Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.Continuatio Miraculi Mundi. sie solchen herauß/ vnd gibt ihn gern dem Stamm/ davon derselbe schön wächset/ grünet/sich weit außspreitet/ liebliche Blüt vnd Früchten bringet/ davon die Vögel in der Lufft/ vnd die Thier auff dem Felde ihr Leben vnd Zuflucht haben vnd suchen: So aber der Baum auff einem mageren Boden stehet/ vnd dessen Wurtzel mit Mist oder Tünge nicht geholffen wird/ so ist es der Wurtzel vnmöglich/ den gantzen Baum länger zu vn- terhalten/ sondern muß denselben verdorren lassen. Es wären zwar die abfallenden Blätter dem Baum genug/ sich über Winter davon zu erquicken/ daß er künfftigen Frühling dem Baum weiter Safft vnd Krafft/ wann er in einem guten fetten Erdreich stünde/ geben könte: so er aber in einem magern Sandgrund stehet/ vnd doch alle Jahr den gantzen Baum grünend vnd fruchtbar machen soll/ vnd hergegen nicht wieder et- was gutes zu geniessen hat/ so kan er nicht lang dem Baum seine behörliche Contribu- tion geben; muß also der Baum vom äussersten Zipffel anfangen/ dieses Jahr diesen/ jenes Jahr einen andern Ast verlieren/ vnd endlich biß auff den Grund verdorren/ wel- ches nicht geschehen/ wann der Wurtzel wäre geholffen worden. Weil dann nun deß gantzen Baums Wolfahrt/ Zierrat/ Schöne vnd Herrlichkeit einig vnd allein von der Wurtzel herkommen soll vnd muß/ so ist es ja nohtwendig/ daß man der Wurtzel helffe/ vnd ihre Nahrung gebe/ wann sie den gantzen Baum grün vnd herrlich machen soll geschicht es aber nicht/ vnd der gantze Baum stirbt ab vnd verdirbt/ so hat die Wurtzel doch keine Schuld daran/ dieweil sie nicht mehr geben können/ als was sie selber gehabtt darumb billich der Wurtzel geholffen wird/ auff daß sie deß gantzen Baums Last länger tragen/ ihme Nahrung vnd Speise geben könne. So lang nun die Wurtzel dem Baum Safft gibt/ so lang wird sie auch weiter vom Baum geschützet: bestehet also beyder Thei- len/ sowol der Wurtzel als auch deß Stamms/ Wolfahrt allein in diesem/ was der Wur- tzel gutes gethan wird. Darumb hab ich gut befunden/ das nohtwendigste von erst zu thun/ vnd deß herrlichen schönen Baums Wurtzel zu helffen; es kan nicht fehlen/ daß die Wurtzel den Stamm nicht Noht wird leiden lassen/ nemlich vmb ihres eigenen besten halben/ wann sie nur selber etwas hat vnd geben kan. Jst nun so viel an deß Baums Wurtzel gelegen/ dadurch der gantze Baum seine Nahrung empfängt/ schön vnd herr- lich davon wird/ vnd doch die Wurtzel auß eigener Krafft (wann ihr nicht von einem fleissigen Gärtner/ durch Beylegung der Tüng- vnd Nahrung/ zu hülffe kommen wird) dem Stamm wenig helffen oder geben kan: würde dann nicht auch an dem fleissigen Gärt- ner/ welcher zu deß Baums Wurtzel Tüng- vnd Nahrung getragen/ ein wenig gelegen seyn/ vnd der Baum so vndanckbar erfunden/ daß er nicht etwan von Vberfluß seiner Früchten/ als ein klein Aepffelein/ ihme/ dem Gärtner/ zuwerffen/ vnd seiner Früchten auch ein wenig geniessen lassen? Thuns doch die wilden vnverständigen Thiere/ geben zur Danckbarkeit dem Felde/ wieder ander Futter davon zu wachsen/ ihre excrementa; der Baum wirfft alle Jahr seine Blätter ab/ die Wurtzel wieder dadurch zu erfrischen: Warumb solte dann der Mensch vndanckbarer als die vnvernünfftigen Thiere vnd Creaturen erfunden werden? Die-
Continuatio Miraculi Mundi. ſie ſolchen herauß/ vnd gibt ihn gern dem Stam̃/ davon derſelbe ſchoͤn waͤchſet/ gruͤnet/ſich weit außſpreitet/ liebliche Bluͤt vnd Fruͤchten bringet/ davon die Voͤgel in der Lufft/ vnd die Thier auff dem Felde ihr Leben vnd Zuflucht haben vnd ſuchen: So aber der Baum auff einem mageren Boden ſtehet/ vnd deſſen Wurtzel mit Miſt oder Tuͤnge nicht geholffen wird/ ſo iſt es der Wurtzel vnmoͤglich/ den gantzen Baum laͤnger zu vn- terhalten/ ſondern muß denſelben verdorren laſſen. Es waͤren zwar die abfallenden Blaͤtter dem Baum genug/ ſich uͤber Winter davon zu erquicken/ daß er kuͤnfftigen Fruͤhling dem Baum weiter Safft vnd Krafft/ wann er in einem guten fetten Erdreich ſtuͤnde/ geben koͤnte: ſo er aber in einem magern Sandgrund ſtehet/ vnd doch alle Jahr den gantzen Baum gruͤnend vnd fruchtbar machen ſoll/ vnd hergegen nicht wieder et- was gutes zu genieſſen hat/ ſo kan er nicht lang dem Baum ſeine behoͤrliche Contribu- tion geben; muß alſo der Baum vom aͤuſſerſten Zipffel anfangen/ dieſes Jahr dieſen/ jenes Jahr einen andern Aſt verlieren/ vnd endlich biß auff den Grund verdorren/ wel- ches nicht geſchehen/ wann der Wurtzel waͤre geholffen worden. Weil dann nun deß gantzen Baums Wolfahrt/ Zierrat/ Schoͤne vnd Herꝛlichkeit einig vnd allein von der Wurtzel herkommen ſoll vnd muß/ ſo iſt es ja nohtwendig/ daß man der Wurtzel helffe/ vnd ihre Nahrung gebe/ wann ſie den gantzen Baum gruͤn vnd herꝛlich machen ſoll geſchicht es aber nicht/ vnd der gantze Baum ſtirbt ab vnd verdirbt/ ſo hat die Wurtzel doch keine Schuld daran/ dieweil ſie nicht mehr geben koͤnnen/ als was ſie ſelber gehabtt darumb billich der Wurtzel geholffen wird/ auff daß ſie deß gantzen Baums Laſt laͤnger tragen/ ihme Nahrung vnd Speiſe geben koͤnne. So lang nun die Wurtzel dem Baum Safft gibt/ ſo lang wird ſie auch weiter vom Baum geſchuͤtzet: beſtehet alſo beyder Thei- len/ ſowol der Wurtzel als auch deß Stam̃s/ Wolfahrt allein in dieſem/ was der Wur- tzel gutes gethan wird. Darumb hab ich gut befunden/ das nohtwendigſte von erſt zu thun/ vnd deß herꝛlichen ſchoͤnen Baums Wurtzel zu helffen; es kan nicht fehlen/ daß die Wurtzel den Stam̃ nicht Noht wird leiden laſſen/ nemlich vmb ihres eigenen beſten halben/ wann ſie nur ſelber etwas hat vnd geben kan. Jſt nun ſo viel an deß Baums Wurtzel gelegen/ dadurch der gantze Baum ſeine Nahrung empfaͤngt/ ſchoͤn vnd herꝛ- lich davon wird/ vnd doch die Wurtzel auß eigener Krafft (wann ihr nicht von einem fleiſſigen Gaͤrtner/ durch Beylegung der Tuͤng- vnd Nahrung/ zu huͤlffe kommen wird) dem Stam̃ wenig helffen oder geben kan: wuͤrde dañ nicht auch an dem fleiſſigen Gaͤrt- ner/ welcher zu deß Baums Wurtzel Tuͤng- vnd Nahrung getragen/ ein wenig gelegen ſeyn/ vnd der Baum ſo vndanckbar erfunden/ daß er nicht etwan von Vberfluß ſeiner Fruͤchten/ als ein klein Aepffelein/ ihme/ dem Gaͤrtner/ zuwerffen/ vnd ſeiner Fruͤchten auch ein wenig genieſſen laſſen? Thuns doch die wilden vnverſtaͤndigen Thiere/ geben zur Danckbarkeit dem Felde/ wieder ander Futter davon zu wachſen/ ihre excrementa; der Baum wirfft alle Jahr ſeine Blaͤtter ab/ die Wurtzel wieder dadurch zu erfriſchen: Warumb ſolte dann der Menſch vndanckbarer als die vnvernuͤnfftigen Thiere vnd Creaturen erfunden werden? Die-
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Continuatio Miraculi Mundi.
ſie ſolchen herauß/ vnd gibt ihn gern dem Stam̃/ davon derſelbe ſchoͤn waͤchſet/ gruͤnet/
ſich weit außſpreitet/ liebliche Bluͤt vnd Fruͤchten bringet/ davon die Voͤgel in der Lufft/
vnd die Thier auff dem Felde ihr Leben vnd Zuflucht haben vnd ſuchen: So aber der
Baum auff einem mageren Boden ſtehet/ vnd deſſen Wurtzel mit Miſt oder Tuͤnge
nicht geholffen wird/ ſo iſt es der Wurtzel vnmoͤglich/ den gantzen Baum laͤnger zu vn-
terhalten/ ſondern muß denſelben verdorren laſſen. Es waͤren zwar die abfallenden
Blaͤtter dem Baum genug/ ſich uͤber Winter davon zu erquicken/ daß er kuͤnfftigen
Fruͤhling dem Baum weiter Safft vnd Krafft/ wann er in einem guten fetten Erdreich
ſtuͤnde/ geben koͤnte: ſo er aber in einem magern Sandgrund ſtehet/ vnd doch alle Jahr
den gantzen Baum gruͤnend vnd fruchtbar machen ſoll/ vnd hergegen nicht wieder et-
was gutes zu genieſſen hat/ ſo kan er nicht lang dem Baum ſeine behoͤrliche Contribu-
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jenes Jahr einen andern Aſt verlieren/ vnd endlich biß auff den Grund verdorren/ wel-
ches nicht geſchehen/ wann der Wurtzel waͤre geholffen worden. Weil dann nun deß
gantzen Baums Wolfahrt/ Zierrat/ Schoͤne vnd Herꝛlichkeit einig vnd allein von der
Wurtzel herkommen ſoll vnd muß/ ſo iſt es ja nohtwendig/ daß man der Wurtzel helffe/
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geſchicht es aber nicht/ vnd der gantze Baum ſtirbt ab vnd verdirbt/ ſo hat die Wurtzel
doch keine Schuld daran/ dieweil ſie nicht mehr geben koͤnnen/ als was ſie ſelber gehabtt
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Safft gibt/ ſo lang wird ſie auch weiter vom Baum geſchuͤtzet: beſtehet alſo beyder Thei-
len/ ſowol der Wurtzel als auch deß Stam̃s/ Wolfahrt allein in dieſem/ was der Wur-
tzel gutes gethan wird. Darumb hab ich gut befunden/ das nohtwendigſte von erſt zu
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Wurtzel den Stam̃ nicht Noht wird leiden laſſen/ nemlich vmb ihres eigenen beſten
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Wurtzel gelegen/ dadurch der gantze Baum ſeine Nahrung empfaͤngt/ ſchoͤn vnd herꝛ-
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fleiſſigen Gaͤrtner/ durch Beylegung der Tuͤng- vnd Nahrung/ zu huͤlffe kommen wird)
dem Stam̃ wenig helffen oder geben kan: wuͤrde dañ nicht auch an dem fleiſſigen Gaͤrt-
ner/ welcher zu deß Baums Wurtzel Tuͤng- vnd Nahrung getragen/ ein wenig gelegen
ſeyn/ vnd der Baum ſo vndanckbar erfunden/ daß er nicht etwan von Vberfluß ſeiner
Fruͤchten/ als ein klein Aepffelein/ ihme/ dem Gaͤrtner/ zuwerffen/ vnd ſeiner Fruͤchten
auch ein wenig genieſſen laſſen? Thuns doch die wilden vnverſtaͤndigen Thiere/ geben
zur Danckbarkeit dem Felde/ wieder ander Futter davon zu wachſen/ ihre excrementa;
der Baum wirfft alle Jahr ſeine Blaͤtter ab/ die Wurtzel wieder dadurch zu erfriſchen:
Warumb ſolte dann der Menſch vndanckbarer als die vnvernuͤnfftigen Thiere vnd
Creaturen erfunden werden?
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Zitationshilfe: | Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 220. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/250>, abgerufen am 15.08.2024. |