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Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.

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Operis Mineralis
vnd auß der Erden genommen werden/ weil dieselbe keine Nahrung oder Vnterhalt
mehr davon haben/ den sulphurischen Deckmantel abgelegt/ vnd sich der beschützenden
Natur allbereit geäussert/ sind einer alten vnd krafftlosen Person/ bey der das humi-
dum radicale
anfängt zu vertrucknen/ zu vergleichen/ werden also von deme sie zuvor
herkommen/ nemlich einem astralischen Saltz oder starcken Witterung/ wieder ange-
griffen/ verzehret vnd zu Nichts gemacht/ also/ daß eben so wol bey den Metallen/ als
Vegetabilien oder Animalien eine immerwährende circulation der Geburt vnd Ab-
sterben derselben von der Natur gehalten wird. Vnd finden die Bergleute bißwei-
len die Ertze von dem central- oder astralischen Saltz also durchbohret/ als wann sie
von den Bienen außgesogen wären; da sie dann sagen: Wir sind zu langsam kommen.
Vnd ist also eine solche metallische Witterung der erste Anfang vnd letztes Ende der
Metallen.

Wer aber der erste Bergmann/ welcher Ertze gegraben/ Metallen geschmoltzen/
vnd solche verarbeitet habe/ gewesen sey/ ob wirs wissen oder nicht wissen/ nicht an gele-
gen ist: Dieses aber ist gewiß/ daß Adam der erste gewesen/ welchem es ohne zweiffel
GOTT/ weil ers nicht hat entrahten können/ wird offenbaret haben; von welches
Nachkömmlingen biß auff Noe/ vnd von Noe an biß hieher/ solche Wissenschafft immer
von einem zum andern fortgepflantzet vnd vnterhalten ist worden/ welche auch ohne
zweiffel/ so lang die Welt stehet/ nicht vntergehen/ vnd wie billich/ weil wir der Metal-
len nicht entbehren können/ hoch gehalten wird. Aber so edel vnd nohtwendig die Kunst/
Bergwerck zu bauen/ so mühsam/ kostbar/ sorg- vnd gefährlich die Arbeit/ vnd vngewiß
das Glück darbey ist: welche aber darumb nicht zu verlassen/ vnd niemand abschrecken
soll; dann es ein ehrlich vnd Gott wolgefällige Arbeit ist/ auch derentwegen vor Alters
von vielen heiligen Propheten vnd Königen exerciret/ vnd hernach auch von vns Chri-
sten allzeit hoch vnd nohtwendig zu seyn ist gehalten vnd behalten worden. Dieser aber
möchte von zeitlicher Glückseligkeit zu sagen wissen/ deme Gott ein solches Licht gäbe/
wie der Natur zu hülff zu kommen/ vnd das supersluum bey den geringen vnd vnvoll-
kommenen Metallen/ die allenthalben als ein verächtlich Wesen hingeworffen/ zu be-
nehmen/ vnd das man gelhafftige zu ersetzen wäre/ derselbe würde ein gutes/ reiches vnd
beständiges Bergwerck haben/ vnd sich nicht besorgen dörffen/ daß ihn das Gespenst/
grosse Wasser quellen/ bös Wetter vnd gifftige Dünste/ noch andere zufallende Hinder-
nüssen/ davon abtreiben würden. Weil aber der Mensch durch sein beharrliches vnd
Gott vngefälliges böses Leben zu solcher edlen Kunst vnd Wissenschafft zu kommen vn-
tüchtig gemacht/ so muß er vnter dem Fluch im Schweiß seines Angesichts die Metal-
len auß der Tieffe der Erden suchen/ vnd/ wie billich/ sein Leben in Sorgen vnd Mühe
verschliessen.

Wil also hiermit dieses Tractätlein von Gebärung der Metallen beschliessen/ vnd
den großgünstigen Leser/ wann etwan allhier zu kurtz abgebrochen/ in dem folgenden
Dritten Theil sich zu erholen/ gewiesen haben/ daselbsten dann außführlich soll gezeiget

wer-

Operis Mineralis
vnd auß der Erden genommen werden/ weil dieſelbe keine Nahrung oder Vnterhalt
mehr davon haben/ den ſulphuriſchen Deckmantel abgelegt/ vnd ſich der beſchuͤtzenden
Natur allbereit geaͤuſſert/ ſind einer alten vnd krafftloſen Perſon/ bey der das humi-
dum radicale
anfaͤngt zu vertrucknen/ zu vergleichen/ werden alſo von deme ſie zuvor
herkommen/ nemlich einem aſtraliſchen Saltz oder ſtarcken Witterung/ wieder ange-
griffen/ verzehret vnd zu Nichts gemacht/ alſo/ daß eben ſo wol bey den Metallen/ als
Vegetabilien oder Animalien eine immerwaͤhrende circulation der Geburt vnd Ab-
ſterben derſelben von der Natur gehalten wird. Vnd finden die Bergleute bißwei-
len die Ertze von dem central- oder aſtraliſchen Saltz alſo durchbohret/ als wann ſie
von den Bienen außgeſogen waͤren; da ſie dann ſagen: Wir ſind zu langſam kommen.
Vnd iſt alſo eine ſolche metalliſche Witterung der erſte Anfang vnd letztes Ende der
Metallen.

Wer aber der erſte Bergmann/ welcher Ertze gegraben/ Metallen geſchmoltzen/
vnd ſolche verarbeitet habe/ geweſen ſey/ ob wirs wiſſen oder nicht wiſſen/ nicht an gele-
gen iſt: Dieſes aber iſt gewiß/ daß Adam der erſte geweſen/ welchem es ohne zweiffel
GOTT/ weil ers nicht hat entrahten koͤnnen/ wird offenbaret haben; von welches
Nachkoͤm̃lingen biß auff Noe/ vnd von Noe an biß hieher/ ſolche Wiſſenſchafft immer
von einem zum andern fortgepflantzet vnd vnterhalten iſt worden/ welche auch ohne
zweiffel/ ſo lang die Welt ſtehet/ nicht vntergehen/ vnd wie billich/ weil wir der Metal-
len nicht entbehren koͤnnen/ hoch gehalten wird. Aber ſo edel vnd nohtwendig die Kunſt/
Bergwerck zu bauen/ ſo muͤhſam/ koſtbar/ ſorg- vnd gefaͤhrlich die Arbeit/ vnd vngewiß
das Gluͤck darbey iſt: welche aber darumb nicht zu verlaſſen/ vnd niemand abſchrecken
ſoll; dann es ein ehrlich vnd Gott wolgefaͤllige Arbeit iſt/ auch derentwegen vor Alters
von vielen heiligen Propheten vnd Koͤnigen exerciret/ vnd hernach auch von vns Chri-
ſten allzeit hoch vnd nohtwendig zu ſeyn iſt gehalten vnd behalten worden. Dieſer aber
moͤchte von zeitlicher Gluͤckſeligkeit zu ſagen wiſſen/ deme Gott ein ſolches Licht gaͤbe/
wie der Natur zu huͤlff zu kommen/ vnd das ſuperſluum bey den geringen vnd vnvoll-
kommenen Metallen/ die allenthalben als ein veraͤchtlich Weſen hingeworffen/ zu be-
nehmen/ vnd das man gelhafftige zu erſetzen waͤre/ derſelbe wuͤrde ein gutes/ reiches vnd
beſtaͤndiges Bergwerck haben/ vnd ſich nicht beſorgen doͤrffen/ daß ihn das Geſpenſt/
groſſe Waſſer quellen/ boͤs Wetter vnd gifftige Duͤnſte/ noch andere zufallende Hinder-
nuͤſſen/ davon abtreiben wuͤrden. Weil aber der Menſch durch ſein beharꝛliches vnd
Gott vngefaͤlliges boͤſes Leben zu ſolcher edlen Kunſt vnd Wiſſenſchafft zu kommen vn-
tuͤchtig gemacht/ ſo muß er vnter dem Fluch im Schweiß ſeines Angeſichts die Metal-
len auß der Tieffe der Erden ſuchen/ vnd/ wie billich/ ſein Leben in Sorgen vnd Muͤhe
verſchlieſſen.

Wil alſo hiermit dieſes Tractaͤtlein von Gebaͤrung der Metallen beſchlieſſen/ vnd
den großguͤnſtigen Leſer/ wann etwan allhier zu kurtz abgebrochen/ in dem folgenden
Dritten Theil ſich zu erholen/ gewieſen haben/ daſelbſten dann außfuͤhrlich ſoll gezeiget

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[364/0398] Operis Mineralis vnd auß der Erden genommen werden/ weil dieſelbe keine Nahrung oder Vnterhalt mehr davon haben/ den ſulphuriſchen Deckmantel abgelegt/ vnd ſich der beſchuͤtzenden Natur allbereit geaͤuſſert/ ſind einer alten vnd krafftloſen Perſon/ bey der das humi- dum radicale anfaͤngt zu vertrucknen/ zu vergleichen/ werden alſo von deme ſie zuvor herkommen/ nemlich einem aſtraliſchen Saltz oder ſtarcken Witterung/ wieder ange- griffen/ verzehret vnd zu Nichts gemacht/ alſo/ daß eben ſo wol bey den Metallen/ als Vegetabilien oder Animalien eine immerwaͤhrende circulation der Geburt vnd Ab- ſterben derſelben von der Natur gehalten wird. Vnd finden die Bergleute bißwei- len die Ertze von dem central- oder aſtraliſchen Saltz alſo durchbohret/ als wann ſie von den Bienen außgeſogen waͤren; da ſie dann ſagen: Wir ſind zu langſam kommen. Vnd iſt alſo eine ſolche metalliſche Witterung der erſte Anfang vnd letztes Ende der Metallen. Wer aber der erſte Bergmann/ welcher Ertze gegraben/ Metallen geſchmoltzen/ vnd ſolche verarbeitet habe/ geweſen ſey/ ob wirs wiſſen oder nicht wiſſen/ nicht an gele- gen iſt: Dieſes aber iſt gewiß/ daß Adam der erſte geweſen/ welchem es ohne zweiffel GOTT/ weil ers nicht hat entrahten koͤnnen/ wird offenbaret haben; von welches Nachkoͤm̃lingen biß auff Noe/ vnd von Noe an biß hieher/ ſolche Wiſſenſchafft immer von einem zum andern fortgepflantzet vnd vnterhalten iſt worden/ welche auch ohne zweiffel/ ſo lang die Welt ſtehet/ nicht vntergehen/ vnd wie billich/ weil wir der Metal- len nicht entbehren koͤnnen/ hoch gehalten wird. Aber ſo edel vnd nohtwendig die Kunſt/ Bergwerck zu bauen/ ſo muͤhſam/ koſtbar/ ſorg- vnd gefaͤhrlich die Arbeit/ vnd vngewiß das Gluͤck darbey iſt: welche aber darumb nicht zu verlaſſen/ vnd niemand abſchrecken ſoll; dann es ein ehrlich vnd Gott wolgefaͤllige Arbeit iſt/ auch derentwegen vor Alters von vielen heiligen Propheten vnd Koͤnigen exerciret/ vnd hernach auch von vns Chri- ſten allzeit hoch vnd nohtwendig zu ſeyn iſt gehalten vnd behalten worden. Dieſer aber moͤchte von zeitlicher Gluͤckſeligkeit zu ſagen wiſſen/ deme Gott ein ſolches Licht gaͤbe/ wie der Natur zu huͤlff zu kommen/ vnd das ſuperſluum bey den geringen vnd vnvoll- kommenen Metallen/ die allenthalben als ein veraͤchtlich Weſen hingeworffen/ zu be- nehmen/ vnd das man gelhafftige zu erſetzen waͤre/ derſelbe wuͤrde ein gutes/ reiches vnd beſtaͤndiges Bergwerck haben/ vnd ſich nicht beſorgen doͤrffen/ daß ihn das Geſpenſt/ groſſe Waſſer quellen/ boͤs Wetter vnd gifftige Duͤnſte/ noch andere zufallende Hinder- nuͤſſen/ davon abtreiben wuͤrden. Weil aber der Menſch durch ſein beharꝛliches vnd Gott vngefaͤlliges boͤſes Leben zu ſolcher edlen Kunſt vnd Wiſſenſchafft zu kommen vn- tuͤchtig gemacht/ ſo muß er vnter dem Fluch im Schweiß ſeines Angeſichts die Metal- len auß der Tieffe der Erden ſuchen/ vnd/ wie billich/ ſein Leben in Sorgen vnd Muͤhe verſchlieſſen. Wil alſo hiermit dieſes Tractaͤtlein von Gebaͤrung der Metallen beſchlieſſen/ vnd den großguͤnſtigen Leſer/ wann etwan allhier zu kurtz abgebrochen/ in dem folgenden Dritten Theil ſich zu erholen/ gewieſen haben/ daſelbſten dann außfuͤhrlich ſoll gezeiget wer-

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 364. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/398>, abgerufen am 24.11.2024.