Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.Continuatio Miraculi Mundi. von Salpeter/ Weinstein vnd Schwefel auch das seinige/ wann der mit demselbenvermischet/ vnd die massa von oben an mit einer Kolen angezündet wird/ vnd alterirt sich zugleich/ davon in meinem Andern Ofen gehandelt; krachet überlaut/ wann er in der Flamm leiden muß/ ehe er sich durch die Flamm arbeiten kan: so er aber von dem fulmine Jovis ertappet/ wird ihme so viel Zeit nicht gelassen/ daß er ein wenig vor seinem Tod schreyen kan/ sondern muß augenblicklich sterben vnd verderben. Doch ehe das fulmen angehet/ vnd er allgemach die Hitze fühlet/ singet er ein klein Liedlein/ darauff gehet das fulmen an/ vnd macht ihm den Gar-auß. Dieses singen nennet Basilius einen Schwa- nengesang/ vnd solches vmb der Gleichnüß willen: Dann die Naturkündiger schrei- ben/ wann ein Schwan alt werde/ vnd sterben wolle/ so singt er zuvorn ein Liedlein/ da- mit gehe ihm der Geist auß; vnd wird solches von gemeinen Leuten geglaubt/ daß es auf den Vogel Schwan gemeynet sey/ ist aber falsch: dann ich von niemand erfahren kön- nen/ welcher einen sterbenden Schwan hätte singen hören/ sondern es ist von den alten Philosophis auff diesen vnseren metallischen Schwan gemeinet worden. Warumb/ möcht man fragen/ wird das Amalgama Jupiter vnd einem Schwan verglichen? Dar- umb/ sage ich/ weil solches Amalgama an allen Orten/ wie mans bricht/ innen vnd aussen/ allenthalben den Vogelsfedern im Ansehen zu vergleichen ist: dahero es nicht vnbillich ein Schwan von den Philosophis genennet worden: sein Gesang aber ist nicht anders/ als wann man das Amalgama mit Salpeter vermischt/ vnd in Pappierlein gethan/ eines nach dem andern oben in den eisern glühenden Mann wirfft vnd zudecket/ so fängt der bey dem Jupiter an zu singen/ natürlich einem leisen Vogels-Gesang gleich/ ohnge- fehr so lang als ein Han krehet/ darnach gehet es an/ vnd wird die Scheidung durch die Flamm gemacht. Auff daß man aber der Sach desto gewisser sey/ so wil ich den gantzen Proceß von getra-
Continuatio Miraculi Mundi. von Salpeter/ Weinſtein vnd Schwefel auch das ſeinige/ wann der ☿ mit demſelbenvermiſchet/ vnd die maſſa von oben an mit einer Kolen angezuͤndet wird/ vnd alterirt ſich zugleich/ davon in meinem Andern Ofen gehandelt; krachet uͤberlaut/ wann er in der Flam̃ leiden muß/ ehe er ſich durch die Flam̃ arbeiten kan: ſo er aber von dem fulmine Jovis ertappet/ wird ihme ſo viel Zeit nicht gelaſſen/ daß er ein wenig vor ſeinem Tod ſchreyen kan/ ſondern muß augenblicklich ſterben vnd verderben. Doch ehe das fulmen angehet/ vnd er allgemach die Hitze fuͤhlet/ ſinget er ein klein Liedlein/ darauff gehet das fulmen an/ vnd macht ihm den Gar-auß. Dieſes ſingen nennet Baſilius einen Schwa- nengeſang/ vnd ſolches vmb der Gleichnuͤß willen: Dann die Naturkuͤndiger ſchrei- ben/ wann ein Schwan alt werde/ vnd ſterben wolle/ ſo ſingt er zuvorn ein Liedlein/ da- mit gehe ihm der Geiſt auß; vnd wird ſolches von gemeinen Leuten geglaubt/ daß es auf den Vogel Schwan gemeynet ſey/ iſt aber falſch: dann ich von niemand erfahren koͤn- nen/ welcher einen ſterbenden Schwan haͤtte ſingen hoͤren/ ſondern es iſt von den alten Philoſophis auff dieſen vnſeren metalliſchen Schwan gemeinet worden. Warumb/ moͤcht man fragen/ wird das Amalgama ♃ vnd ☿ einem Schwan verglichen? Dar- umb/ ſage ich/ weil ſolches Amalgama an allen Orten/ wie mans bricht/ innen vñ auſſen/ allenthalben den Vogelsfedern im Anſehen zu vergleichen iſt: dahero es nicht vnbillich ein Schwan von den Philoſophis genennet worden: ſein Geſang aber iſt nicht anders/ als wann man das Amalgama mit Salpeter vermiſcht/ vnd in Pappierlein gethan/ eines nach dem andern oben in den eiſern gluͤhenden Mann wirfft vnd zudecket/ ſo faͤngt der ☿ bey dem ♃ an zu ſingen/ natuͤrlich einem leiſen Vogels-Geſang gleich/ ohnge- fehr ſo lang als ein Han krehet/ darnach gehet es an/ vnd wird die Scheidung durch die Flam̃ gemacht. Auff daß man aber der Sach deſto gewiſſer ſey/ ſo wil ich den gantzen Proceß von getra-
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Continuatio Miraculi Mundi.
von Salpeter/ Weinſtein vnd Schwefel auch das ſeinige/ wann der ☿ mit demſelben
vermiſchet/ vnd die maſſa von oben an mit einer Kolen angezuͤndet wird/ vnd alterirt ſich
zugleich/ davon in meinem Andern Ofen gehandelt; krachet uͤberlaut/ wann er in der
Flam̃ leiden muß/ ehe er ſich durch die Flam̃ arbeiten kan: ſo er aber von dem fulmine
Jovis ertappet/ wird ihme ſo viel Zeit nicht gelaſſen/ daß er ein wenig vor ſeinem Tod
ſchreyen kan/ ſondern muß augenblicklich ſterben vnd verderben. Doch ehe das fulmen
angehet/ vnd er allgemach die Hitze fuͤhlet/ ſinget er ein klein Liedlein/ darauff gehet das
fulmen an/ vnd macht ihm den Gar-auß. Dieſes ſingen nennet Baſilius einen Schwa-
nengeſang/ vnd ſolches vmb der Gleichnuͤß willen: Dann die Naturkuͤndiger ſchrei-
ben/ wann ein Schwan alt werde/ vnd ſterben wolle/ ſo ſingt er zuvorn ein Liedlein/ da-
mit gehe ihm der Geiſt auß; vnd wird ſolches von gemeinen Leuten geglaubt/ daß es auf
den Vogel Schwan gemeynet ſey/ iſt aber falſch: dann ich von niemand erfahren koͤn-
nen/ welcher einen ſterbenden Schwan haͤtte ſingen hoͤren/ ſondern es iſt von den alten
Philoſophis auff dieſen vnſeren metalliſchen Schwan gemeinet worden. Warumb/
moͤcht man fragen/ wird das Amalgama ♃ vnd ☿ einem Schwan verglichen? Dar-
umb/ ſage ich/ weil ſolches Amalgama an allen Orten/ wie mans bricht/ innen vñ auſſen/
allenthalben den Vogelsfedern im Anſehen zu vergleichen iſt: dahero es nicht vnbillich
ein Schwan von den Philoſophis genennet worden: ſein Geſang aber iſt nicht anders/
als wann man das Amalgama mit Salpeter vermiſcht/ vnd in Pappierlein gethan/
eines nach dem andern oben in den eiſern gluͤhenden Mann wirfft vnd zudecket/ ſo faͤngt
der ☿ bey dem ♃ an zu ſingen/ natuͤrlich einem leiſen Vogels-Geſang gleich/ ohnge-
fehr ſo lang als ein Han krehet/ darnach gehet es an/ vnd wird die Scheidung durch die
Flam̃ gemacht.
Auff daß man aber der Sach deſto gewiſſer ſey/ ſo wil ich den gantzen Proceß von
Wort zu Wort klaͤrlich beſchreiben. Mache ein Amalgama von 1. Pfund ♃/ vnd ein
Pfund ☿/ wie oben gelehrt/ vnd reibe 2. Pfund wolrefinirten Salpeter darunter/ daß
man mit den Fingern das Amalgama gar nicht mehr fuͤhlen kan/ ſondern alles zu einem
zarten Pulver worden iſt: von dieſem Pulver fuͤlle vngefehr ſechszig/ mehr oder weniger/
Briefflein/ wie man bey den Kraͤmern den Pfeffer einhuͤllet vnd verkauffet/ alſo/ daß
ohngefehr ein paar Loht in ein Briefflein komme/ vnd nicht mehr/ ſonderlich wann der
eiſern Mann/ vnd die recipienten nicht groß waͤren/ die Pappierlein auch deſto kleiner
ſeyn muͤſten: dann wann ein ſolches Pappierlein in dem gluͤhenden Geſchirꝛ ſich ent-
zuͤndet/ ſo gibt es einen zimlichen Blaſt/ vnd wird von ſich wie ein Buͤchſenpulver/ wañ
es angefangen mit einer Kolen angezuͤndet wird; koͤnte wol ein Weiberwerck vnd Kin-
derſpiel genennet werden: dann ſo bald das eine Briefflein ſich entzuͤndet/ vnd theils in
Rauch vnd Wind auffgeſtiegen/ uͤber in die recipienten gangen vnd ſich geſetzt hat/ ſo
wirfft man wieder ein anders hinein/ laͤſſt ſolches auch ſein Liedlein ſingen/ vnd rauch-
weis auffgehen. Dieſes Einwerffen wird ſo lang verfolget/ biß man alle die gefuͤllte
Briefflein eingetragen/ kan eine Stund uͤber zehen- oder funffzehenmal nicht wol ein-
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Zitationshilfe: | Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 250. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/284>, abgerufen am 24.07.2024. |