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Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.

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Operis Mineralis
lang vnd so viel/ biß daß sie an einen Ort gelangen/ da es ihnen vnmüglich ist weiters
fortzukommen/ da sie dann gleichwol auch nicht lange bleiben/ sondern wiederumb zu-
rück fahren/ vnd sich durch den gantzen Erdboden vom centro an biß zur circumferen-
tia
außtheilen/ das Erdreich erwärmen vnd besaamen; welches/ so es nicht geschähe/
vnd solche syderische Kräfften in dem centro terrae blieben/ vnd nicht wieder zurück-
kämen/ nichts auff Erden wachsen würde; weil aber die Hitze vnd alles was vom Feuer
kömmt/ diese Natur hat/ daß sie fortgehet so lang sie kan vnd mag/ vnd wann sie nicht wei-
ters kan/ brellet sie zurück/ vnd gehet wieder auß dem centro in die circumferentz, wie
bey einem Spiegel zu sehen/ wann die Sonnenstralen darauff fallen/ vnd durch das
compacte vnd polirte Metall nicht weiters können/ fallen sie wieder zurück zerstreuet.
Vnd wann sie dann in solchem zurückgehen in der porosischen Erde eine fette Feuchtig-
keit antreffen/ hängen sie sich daran/ mischen vnd coaguliren sich zusammen in ein greiff-
lich Wesen/ darauß dann/ nach Art deß reinen oder vnreinen Orts/ ein rein oder vnrein
Metall geboren; vnd zu solcher Gebärung auch Zeit vnd Weil gehöret/ dann nicht als-
bald ein zeitig Metall darauß wird/ sondern es nehret vnd vermehret sich solcher Saame
der Metallen durch die immerwährende Wärme deß centralischen Feuers allgemach
in der Erden/ gleich wie auch bey Gebärung der Vegetabilien vnd Animalien geschie-
het/ welcher Saame/ so er auff ein bequeme Matricem fället/ anfänget auß derselbigen
sich allgemach zu mehren/ vnd (wann keine Hindernüssen darzwischen kommen) seine
praedeftinirte vollkömmliche Gestalt zu erlangen. Vnd nachdem nun solcher Saamen
ein rein Ort findet/ nachdem auch Metallen darauß wachsen; dann der Saamen ist ei-
nerley/ darauß alle Metallen vnd Mineralien wachsen/ vnd ist nur der Ort/ wie auch
die Zufälle/ der Metallen Vngleichheit Schuld vnd Vrsach; welches hernach weiters
soll bewiesen werden. Vnd weil vielleicht etlichen möchte frembd vorkommen/ weil ich
sage/ daß in der Mitte der Erden ein Ort seye/ da nichts durch oder vorbey passiren mag
oder kan/ sondern sich alles daselbst stossen/ vnd was schwer ist/ bleiben/ das leichte aber
zurück gehen muß/ als wil ich meine Meynung etwas deutlicher dargeben.

Vor Erschaffung der Welt/ da die Elementen noch nicht geschieden/ sondern al-
les ein verwirrter chaos war/ vnd Gott der Allmächtige eine Scheidung derselben hatte
vorgenommen/ so hat er einen Ort beraumet/ da sich das schwerste Theil deß vermisch-
ten chaos, als die Erde/ solte hinsetzen; welches dann auch geschehen/ daß sich alles
Schwere/ oder Erde/ an den von Gott darzu verordneten Punct gerings herumb (gleich
ein Bienschwarm an ihren König) hat angelegt/ darauß dann ein solcher Erdenklump/
darauff wir wohnen/ worden ist; hernach hat sich das schwereste nach der Erden/ als
Wasser/ auch geschieden von den andern zweyen letzten Elementen/ vnd sich oben auff
die Erde herumb gesetzt/ dessen centrum auch das centrum der Erden ist/ vnd so keine
Erde nicht wäre/ würde sich das Wasser vmb den erstgesetzten Punctum oder Magne-
tem
der schweren Dinge herumb setzen/ weil aber Erde ist/ welche mit ihrer Schwere
das Wasser übertrifft/ behält hillich dieselbe ihre zuverordnete Stelle/ vnd hernach das

Wasser

Operis Mineralis
lang vnd ſo viel/ biß daß ſie an einen Ort gelangen/ da es ihnen vnmuͤglich iſt weiters
fortzukommen/ da ſie dann gleichwol auch nicht lange bleiben/ ſondern wiederumb zu-
ruͤck fahren/ vnd ſich durch den gantzen Erdboden vom centro an biß zur circumferen-
tia
außtheilen/ das Erdreich erwaͤrmen vnd beſaamen; welches/ ſo es nicht geſchaͤhe/
vnd ſolche ſyderiſche Kraͤfften in dem centro terræ blieben/ vnd nicht wieder zuruͤck-
kaͤmen/ nichts auff Erden wachſen wuͤrde; weil aber die Hitze vnd alles was vom Feuer
koͤm̃t/ dieſe Natur hat/ daß ſie fortgehet ſo lang ſie kan vnd mag/ vnd wann ſie nicht wei-
ters kan/ brellet ſie zuruͤck/ vnd gehet wieder auß dem centro in die circumferentz, wie
bey einem Spiegel zu ſehen/ wann die Sonnenſtralen darauff fallen/ vnd durch das
compacte vnd polirte Metall nicht weiters koͤnnen/ fallen ſie wieder zuruͤck zerſtreuet.
Vnd wann ſie dann in ſolchem zuruͤckgehen in der poroſiſchen Erde eine fette Feuchtig-
keit antreffen/ haͤngen ſie ſich daran/ miſchen vnd coaguliren ſich zuſammen in ein greiff-
lich Weſen/ darauß dann/ nach Art deß reinen oder vnreinen Orts/ ein rein oder vnrein
Metall geboren; vnd zu ſolcher Gebaͤrung auch Zeit vnd Weil gehoͤret/ dann nicht als-
bald ein zeitig Metall darauß wird/ ſondern es nehret vnd vermehret ſich ſolcher Saame
der Metallen durch die immerwaͤhrende Waͤrme deß centraliſchen Feuers allgemach
in der Erden/ gleich wie auch bey Gebaͤrung der Vegetabilien vnd Animalien geſchie-
het/ welcher Saame/ ſo er auff ein bequeme Matricem faͤllet/ anfaͤnget auß derſelbigen
ſich allgemach zu mehren/ vnd (wann keine Hindernuͤſſen darzwiſchen kommen) ſeine
prædeftinirte vollkoͤm̃liche Geſtalt zu erlangen. Vnd nachdem nun ſolcher Saamen
ein rein Ort findet/ nachdem auch Metallen darauß wachſen; dann der Saamen iſt ei-
nerley/ darauß alle Metallen vnd Mineralien wachſen/ vnd iſt nur der Ort/ wie auch
die Zufaͤlle/ der Metallen Vngleichheit Schuld vnd Vrſach; welches hernach weiters
ſoll bewieſen werden. Vnd weil vielleicht etlichen moͤchte frembd vorkommen/ weil ich
ſage/ daß in der Mitte der Erden ein Ort ſeye/ da nichts durch oder vorbey paſſiren mag
oder kan/ ſondern ſich alles daſelbſt ſtoſſen/ vnd was ſchwer iſt/ bleiben/ das leichte aber
zuruͤck gehen muß/ als wil ich meine Meynung etwas deutlicher dargeben.

Vor Erſchaffung der Welt/ da die Elementen noch nicht geſchieden/ ſondern al-
les ein verwirꝛter chaos war/ vnd Gott der Allmaͤchtige eine Scheidung derſelben hatte
vorgenommen/ ſo hat er einen Ort beraumet/ da ſich das ſchwerſte Theil deß vermiſch-
ten chaos, als die Erde/ ſolte hinſetzen; welches dann auch geſchehen/ daß ſich alles
Schwere/ oder Erde/ an den von Gott darzu verordneten Punct gerings herumb (gleich
ein Bienſchwarm an ihren Koͤnig) hat angelegt/ darauß dann ein ſolcher Erdenklump/
darauff wir wohnen/ worden iſt; hernach hat ſich das ſchwereſte nach der Erden/ als
Waſſer/ auch geſchieden von den andern zweyen letzten Elementen/ vnd ſich oben auff
die Erde herumb geſetzt/ deſſen centrum auch das centrum der Erden iſt/ vnd ſo keine
Erde nicht waͤre/ wuͤrde ſich das Waſſer vmb den erſtgeſetzten Punctum oder Magne-
tem
der ſchweren Dinge herumb ſetzen/ weil aber Erde iſt/ welche mit ihrer Schwere
das Waſſer uͤbertrifft/ behaͤlt hillich dieſelbe ihre zuverordnete Stelle/ vnd hernach das

Waſſer
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[340/0374] Operis Mineralis lang vnd ſo viel/ biß daß ſie an einen Ort gelangen/ da es ihnen vnmuͤglich iſt weiters fortzukommen/ da ſie dann gleichwol auch nicht lange bleiben/ ſondern wiederumb zu- ruͤck fahren/ vnd ſich durch den gantzen Erdboden vom centro an biß zur circumferen- tia außtheilen/ das Erdreich erwaͤrmen vnd beſaamen; welches/ ſo es nicht geſchaͤhe/ vnd ſolche ſyderiſche Kraͤfften in dem centro terræ blieben/ vnd nicht wieder zuruͤck- kaͤmen/ nichts auff Erden wachſen wuͤrde; weil aber die Hitze vnd alles was vom Feuer koͤm̃t/ dieſe Natur hat/ daß ſie fortgehet ſo lang ſie kan vnd mag/ vnd wann ſie nicht wei- ters kan/ brellet ſie zuruͤck/ vnd gehet wieder auß dem centro in die circumferentz, wie bey einem Spiegel zu ſehen/ wann die Sonnenſtralen darauff fallen/ vnd durch das compacte vnd polirte Metall nicht weiters koͤnnen/ fallen ſie wieder zuruͤck zerſtreuet. Vnd wann ſie dann in ſolchem zuruͤckgehen in der poroſiſchen Erde eine fette Feuchtig- keit antreffen/ haͤngen ſie ſich daran/ miſchen vnd coaguliren ſich zuſammen in ein greiff- lich Weſen/ darauß dann/ nach Art deß reinen oder vnreinen Orts/ ein rein oder vnrein Metall geboren; vnd zu ſolcher Gebaͤrung auch Zeit vnd Weil gehoͤret/ dann nicht als- bald ein zeitig Metall darauß wird/ ſondern es nehret vnd vermehret ſich ſolcher Saame der Metallen durch die immerwaͤhrende Waͤrme deß centraliſchen Feuers allgemach in der Erden/ gleich wie auch bey Gebaͤrung der Vegetabilien vnd Animalien geſchie- het/ welcher Saame/ ſo er auff ein bequeme Matricem faͤllet/ anfaͤnget auß derſelbigen ſich allgemach zu mehren/ vnd (wann keine Hindernuͤſſen darzwiſchen kommen) ſeine prædeftinirte vollkoͤm̃liche Geſtalt zu erlangen. Vnd nachdem nun ſolcher Saamen ein rein Ort findet/ nachdem auch Metallen darauß wachſen; dann der Saamen iſt ei- nerley/ darauß alle Metallen vnd Mineralien wachſen/ vnd iſt nur der Ort/ wie auch die Zufaͤlle/ der Metallen Vngleichheit Schuld vnd Vrſach; welches hernach weiters ſoll bewieſen werden. Vnd weil vielleicht etlichen moͤchte frembd vorkommen/ weil ich ſage/ daß in der Mitte der Erden ein Ort ſeye/ da nichts durch oder vorbey paſſiren mag oder kan/ ſondern ſich alles daſelbſt ſtoſſen/ vnd was ſchwer iſt/ bleiben/ das leichte aber zuruͤck gehen muß/ als wil ich meine Meynung etwas deutlicher dargeben. Vor Erſchaffung der Welt/ da die Elementen noch nicht geſchieden/ ſondern al- les ein verwirꝛter chaos war/ vnd Gott der Allmaͤchtige eine Scheidung derſelben hatte vorgenommen/ ſo hat er einen Ort beraumet/ da ſich das ſchwerſte Theil deß vermiſch- ten chaos, als die Erde/ ſolte hinſetzen; welches dann auch geſchehen/ daß ſich alles Schwere/ oder Erde/ an den von Gott darzu verordneten Punct gerings herumb (gleich ein Bienſchwarm an ihren Koͤnig) hat angelegt/ darauß dann ein ſolcher Erdenklump/ darauff wir wohnen/ worden iſt; hernach hat ſich das ſchwereſte nach der Erden/ als Waſſer/ auch geſchieden von den andern zweyen letzten Elementen/ vnd ſich oben auff die Erde herumb geſetzt/ deſſen centrum auch das centrum der Erden iſt/ vnd ſo keine Erde nicht waͤre/ wuͤrde ſich das Waſſer vmb den erſtgeſetzten Punctum oder Magne- tem der ſchweren Dinge herumb ſetzen/ weil aber Erde iſt/ welche mit ihrer Schwere das Waſſer uͤbertrifft/ behaͤlt hillich dieſelbe ihre zuverordnete Stelle/ vnd hernach das Waſſer

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 340. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/374>, abgerufen am 24.11.2024.