geschehen/ vnd
zum Werck vntüchtig sind/ nicht geschleppet/ davon an einem andern Ort ein mehrers
soll gedacht werden.

Man lese vnd überlese fleissig dasjenige/ was Paracelsus allhier zu End deß Ca-
pitels schreibet/ so wird man finden/ daß er vom schmeltzen vnd nicht vom destilliren in
Gläsern gedencket/ sondern anweiset/ wie der Metallen Geist erstlich so ein geringe Ge-
stalt habe/ (als ein Stein oder Koht) wann er von dem Gestirn herunter in die Erde ge-
wircket wird/ welche der Bergmann zerbricht/ vnd in einem starcken Feuer zerschmel-
tzet/ dadurch er ein bessere Gestalt erlanget/ vnd ein geschmeidig Metall wird/ darbey ers

muß

Operis Mineralis
Capiteln offterwehnte Wort/ nemlich/ daß ein jedweder ſichtlich Metall ein Verberget
der andern in ihme geiſtlich verborgenen Metallen ſey; vnd lehret vns/ daß es vnmuͤg-
ſey/ corporaliſche Metallen (wann ſie ſchon noch ſo lang beyſammen flieſſen) zu ver-
beſſern/ ſondern ſolches in geiſtlicher Geſtalt muͤſſe verrichtet werden: welches dann an
ihm ſelber dielautere Warheit iſt/ vnd ich zuvor auch ſchon etlichmal angezogen/ vnd
ſolches der rechte Weg zur Transmutation zu ſeyn/ geſchrieben habe. Wie oder auff
was Weiſe aber ein ſolche Geiſtlichmachung vnd Vermiſchung der Metallen geſchehe/
lehret er nicht von Wort zu Wort/ welches auch nicht noͤhtig/ daß man dem Faulen/
der nicht ſuchen wil/ alles kaͤue vnd einſtreiche. So viel aber ſage ich/ daß es mit der Me-
tallen Geiſtlichkeit/ davon allhier gedacht wird/ ein ſolche Beſchaffenheit habe/ nemlich
daß Paracelſus nicht haben wil/ daß man dieſelben in corroſiviſchen Spiritibus ſolvire/
vnd durch langer Zeit digeſtion den Spiritum wieder zum oͤfftern davon ziehe/ vnd das
Metall darmit uͤber den Helm ſuche zu fuͤhren; gantz nicht. Dieſe Geiſtlichmachung
die er meinet/ geſchicht nicht durch corroſiven/ dadurch die Metallen nur mehr verder-
bet/ vnd nicht verbeſſert werden; vnd auch nicht in Glaͤſern/ ſondern in Tiegeln/ inner-
halb wenig Stunden/ ohne corroſiv, alſo daß dieſelbe ſo rein vnd zart werden/ daß man
in vnd auſſer dem Feuer dadurch hin ſehen kan/ vnd in einem jedwedern Waſſer zer-
ſchmeltzen. Dieſes/ mein Lieber/ iſt die rechte Geiſtlichmachung der Metallen/ die mit
Nutzen geſchiehet/ wañ ſie dieſe oberzehlte Eigenſchafften hat/ welche ſonſt von andern
Philoſophis der Metallen prima materia genant/ aber zu vnſern Zeiten ſehr wenigen
bekand. Dann vnſere jetzige Laboranten von keinen anderen metalliſchen Geiſtern
wiſſen/ als von denen/ die ſich durch zuthun frembder vnd ſchaͤdlicher Dingen uͤber den
Helm vnd Retorten treiben laſſen/ die doch zur Metallen-Verbeſſerung gantz nichts
taugen/ wie die Erfahrung genug außweiſet bey denen/ die lang darinn geſudelthaben.
Vnd ob ſchon die aͤltere Philoſophi ſchreiben: Fac fixum volatile, & volatile fixum;
ſo wollen ſie doch nicht verſtanden haben/ daß man die Metallen in die Hoͤhe auff ſubli-
m
iren ſoll/ von welcher ſublimation oder deſtillation ſie gantz nichts gewuſt haben/
ſondern haben ihre metalliſche Arbeiten/ als ſolutionem, putrefactionem, deſtillatio-
nem, ſublimationem, calcinationem, incerationem, cohobationem
vnd fixationem
zugleich in einem irdenen Geſchirꝛ/ ohne zuthun corroſiviſcher Dingen/ zu verrichten
gewuſt/ vnd ſich mit ſo vielerley naͤrriſchen laboribus, die in Glaͤſern geſchehen/ vnd
zum Werck vntuͤchtig ſind/ nicht geſchleppet/ davon an einem andern Ort ein mehrers
ſoll gedacht werden.

Man leſe vnd uͤberleſe fleiſſig dasjenige/ was Paracelſus allhier zu End deß Ca-
pitels ſchreibet/ ſo wird man finden/ daß er vom ſchmeltzen vnd nicht vom deſtilliren in
Glaͤſern gedencket/ ſondern anweiſet/ wie der Metallen Geiſt erſtlich ſo ein geringe Ge-
ſtalt habe/ (als ein Stein oder Koht) wann er von dem Geſtirn herunter in die Erde ge-
wircket wird/ welche der Bergmann zerbricht/ vnd in einem ſtarcken Feuer zerſchmel-
tzet/ dadurch er ein beſſere Geſtalt erlanget/ vnd ein geſchmeidig Metall wird/ darbey ers

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[404/0438] Operis Mineralis Capiteln offterwehnte Wort/ nemlich/ daß ein jedweder ſichtlich Metall ein Verberget der andern in ihme geiſtlich verborgenen Metallen ſey; vnd lehret vns/ daß es vnmuͤg- ſey/ corporaliſche Metallen (wann ſie ſchon noch ſo lang beyſammen flieſſen) zu ver- beſſern/ ſondern ſolches in geiſtlicher Geſtalt muͤſſe verrichtet werden: welches dann an ihm ſelber dielautere Warheit iſt/ vnd ich zuvor auch ſchon etlichmal angezogen/ vnd ſolches der rechte Weg zur Transmutation zu ſeyn/ geſchrieben habe. Wie oder auff was Weiſe aber ein ſolche Geiſtlichmachung vnd Vermiſchung der Metallen geſchehe/ lehret er nicht von Wort zu Wort/ welches auch nicht noͤhtig/ daß man dem Faulen/ der nicht ſuchen wil/ alles kaͤue vnd einſtreiche. So viel aber ſage ich/ daß es mit der Me- tallen Geiſtlichkeit/ davon allhier gedacht wird/ ein ſolche Beſchaffenheit habe/ nemlich daß Paracelſus nicht haben wil/ daß man dieſelben in corroſiviſchen Spiritibus ſolvire/ vnd durch langer Zeit digeſtion den Spiritum wieder zum oͤfftern davon ziehe/ vnd das Metall darmit uͤber den Helm ſuche zu fuͤhren; gantz nicht. Dieſe Geiſtlichmachung die er meinet/ geſchicht nicht durch corroſiven/ dadurch die Metallen nur mehr verder- bet/ vnd nicht verbeſſert werden; vnd auch nicht in Glaͤſern/ ſondern in Tiegeln/ inner- halb wenig Stunden/ ohne corroſiv, alſo daß dieſelbe ſo rein vnd zart werden/ daß man in vnd auſſer dem Feuer dadurch hin ſehen kan/ vnd in einem jedwedern Waſſer zer- ſchmeltzen. Dieſes/ mein Lieber/ iſt die rechte Geiſtlichmachung der Metallen/ die mit Nutzen geſchiehet/ wañ ſie dieſe oberzehlte Eigenſchafften hat/ welche ſonſt von andern Philoſophis der Metallen prima materia genant/ aber zu vnſern Zeiten ſehr wenigen bekand. Dann vnſere jetzige Laboranten von keinen anderen metalliſchen Geiſtern wiſſen/ als von denen/ die ſich durch zuthun frembder vnd ſchaͤdlicher Dingen uͤber den Helm vnd Retorten treiben laſſen/ die doch zur Metallen-Verbeſſerung gantz nichts taugen/ wie die Erfahrung genug außweiſet bey denen/ die lang darinn geſudelthaben. Vnd ob ſchon die aͤltere Philoſophi ſchreiben: Fac fixum volatile, & volatile fixum; ſo wollen ſie doch nicht verſtanden haben/ daß man die Metallen in die Hoͤhe auff ſubli- miren ſoll/ von welcher ſublimation oder deſtillation ſie gantz nichts gewuſt haben/ ſondern haben ihre metalliſche Arbeiten/ als ſolutionem, putrefactionem, deſtillatio- nem, ſublimationem, calcinationem, incerationem, cohobationem vnd fixationem zugleich in einem irdenen Geſchirꝛ/ ohne zuthun corroſiviſcher Dingen/ zu verrichten gewuſt/ vnd ſich mit ſo vielerley naͤrriſchen laboribus, die in Glaͤſern geſchehen/ vnd zum Werck vntuͤchtig ſind/ nicht geſchleppet/ davon an einem andern Ort ein mehrers ſoll gedacht werden. Man leſe vnd uͤberleſe fleiſſig dasjenige/ was Paracelſus allhier zu End deß Ca- pitels ſchreibet/ ſo wird man finden/ daß er vom ſchmeltzen vnd nicht vom deſtilliren in Glaͤſern gedencket/ ſondern anweiſet/ wie der Metallen Geiſt erſtlich ſo ein geringe Ge- ſtalt habe/ (als ein Stein oder Koht) wann er von dem Geſtirn herunter in die Erde ge- wircket wird/ welche der Bergmann zerbricht/ vnd in einem ſtarcken Feuer zerſchmel- tzet/ dadurch er ein beſſere Geſtalt erlanget/ vnd ein geſchmeidig Metall wird/ darbey ers muß

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 404. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/438>, abgerufen am 24.11.2024.