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Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.

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Operis Mineralis
er hernacher seyn kan. Jst also in rerum natura seines gleichen nicht zu finden/ damit
wan so geschwind alle venena vmbkehren/ in primam materiam bringen/ vnd in gute
Essentias bereiten kan; welches allen frommen vnd gewissenhabenden Medicis gesagt
sey. Wil es hiemit bey dieser kurtzen Erinnerung (welche ich nicht habe vmbgehen kön
nen) beruhen lassen/ mit guter Hoffnung/ daß sie bey denen/ welche auß dem Becher der
Hartnäckichkeit noch nicht getruncken haben/ zu Hertzen genommen/ vnd ihre Medicin
darnach angestellt werden solle. Dieses lasse mir einer/ wie sie in der Warheit dafür be-
stehen kan/ eine philosophische correction seyn/ dadurch das Böse nicht bös bleibet/
sondern in ein Gutes verwandelt wird. Dann was soll man von solchen correctioni-
bus
halten/ die durch Vermischung anderer Dinge geschehen/ gleich als wann man vn-
ter die purgantien auch corroborantien mischet/ worzu kan es helffen? Zu nichts an-
ders/ als deß purgantis Krafft dadurch zu hindern/ oder zu schwächen. Vnd kan ja die
Natur nicht zugleich das purgans als ein Gifft außjagen/ vnd das confortans besonder
hierauß suchen/ sich darmit zu stärcken. Dann/ wann ein purgans in Leib kömmt/ so er-
zeigt es seine Feindschafft/ dagegen aber thut die Natur alsbald ihre Gegenwehr/ ihren
Feind außzujagen/ vnd findet keine Zeit das corroborans als einen Freund auß dem
purgante oder Feind herauß zu suchen/ vnd zu sich zu nehmen; so viel Zeit wird ihr nicht
gelassen/ vnd muß also der vermeynte Freund mit dem Feind seinen Weg gehen/ daher
er kommen ist/ vnd keinen Danck darzu haben.

Deßgleichen geschiehet auch/ wann man Zucker/ Honig oder andere liebliche vnd
süsse Dinge mit bittern/ sauern vnd vnlieblichen Dingen veemenget/ solche damit zu
corrigiren/ da doch die Bitter- oder Rauhigkeit im geringsten nichts dadurch verbessert
wird/ sondern nur einen andern Geruch vnd Geschmack ohne einige Essential-Verän-
derung dadurch erlanget. Vnd gemahnet mich solche correction fast also/ als wann
etliche Bauren bey einander in einer warmen Stuben sitzen/ jung Bier oder sauren
Wein trincken/ vnd davon einer dem andern zu gefallen seine Trompeten hören lässt/
vnd die Stuben also zusammen einweihen vnd beräuchern/ die Wirthin aber dargegen
einen Busch Wacholderhecken anzündet/ vnd eine correction damit anstellet; welches
zwar den Bauren wol gefället/ vnd mit Lust ihren eigenen Gestanck mit dem Wachol-
derrauch gleichsam corrigirt/ vnbewust einschlucken/ vnd sich damit stärcken/ wegen ih-
rer Trunckenheit nicht anders wissende/ als einen lieblichen vnd gesunden Geruch em-
pfangen zu haben: ein anderer aber/ welcher auß der Schmierkann noch nicht truncken
worden/ sondern nüchtern vnd eines gesunden Geruchs ist/ kan solches bald mercken/
wann er in eine solche Apotheck kommt/ vnd hält solchen Wacholderrauch/ wie billich/ für
ein rechte bäuerische vnd nicht medicinalische correction. Also/ vnd nicht viel anders/
werden jetziger zeit die simplicia corrigiret/ welches fürwar nicht zu loben ist. Ein wah-
re philosophische correction aber soll/ ohne einigen Zusatz anderer frembden Dinge/
allein durch das Feuer vnd Feuers Natur/ nasser Gestalt/ durch Zeitigmachung/ Ver-
besserung vnd Scheidung deß Bösen von dem Guten geschehen/ wie allhier bey dem

wun-

Operis Mineralis
er hernacher ſeyn kan. Jſt alſo in rerum natura ſeines gleichen nicht zu finden/ damit
wan ſo geſchwind alle venena vmbkehren/ in primam materiam bringen/ vnd in gute
Eſſentias bereiten kan; welches allen frommen vnd gewiſſenhabenden Medicis geſagt
ſey. Wil es hiemit bey dieſer kurtzen Erinnerung (welche ich nicht habe vmbgehen koͤn
nen) beruhen laſſen/ mit guter Hoffnung/ daß ſie bey denen/ welche auß dem Becher der
Hartnaͤckichkeit noch nicht getruncken haben/ zu Hertzen genommen/ vnd ihre Medicin
darnach angeſtellt werden ſolle. Dieſes laſſe mir einer/ wie ſie in der Warheit dafuͤr be-
ſtehen kan/ eine philoſophiſche correction ſeyn/ dadurch das Boͤſe nicht boͤs bleibet/
ſondern in ein Gutes verwandelt wird. Dann was ſoll man von ſolchen correctioni-
bus
halten/ die durch Vermiſchung anderer Dinge geſchehen/ gleich als wann man vn-
ter die purgantien auch corroborantien miſchet/ worzu kan es helffen? Zu nichts an-
ders/ als deß purgantis Krafft dadurch zu hindern/ oder zu ſchwaͤchen. Vnd kan ja die
Natur nicht zugleich das purgans als ein Gifft außjagen/ vnd das confortans beſonder
hierauß ſuchen/ ſich darmit zu ſtaͤrcken. Dann/ wann ein purgans in Leib koͤm̃t/ ſo er-
zeigt es ſeine Feindſchafft/ dagegen aber thut die Natur alsbald ihre Gegenwehr/ ihren
Feind außzujagen/ vnd findet keine Zeit das corroborans als einen Freund auß dem
purgante oder Feind herauß zu ſuchen/ vnd zu ſich zu nehmen; ſo viel Zeit wird ihr nicht
gelaſſen/ vnd muß alſo der vermeynte Freund mit dem Feind ſeinen Weg gehen/ daher
er kommen iſt/ vnd keinen Danck darzu haben.

Deßgleichen geſchiehet auch/ wann man Zucker/ Honig oder andere liebliche vnd
ſuͤſſe Dinge mit bittern/ ſauern vnd vnlieblichen Dingen veemenget/ ſolche damit zu
corrigiren/ da doch die Bitter- oder Rauhigkeit im geringſten nichts dadurch verbeſſert
wird/ ſondern nur einen andern Geruch vnd Geſchmack ohne einige Eſſential-Veraͤn-
derung dadurch erlanget. Vnd gemahnet mich ſolche correction faſt alſo/ als wann
etliche Bauren bey einander in einer warmen Stuben ſitzen/ jung Bier oder ſauren
Wein trincken/ vnd davon einer dem andern zu gefallen ſeine Trompeten hoͤren laͤſſt/
vnd die Stuben alſo zuſammen einweihen vnd beraͤuchern/ die Wirthin aber dargegen
einen Buſch Wacholderhecken anzuͤndet/ vnd eine correction damit anſtellet; welches
zwar den Bauren wol gefaͤllet/ vnd mit Luſt ihren eigenen Geſtanck mit dem Wachol-
derrauch gleichſam corrigirt/ vnbewuſt einſchlucken/ vnd ſich damit ſtaͤrcken/ wegen ih-
rer Trunckenheit nicht anders wiſſende/ als einen lieblichen vnd geſunden Geruch em-
pfangen zu haben: ein anderer aber/ welcher auß der Schmierkann noch nicht truncken
worden/ ſondern nuͤchtern vnd eines geſunden Geruchs iſt/ kan ſolches bald mercken/
wann er in eine ſolche Apotheck kom̃t/ vnd haͤlt ſolchen Wacholderrauch/ wie billich/ fuͤr
ein rechte baͤueriſche vnd nicht medicinaliſche correction. Alſo/ vnd nicht viel anders/
werden jetziger zeit die ſimplicia corrigiret/ welches fuͤrwar nicht zu loben iſt. Ein wah-
re philoſophiſche correction aber ſoll/ ohne einigen Zuſatz anderer frembden Dinge/
allein durch das Feuer vnd Feuers Natur/ naſſer Geſtalt/ durch Zeitigmachung/ Ver-
beſſerung vnd Scheidung deß Boͤſen von dem Guten geſchehen/ wie allhier bey dem

wun-
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[320/0354] Operis Mineralis er hernacher ſeyn kan. Jſt alſo in rerum natura ſeines gleichen nicht zu finden/ damit wan ſo geſchwind alle venena vmbkehren/ in primam materiam bringen/ vnd in gute Eſſentias bereiten kan; welches allen frommen vnd gewiſſenhabenden Medicis geſagt ſey. Wil es hiemit bey dieſer kurtzen Erinnerung (welche ich nicht habe vmbgehen koͤn nen) beruhen laſſen/ mit guter Hoffnung/ daß ſie bey denen/ welche auß dem Becher der Hartnaͤckichkeit noch nicht getruncken haben/ zu Hertzen genommen/ vnd ihre Medicin darnach angeſtellt werden ſolle. Dieſes laſſe mir einer/ wie ſie in der Warheit dafuͤr be- ſtehen kan/ eine philoſophiſche correction ſeyn/ dadurch das Boͤſe nicht boͤs bleibet/ ſondern in ein Gutes verwandelt wird. Dann was ſoll man von ſolchen correctioni- bus halten/ die durch Vermiſchung anderer Dinge geſchehen/ gleich als wann man vn- ter die purgantien auch corroborantien miſchet/ worzu kan es helffen? Zu nichts an- ders/ als deß purgantis Krafft dadurch zu hindern/ oder zu ſchwaͤchen. Vnd kan ja die Natur nicht zugleich das purgans als ein Gifft außjagen/ vnd das confortans beſonder hierauß ſuchen/ ſich darmit zu ſtaͤrcken. Dann/ wann ein purgans in Leib koͤm̃t/ ſo er- zeigt es ſeine Feindſchafft/ dagegen aber thut die Natur alsbald ihre Gegenwehr/ ihren Feind außzujagen/ vnd findet keine Zeit das corroborans als einen Freund auß dem purgante oder Feind herauß zu ſuchen/ vnd zu ſich zu nehmen; ſo viel Zeit wird ihr nicht gelaſſen/ vnd muß alſo der vermeynte Freund mit dem Feind ſeinen Weg gehen/ daher er kommen iſt/ vnd keinen Danck darzu haben. Deßgleichen geſchiehet auch/ wann man Zucker/ Honig oder andere liebliche vnd ſuͤſſe Dinge mit bittern/ ſauern vnd vnlieblichen Dingen veemenget/ ſolche damit zu corrigiren/ da doch die Bitter- oder Rauhigkeit im geringſten nichts dadurch verbeſſert wird/ ſondern nur einen andern Geruch vnd Geſchmack ohne einige Eſſential-Veraͤn- derung dadurch erlanget. Vnd gemahnet mich ſolche correction faſt alſo/ als wann etliche Bauren bey einander in einer warmen Stuben ſitzen/ jung Bier oder ſauren Wein trincken/ vnd davon einer dem andern zu gefallen ſeine Trompeten hoͤren laͤſſt/ vnd die Stuben alſo zuſammen einweihen vnd beraͤuchern/ die Wirthin aber dargegen einen Buſch Wacholderhecken anzuͤndet/ vnd eine correction damit anſtellet; welches zwar den Bauren wol gefaͤllet/ vnd mit Luſt ihren eigenen Geſtanck mit dem Wachol- derrauch gleichſam corrigirt/ vnbewuſt einſchlucken/ vnd ſich damit ſtaͤrcken/ wegen ih- rer Trunckenheit nicht anders wiſſende/ als einen lieblichen vnd geſunden Geruch em- pfangen zu haben: ein anderer aber/ welcher auß der Schmierkann noch nicht truncken worden/ ſondern nuͤchtern vnd eines geſunden Geruchs iſt/ kan ſolches bald mercken/ wann er in eine ſolche Apotheck kom̃t/ vnd haͤlt ſolchen Wacholderrauch/ wie billich/ fuͤr ein rechte baͤueriſche vnd nicht medicinaliſche correction. Alſo/ vnd nicht viel anders/ werden jetziger zeit die ſimplicia corrigiret/ welches fuͤrwar nicht zu loben iſt. Ein wah- re philoſophiſche correction aber ſoll/ ohne einigen Zuſatz anderer frembden Dinge/ allein durch das Feuer vnd Feuers Natur/ naſſer Geſtalt/ durch Zeitigmachung/ Ver- beſſerung vnd Scheidung deß Boͤſen von dem Guten geſchehen/ wie allhier bey dem wun-

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 320. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/354>, abgerufen am 23.11.2024.