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Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.

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Operis Mineralis
Jovem solt bringen vnd setzen an die geistliche vnd ferne Statt/ daran
Sol vnd Luna stehen/ vnd Solem vnd Lunam, welche du wilt/ daselbst in
der ferne nehmen/ vnd herzu in die nahend setzen an die Statt/ da
Jupi-
terleiblich gestanden ist: Also/ daß auch Sol vnd Luna leiblich da sind
vnd stehend vor Augen/ warhafftig in der Prob. Dann es ist die Me-
tallen von ihrer Vnvollkommenheit zu verwandeln in die Vollkom-
menheit/ mancherley Recept vnd Arbeit.

Eins in das ander zu vermischen/ vnd wiederumb eines auß dem
andern lauter vnd rein zu scheiden/ ist nichts anders/ dann ein Abwech-
selung vnd Vertauschung/ durch die gerechte Arbeit der Alchimey.

Nota: Aurum multum Jupiter, & non parum argentum habet. Saturnum & Lunam
impone ei, & augebitur Luna de reliquis.

Was eigentlich die Vrsach sey/ daß Paracelsus erstlich von dem Mercurio anfan-
ge/ vnd darnach zu dem Jove schreite/ ob man dieselbe schon nicht eigentlich wissen kan/
gleichwol ein sonderbarliches mysterium darhinden seyn muß: dann er vns etwas dar-
mit hat wollen zu verstehen geben.

Allhier repetiret er seine vorige Meynung/ vnd saget/ daß ein jedweder sichtlich
Metall ein Verberger der andern vnsichtlichen Metallen sey/ vnd wann man etwas gu-
tes darauß machen wolle/ daß man auß denselben das vnsichtliche vnd geistliche Gold/
welches in der Ferne sey/ nehmen/ vnd in die Nähe oder Sichtlichkeit/ hergegen das
Sichtliche in die Ferne setzen/ vnd vnsichtlich machen müsse. Wie aber solches gesche-
hen vnd zugehen solle/ sagt er nicht/ sondern berufft sich auff die sieben Regeln/ welche
dasselbe lehren sollen; da sie doch einem geübten/ wil geschweigen einem anfangenden
Liebhaber der Kunst zu verstehen schwer genug vorkommen. Also/ daß es auch kein
Wunder (weil ihr so viel tausend vergeblich darinn gesucht/ vnd solche zu verstehen sich
bemühet) daß seine Schrifften veracht/ vnd der mehrer Theil nichts davon hat halten
wollen. Er hats ohne Zweiffel gut gemeinet/ vnd ihme eingebildet/ daß er gar deutlich
geschrieben habe/ vnd seinen Discurs also gestellet/ als wann er mit seines Gleichen/
dem die Natur der Metallen bekand/ zu thun hätte/ vnd nicht der Welt Blindheit vnd
Vngeschicklichkeit in natürlichen Dingen darneben betrachten/ darumb er auch solchen
Danck davon getragen. Was soll man aber darzu sagen oder thun? Mit vnerfahrnen
hoffärtigen Menschen ist es übel vmbzugehen/ wann man schon noch so deutlich vnd vor-
sichtig schriebe: vnd weil sie in dergleichen Scientien nicht geübet/ vnd nur einmal fehlen
solten/ man doch nichts anders als Verachtung von ihnen zu erwarten hätte. Derhal-
ben mancher lieber schweigt/ vnd den Narren ihre Schellen lässt/ als daß er ihre Läster-
mäuler auff sich ziehet. Wann mans aber wol betrachtet/ so findet sich vnrecht zu seyn/
solches den Vnschuldigen mit den Schuldigen entgelten zu lassen. Soll derhalben der-
jenige/ deme Gott ein Pfund vor andern verliehen hat/ nicht neidisch oder mißgönnisch
seyn/ vnd sein Pfund vmb der Bösen willen vergraben/ sondern seinem Nechsten/ als

ein

Operis Mineralis
Jovem ſolt bringen vnd ſetzen an die geiſtliche vnd ferne Statt/ daran
Sol vnd Luna ſtehen/ vnd Solem vnd Lunam, welche du wilt/ daſelbſt in
der ferne nehmen/ vnd herzu in die nahend ſetzen an die Statt/ da
Jupi-
terleiblich geſtanden iſt: Alſo/ daß auch Sol vnd Luna leiblich da ſind
vnd ſtehend vor Augen/ warhafftig in der Prob. Dann es iſt die Me-
tallen von ihrer Vnvollkommenheit zu verwandeln in die Vollkom-
menheit/ mancherley Recept vnd Arbeit.

Eins in das ander zu vermiſchen/ vnd wiederumb eines auß dem
andern lauter vnd rein zu ſcheiden/ iſt nichts anders/ dann ein Abwech-
ſelung vnd Vertauſchung/ durch die gerechte Arbeit der Alchimey.

Nota: Aurum multum Jupiter, & non parum argentum habet. Saturnum & Lunam
impone ei, & augebitur Luna de reliquis.

Was eigentlich die Vrſach ſey/ daß Paracelſus erſtlich von dem Mercurio anfan-
ge/ vnd darnach zu dem Jove ſchreite/ ob man dieſelbe ſchon nicht eigentlich wiſſen kan/
gleichwol ein ſonderbarliches myſterium darhinden ſeyn muß: dann er vns etwas dar-
mit hat wollen zu verſtehen geben.

Allhier repetiret er ſeine vorige Meynung/ vnd ſaget/ daß ein jedweder ſichtlich
Metall ein Verberger der andern vnſichtlichen Metallen ſey/ vnd wann man etwas gu-
tes darauß machen wolle/ daß man auß denſelben das vnſichtliche vnd geiſtliche Gold/
welches in der Ferne ſey/ nehmen/ vnd in die Naͤhe oder Sichtlichkeit/ hergegen das
Sichtliche in die Ferne ſetzen/ vnd vnſichtlich machen muͤſſe. Wie aber ſolches geſche-
hen vnd zugehen ſolle/ ſagt er nicht/ ſondern berufft ſich auff die ſieben Regeln/ welche
daſſelbe lehren ſollen; da ſie doch einem geuͤbten/ wil geſchweigen einem anfangenden
Liebhaber der Kunſt zu verſtehen ſchwer genug vorkommen. Alſo/ daß es auch kein
Wunder (weil ihr ſo viel tauſend vergeblich darinn geſucht/ vnd ſolche zu verſtehen ſich
bemuͤhet) daß ſeine Schrifften veracht/ vnd der mehrer Theil nichts davon hat halten
wollen. Er hats ohne Zweiffel gut gemeinet/ vnd ihme eingebildet/ daß er gar deutlich
geſchrieben habe/ vnd ſeinen Diſcurs alſo geſtellet/ als wann er mit ſeines Gleichen/
dem die Natur der Metallen bekand/ zu thun haͤtte/ vnd nicht der Welt Blindheit vnd
Vngeſchicklichkeit in natuͤrlichen Dingen darneben betrachten/ darumb er auch ſolchen
Danck davon getragen. Was ſoll man aber darzu ſagen oder thun? Mit vnerfahrnen
hoffaͤrtigen Menſchen iſt es uͤbel vmbzugehen/ wann man ſchon noch ſo deutlich vnd vor-
ſichtig ſchriebe: vnd weil ſie in dergleichen Scientien nicht geuͤbet/ vnd nur einmal fehlen
ſolten/ man doch nichts anders als Verachtung von ihnen zu erwarten haͤtte. Derhal-
ben mancher lieber ſchweigt/ vnd den Narren ihre Schellen laͤſſt/ als daß er ihre Laͤſter-
maͤuler auff ſich ziehet. Wann mans aber wol betrachtet/ ſo findet ſich vnrecht zu ſeyn/
ſolches den Vnſchuldigen mit den Schuldigen entgelten zu laſſen. Soll derhalben der-
jenige/ deme Gott ein Pfund vor andern verliehen hat/ nicht neidiſch oder mißgoͤnniſch
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[382/0416] Operis Mineralis Jovem ſolt bringen vnd ſetzen an die geiſtliche vnd ferne Statt/ daran Sol vnd Luna ſtehen/ vnd Solem vnd Lunam, welche du wilt/ daſelbſt in der ferne nehmen/ vnd herzu in die nahend ſetzen an die Statt/ da Jupi- terleiblich geſtanden iſt: Alſo/ daß auch Sol vnd Luna leiblich da ſind vnd ſtehend vor Augen/ warhafftig in der Prob. Dann es iſt die Me- tallen von ihrer Vnvollkommenheit zu verwandeln in die Vollkom- menheit/ mancherley Recept vnd Arbeit. Eins in das ander zu vermiſchen/ vnd wiederumb eines auß dem andern lauter vnd rein zu ſcheiden/ iſt nichts anders/ dann ein Abwech- ſelung vnd Vertauſchung/ durch die gerechte Arbeit der Alchimey. Nota: Aurum multum Jupiter, & non parum argentum habet. Saturnum & Lunam impone ei, & augebitur Luna de reliquis. Was eigentlich die Vrſach ſey/ daß Paracelſus erſtlich von dem Mercurio anfan- ge/ vnd darnach zu dem Jove ſchreite/ ob man dieſelbe ſchon nicht eigentlich wiſſen kan/ gleichwol ein ſonderbarliches myſterium darhinden ſeyn muß: dann er vns etwas dar- mit hat wollen zu verſtehen geben. Allhier repetiret er ſeine vorige Meynung/ vnd ſaget/ daß ein jedweder ſichtlich Metall ein Verberger der andern vnſichtlichen Metallen ſey/ vnd wann man etwas gu- tes darauß machen wolle/ daß man auß denſelben das vnſichtliche vnd geiſtliche Gold/ welches in der Ferne ſey/ nehmen/ vnd in die Naͤhe oder Sichtlichkeit/ hergegen das Sichtliche in die Ferne ſetzen/ vnd vnſichtlich machen muͤſſe. Wie aber ſolches geſche- hen vnd zugehen ſolle/ ſagt er nicht/ ſondern berufft ſich auff die ſieben Regeln/ welche daſſelbe lehren ſollen; da ſie doch einem geuͤbten/ wil geſchweigen einem anfangenden Liebhaber der Kunſt zu verſtehen ſchwer genug vorkommen. Alſo/ daß es auch kein Wunder (weil ihr ſo viel tauſend vergeblich darinn geſucht/ vnd ſolche zu verſtehen ſich bemuͤhet) daß ſeine Schrifften veracht/ vnd der mehrer Theil nichts davon hat halten wollen. Er hats ohne Zweiffel gut gemeinet/ vnd ihme eingebildet/ daß er gar deutlich geſchrieben habe/ vnd ſeinen Diſcurs alſo geſtellet/ als wann er mit ſeines Gleichen/ dem die Natur der Metallen bekand/ zu thun haͤtte/ vnd nicht der Welt Blindheit vnd Vngeſchicklichkeit in natuͤrlichen Dingen darneben betrachten/ darumb er auch ſolchen Danck davon getragen. Was ſoll man aber darzu ſagen oder thun? Mit vnerfahrnen hoffaͤrtigen Menſchen iſt es uͤbel vmbzugehen/ wann man ſchon noch ſo deutlich vnd vor- ſichtig ſchriebe: vnd weil ſie in dergleichen Scientien nicht geuͤbet/ vnd nur einmal fehlen ſolten/ man doch nichts anders als Verachtung von ihnen zu erwarten haͤtte. Derhal- ben mancher lieber ſchweigt/ vnd den Narren ihre Schellen laͤſſt/ als daß er ihre Laͤſter- maͤuler auff ſich ziehet. Wann mans aber wol betrachtet/ ſo findet ſich vnrecht zu ſeyn/ ſolches den Vnſchuldigen mit den Schuldigen entgelten zu laſſen. Soll derhalben der- jenige/ deme Gott ein Pfund vor andern verliehen hat/ nicht neidiſch oder mißgoͤnniſch ſeyn/ vnd ſein Pfund vmb der Boͤſen willen vergraben/ ſondern ſeinem Nechſten/ als ein

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 382. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/416>, abgerufen am 24.11.2024.