Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.Operis Mineralis Mähl getrencket/ vnd dasselbe zu einem Papp gemacht. Also es auch mit dem Eisen vndBley zu verstehen/ welche sich zwar im Feuer vermischen/ aber nicht also/ daß sie deß Feuers Gewalt gleicher weise außstehen könten: dann das Eisen verlässt seine Natur in einer solchen gemeinen Zusammenschmeltzung nicht/ sondern bleibt ein hartflüssiges Metall; deßgleichen wird auch dem Bley seine Feuchtigkeit vnd Leichtflüssigkeit da- durch nicht geändert/ sondern bleibt ein jedwedes seiner Natur/ ob sie schon zusammen in ein Stück geschmoltzen seyn: Wann man aber machen kan/ daß die beyde Metallen/ als das Bley vnd Eisen/ gleiche Hitze zusammen außstehen können/ so gibt sich der Mars, vnd lässt dem Bley sein bey sich führendes Gold folgen; deßgleichen wird durch deß Mar- tis gradirten vnd hitzigen Sulphur das flüchtige verborgene Silber im Bley gezeitiget/ gradirt vnd corporalisch gemacht/ also/ daß eines seine Gütigkeit vnd Kraft dem andern folgen lässt/ seinen Mangel erstattet/ vnd also beyden dadurch geholffen wird. Dann/ ob man schon ein hartflüssig Eisen mit einem flüssigen verbrennlichen Sulphure, oder sulphurischen Mineral, als Antimonio, Arsenico, oder Auripigmento zum Fluß ver- meynt zu bringen/ so ist es doch kein Fluß/ der eine Veränderung macht/ sondern bleibt ein jedweders gleich wie es an ihm selber ist/ ohn einige alteration. Gleich als wann man Gold oder Silber mit einem Mercurio amalgamiret/ vnd vermeynen wolte/ man hätte eine solution, so ist es doch nichts/ dann der Mercurius hat sich nur an das Gold gehänget/ vnd weichet auch gern wieder davon/ vnd lässt das Gold ligen/ wie es zuvor gewesen: wann man aber das Gold oder Silber mit dem Mercurio radicaliter wüste zu vereinigen/ so würde hernach keines das andere lassen/ sondern eines das andere im starcken Feuer verbessern vnd veredlern/ welches dann die andere Metallen auch thun/ wann sie radicaliter vermischt seyn. Möchte man fragen/ was dann ein radicalisch oder geistliche Vermischung der noch
Operis Mineralis Maͤhl getrencket/ vnd daſſelbe zu einem Papp gemacht. Alſo es auch mit dem Eiſen vndBley zu verſtehen/ welche ſich zwar im Feuer vermiſchen/ aber nicht alſo/ daß ſie deß Feuers Gewalt gleicher weiſe außſtehen koͤnten: dann das Eiſen verlaͤſſt ſeine Natur in einer ſolchen gemeinen Zuſammenſchmeltzung nicht/ ſondern bleibt ein hartfluͤſſiges Metall; deßgleichen wird auch dem Bley ſeine Feuchtigkeit vnd Leichtfluͤſſigkeit da- durch nicht geaͤndert/ ſondern bleibt ein jedwedes ſeiner Natur/ ob ſie ſchon zuſammen in ein Stuͤck geſchmoltzen ſeyn: Wann man aber machen kan/ daß die beyde Metallen/ als das Bley vnd Eiſen/ gleiche Hitze zuſammen außſtehen koͤnnen/ ſo gibt ſich der Mars, vnd laͤſſt dem Bley ſein bey ſich fuͤhrendes Gold folgen; deßgleichen wird durch deß Mar- tis gradirten vnd hitzigen Sulphur das fluͤchtige verborgene Silber im Bley gezeitiget/ gradirt vnd corporaliſch gemacht/ alſo/ daß eines ſeine Guͤtigkeit vnd Kraft dem andern folgen laͤſſt/ ſeinen Mangel erſtattet/ vnd alſo beyden dadurch geholffen wird. Dann/ ob man ſchon ein hartfluͤſſig Eiſen mit einem fluͤſſigen verbrennlichen Sulphure, oder ſulphuriſchen Mineral, als Antimonio, Arſenico, oder Auripigmento zum Fluß ver- meynt zu bringen/ ſo iſt es doch kein Fluß/ der eine Veraͤnderung macht/ ſondern bleibt ein jedweders gleich wie es an ihm ſelber iſt/ ohn einige alteration. Gleich als wann man Gold oder Silber mit einem Mercurio amalgamiret/ vnd vermeynen wolte/ man haͤtte eine ſolution, ſo iſt es doch nichts/ dann der Mercurius hat ſich nur an das Gold gehaͤnget/ vnd weichet auch gern wieder davon/ vnd laͤſſt das Gold ligen/ wie es zuvor geweſen: wann man aber das Gold oder Silber mit dem Mercurio radicaliter wuͤſte zu vereinigen/ ſo wuͤrde hernach keines das andere laſſen/ ſondern eines das andere im ſtarcken Feuer verbeſſern vnd veredlern/ welches dann die andere Metallen auch thun/ wann ſie radicaliter vermiſcht ſeyn. Moͤchte man fragen/ was dann ein radicaliſch oder geiſtliche Vermiſchung der noch
<TEI> <text> <body> <div n="1"> <div n="2"> <div n="3"> <div n="4"> <p><pb facs="#f0422" n="388"/><fw place="top" type="header"><hi rendition="#aq">Operis Mineralis</hi></fw><lb/> Maͤhl getrencket/ vnd daſſelbe zu einem Papp gemacht. Alſo es auch mit dem Eiſen vnd<lb/> Bley zu verſtehen/ welche ſich zwar im Feuer vermiſchen/ aber nicht alſo/ daß ſie deß<lb/> Feuers Gewalt gleicher weiſe außſtehen koͤnten: dann das Eiſen verlaͤſſt ſeine Natur in<lb/> einer ſolchen gemeinen Zuſammenſchmeltzung nicht/ ſondern bleibt ein hartfluͤſſiges<lb/> Metall; deßgleichen wird auch dem Bley ſeine Feuchtigkeit vnd Leichtfluͤſſigkeit da-<lb/> durch nicht geaͤndert/ ſondern bleibt ein jedwedes ſeiner Natur/ ob ſie ſchon zuſammen<lb/> in ein Stuͤck geſchmoltzen ſeyn: Wann man aber machen kan/ daß die beyde Metallen/<lb/> als das Bley vnd Eiſen/ gleiche Hitze zuſammen außſtehen koͤnnen/ ſo gibt ſich der <hi rendition="#aq">Mars,</hi><lb/> vnd laͤſſt dem Bley ſein bey ſich fuͤhrendes Gold folgen; deßgleichen wird durch deß <hi rendition="#aq">Mar-<lb/> tis grad</hi>irten vnd hitzigen <hi rendition="#aq">Sulphur</hi> das fluͤchtige verborgene Silber im Bley gezeitiget/<lb/><hi rendition="#aq">grad</hi>irt vnd <hi rendition="#aq">corporali</hi>ſch gemacht/ alſo/ daß eines ſeine Guͤtigkeit vnd Kraft dem andern<lb/> folgen laͤſſt/ ſeinen Mangel erſtattet/ vnd alſo beyden dadurch geholffen wird. Dann/<lb/> ob man ſchon ein hartfluͤſſig Eiſen mit einem fluͤſſigen verbrennlichen <hi rendition="#aq">Sulphure,</hi> oder<lb/><hi rendition="#aq">ſulphuri</hi>ſchen <hi rendition="#aq">Mineral,</hi> als <hi rendition="#aq">Antimonio, Arſenico,</hi> oder <hi rendition="#aq">Auripigmento</hi> zum Fluß ver-<lb/> meynt zu bringen/ ſo iſt es doch kein Fluß/ der eine Veraͤnderung macht/ ſondern bleibt<lb/> ein jedweders gleich wie es an ihm ſelber iſt/ ohn einige <hi rendition="#aq">alteration.</hi> Gleich als wann<lb/> man Gold oder Silber mit einem <hi rendition="#aq">Mercurio amalgam</hi>iret/ vnd vermeynen wolte/ man<lb/> haͤtte eine <hi rendition="#aq">ſolution,</hi> ſo iſt es doch nichts/ dann der <hi rendition="#aq">Mercurius</hi> hat ſich nur an das Gold<lb/> gehaͤnget/ vnd weichet auch gern wieder davon/ vnd laͤſſt das Gold ligen/ wie es zuvor<lb/> geweſen: wann man aber das Gold oder Silber mit dem <hi rendition="#aq">Mercurio radicaliter</hi> wuͤſte<lb/> zu vereinigen/ ſo wuͤrde hernach keines das andere laſſen/ ſondern eines das andere im<lb/> ſtarcken Feuer verbeſſern vnd veredlern/ welches dann die andere Metallen auch thun/<lb/> wann ſie <hi rendition="#aq">radicaliter</hi> vermiſcht ſeyn.</p><lb/> <p>Moͤchte man fragen/ was dann ein <hi rendition="#aq">radicali</hi>ſch oder geiſtliche Vermiſchung der<lb/> Metallen waͤre/ oder was ich dadurch verſtuͤnde? Deme gib ich zur Antwort/ daß die-<lb/> ſelbe alſo auß natuͤrlicher angeborner Liebe muͤſſen vereiniget ſeyn/ daß ſie gerne beyein-<lb/> ander bleiben/ Lieb vnd Leid zuſammen tragen vnd leiden/ auch keines vor dem andern<lb/> geſehen wird/ vnd zuſammen vnverhindert durch verſchloſſene Thuͤren vnd dicke Man-<lb/> ren gehen koͤnnen/ auch nicht das fluͤchtige im Feuer davon fliehe/ oder das Leichtfluͤſſige<lb/> ſich von dem Hartfluͤſſigen ſcheide/ durch das Geſchirꝛ krieche/ vnd das fixere oder hart-<lb/> fluͤſſigere zuruͤck/ als ein todte Schlacken/ ligen laſſe. Wie ſoll ich dann die Metallen<lb/> geiſtlich machen/ moͤchteſt du ſagen/ vnd <hi rendition="#aq">radicaliter</hi> vereinigen? Soll ich dieſelben erſt-<lb/> lich <hi rendition="#aq">in aqua fort,</hi> oder andern <hi rendition="#aq">corroſivi</hi>ſchen <hi rendition="#aq">Spiritibus</hi> auffloͤſen/ vnd uͤber den Helm<lb/> treiben/ auff daß ſie fluͤchtig werden? Nein! gewiß ſolche Geiſtlichmachung iſt ein rech-<lb/> te verfuͤhriſche vnd Sophiſtiſche Arbeit/ welche viel tauſend Menſchen verderbt vnd ver-<lb/> hindert/ daß ſie zu nichts warhafftiges haben gelangen koͤnnen. Es widerrahtens doch<lb/> alle <hi rendition="#aq">Philoſophi,</hi> daß man die Metallen mit <hi rendition="#aq">corroſivi</hi>ſchen <hi rendition="#aq">Spiritibus</hi> ſolle vngemartert<lb/> laſſen/ dann dieſelbe durchauß nicht darmit verbeſſert/ ſondern in grund verderbet/ vnd<lb/> gantz getoͤdtet werden. Warumb ſoll man einem im Waſſer ertrunckenen Menſchen<lb/> <fw place="bottom" type="catch">noch</fw><lb/></p> </div> </div> </div> </div> </body> </text> </TEI> [388/0422]
Operis Mineralis
Maͤhl getrencket/ vnd daſſelbe zu einem Papp gemacht. Alſo es auch mit dem Eiſen vnd
Bley zu verſtehen/ welche ſich zwar im Feuer vermiſchen/ aber nicht alſo/ daß ſie deß
Feuers Gewalt gleicher weiſe außſtehen koͤnten: dann das Eiſen verlaͤſſt ſeine Natur in
einer ſolchen gemeinen Zuſammenſchmeltzung nicht/ ſondern bleibt ein hartfluͤſſiges
Metall; deßgleichen wird auch dem Bley ſeine Feuchtigkeit vnd Leichtfluͤſſigkeit da-
durch nicht geaͤndert/ ſondern bleibt ein jedwedes ſeiner Natur/ ob ſie ſchon zuſammen
in ein Stuͤck geſchmoltzen ſeyn: Wann man aber machen kan/ daß die beyde Metallen/
als das Bley vnd Eiſen/ gleiche Hitze zuſammen außſtehen koͤnnen/ ſo gibt ſich der Mars,
vnd laͤſſt dem Bley ſein bey ſich fuͤhrendes Gold folgen; deßgleichen wird durch deß Mar-
tis gradirten vnd hitzigen Sulphur das fluͤchtige verborgene Silber im Bley gezeitiget/
gradirt vnd corporaliſch gemacht/ alſo/ daß eines ſeine Guͤtigkeit vnd Kraft dem andern
folgen laͤſſt/ ſeinen Mangel erſtattet/ vnd alſo beyden dadurch geholffen wird. Dann/
ob man ſchon ein hartfluͤſſig Eiſen mit einem fluͤſſigen verbrennlichen Sulphure, oder
ſulphuriſchen Mineral, als Antimonio, Arſenico, oder Auripigmento zum Fluß ver-
meynt zu bringen/ ſo iſt es doch kein Fluß/ der eine Veraͤnderung macht/ ſondern bleibt
ein jedweders gleich wie es an ihm ſelber iſt/ ohn einige alteration. Gleich als wann
man Gold oder Silber mit einem Mercurio amalgamiret/ vnd vermeynen wolte/ man
haͤtte eine ſolution, ſo iſt es doch nichts/ dann der Mercurius hat ſich nur an das Gold
gehaͤnget/ vnd weichet auch gern wieder davon/ vnd laͤſſt das Gold ligen/ wie es zuvor
geweſen: wann man aber das Gold oder Silber mit dem Mercurio radicaliter wuͤſte
zu vereinigen/ ſo wuͤrde hernach keines das andere laſſen/ ſondern eines das andere im
ſtarcken Feuer verbeſſern vnd veredlern/ welches dann die andere Metallen auch thun/
wann ſie radicaliter vermiſcht ſeyn.
Moͤchte man fragen/ was dann ein radicaliſch oder geiſtliche Vermiſchung der
Metallen waͤre/ oder was ich dadurch verſtuͤnde? Deme gib ich zur Antwort/ daß die-
ſelbe alſo auß natuͤrlicher angeborner Liebe muͤſſen vereiniget ſeyn/ daß ſie gerne beyein-
ander bleiben/ Lieb vnd Leid zuſammen tragen vnd leiden/ auch keines vor dem andern
geſehen wird/ vnd zuſammen vnverhindert durch verſchloſſene Thuͤren vnd dicke Man-
ren gehen koͤnnen/ auch nicht das fluͤchtige im Feuer davon fliehe/ oder das Leichtfluͤſſige
ſich von dem Hartfluͤſſigen ſcheide/ durch das Geſchirꝛ krieche/ vnd das fixere oder hart-
fluͤſſigere zuruͤck/ als ein todte Schlacken/ ligen laſſe. Wie ſoll ich dann die Metallen
geiſtlich machen/ moͤchteſt du ſagen/ vnd radicaliter vereinigen? Soll ich dieſelben erſt-
lich in aqua fort, oder andern corroſiviſchen Spiritibus auffloͤſen/ vnd uͤber den Helm
treiben/ auff daß ſie fluͤchtig werden? Nein! gewiß ſolche Geiſtlichmachung iſt ein rech-
te verfuͤhriſche vnd Sophiſtiſche Arbeit/ welche viel tauſend Menſchen verderbt vnd ver-
hindert/ daß ſie zu nichts warhafftiges haben gelangen koͤnnen. Es widerrahtens doch
alle Philoſophi, daß man die Metallen mit corroſiviſchen Spiritibus ſolle vngemartert
laſſen/ dann dieſelbe durchauß nicht darmit verbeſſert/ ſondern in grund verderbet/ vnd
gantz getoͤdtet werden. Warumb ſoll man einem im Waſſer ertrunckenen Menſchen
noch
Suche im WerkInformationen zum Werk
Download dieses Werks
XML (TEI P5) ·
HTML ·
Text Metadaten zum WerkTEI-Header · CMDI · Dublin Core Ansichten dieser Seite
Voyant Tools
|
URL zu diesem Werk: | https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658 |
URL zu dieser Seite: | https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/422 |
Zitationshilfe: | Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 388. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/422>, abgerufen am 23.07.2024. |