Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.Pharmacopaeae Spagyricae. girt ist/ vnd billich für eine liebliche/ durchdringende/ schnellwürckende/ vnd der Naturannehmliche Krafft oder Essentia zu halten/ welche sich in allen liquoribus vermischt/ vnd füglich einnehmen oder beybringen läst/ dessen etliche wenige Tropffen mehr Krafft beweisen/ als deß groben Krauts eine gantze Handvoll. Vnd wirckt diese Essentia nicht allein in solchen Kranckheiten/ darzu sonsten das Kraut/ vnd andere Bereitung gebraucht wird/ in Leib zu nehmen/ viel kräfftiger; sondern sie beweiset auch eine schnelle operation, wegen ihrer subtielen Reinigkeit: äusserlich applicirt, daran gerochen/ stärcket das Hertz/ vnd Hirn/ vor allem andern lieblichen Rauchwerck/ von inspissirten Olitäten/ Zibet/ Bi- sem oder Ambra gemacht/ welche gegen diese Essentiam gleichsam als todte Cörper zuver- gleichen: denn bey dieser Essentia das sal volatile welches mit dem Oleo conjungirt ist/ dasselbe mit sich schnell einführt/ vnd subtil macht/ also daß man sich drüber sehr verwun- dern muß/ vnd dient also dieselbe so wol innerlich als äusserlich zur medicin zugebrauchen. Vnd ist gewiß daß bißweilen ein lieblicher Geruch eines Krauts/ durch welches das Hertz in einem Augenblick gestärcket wird/ mehr außrichte/ als eine hertzstärckende medi- cin inwendig gebraucht/ dann das Hertz im Menschen lebet von der Lufft: gleich wie ein Fisch im Wasser/ vnd wann dieselbe gesund vnd gut ist/ dem Hertzen auch wol darbey ist/ vnd im Gegentheil übel. Warumb reucht der Mensch eine Blume so gern/ wann ihme der liebliche Geruch sein Hertz vnd Hirn nicht stärckte/ vnd seine Geister dardurch erqui- cket würden? Thut das eine Blum oder Kraut/ darin der wolriechende vnd hertzstärcken- de Geist noch mit seinem todten Cörper vmbfasset/ verwickelt vnd weit darin zertheilet vnd gebunden; was soll dann nicht ein solcher Geist thun/ wann er von dem Leib geschie- den/ auffs höchste gereiniget/ vnd wieder ist concentrirt worden? Ausser der täglichen vnd jederman bekanten Erfahrung/ daß eine liebliche Lufft das Hertz stärcke/ vnd eine bö- se inficirte (wie bey Pestzeiten zusehen) hergegen dasselbige schwäche vnd gantz ersticke/ wären viel Historien/ solches zu beweisen/ anzuziehen/ welches nicht nöhtig/ eine solche Weitläufftigkeit einzuführen: doch kan ich nicht lassen/ eine oder zwey nachdenckliche hieher zu setzen/ meine Meinung desto besser damit zu schützen. Es schreibet ein tieffsin- niger vnd sehrer fahrner Philosophus, Josephus de Acosta, Jesuiter Ordens/ ein Buch von Gelegenheit vnd Eigenschafft der neuerfundenen Westindischen Jnsulen/ vnter andern/ in seinem dritten Buch am 9. Capitel/ vnglaubliche vnd doch warhafftige Din- ge/ von Eigenschafft etlicher Winde/ so über sehr hohe Gebürg vnd Wüsten/ in etlichen Provintzien hinter Chili gelegen/ wehen sollen: nemlich daß selbige Winde/ wegen so gros- ser durchdringenden Kälte/ die Menschen so darüber gereiset/ vnd sich nicht darfür be- wahret/ vnd selbiger Winde Natur nicht gewust/ nicht allein gantz todtkranck gemacht/ sondern viel gar erwürget hat/ allein wegen einer überauß subtielen Kälte/ welche deß Menschen Geist vnd Leben entgegen vnd gröster Feind geschehen ist. Dann/ gleich wie eine liebliche temperirte Lufft deß Spiritus vitalis ein Erhalter/ Bewahrer vnd Erneh- rer; also dargegen ein untemperirter kalter Lufft desselben Erstücker vnd Erwürger ist/ welches man auch auff der See erfähret/ wann man solcher rauhen Lufft/ welche durch die
Pharmacopææ Spagyricæ. girt iſt/ vnd billich fuͤr eine liebliche/ durchdringende/ ſchnellwuͤrckende/ vnd der Naturannehmliche Krafft oder Eſſentia zu halten/ welche ſich in allen liquoribus vermiſcht/ vnd fuͤglich einnehmen oder beybringen laͤſt/ deſſen etliche wenige Tropffen mehr Krafft beweiſen/ als deß groben Krauts eine gantze Handvoll. Vnd wirckt dieſe Eſſentia nicht allein in ſolchen Kranckheiten/ darzu ſonſten das Kraut/ vnd andere Bereitung gebraucht wird/ in Leib zu nehmen/ viel kraͤfftiger; ſondern ſie beweiſet auch eine ſchnelle operation, wegen ihrer ſubtielen Reinigkeit: aͤuſſerlich applicirt, daran gerochen/ ſtaͤrcket das Hertz/ vnd Hirn/ vor allem andern lieblichen Rauchwerck/ von inſpiſſirten Olitaͤten/ Zibet/ Bi- ſem oder Ambra gemacht/ welche gegen dieſe Eſſentiam gleichſam als todte Coͤrper zuver- gleichen: denn bey dieſer Eſſentia das ſal volatile welches mit dem Oleo conjungirt iſt/ daſſelbe mit ſich ſchnell einfuͤhrt/ vnd ſubtil macht/ alſo daß man ſich druͤber ſehr verwun- dern muß/ vnd dient alſo dieſelbe ſo wol innerlich als aͤuſſerlich zur medicin zugebrauchen. Vnd iſt gewiß daß bißweilen ein lieblicher Geruch eines Krauts/ durch welches das Hertz in einem Augenblick geſtaͤrcket wird/ mehr außrichte/ als eine hertzſtaͤrckende medi- cin inwendig gebraucht/ dann das Hertz im Menſchen lebet von der Lufft: gleich wie ein Fiſch im Waſſer/ vnd wann dieſelbe geſund vnd gut iſt/ dem Hertzen auch wol darbey iſt/ vnd im Gegentheil uͤbel. Warumb reucht der Menſch eine Blume ſo gern/ wann ihme der liebliche Geruch ſein Hertz vnd Hirn nicht ſtaͤrckte/ vnd ſeine Geiſter dardurch erqui- cket wuͤrden? Thut das eine Blum oder Kraut/ darin der wolriechende vnd hertzſtaͤrcken- de Geiſt noch mit ſeinem todten Coͤrper vmbfaſſet/ verwickelt vnd weit darin zertheilet vnd gebunden; was ſoll dann nicht ein ſolcher Geiſt thun/ wann er von dem Leib geſchie- den/ auffs hoͤchſte gereiniget/ vnd wieder iſt concentrirt worden? Auſſer der taͤglichen vnd jederman bekanten Erfahrung/ daß eine liebliche Lufft das Hertz ſtaͤrcke/ vnd eine boͤ- ſe inficirte (wie bey Peſtzeiten zuſehen) hergegen daſſelbige ſchwaͤche vnd gantz erſticke/ waͤren viel Hiſtorien/ ſolches zu beweiſen/ anzuziehen/ welches nicht noͤhtig/ eine ſolche Weitlaͤufftigkeit einzufuͤhren: doch kan ich nicht laſſen/ eine oder zwey nachdenckliche hieher zu ſetzen/ meine Meinung deſto beſſer damit zu ſchuͤtzen. Es ſchreibet ein tieffſin- niger vnd ſehrer fahrner Philoſophus, Joſephus de Acoſta, Jeſuiter Ordens/ ein Buch von Gelegenheit vnd Eigenſchafft der neuerfundenen Weſtindiſchen Jnſulen/ vnter andern/ in ſeinem dritten Buch am 9. Capitel/ vnglaubliche vnd doch warhafftige Din- ge/ von Eigenſchafft etlicher Winde/ ſo uͤber ſehr hohe Gebuͤrg vnd Wuͤſten/ in etlichen Provintzien hinter Chili gelegen/ wehen ſollen: nemlich daß ſelbige Winde/ wegen ſo groſ- ſer durchdringenden Kaͤlte/ die Menſchen ſo daruͤber gereiſet/ vnd ſich nicht darfuͤr be- wahret/ vnd ſelbiger Winde Natur nicht gewuſt/ nicht allein gantz todtkranck gemacht/ ſondern viel gar erwuͤrget hat/ allein wegen einer uͤberauß ſubtielen Kaͤlte/ welche deß Menſchen Geiſt vnd Leben entgegen vnd groͤſter Feind geſchehen iſt. Dann/ gleich wie eine liebliche temperirte Lufft deß Spiritus vitalis ein Erhalter/ Bewahrer vnd Erneh- rer; alſo dargegen ein untemperirter kalter Lufft deſſelben Erſtuͤcker vnd Erwuͤrger iſt/ welches man auch auff der See erfaͤhret/ wann man ſolcher rauhen Lufft/ welche durch die
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Pharmacopææ Spagyricæ.
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annehmliche Krafft oder Eſſentia zu halten/ welche ſich in allen liquoribus vermiſcht/
vnd fuͤglich einnehmen oder beybringen laͤſt/ deſſen etliche wenige Tropffen mehr Krafft
beweiſen/ als deß groben Krauts eine gantze Handvoll. Vnd wirckt dieſe Eſſentia nicht
allein in ſolchen Kranckheiten/ darzu ſonſten das Kraut/ vnd andere Bereitung gebraucht
wird/ in Leib zu nehmen/ viel kraͤfftiger; ſondern ſie beweiſet auch eine ſchnelle operation,
wegen ihrer ſubtielen Reinigkeit: aͤuſſerlich applicirt, daran gerochen/ ſtaͤrcket das Hertz/
vnd Hirn/ vor allem andern lieblichen Rauchwerck/ von inſpiſſirten Olitaͤten/ Zibet/ Bi-
ſem oder Ambra gemacht/ welche gegen dieſe Eſſentiam gleichſam als todte Coͤrper zuver-
gleichen: denn bey dieſer Eſſentia das ſal volatile welches mit dem Oleo conjungirt iſt/
daſſelbe mit ſich ſchnell einfuͤhrt/ vnd ſubtil macht/ alſo daß man ſich druͤber ſehr verwun-
dern muß/ vnd dient alſo dieſelbe ſo wol innerlich als aͤuſſerlich zur medicin zugebrauchen.
Vnd iſt gewiß daß bißweilen ein lieblicher Geruch eines Krauts/ durch welches das
Hertz in einem Augenblick geſtaͤrcket wird/ mehr außrichte/ als eine hertzſtaͤrckende medi-
cin inwendig gebraucht/ dann das Hertz im Menſchen lebet von der Lufft: gleich wie ein
Fiſch im Waſſer/ vnd wann dieſelbe geſund vnd gut iſt/ dem Hertzen auch wol darbey iſt/
vnd im Gegentheil uͤbel. Warumb reucht der Menſch eine Blume ſo gern/ wann ihme
der liebliche Geruch ſein Hertz vnd Hirn nicht ſtaͤrckte/ vnd ſeine Geiſter dardurch erqui-
cket wuͤrden? Thut das eine Blum oder Kraut/ darin der wolriechende vnd hertzſtaͤrcken-
de Geiſt noch mit ſeinem todten Coͤrper vmbfaſſet/ verwickelt vnd weit darin zertheilet
vnd gebunden; was ſoll dann nicht ein ſolcher Geiſt thun/ wann er von dem Leib geſchie-
den/ auffs hoͤchſte gereiniget/ vnd wieder iſt concentrirt worden? Auſſer der taͤglichen
vnd jederman bekanten Erfahrung/ daß eine liebliche Lufft das Hertz ſtaͤrcke/ vnd eine boͤ-
ſe inficirte (wie bey Peſtzeiten zuſehen) hergegen daſſelbige ſchwaͤche vnd gantz erſticke/
waͤren viel Hiſtorien/ ſolches zu beweiſen/ anzuziehen/ welches nicht noͤhtig/ eine ſolche
Weitlaͤufftigkeit einzufuͤhren: doch kan ich nicht laſſen/ eine oder zwey nachdenckliche
hieher zu ſetzen/ meine Meinung deſto beſſer damit zu ſchuͤtzen. Es ſchreibet ein tieffſin-
niger vnd ſehrer fahrner Philoſophus, Joſephus de Acoſta, Jeſuiter Ordens/ ein Buch
von Gelegenheit vnd Eigenſchafft der neuerfundenen Weſtindiſchen Jnſulen/ vnter
andern/ in ſeinem dritten Buch am 9. Capitel/ vnglaubliche vnd doch warhafftige Din-
ge/ von Eigenſchafft etlicher Winde/ ſo uͤber ſehr hohe Gebuͤrg vnd Wuͤſten/ in etlichen
Provintzien hinter Chili gelegen/ wehen ſollen: nemlich daß ſelbige Winde/ wegen ſo groſ-
ſer durchdringenden Kaͤlte/ die Menſchen ſo daruͤber gereiſet/ vnd ſich nicht darfuͤr be-
wahret/ vnd ſelbiger Winde Natur nicht gewuſt/ nicht allein gantz todtkranck gemacht/
ſondern viel gar erwuͤrget hat/ allein wegen einer uͤberauß ſubtielen Kaͤlte/ welche deß
Menſchen Geiſt vnd Leben entgegen vnd groͤſter Feind geſchehen iſt. Dann/ gleich wie
eine liebliche temperirte Lufft deß Spiritus vitalis ein Erhalter/ Bewahrer vnd Erneh-
rer; alſo dargegen ein untemperirter kalter Lufft deſſelben Erſtuͤcker vnd Erwuͤrger iſt/
welches man auch auff der See erfaͤhret/ wann man ſolcher rauhen Lufft/ welche durch
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