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Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.

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Ander Theil.
Mänlein/ vnd vielmahl mit einer geawen Munchskappen angezogen/ sehen vnd fin-
den/ bringen bißweilen Glück vnd grosse reiche Gänge mit sich/ bißweilen au[c]h Vn-
glück/ nemblich wann sie die Bergknappen mit emem bösen gifftigen Athem versticken/
oder von oben hinab in die tieffe Gruben werffen/ daß sie also ihr Leben lassen müssen.
Wie dann viel reiche Ertz-Gruben vmb solcher böser Geister willen/ welche dieselbe so
streng bewahren/ ungebawet müssen ligen bleiben/ welches man Erdmännlein nen-
net/ vnd keine Teuffel oder Höllische Geister/ wie sie dann auch nicht/ sondern allein
Erdgeister seyn/ vnd wunderbarliche Dinge in der Erden anstellen; jene aber/ welche
bey den brennenden Bergen gefunden/ Fewer-Geister/ wie dann auch Wasser-vnd
Lufft-Geister seyn sollen: Daß sich aber nicht auch bißweilen der höllische Sathan vn-
ter solche Element-Geister einmischen/ vnd dem Menschlichen Geschlecht zu Schaden
nachstellen solte/ kan man leichtlich erachten; dann der Sathan ruhet nicht/ sondern ge-
het herumb als ein brüllender Löw/ vnd suchet welchen er verschlinge/ deme man mit
Wachen vnd Beten wehren/ vnd vorkommen kan/ wie vns Petrus lehret. Dieses sey
in parenthesi von Geistern gesagt/ welche sich vmb die brennende Berge/ vnd auch in
der Tieffe der Erden auffhalten/ vnd den Menschen in vielerley Gestalt erscheinen. Auff
daß ich nun weiter zu meinem Vorhaben komme/ vnd beweise daß solche brennende
Berge keine Gemeinschafft mit dem centralischen oder höllischen Fewer haben/ sondern
nur ein grob materialisch Fewer seyen/ kan also geschehen.

Erstlich darauß/ weil solche Berge bißweilen auffhören zu brennen/ vnd nur
allein rauchen/ vnd einmahl stärcker als das andermahl/ auch bißweilen gantz außge-
hen vnd verleschen/ wann ihnen nemblich die Matery zu brennen mangelt vnd abge-
het. Hergegen aber das centralische Fewer so lang die Sonn scheinet/ vnd die Sterne
leuchten/ vnd ihre fewrige Kräften hinunter in das centrum terrae werffen/ nicht auß-
gehen noch vermindern kan. Deßgleichen wird auch das Höllische Fewer/ wie vns die
H. Schrifft lehret/ nicht außgehen oder verleschen: darumb solche fewrige Berge/ wie
schröcklich sie auch bißweilen brennen/ keines von beyden oberzehlten Fewren seyn kön-
nen/ sondern allein für ein materialisch Fewer/ (welches ab- vnd zunehmen/ vnd auch
in Mangelung der brennenden Matery/ gantz außleschen vnd vergehen: jenes aber
im geringsten nicht abgehen noch vermindern kan) soll gehalten werden: Vnd auch
gemeiniglich solche brennende Berge kein sonderbahr hitzig/ sondern nur allein ein
dunckel vnd rauchendes Fewer machen/ doch wird auch das Erdreich etlich Mei-
len Wegs vmb die brennende Berge herumb gantz heiß/ also daß man nicht wohl
ohne Verletzung der Füsse lang darauff stehen oder gehen kan. Vnd die Wasser/
welche darüber oder darauß lauffen/ gantz siedent heiß davon werden/ vnd sehr
nach Schwefel stincken/ desselben auch ein gut Theil mit sich herauß führen. A-
ber ausser solchen brennenden vnd rauchenden Bergen/ finden sich auch bißwei-
len noch andere Löcher vnd Klüffte/ dabey ein grosse Hitz/ vnd doch kein Flamm
oder Rauch gespühret wird/ welches abermahln ein ander Arth von Fewer ist/

wie
X x ij

Ander Theil.
Maͤnlein/ vnd vielmahl mit einer geawen Munchskappen angezogen/ ſehen vnd fin-
den/ bringen bißweilen Gluͤck vnd groſſe reiche Gaͤnge mit ſich/ bißweilen au[c]h Vn-
gluͤck/ nemblich wann ſie die Bergknappen mit emem boͤſen gifftigen Athem verſticken/
oder von oben hinab in die tieffe Gruben werffen/ daß ſie alſo ihr Leben laſſen muͤſſen.
Wie dann viel reiche Ertz-Gruben vmb ſolcher boͤſer Geiſter willen/ welche dieſelbe ſo
ſtreng bewahren/ ungebawet muͤſſen ligen bleiben/ welches man Erdmaͤnnlein nen-
net/ vnd keine Teuffel oder Hoͤlliſche Geiſter/ wie ſie dann auch nicht/ ſondern allein
Erdgeiſter ſeyn/ vnd wunderbarliche Dinge in der Erden anſtellen; jene aber/ welche
bey den brennenden Bergen gefunden/ Fewer-Geiſter/ wie dann auch Waſſer-vnd
Lufft-Geiſter ſeyn ſollen: Daß ſich aber nicht auch bißweilen der hoͤlliſche Sathan vn-
ter ſolche Element-Geiſter einmiſchen/ vnd dem Menſchlichen Geſchlecht zu Schaden
nachſtellen ſolte/ kan man leichtlich erachten; dann der Sathan ruhet nicht/ ſondern ge-
het herumb als ein bruͤllender Loͤw/ vnd ſuchet welchen er verſchlinge/ deme man mit
Wachen vnd Beten wehren/ vnd vorkommen kan/ wie vns Petrus lehret. Dieſes ſey
in parentheſi von Geiſtern geſagt/ welche ſich vmb die brennende Berge/ vnd auch in
der Tieffe der Erden auffhalten/ vnd den Menſchen in vielerley Geſtalt erſcheinen. Auff
daß ich nun weiter zu meinem Vorhaben komme/ vnd beweiſe daß ſolche brennende
Berge keine Gemeinſchafft mit dem centraliſchen oder hoͤlliſchen Fewer haben/ ſondern
nur ein grob materialiſch Fewer ſeyen/ kan alſo geſchehen.

Erſtlich darauß/ weil ſolche Berge bißweilen auffhoͤren zu brennen/ vnd nur
allein rauchen/ vnd einmahl ſtaͤrcker als das andermahl/ auch bißweilen gantz außge-
hen vnd verleſchen/ wann ihnen nemblich die Matery zu brennen mangelt vnd abge-
het. Hergegen aber das centraliſche Fewer ſo lang die Sonn ſcheinet/ vnd die Sterne
leuchten/ vnd ihre fewrige Kraͤften hinunter in das centrum terræ werffen/ nicht auß-
gehen noch vermindern kan. Deßgleichen wird auch das Hoͤlliſche Fewer/ wie vns die
H. Schrifft lehret/ nicht außgehen oder verleſchen: darumb ſolche fewrige Berge/ wie
ſchroͤcklich ſie auch bißweilen brennen/ keines von beyden oberzehlten Fewren ſeyn koͤn-
nen/ ſondern allein fuͤr ein materialiſch Fewer/ (welches ab- vnd zunehmen/ vnd auch
in Mangelung der brennenden Matery/ gantz außleſchen vnd vergehen: jenes aber
im geringſten nicht abgehen noch vermindern kan) ſoll gehalten werden: Vnd auch
gemeiniglich ſolche brennende Berge kein ſonderbahr hitzig/ ſondern nur allein ein
dunckel vnd rauchendes Fewer machen/ doch wird auch das Erdreich etlich Mei-
len Wegs vmb die brennende Berge herumb gantz heiß/ alſo daß man nicht wohl
ohne Verletzung der Fuͤſſe lang darauff ſtehen oder gehen kan. Vnd die Waſſer/
welche daruͤber oder darauß lauffen/ gantz ſiedent heiß davon werden/ vnd ſehr
nach Schwefel ſtincken/ deſſelben auch ein gut Theil mit ſich herauß fuͤhren. A-
ber auſſer ſolchen brennenden vnd rauchenden Bergen/ finden ſich auch bißwei-
len noch andere Loͤcher vnd Kluͤffte/ dabey ein groſſe Hitz/ vnd doch kein Flamm
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wie
X x ij
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[347/0381] Ander Theil. Maͤnlein/ vnd vielmahl mit einer geawen Munchskappen angezogen/ ſehen vnd fin- den/ bringen bißweilen Gluͤck vnd groſſe reiche Gaͤnge mit ſich/ bißweilen auch Vn- gluͤck/ nemblich wann ſie die Bergknappen mit emem boͤſen gifftigen Athem verſticken/ oder von oben hinab in die tieffe Gruben werffen/ daß ſie alſo ihr Leben laſſen muͤſſen. Wie dann viel reiche Ertz-Gruben vmb ſolcher boͤſer Geiſter willen/ welche dieſelbe ſo ſtreng bewahren/ ungebawet muͤſſen ligen bleiben/ welches man Erdmaͤnnlein nen- net/ vnd keine Teuffel oder Hoͤlliſche Geiſter/ wie ſie dann auch nicht/ ſondern allein Erdgeiſter ſeyn/ vnd wunderbarliche Dinge in der Erden anſtellen; jene aber/ welche bey den brennenden Bergen gefunden/ Fewer-Geiſter/ wie dann auch Waſſer-vnd Lufft-Geiſter ſeyn ſollen: Daß ſich aber nicht auch bißweilen der hoͤlliſche Sathan vn- ter ſolche Element-Geiſter einmiſchen/ vnd dem Menſchlichen Geſchlecht zu Schaden nachſtellen ſolte/ kan man leichtlich erachten; dann der Sathan ruhet nicht/ ſondern ge- het herumb als ein bruͤllender Loͤw/ vnd ſuchet welchen er verſchlinge/ deme man mit Wachen vnd Beten wehren/ vnd vorkommen kan/ wie vns Petrus lehret. Dieſes ſey in parentheſi von Geiſtern geſagt/ welche ſich vmb die brennende Berge/ vnd auch in der Tieffe der Erden auffhalten/ vnd den Menſchen in vielerley Geſtalt erſcheinen. Auff daß ich nun weiter zu meinem Vorhaben komme/ vnd beweiſe daß ſolche brennende Berge keine Gemeinſchafft mit dem centraliſchen oder hoͤlliſchen Fewer haben/ ſondern nur ein grob materialiſch Fewer ſeyen/ kan alſo geſchehen. Erſtlich darauß/ weil ſolche Berge bißweilen auffhoͤren zu brennen/ vnd nur allein rauchen/ vnd einmahl ſtaͤrcker als das andermahl/ auch bißweilen gantz außge- hen vnd verleſchen/ wann ihnen nemblich die Matery zu brennen mangelt vnd abge- het. Hergegen aber das centraliſche Fewer ſo lang die Sonn ſcheinet/ vnd die Sterne leuchten/ vnd ihre fewrige Kraͤften hinunter in das centrum terræ werffen/ nicht auß- gehen noch vermindern kan. Deßgleichen wird auch das Hoͤlliſche Fewer/ wie vns die H. Schrifft lehret/ nicht außgehen oder verleſchen: darumb ſolche fewrige Berge/ wie ſchroͤcklich ſie auch bißweilen brennen/ keines von beyden oberzehlten Fewren ſeyn koͤn- nen/ ſondern allein fuͤr ein materialiſch Fewer/ (welches ab- vnd zunehmen/ vnd auch in Mangelung der brennenden Matery/ gantz außleſchen vnd vergehen: jenes aber im geringſten nicht abgehen noch vermindern kan) ſoll gehalten werden: Vnd auch gemeiniglich ſolche brennende Berge kein ſonderbahr hitzig/ ſondern nur allein ein dunckel vnd rauchendes Fewer machen/ doch wird auch das Erdreich etlich Mei- len Wegs vmb die brennende Berge herumb gantz heiß/ alſo daß man nicht wohl ohne Verletzung der Fuͤſſe lang darauff ſtehen oder gehen kan. Vnd die Waſſer/ welche daruͤber oder darauß lauffen/ gantz ſiedent heiß davon werden/ vnd ſehr nach Schwefel ſtincken/ deſſelben auch ein gut Theil mit ſich herauß fuͤhren. A- ber auſſer ſolchen brennenden vnd rauchenden Bergen/ finden ſich auch bißwei- len noch andere Loͤcher vnd Kluͤffte/ dabey ein groſſe Hitz/ vnd doch kein Flamm oder Rauch geſpuͤhret wird/ welches abermahln ein ander Arth von Fewer iſt/ wie X x ij

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 347. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/381>, abgerufen am 26.11.2024.