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Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.

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Operis Mineralis
dann einmahl ein solcher Berg zu brennen angefangen/ wer kan ihn besehen/ oder däm-
pffen? Niemand gewißlich/ dann das Fewer ist zu groß vnd gefährlich. Brennet also
hernach ein solcher Schwefel-Berg immerfort tieffer hinein/ da er dann Matery zubren-
nen genug findet. Vnd ob man schon auß den Historien gewiß genug ist/ daß derglei-
chen brennende Berge viel hundert/ oder auch wohl mehr als tausend Jahr allbereit
schon gebraut haben/ vnd mancher sich darüber verwundern möchte/ woher solcher
Brand so viel Jahr seinen Vnterhalt hätte hernehmen können. Dieser soll wissen/ daß
solches wohl seyn kan/ daß ein solcher Berg continuirlich ohne Außleschen brennen kan/
nicht allein wegen der Grösse deß Erdbodens/ darinn Bergwachs/ Schwefel vnd der-
gleichen brennende Materialien genug seyn/ solches Fewer zu vnterhalten/ sondern auch
darumb/ weil die astra nicht auffhören ihre Kräfften hinein iu die Erden zu sencken/ vnd
neben den Mineralien solche brennende Dinge noch täglich zu generiren, vnd solches
Fewer zu schüren vnd zu vnterhalten nicht nachlassen. Daß aber etliche darauß bewei-
sen wollen/ weil vorgeben wird/ als wenn man zu gewissen Zeiten bey solchen Bergen
ein groß vnd jämmerliches Geschrey hören solte/ welches verdampte Seelen der Men-
schen zu seyn geglaubt wird/ ist auch nichts gründlichs; dann solches Geschrey gemeini-
glich zu solchen Zeiten allein gehöret wird/ wann solche Berg anfangen wollen ein groß
Fewer außzuwerffen/ welches sie sonst nicht allezeit thun/ sondern gemeiniglich nur
ein wenig brennen vnd rauchen/ welches Geschrey dann die vmbliegende Jnwohner/
wann sie solches hören/ wol kennen vnd wissen/ daß solche Berge bald anfangen wer-
den viel Fewer/ Aschen vnd Steine außzuwerffen/ derentwegen sich auch bereiten vnd
fertig halten/ im Nothfall zu weichen/ vnd dem Vnglück welches ihnen durch solchen
Brand begegnen möchte/ zu entrinnen. Dann gemeiniglich bey solchen Bergen viel
Schwefel gemacht wird/ da sich dann arme Leut auffhalten/ solchen auß der Erden gra-
ben/ von seiner Vnreinigkeit läutern/ vnd zum Gebrauchen fertig machen vnd ver-
kauffen; vnd ist solches Geschrey/ wie sie es nennen/ meines Erachtens nichts an-
ders/ als das Fewer/ welches mit Gewalt durch die enge Gänge vnd harte Felfen vnd
Klüfften streichet/ vnd also ein Gethön oder grewlich Geleut machet/ welches die Jn-
wohner geheulet nennen. Es wird auch gesagt/ daß bey solchen Fewer-Bergen sich viel-
mahl Gespenste vnd Geister sehen lassen/ welches auch natürlich vnd wahr ist/ aber da-
rauß nicht zu beweisen/ daß es höllische böse Geister seyn müssen; dann in der Erden son-
sten auch vielerhand Geister gefunden vnd gesehen werden/ welches den Bergleuten
nichts frembds oder ein vngewohntes Ding ist/ wie sie dergleichen offt mit ihrem Scha-
den gewahr werden/ ihnen auch Schaden thun/ vnd sie bißweilen gantz tödten/ oder
auffs wenigste verlahmen oder vergifften; bißweilen auch kein Leyd thun/ sondern nur
zusehen/ vnd mit der Arbeiter Werckzeug spielen/ gleich als wann sie auch arbeiten wol-
ten/ füllet aber ihre Arbeit darumb den Kasten nicht/ ob sie schon noch so embsig arbei-
ten/ wie man meynet; vnd lassen sich solche Geister in mancherley Formen vnd Gestal-
ten/ als ein Pferd/ Hund oder ander Thier/ bißweilen in Gestalt kleiner gebuckelten

Män-

Operis Mineralis
dann einmahl ein ſolcher Berg zu brennen angefangen/ wer kan ihn beſehen/ oder daͤm-
pffen? Niemand gewißlich/ dann das Fewer iſt zu groß vnd gefaͤhrlich. Brennet alſo
hernach ein ſolcher Schwefel-Berg immerfort tieffer hinein/ da er dann Matery zubren-
nen genug findet. Vnd ob man ſchon auß den Hiſtorien gewiß genug iſt/ daß derglei-
chen brennende Berge viel hundert/ oder auch wohl mehr als tauſend Jahr allbereit
ſchon gebraut haben/ vnd mancher ſich daruͤber verwundern moͤchte/ woher ſolcher
Brand ſo viel Jahr ſeinen Vnterhalt haͤtte hernehmen koͤnnen. Dieſer ſoll wiſſen/ daß
ſolches wohl ſeyn kan/ daß ein ſolcher Berg continuirlich ohne Außleſchen brennen kan/
nicht allein wegen der Groͤſſe deß Erdbodens/ darinn Bergwachs/ Schwefel vnd der-
gleichen brennende Materialien genug ſeyn/ ſolches Fewer zu vnterhalten/ ſondern auch
darumb/ weil die aſtra nicht auffhoͤren ihre Kraͤfften hinein iu die Erden zu ſencken/ vnd
neben den Mineralien ſolche brennende Dinge noch taͤglich zu generiren, vnd ſolches
Fewer zu ſchuͤren vnd zu vnterhalten nicht nachlaſſen. Daß aber etliche darauß bewei-
ſen wollen/ weil vorgeben wird/ als wenn man zu gewiſſen Zeiten bey ſolchen Bergen
ein groß vnd jaͤmmerliches Geſchrey hoͤren ſolte/ welches verdampte Seelen der Men-
ſchen zu ſeyn geglaubt wird/ iſt auch nichts gruͤndlichs; dann ſolches Geſchrey gemeini-
glich zu ſolchen Zeiten allein gehoͤret wird/ wann ſolche Berg anfangen wollen ein groß
Fewer außzuwerffen/ welches ſie ſonſt nicht allezeit thun/ ſondern gemeiniglich nur
ein wenig brennen vnd rauchen/ welches Geſchrey dann die vmbliegende Jnwohner/
wann ſie ſolches hoͤren/ wol kennen vnd wiſſen/ daß ſolche Berge bald anfangen wer-
den viel Fewer/ Aſchen vnd Steine außzuwerffen/ derentwegen ſich auch bereiten vnd
fertig halten/ im Nothfall zu weichen/ vnd dem Vngluͤck welches ihnen durch ſolchen
Brand begegnen moͤchte/ zu entrinnen. Dann gemeiniglich bey ſolchen Bergen viel
Schwefel gemacht wird/ da ſich dann arme Leut auffhalten/ ſolchen auß der Erden gra-
ben/ von ſeiner Vnreinigkeit laͤutern/ vnd zum Gebrauchen fertig machen vnd ver-
kauffen; vnd iſt ſolches Geſchrey/ wie ſie es nennen/ meines Erachtens nichts an-
ders/ als das Fewer/ welches mit Gewalt durch die enge Gaͤnge vnd harte Felfen vnd
Kluͤfften ſtreichet/ vnd alſo ein Gethoͤn oder grewlich Geleut machet/ welches die Jn-
wohner geheulet nennen. Es wird auch geſagt/ daß bey ſolchen Fewer-Bergen ſich viel-
mahl Geſpenſte vnd Geiſter ſehen laſſen/ welches auch natuͤrlich vnd wahr iſt/ aber da-
rauß nicht zu beweiſen/ daß es hoͤlliſche boͤſe Geiſter ſeyn muͤſſen; dann in der Erden ſon-
ſten auch vielerhand Geiſter gefunden vnd geſehen werden/ welches den Bergleuten
nichts frembds oder ein vngewohntes Ding iſt/ wie ſie dergleichen offt mit ihrem Scha-
den gewahr werden/ ihnen auch Schaden thun/ vnd ſie bißweilen gantz toͤdten/ oder
auffs wenigſte verlahmen oder vergifften; bißweilen auch kein Leyd thun/ ſondern nur
zuſehen/ vnd mit der Arbeiter Werckzeug ſpielen/ gleich als wann ſie auch arbeiten wol-
ten/ fuͤllet aber ihre Arbeit darumb den Kaſten nicht/ ob ſie ſchon noch ſo embſig arbei-
ten/ wie man meynet; vnd laſſen ſich ſolche Geiſter in mancherley Formen vnd Geſtal-
ten/ als ein Pferd/ Hund oder ander Thier/ bißweilen in Geſtalt kleiner gebuckelten

Maͤn-
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[346/0380] Operis Mineralis dann einmahl ein ſolcher Berg zu brennen angefangen/ wer kan ihn beſehen/ oder daͤm- pffen? Niemand gewißlich/ dann das Fewer iſt zu groß vnd gefaͤhrlich. Brennet alſo hernach ein ſolcher Schwefel-Berg immerfort tieffer hinein/ da er dann Matery zubren- nen genug findet. Vnd ob man ſchon auß den Hiſtorien gewiß genug iſt/ daß derglei- chen brennende Berge viel hundert/ oder auch wohl mehr als tauſend Jahr allbereit ſchon gebraut haben/ vnd mancher ſich daruͤber verwundern moͤchte/ woher ſolcher Brand ſo viel Jahr ſeinen Vnterhalt haͤtte hernehmen koͤnnen. Dieſer ſoll wiſſen/ daß ſolches wohl ſeyn kan/ daß ein ſolcher Berg continuirlich ohne Außleſchen brennen kan/ nicht allein wegen der Groͤſſe deß Erdbodens/ darinn Bergwachs/ Schwefel vnd der- gleichen brennende Materialien genug ſeyn/ ſolches Fewer zu vnterhalten/ ſondern auch darumb/ weil die aſtra nicht auffhoͤren ihre Kraͤfften hinein iu die Erden zu ſencken/ vnd neben den Mineralien ſolche brennende Dinge noch taͤglich zu generiren, vnd ſolches Fewer zu ſchuͤren vnd zu vnterhalten nicht nachlaſſen. Daß aber etliche darauß bewei- ſen wollen/ weil vorgeben wird/ als wenn man zu gewiſſen Zeiten bey ſolchen Bergen ein groß vnd jaͤmmerliches Geſchrey hoͤren ſolte/ welches verdampte Seelen der Men- ſchen zu ſeyn geglaubt wird/ iſt auch nichts gruͤndlichs; dann ſolches Geſchrey gemeini- glich zu ſolchen Zeiten allein gehoͤret wird/ wann ſolche Berg anfangen wollen ein groß Fewer außzuwerffen/ welches ſie ſonſt nicht allezeit thun/ ſondern gemeiniglich nur ein wenig brennen vnd rauchen/ welches Geſchrey dann die vmbliegende Jnwohner/ wann ſie ſolches hoͤren/ wol kennen vnd wiſſen/ daß ſolche Berge bald anfangen wer- den viel Fewer/ Aſchen vnd Steine außzuwerffen/ derentwegen ſich auch bereiten vnd fertig halten/ im Nothfall zu weichen/ vnd dem Vngluͤck welches ihnen durch ſolchen Brand begegnen moͤchte/ zu entrinnen. Dann gemeiniglich bey ſolchen Bergen viel Schwefel gemacht wird/ da ſich dann arme Leut auffhalten/ ſolchen auß der Erden gra- ben/ von ſeiner Vnreinigkeit laͤutern/ vnd zum Gebrauchen fertig machen vnd ver- kauffen; vnd iſt ſolches Geſchrey/ wie ſie es nennen/ meines Erachtens nichts an- ders/ als das Fewer/ welches mit Gewalt durch die enge Gaͤnge vnd harte Felfen vnd Kluͤfften ſtreichet/ vnd alſo ein Gethoͤn oder grewlich Geleut machet/ welches die Jn- wohner geheulet nennen. Es wird auch geſagt/ daß bey ſolchen Fewer-Bergen ſich viel- mahl Geſpenſte vnd Geiſter ſehen laſſen/ welches auch natuͤrlich vnd wahr iſt/ aber da- rauß nicht zu beweiſen/ daß es hoͤlliſche boͤſe Geiſter ſeyn muͤſſen; dann in der Erden ſon- ſten auch vielerhand Geiſter gefunden vnd geſehen werden/ welches den Bergleuten nichts frembds oder ein vngewohntes Ding iſt/ wie ſie dergleichen offt mit ihrem Scha- den gewahr werden/ ihnen auch Schaden thun/ vnd ſie bißweilen gantz toͤdten/ oder auffs wenigſte verlahmen oder vergifften; bißweilen auch kein Leyd thun/ ſondern nur zuſehen/ vnd mit der Arbeiter Werckzeug ſpielen/ gleich als wann ſie auch arbeiten wol- ten/ fuͤllet aber ihre Arbeit darumb den Kaſten nicht/ ob ſie ſchon noch ſo embſig arbei- ten/ wie man meynet; vnd laſſen ſich ſolche Geiſter in mancherley Formen vnd Geſtal- ten/ als ein Pferd/ Hund oder ander Thier/ bißweilen in Geſtalt kleiner gebuckelten Maͤn-

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 346. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/380>, abgerufen am 26.11.2024.