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Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.

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Ander Theil.
welches allbereit von vielen Philosophis ist bewiesen/ vnd nicht nötig weiters sich dar-
mit auff zuhalten. Nur allein dieses/ welches zu meinem proposito dienet/ allhier nicht
habe vorbey gehen sollen: Nemblich/ wann der Erdboden ein grosses Thier ist/ vnd sich
mit dem Menschen soll lassen vergleichen/ so muß er auch lebend vnd beweglich seyn/
Thiers Eygenschafften haben/ oder ihm gleich seyn; Jn einem Menschen befinden sich
erstlich sieben Haupt-Glieder; Als Hertz/ Hirn/ Leber/ Lung/ etc. auch Blut vnd Sen-
adern/ harte vnd weiche Bein/ vnd auch vielerhand musculen vnd ligamenten, wie
die Anatomia solches außweiset vnd vns für Augen legt; außwendig ist er mit Haar be-
wachsen/ darinn sich kleine Thierlein/ als Läuß vnd Flöhe auffhalten; welche Glieder
dann in dem Erdboden (wann er ein grosses Thier seyn soll) ebener massen seyn müs-
sen/ welches genugsam zu beweisen/ vnd schon von vielen bewiesen ist/ derentwegen
allhier übergangen/ sondern allein gezeiget wird/ was die vegetabilien vnd animali-
en
gegen die Metallen zuver gleichen seyn. Welcher Mensch solte das nicht wollen glau-
ben/ daß das edeiste Geblüt/ welches sich in den Adern deß Menschen auffhält/ vnd sein
Leben dar[i]nn bestehet/ den Haaren aussen an dem Leib/ vnd dem Vngezieffer/ als Läuß
vnd Flöhen/ welche sich darinn auffhalten/ nicht solte vorzuziehen seyn? Also auch nie-
mand läugnen kan/ daß die Metallen/ als der edelste Theil deß Erdbodens von dem le-
bendigen Hertzen/ deß centralischen Fewers seinen Vhrsprung nehmende/ nicht edler
vnd besser als das Holtz vnd Gesträuch mit allen vegetabilischen Gewächsen/ darinn
alles Gethier wohnet/ seyn müssen. Dann das centralische Fewer in dem Erdboden/
welches von dem öbern Gestirn hinunter gewircket vnd angezündet wird/ ist wie das
Hertz in einem Thier zu rechnen/ welches auch allzeit warm ist/ vnd durch seine war-
me vnd lebendig machende spiritus den gantzen Leib erhält; Vnd gleich wie sich in ei-
nem Thier das Blut in Adern durch den gantzen Leib hin vnd her außtheilet/ solchen
zu erhalten: Also auch die Metallen in der Erden: Dann wann das centralische Hertz-
Fewer in der Erden nicht solche kräfftige warme Geister von sich gebe/ vnd den Erdbo-
den darmit erwärmete/ so würde alles todt vnd vnfruchtbar seyn/ vnd gantz nichts drauff
wachsen können; Nun aber solches geschiehet/ so ist die Erde fruchtbar/ vnd bringet
Bäume vnd Hecken/ Kraut vnd Graß/ zu Erhaltung der Thier/ reichlich herfür; vnd
sind also die vegetabilia, mit all den Thieren/ welche sich darvon nehren/ nur dem eus-
sersten vnd geringsten Theil deß grossen Thiers oder gantzen Erdbodens/ die Metallen
aber dem besten Geblüt desselben/ zuvergleichen: Dann eben also vnd auff solche Gestalt/
wie die Blut-Adern in deß Menschen Leib sich außtheilen/ zu vnterst einen dicken Stamm
haben/ von welchem andere Stämme neben auß gehen/ welche dünner seyn/ vnd wie-
der dünnere von sich geben/ vnd also biß zu den allerkleinesten Sprößlein oder Aeder-
lein einem Baum gleich sich zerspreiten vnd außtheilen; also auch die Metallen in
der Erden thun: Dann nach dem die syderische Kräfften von oben herab durch den gan-
tzen Erdboden vnsichtbarer Weise biß zu dem centro kommen/ vnd wegen der grawsa-
men Hitze daselbsten nicht bleiben können/ brellen sie zurück/ vnd gehen auß dem leeren

Ort/

Ander Theil.
welches allbereit von vielen Philoſophis iſt bewieſen/ vnd nicht noͤtig weiters ſich dar-
mit auff zuhalten. Nur allein dieſes/ welches zu meinem propoſito dienet/ allhier nicht
habe vorbey gehen ſollen: Nemblich/ wann der Erdboden ein groſſes Thier iſt/ vnd ſich
mit dem Menſchen ſoll laſſen vergleichen/ ſo muß er auch lebend vnd beweglich ſeyn/
Thiers Eygenſchafften haben/ oder ihm gleich ſeyn; Jn einem Menſchen befinden ſich
erſtlich ſieben Haupt-Glieder; Als Hertz/ Hirn/ Leber/ Lung/ ꝛc. auch Blut vnd Sen-
adern/ harte vnd weiche Bein/ vnd auch vielerhand muſculen vnd ligamenten, wie
die Anatomia ſolches außweiſet vnd vns fuͤr Augen legt; außwendig iſt er mit Haar be-
wachſen/ darinn ſich kleine Thierlein/ als Laͤuß vnd Floͤhe auffhalten; welche Glieder
dann in dem Erdboden (wann er ein groſſes Thier ſeyn ſoll) ebener maſſen ſeyn muͤſ-
ſen/ welches genugſam zu beweiſen/ vnd ſchon von vielen bewieſen iſt/ derentwegen
allhier uͤbergangen/ ſondern allein gezeiget wird/ was die vegetabilien vnd animali-
en
gegen die Metallen zuver gleichen ſeyn. Welcher Menſch ſolte das nicht wollen glau-
ben/ daß das edeiſte Gebluͤt/ welches ſich in den Adern deß Menſchen auffhaͤlt/ vnd ſein
Leben dar[i]nn beſtehet/ den Haaren auſſen an dem Leib/ vnd dem Vngezieffer/ als Laͤuß
vnd Floͤhen/ welche ſich darinn auffhalten/ nicht ſolte vorzuziehen ſeyn? Alſo auch nie-
mand laͤugnen kan/ daß die Metallen/ als der edelſte Theil deß Erdbodens von dem le-
bendigen Hertzen/ deß centraliſchen Fewers ſeinen Vhrſprung nehmende/ nicht edler
vnd beſſer als das Holtz vnd Geſtraͤuch mit allen vegetabiliſchen Gewaͤchſen/ darinn
alles Gethier wohnet/ ſeyn muͤſſen. Dann das centraliſche Fewer in dem Erdboden/
welches von dem oͤbern Geſtirn hinunter gewircket vnd angezuͤndet wird/ iſt wie das
Hertz in einem Thier zu rechnen/ welches auch allzeit warm iſt/ vnd durch ſeine war-
me vnd lebendig machende ſpiritus den gantzen Leib erhaͤlt; Vnd gleich wie ſich in ei-
nem Thier das Blut in Adern durch den gantzen Leib hin vnd her außtheilet/ ſolchen
zu erhalten: Alſo auch die Metallen in der Erden: Dann wann das centraliſche Hertz-
Fewer in der Erden nicht ſolche kraͤfftige warme Geiſter von ſich gebe/ vnd den Erdbo-
den darmit erwaͤrmete/ ſo wuͤrde alles todt vnd vnfruchtbar ſeyn/ vnd gantz nichts drauff
wachſen koͤnnen; Nun aber ſolches geſchiehet/ ſo iſt die Erde fruchtbar/ vnd bringet
Baͤume vnd Hecken/ Kraut vnd Graß/ zu Erhaltung der Thier/ reichlich herfuͤr; vnd
ſind alſo die vegetabilia, mit all den Thieren/ welche ſich darvon nehren/ nur dem euſ-
ſerſten vnd geringſten Theil deß groſſen Thiers oder gantzen Erdbodens/ die Metallen
aber dem beſten Gebluͤt deſſelben/ zuvergleichen: Dann eben alſo vnd auff ſolche Geſtalt/
wie die Blut-Adern in deß Menſchen Leib ſich außtheilen/ zu vnterſt einen dicken Stam̃
haben/ von welchem andere Staͤmme neben auß gehen/ welche duͤnner ſeyn/ vnd wie-
der duͤnnere von ſich geben/ vnd alſo biß zu den allerkleineſten Sproͤßlein oder Aeder-
lein einem Baum gleich ſich zerſpreiten vnd außtheilen; alſo auch die Metallen in
der Erden thun: Dann nach dem die ſyderiſche Kraͤfften von oben herab durch den gan-
tzen Erdboden vnſichtbarer Weiſe biß zu dem centro kommen/ vnd wegen der grawſa-
men Hitze daſelbſten nicht bleiben koͤnnen/ brellen ſie zuruͤck/ vnd gehen auß dem leeren

Ort/
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[351/0385] Ander Theil. welches allbereit von vielen Philoſophis iſt bewieſen/ vnd nicht noͤtig weiters ſich dar- mit auff zuhalten. Nur allein dieſes/ welches zu meinem propoſito dienet/ allhier nicht habe vorbey gehen ſollen: Nemblich/ wann der Erdboden ein groſſes Thier iſt/ vnd ſich mit dem Menſchen ſoll laſſen vergleichen/ ſo muß er auch lebend vnd beweglich ſeyn/ Thiers Eygenſchafften haben/ oder ihm gleich ſeyn; Jn einem Menſchen befinden ſich erſtlich ſieben Haupt-Glieder; Als Hertz/ Hirn/ Leber/ Lung/ ꝛc. auch Blut vnd Sen- adern/ harte vnd weiche Bein/ vnd auch vielerhand muſculen vnd ligamenten, wie die Anatomia ſolches außweiſet vnd vns fuͤr Augen legt; außwendig iſt er mit Haar be- wachſen/ darinn ſich kleine Thierlein/ als Laͤuß vnd Floͤhe auffhalten; welche Glieder dann in dem Erdboden (wann er ein groſſes Thier ſeyn ſoll) ebener maſſen ſeyn muͤſ- ſen/ welches genugſam zu beweiſen/ vnd ſchon von vielen bewieſen iſt/ derentwegen allhier uͤbergangen/ ſondern allein gezeiget wird/ was die vegetabilien vnd animali- en gegen die Metallen zuver gleichen ſeyn. Welcher Menſch ſolte das nicht wollen glau- ben/ daß das edeiſte Gebluͤt/ welches ſich in den Adern deß Menſchen auffhaͤlt/ vnd ſein Leben darinn beſtehet/ den Haaren auſſen an dem Leib/ vnd dem Vngezieffer/ als Laͤuß vnd Floͤhen/ welche ſich darinn auffhalten/ nicht ſolte vorzuziehen ſeyn? Alſo auch nie- mand laͤugnen kan/ daß die Metallen/ als der edelſte Theil deß Erdbodens von dem le- bendigen Hertzen/ deß centraliſchen Fewers ſeinen Vhrſprung nehmende/ nicht edler vnd beſſer als das Holtz vnd Geſtraͤuch mit allen vegetabiliſchen Gewaͤchſen/ darinn alles Gethier wohnet/ ſeyn muͤſſen. Dann das centraliſche Fewer in dem Erdboden/ welches von dem oͤbern Geſtirn hinunter gewircket vnd angezuͤndet wird/ iſt wie das Hertz in einem Thier zu rechnen/ welches auch allzeit warm iſt/ vnd durch ſeine war- me vnd lebendig machende ſpiritus den gantzen Leib erhaͤlt; Vnd gleich wie ſich in ei- nem Thier das Blut in Adern durch den gantzen Leib hin vnd her außtheilet/ ſolchen zu erhalten: Alſo auch die Metallen in der Erden: Dann wann das centraliſche Hertz- Fewer in der Erden nicht ſolche kraͤfftige warme Geiſter von ſich gebe/ vnd den Erdbo- den darmit erwaͤrmete/ ſo wuͤrde alles todt vnd vnfruchtbar ſeyn/ vnd gantz nichts drauff wachſen koͤnnen; Nun aber ſolches geſchiehet/ ſo iſt die Erde fruchtbar/ vnd bringet Baͤume vnd Hecken/ Kraut vnd Graß/ zu Erhaltung der Thier/ reichlich herfuͤr; vnd ſind alſo die vegetabilia, mit all den Thieren/ welche ſich darvon nehren/ nur dem euſ- ſerſten vnd geringſten Theil deß groſſen Thiers oder gantzen Erdbodens/ die Metallen aber dem beſten Gebluͤt deſſelben/ zuvergleichen: Dann eben alſo vnd auff ſolche Geſtalt/ wie die Blut-Adern in deß Menſchen Leib ſich außtheilen/ zu vnterſt einen dicken Stam̃ haben/ von welchem andere Staͤmme neben auß gehen/ welche duͤnner ſeyn/ vnd wie- der duͤnnere von ſich geben/ vnd alſo biß zu den allerkleineſten Sproͤßlein oder Aeder- lein einem Baum gleich ſich zerſpreiten vnd außtheilen; alſo auch die Metallen in der Erden thun: Dann nach dem die ſyderiſche Kraͤfften von oben herab durch den gan- tzen Erdboden vnſichtbarer Weiſe biß zu dem centro kommen/ vnd wegen der grawſa- men Hitze daſelbſten nicht bleiben koͤnnen/ brellen ſie zuruͤck/ vnd gehen auß dem leeren Ort/

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 351. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/385>, abgerufen am 25.11.2024.