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Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.

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Dritter Theil.
meinschaft mit solchen elementischen Flüssen habe. Was aber eigentlich quinta essentia
sey/ davon Paracelsus allhier meldet/ wäre viel von zu schreiben/ welches mein Vorhaben
jetzund nicht ist; dann er selber/ wie auch andere Philosophi, genug davon geschrieben
haben/ dabey es verbleiben soll. Dieses aber zum überfluß/ so wil Paracelsus verstanden
haben/ daß quinta essentia ein Wesen sey/ welches den Elementen nicht vnterworffen/
sondern beständig vnd vnzerstörlich. Wil also darmit zu verstehen geben/ weil deß Mer-
curii
Fluß von der quinta essentia herkomme/ vnd nicht von dem elementischen Feuer/
daß auch desselben coagulation durch quintam essentiam, vnd nicht durch elementische
Feuer/ sie seyen gleich warm oder kalt/ geschehen müsse.

Was aber das für ein quinta essentia, welche den Mercurium coaguliren/ vnd zu
Gold oder Silber machen könne/ vnd daß dieselbe nicht auß Vegetabilien oder Anima-
li
en/ sondern aus Metallen gezogen/ vnd darneben auch reiner/ fixer vnd fleissiger als die
Metallen (wann sie tingiren soll) beschaffen seyn müsse/ ist leichtlich zu erachten. Es hat
Paracelsus viel von der quinta essentia, vnd was dieselbe sey/ geschrieben/ vnd solcher
grosse Macht zugelegt/ wer Lust darzu hat/ kan in seinen Büchern nachsuchen/ da ers fin-
den wird. Sonst haben auch viel andere Philosophi davon geschrieben/ vnd bezeuget/
das quinta essentia ein Wesen sey/ welches durch die Kunst in die allerreineste vnd höch-
ste Substantz gebracht sey. Wie dann auch etliche der wahren philosophischen tinctur,
damit projection gethan wird/ den Namen quintae essentiae zugelegt. Also/ daß je vnd
allzeit durch den Namen quintae essentiae das allerreineste/ beste vnd kräfftigste Theil ei-
nes Dings ist verstanden worden. Es sey ihm nun wie ihm wolle/ so ists gewiß/ daß der
Mercurius ein wunderbarlicher Gast ist/ vnd sich so leichtlich nicht coaguliren oder figi-
ren lässt/ als ihnen viel vergeblich eingebildet/ vnd das Gegentheil mit Schaden erfah-
ren haben. Glaube auch nicht/ daß mehr Kolen vnnützlich verbrant seynd/ als bey figi-
rung deß Mercurii geschehen ist/ vnd hat noch kein Ende; habe aber noch keinen gesehen/
der es getroffen hätte/ wie ich dann selber die Hörner darüber abgestossen/ vnd vielmal
vergeblich darinn gesndelt habe: Vnd ob ich schon denselben nicht beständig figiren kön-
nen/ so sind mir doch wunderliche Dinge damit begegnet/ deren etwas zu gedencken ich
nicht habe vnterlassen können. Es steckt eine sonderbare Krafft darinn/ welche er gegen
andere Metallen zu erzeigen hat: Er mischt sich am liebsten mit dem reinesten/ vnd am
allervnliebsten mit den vnreinsten Metallen: darauß zu spüren/ daß er einer sehr reinen
Natur seyn müsse. Vnd ist auch kein Zweiffel/ wann er sich wolte figiren lassen/ daß ein
besser Wesen als Gold ist darauß werden solte/ welches ich genugsam/ wann es nöhtig
wäre/ beweisen könte: dann es nimmer leer abgehet/ wann er mit andern Metallen ver-
mischt/ vnd die Gewalt deß Feuers zu leiden gezwungen wird/ daß er dieselbe in seiner
noch Flüchtigkeit nicht mercklich verändern solte; was würde er dann thun/ wann er fix
gemacht mit ihnen lang im Fluß stehen solte? Derentwegen zur Nachrichtung dieses
Exempel beyzubringen nicht vnterlassen sollen:

Nachdem ich vor viel Jahren in meiner Jugend gesehen/ daß ihrer so viel durch

amal-
B b b 2

Dritter Theil.
meinſchaft mit ſolchen elementiſchen Fluͤſſen habe. Was aber eigentlich quinta eſſentia
ſey/ davon Paracelſus allhier meldet/ waͤre viel von zu ſchreiben/ welches mein Vorhaben
jetzund nicht iſt; dann er ſelber/ wie auch andere Philoſophi, genug davon geſchrieben
haben/ dabey es verbleiben ſoll. Dieſes aber zum uͤberfluß/ ſo wil Paracelſus verſtanden
haben/ daß quinta eſſentia ein Weſen ſey/ welches den Elementen nicht vnterworffen/
ſondern beſtaͤndig vnd vnzerſtoͤrlich. Wil alſo darmit zu verſtehen geben/ weil deß Mer-
curii
Fluß von der quinta eſſentia herkomme/ vnd nicht von dem elementiſchen Feuer/
daß auch deſſelben coagulation durch quintam eſſentiam, vnd nicht durch elementiſche
Feuer/ ſie ſeyen gleich warm oder kalt/ geſchehen muͤſſe.

Was aber das fuͤr ein quinta eſſentia, welche den Mercurium coaguliren/ vnd zu
Gold oder Silber machen koͤnne/ vnd daß dieſelbe nicht auß Vegetabilien oder Anima-
li
en/ ſondern aus Metallen gezogen/ vnd darneben auch reiner/ fixer vnd fleiſſiger als die
Metallen (wann ſie tingiren ſoll) beſchaffen ſeyn muͤſſe/ iſt leichtlich zu erachten. Es hat
Paracelſus viel von der quinta eſſentia, vnd was dieſelbe ſey/ geſchrieben/ vnd ſolcher
groſſe Macht zugelegt/ wer Luſt darzu hat/ kan in ſeinen Buͤchern nachſuchen/ da ers fin-
den wird. Sonſt haben auch viel andere Philoſophi davon geſchrieben/ vnd bezeuget/
das quinta eſſentia ein Weſen ſey/ welches durch die Kunſt in die allerreineſte vnd hoͤch-
ſte Subſtantz gebracht ſey. Wie dann auch etliche der wahren philoſophiſchen tinctur,
damit projection gethan wird/ den Namen quintæ eſſentiæ zugelegt. Alſo/ daß je vnd
allzeit durch den Namen quintæ eſſentiæ das allerreineſte/ beſte vnd kraͤfftigſte Theil ei-
nes Dings iſt verſtanden worden. Es ſey ihm nun wie ihm wolle/ ſo iſts gewiß/ daß der
Mercurius ein wunderbarlicher Gaſt iſt/ vnd ſich ſo leichtlich nicht coaguliren oder figi-
ren laͤſſt/ als ihnen viel vergeblich eingebildet/ vnd das Gegentheil mit Schaden erfah-
ren haben. Glaube auch nicht/ daß mehr Kolen vnnuͤtzlich verbrant ſeynd/ als bey figi-
rung deß Mercurii geſchehen iſt/ vnd hat noch kein Ende; habe aber noch keinen geſehen/
der es getroffen haͤtte/ wie ich dann ſelber die Hoͤrner daruͤber abgeſtoſſen/ vnd vielmal
vergeblich darinn geſndelt habe: Vnd ob ich ſchon denſelben nicht beſtaͤndig figiren koͤn-
nen/ ſo ſind mir doch wunderliche Dinge damit begegnet/ deren etwas zu gedencken ich
nicht habe vnterlaſſen koͤnnen. Es ſteckt eine ſonderbare Krafft darinn/ welche er gegen
andere Metallen zu erzeigen hat: Er miſcht ſich am liebſten mit dem reineſten/ vnd am
allervnliebſten mit den vnreinſten Metallen: darauß zu ſpuͤren/ daß er einer ſehr reinen
Natur ſeyn muͤſſe. Vnd iſt auch kein Zweiffel/ wann er ſich wolte figiren laſſen/ daß ein
beſſer Weſen als Gold iſt darauß werden ſolte/ welches ich genugſam/ wann es noͤhtig
waͤre/ beweiſen koͤnte: dann es nimmer leer abgehet/ wann er mit andern Metallen ver-
miſcht/ vnd die Gewalt deß Feuers zu leiden gezwungen wird/ daß er dieſelbe in ſeiner
noch Fluͤchtigkeit nicht mercklich veraͤndern ſolte; was wuͤrde er dann thun/ wann er fix
gemacht mit ihnen lang im Fluß ſtehen ſolte? Derentwegen zur Nachrichtung dieſes
Exempel beyzubringen nicht vnterlaſſen ſollen:

Nachdem ich vor viel Jahren in meiner Jugend geſehen/ daß ihrer ſo viel durch

amal-
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[379/0413] Dritter Theil. meinſchaft mit ſolchen elementiſchen Fluͤſſen habe. Was aber eigentlich quinta eſſentia ſey/ davon Paracelſus allhier meldet/ waͤre viel von zu ſchreiben/ welches mein Vorhaben jetzund nicht iſt; dann er ſelber/ wie auch andere Philoſophi, genug davon geſchrieben haben/ dabey es verbleiben ſoll. Dieſes aber zum uͤberfluß/ ſo wil Paracelſus verſtanden haben/ daß quinta eſſentia ein Weſen ſey/ welches den Elementen nicht vnterworffen/ ſondern beſtaͤndig vnd vnzerſtoͤrlich. Wil alſo darmit zu verſtehen geben/ weil deß Mer- curii Fluß von der quinta eſſentia herkomme/ vnd nicht von dem elementiſchen Feuer/ daß auch deſſelben coagulation durch quintam eſſentiam, vnd nicht durch elementiſche Feuer/ ſie ſeyen gleich warm oder kalt/ geſchehen muͤſſe. Was aber das fuͤr ein quinta eſſentia, welche den Mercurium coaguliren/ vnd zu Gold oder Silber machen koͤnne/ vnd daß dieſelbe nicht auß Vegetabilien oder Anima- lien/ ſondern aus Metallen gezogen/ vnd darneben auch reiner/ fixer vnd fleiſſiger als die Metallen (wann ſie tingiren ſoll) beſchaffen ſeyn muͤſſe/ iſt leichtlich zu erachten. Es hat Paracelſus viel von der quinta eſſentia, vnd was dieſelbe ſey/ geſchrieben/ vnd ſolcher groſſe Macht zugelegt/ wer Luſt darzu hat/ kan in ſeinen Buͤchern nachſuchen/ da ers fin- den wird. Sonſt haben auch viel andere Philoſophi davon geſchrieben/ vnd bezeuget/ das quinta eſſentia ein Weſen ſey/ welches durch die Kunſt in die allerreineſte vnd hoͤch- ſte Subſtantz gebracht ſey. Wie dann auch etliche der wahren philoſophiſchen tinctur, damit projection gethan wird/ den Namen quintæ eſſentiæ zugelegt. Alſo/ daß je vnd allzeit durch den Namen quintæ eſſentiæ das allerreineſte/ beſte vnd kraͤfftigſte Theil ei- nes Dings iſt verſtanden worden. Es ſey ihm nun wie ihm wolle/ ſo iſts gewiß/ daß der Mercurius ein wunderbarlicher Gaſt iſt/ vnd ſich ſo leichtlich nicht coaguliren oder figi- ren laͤſſt/ als ihnen viel vergeblich eingebildet/ vnd das Gegentheil mit Schaden erfah- ren haben. Glaube auch nicht/ daß mehr Kolen vnnuͤtzlich verbrant ſeynd/ als bey figi- rung deß Mercurii geſchehen iſt/ vnd hat noch kein Ende; habe aber noch keinen geſehen/ der es getroffen haͤtte/ wie ich dann ſelber die Hoͤrner daruͤber abgeſtoſſen/ vnd vielmal vergeblich darinn geſndelt habe: Vnd ob ich ſchon denſelben nicht beſtaͤndig figiren koͤn- nen/ ſo ſind mir doch wunderliche Dinge damit begegnet/ deren etwas zu gedencken ich nicht habe vnterlaſſen koͤnnen. Es ſteckt eine ſonderbare Krafft darinn/ welche er gegen andere Metallen zu erzeigen hat: Er miſcht ſich am liebſten mit dem reineſten/ vnd am allervnliebſten mit den vnreinſten Metallen: darauß zu ſpuͤren/ daß er einer ſehr reinen Natur ſeyn muͤſſe. Vnd iſt auch kein Zweiffel/ wann er ſich wolte figiren laſſen/ daß ein beſſer Weſen als Gold iſt darauß werden ſolte/ welches ich genugſam/ wann es noͤhtig waͤre/ beweiſen koͤnte: dann es nimmer leer abgehet/ wann er mit andern Metallen ver- miſcht/ vnd die Gewalt deß Feuers zu leiden gezwungen wird/ daß er dieſelbe in ſeiner noch Fluͤchtigkeit nicht mercklich veraͤndern ſolte; was wuͤrde er dann thun/ wann er fix gemacht mit ihnen lang im Fluß ſtehen ſolte? Derentwegen zur Nachrichtung dieſes Exempel beyzubringen nicht vnterlaſſen ſollen: Nachdem ich vor viel Jahren in meiner Jugend geſehen/ daß ihrer ſo viel durch amal- B b b 2

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 379. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/413>, abgerufen am 24.11.2024.