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Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.

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Ander Theil.
Wasser darauff. Die zwey andere Elementen aber/ als erstlich das allerleichteste Ele-
ment/ Feuer/ hat Gott auch an seine verordnete Stelle/ weit über der Erden vnd Was-
ser/ gewiesen; das mittlere leichte zwischen Wasser vnd Feuer gesetzt/ also/ daß ein Ele-
ment das andere stetig anrühret/ sich durcheinander circuliren/ vnd eins das ander er-
hält vnd ernehret/ so lang biß es Gott einmal wieder brechen/ vnd zu Nichts/ auß wel-
chem sie worden sind/ wiederumb machen wird. Dann das Feuer kan ohne die Lufft
nicht brennen/ die Lufft ohne das Wasser nicht erhalten werden/ vnd das Wasser kan
ohne die Erde keine Nahrung haben/ die Erde deßgleichen wäre gantz todt/ vnd könte
nichts herfür bringen/ wann das Element deß Feuers nicht zuvor den Saamen geist-
licher Weise hineinsäete/ darinn er dann corporalisch vnd greifflich zu allen Gewäch-
sen nöhtig gemacht wird. Daß aber manchem frembd möchte vorkommen/ weil ge-
sagt wird/ daß die Erde einen Mittelpunct habe/ dadurch nichts passiren möge/ daran
sich die syderische Stralen stossen/ vnd in eine Enge begeben/ sich zurück in den gantzen
Erdboden sublimiren oder destilliren/ darauß allerley Metallen vnd Mineralien/ durch
Hülff der Erde vnd deß Wassers/ darauß sie ihr corpus nehmen/ geboren werden; so
ist zu wissen/ daß solches keine Fabel oder Gedicht sey/ sondern durch gute vnd vnwider-
legte rationes kan bewiesen werden; vnd bin ich nicht allein solcher Meynung/ sondern
sind auch noch andere mehr/ insonderheit der hochberühmte Philosophus Sendivogius,
welcher zeuget/ daß im centro terrae ein locus vacuus sey/ da nichts ruhen könne; wel-
ches dann auch nicht anders ist oder seyn kan: Dann gewiß ist es auch/ daß in dem Mit-
telpunct der Erden ein hooler Ort seyn müsse/ darein sich alle Kräfften deß obern Firma-
ments oder Gestirns ergiessen/ sich durcheinander arbeiten/ vnd eine mächtige/ vnauß-
sprechliche Hitz verursachen/ welche Hitz dann auch nicht zulässt/ daß an demselben Ort
etwas seyn oder bleiben kan/ sondern von solchem Mittelpunct vnd Höle die hineinge-
worffene Kräffte der syderum sich allgemach wieder zurück in die circumferentz bege-
ben/ daselbsten sich mit feuchter vnd reiner Erde conjungiren/ vnd ein metallisches Ge-
wächs geben/ vnd ist kein Wunder/ daß es an solchen Orten gewaltig häiß seyn muß/
alles Gestirn/ als Sonn/ Mond/ vnd die andere Planeten vnd vnzehliche Stern ihre
Kräffte allzusammen dahin werffen/ wann man nur allein der Sonnen ihre Grösse be-
trachtet/ davon die Astronomi schreiben/ daß sie vier vnd sechszig mal grösser seyn solle/
als der gantze Erdbodem/ wil geschweigen anderer vnzehlicher grossen Stern/ welche
alle ihre Kräffte zusammen in das centrum der Erden werffen/ so kan man leichtlich
ermessen/ was für eine vnaußsprechliche vnd grausame Hitze sie zusammen bringen:
dann im centro terrae werden ihre Kräffte gesammlet/ offenbar vnd wircklich. Man
sehe an/ was eine Handvoll Sonnenstralen thun kan/ wann sie durch einen hoolen
Spiegel/ metallenen polierten Ring/ oder ander Jnstrument/ gefangen/ vnd in die
Enge gebracht werden; Dann ein Speculum concavum, wann er wol gemacht
ist/ nur einer Spannen breit im Diametro, kan ein Holtz/ oder sonsten ein ander ver-
brennlich Ding/ gantz leichtlich anzünden/ so er aber zwo Spannen breit ist/ kan er

Bley/
V u 3

Ander Theil.
Waſſer darauff. Die zwey andere Elementen aber/ als erſtlich das allerleichteſte Ele-
ment/ Feuer/ hat Gott auch an ſeine verordnete Stelle/ weit uͤber der Erden vnd Waſ-
ſer/ gewieſen; das mittlere leichte zwiſchen Waſſer vnd Feuer geſetzt/ alſo/ daß ein Ele-
ment das andere ſtetig anruͤhret/ ſich durcheinander circuliren/ vnd eins das ander er-
haͤlt vnd ernehret/ ſo lang biß es Gott einmal wieder brechen/ vnd zu Nichts/ auß wel-
chem ſie worden ſind/ wiederumb machen wird. Dann das Feuer kan ohne die Lufft
nicht brennen/ die Lufft ohne das Waſſer nicht erhalten werden/ vnd das Waſſer kan
ohne die Erde keine Nahrung haben/ die Erde deßgleichen waͤre gantz todt/ vnd koͤnte
nichts herfuͤr bringen/ wann das Element deß Feuers nicht zuvor den Saamen geiſt-
licher Weiſe hineinſaͤete/ darinn er dann corporaliſch vnd greifflich zu allen Gewaͤch-
ſen noͤhtig gemacht wird. Daß aber manchem frembd moͤchte vorkommen/ weil ge-
ſagt wird/ daß die Erde einen Mittelpunct habe/ dadurch nichts paſſiren moͤge/ daran
ſich die ſyderiſche Stralen ſtoſſen/ vnd in eine Enge begeben/ ſich zuruͤck in den gantzen
Erdboden ſublimiren oder deſtilliren/ darauß allerley Metallen vnd Mineralien/ durch
Huͤlff der Erde vnd deß Waſſers/ darauß ſie ihr corpus nehmen/ geboren werden; ſo
iſt zu wiſſen/ daß ſolches keine Fabel oder Gedicht ſey/ ſondern durch gute vnd vnwider-
legte rationes kan bewieſen werden; vnd bin ich nicht allein ſolcher Meynung/ ſondern
ſind auch noch andere mehr/ inſonderheit der hochberuͤhmte Philoſophus Sendivogius,
welcher zeuget/ daß im centro terræ ein locus vacuus ſey/ da nichts ruhen koͤnne; wel-
ches dann auch nicht anders iſt oder ſeyn kan: Dann gewiß iſt es auch/ daß in dem Mit-
telpunct der Erden ein hooler Ort ſeyn muͤſſe/ darein ſich alle Kraͤfften deß obern Firma-
ments oder Geſtirns ergieſſen/ ſich durcheinander arbeiten/ vnd eine maͤchtige/ vnauß-
ſprechliche Hitz verurſachen/ welche Hitz dann auch nicht zulaͤſſt/ daß an demſelben Ort
etwas ſeyn oder bleiben kan/ ſondern von ſolchem Mittelpunct vnd Hoͤle die hineinge-
worffene Kraͤffte der ſyderum ſich allgemach wieder zuruͤck in die circumferentz bege-
ben/ daſelbſten ſich mit feuchter vnd reiner Erde conjungiren/ vnd ein metalliſches Ge-
waͤchs geben/ vnd iſt kein Wunder/ daß es an ſolchen Orten gewaltig haͤiß ſeyn muß/
alles Geſtirn/ als Sonn/ Mond/ vnd die andere Planeten vnd vnzehliche Stern ihre
Kraͤffte allzuſammen dahin werffen/ wann man nur allein der Sonnen ihre Groͤſſe be-
trachtet/ davon die Aſtronomi ſchreiben/ daß ſie vier vnd ſechszig mal groͤſſer ſeyn ſolle/
als der gantze Erdbodem/ wil geſchweigen anderer vnzehlicher groſſen Stern/ welche
alle ihre Kraͤffte zuſammen in das centrum der Erden werffen/ ſo kan man leichtlich
ermeſſen/ was fuͤr eine vnaußſprechliche vnd grauſame Hitze ſie zuſammen bringen:
dann im centro terræ werden ihre Kraͤffte geſam̃let/ offenbar vnd wircklich. Man
ſehe an/ was eine Handvoll Sonnenſtralen thun kan/ wann ſie durch einen hoolen
Spiegel/ metallenen polierten Ring/ oder ander Jnſtrument/ gefangen/ vnd in die
Enge gebracht werden; Dann ein Speculum concavum, wann er wol gemacht
iſt/ nur einer Spannen breit im Diametro, kan ein Holtz/ oder ſonſten ein ander ver-
brennlich Ding/ gantz leichtlich anzuͤnden/ ſo er aber zwo Spannen breit iſt/ kan er

Bley/
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[341/0375] Ander Theil. Waſſer darauff. Die zwey andere Elementen aber/ als erſtlich das allerleichteſte Ele- ment/ Feuer/ hat Gott auch an ſeine verordnete Stelle/ weit uͤber der Erden vnd Waſ- ſer/ gewieſen; das mittlere leichte zwiſchen Waſſer vnd Feuer geſetzt/ alſo/ daß ein Ele- ment das andere ſtetig anruͤhret/ ſich durcheinander circuliren/ vnd eins das ander er- haͤlt vnd ernehret/ ſo lang biß es Gott einmal wieder brechen/ vnd zu Nichts/ auß wel- chem ſie worden ſind/ wiederumb machen wird. Dann das Feuer kan ohne die Lufft nicht brennen/ die Lufft ohne das Waſſer nicht erhalten werden/ vnd das Waſſer kan ohne die Erde keine Nahrung haben/ die Erde deßgleichen waͤre gantz todt/ vnd koͤnte nichts herfuͤr bringen/ wann das Element deß Feuers nicht zuvor den Saamen geiſt- licher Weiſe hineinſaͤete/ darinn er dann corporaliſch vnd greifflich zu allen Gewaͤch- ſen noͤhtig gemacht wird. Daß aber manchem frembd moͤchte vorkommen/ weil ge- ſagt wird/ daß die Erde einen Mittelpunct habe/ dadurch nichts paſſiren moͤge/ daran ſich die ſyderiſche Stralen ſtoſſen/ vnd in eine Enge begeben/ ſich zuruͤck in den gantzen Erdboden ſublimiren oder deſtilliren/ darauß allerley Metallen vnd Mineralien/ durch Huͤlff der Erde vnd deß Waſſers/ darauß ſie ihr corpus nehmen/ geboren werden; ſo iſt zu wiſſen/ daß ſolches keine Fabel oder Gedicht ſey/ ſondern durch gute vnd vnwider- legte rationes kan bewieſen werden; vnd bin ich nicht allein ſolcher Meynung/ ſondern ſind auch noch andere mehr/ inſonderheit der hochberuͤhmte Philoſophus Sendivogius, welcher zeuget/ daß im centro terræ ein locus vacuus ſey/ da nichts ruhen koͤnne; wel- ches dann auch nicht anders iſt oder ſeyn kan: Dann gewiß iſt es auch/ daß in dem Mit- telpunct der Erden ein hooler Ort ſeyn muͤſſe/ darein ſich alle Kraͤfften deß obern Firma- ments oder Geſtirns ergieſſen/ ſich durcheinander arbeiten/ vnd eine maͤchtige/ vnauß- ſprechliche Hitz verurſachen/ welche Hitz dann auch nicht zulaͤſſt/ daß an demſelben Ort etwas ſeyn oder bleiben kan/ ſondern von ſolchem Mittelpunct vnd Hoͤle die hineinge- worffene Kraͤffte der ſyderum ſich allgemach wieder zuruͤck in die circumferentz bege- ben/ daſelbſten ſich mit feuchter vnd reiner Erde conjungiren/ vnd ein metalliſches Ge- waͤchs geben/ vnd iſt kein Wunder/ daß es an ſolchen Orten gewaltig haͤiß ſeyn muß/ alles Geſtirn/ als Sonn/ Mond/ vnd die andere Planeten vnd vnzehliche Stern ihre Kraͤffte allzuſammen dahin werffen/ wann man nur allein der Sonnen ihre Groͤſſe be- trachtet/ davon die Aſtronomi ſchreiben/ daß ſie vier vnd ſechszig mal groͤſſer ſeyn ſolle/ als der gantze Erdbodem/ wil geſchweigen anderer vnzehlicher groſſen Stern/ welche alle ihre Kraͤffte zuſammen in das centrum der Erden werffen/ ſo kan man leichtlich ermeſſen/ was fuͤr eine vnaußſprechliche vnd grauſame Hitze ſie zuſammen bringen: dann im centro terræ werden ihre Kraͤffte geſam̃let/ offenbar vnd wircklich. Man ſehe an/ was eine Handvoll Sonnenſtralen thun kan/ wann ſie durch einen hoolen Spiegel/ metallenen polierten Ring/ oder ander Jnſtrument/ gefangen/ vnd in die Enge gebracht werden; Dann ein Speculum concavum, wann er wol gemacht iſt/ nur einer Spannen breit im Diametro, kan ein Holtz/ oder ſonſten ein ander ver- brennlich Ding/ gantz leichtlich anzuͤnden/ ſo er aber zwo Spannen breit iſt/ kan er Bley/ V u 3

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 341. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/375>, abgerufen am 26.11.2024.