Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.Continuatio Miraculi Mundi. rück. Man sehe an ein trocken Kraut/ davon die Lufft oder Sonn das vngeschmackteWasser oder phlegma gezogen/ ob es nicht eben so wol noch deß Krauts Krafft Geruch vnd Geschmack besitze; vnd wann es auch durch die lange Zeit allen Geruch vnd Ge- schmack solte verlieren/ so stecket dennoch die beste Krafft noch darinn verborgen; Vnd wann auch durch die destillation der saure Essig auch davon gezogen/ vnd der Vner- fahrne vermeinen möchte/ daß nun alle Kräffte herauß wären/ so ist es doch noch weit gefehlet/ dann in der zurück-gebliebenen schwartzen vnachtsamen Kolen deß Holtzes oder Krauts beste Krafft geblieben/ nemlich sein bester Sulphur vnd Saltz/ welches die Bau- ren auch wissen/ daß Krafft in den Kolen stecket/ wann sie sich Winterszeiten darbey wärmen/ vnd ihre Speise darbey kochen vnd gaar machen; welches sie durch das über- gestiegene phlegma ja nimmermehr würden zu wegen bringen können. Die von den vnerfahrnen Menschen verachtete schwartze Kolen besitzen solche grosse Krafft/ daß sie auch der edlen Sonnen ihre Tugend vnd Wirckung nachthun; darumb billich irdische Sonnen möchten genant werden. Dann/ was die grosse syderische/ astralische Sonn im oberen Firmament thut/ das kan die vntere terrestrische Sonne/ nemlich die Kolen/ als der oberen grossen Sonnen Vicarius, auch thun. Die obere Sonne gibt allen Dingen Leben vnd Wachsthum: die vntere thut es auch. Wann die obere Sonne Winterszeit so weit von vns gangen/ daß alles von der Erden gleichsam tod worden/ vnd hernach Frü- lingszeiten sich wieder zu vns nahet/ alles wieder vom Tod auffstehet/ wieder lebendig wird/ grünet vnd sich reget/ beweget/ wächset/ vermehret vnd nehret. Das Gewürm/ so sich in die Hölen vnd Klüfften der Erden für der Kälte verkrochen vnd für tod gelegen hat/ das kömmtwieder lebendig herfür; welches alles die vntere Sonne auch thun kan: dann wann gegen den Winter in einem Gemach die Fliegen/ Spinnen/ vnd ander G[e]- würm sich für der Kälte in die Klüffte verkrochen/ vnd gleichsam todt darinn stecken/ vnd man ein solches Gemach durch ein Feuer erwärmet/ so werden die Fliegen vnd Spin- nen wieder lebend/ vnd kriechen herauß auß ihren Nästern/ nicht anders/ als wann die liebe Sonne Frühlingszeiten sich wieder zu vns nahet/ vnd solche lebendig gemacht hät- te; vnd so man in solches warme Gemach auch grosse Würm/ als Frösche/ Schlangen/ Eidexen/ oder dergleichen/ wie auch vom Frost abgestorbene Kräuter/ hineinsetzte/ wür- den dieselbe nicht weniger/ als wann sie von der grossen elementischen Sonne wären beschienen worden/ wieder lebendig/ grünend vnd wachsend werden. Kan nun das eine verachte Kole thun/ welche/ nach der Vnerfahrnen Meynung/ alles Safts vnd Krafts beraubet ist/ was solte dann nicht thun können eine solche Medicin/ die auß einer solchen Kolen nach der Kunst bereitet worden? Möchte der vermeinte Philosophus sagen: Welcher kan eine Medicin auß einer das
Continuatio Miraculi Mundi. ruͤck. Man ſehe an ein trocken Kraut/ davon die Lufft oder Sonn das vngeſchmackteWaſſer oder phlegma gezogen/ ob es nicht eben ſo wol noch deß Krauts Krafft Geruch vnd Geſchmack beſitze; vnd wann es auch durch die lange Zeit allen Geruch vnd Ge- ſchmack ſolte verlieren/ ſo ſtecket dennoch die beſte Krafft noch darinn verborgen; Vnd wann auch durch die deſtillation der ſaure Eſſig auch davon gezogen/ vnd der Vner- fahrne vermeinen moͤchte/ daß nun alle Kraͤffte herauß waͤren/ ſo iſt es doch noch weit gefehlet/ dann in der zuruͤck-gebliebenen ſchwartzen vnachtſamen Kolen deß Holtzes oder Krauts beſte Krafft geblieben/ nemlich ſein beſter Sulphur vnd Saltz/ welches die Bau- ren auch wiſſen/ daß Krafft in den Kolen ſtecket/ wann ſie ſich Winterszeiten darbey waͤrmen/ vnd ihre Speiſe darbey kochen vnd gaar machen; welches ſie durch das uͤber- geſtiegene phlegma ja nimmermehr wuͤrden zu wegen bringen koͤnnen. Die von den vnerfahrnen Menſchen verachtete ſchwartze Kolen beſitzen ſolche groſſe Krafft/ daß ſie auch der edlen Sonnen ihre Tugend vnd Wirckung nachthun; darumb billich irdiſche Sonnen moͤchten genant werden. Dann/ was die groſſe ſyderiſche/ aſtraliſche Sonn im oberen Firmament thut/ das kan die vntere terreſtriſche Sonne/ nemlich die Kolen/ als der oberen groſſen Sonnen Vicarius, auch thun. Die obere Soñe gibt allen Dingen Leben vnd Wachsthum: die vntere thut es auch. Wañ die obere Sonne Winterszeit ſo weit von vns gangen/ daß alles von der Erden gleichſam tod worden/ vnd hernach Fruͤ- lingszeiten ſich wieder zu vns nahet/ alles wieder vom Tod auffſtehet/ wieder lebendig wird/ gruͤnet vnd ſich reget/ beweget/ waͤchſet/ vermehret vnd nehret. Das Gewuͤrm/ ſo ſich in die Hoͤlen vnd Kluͤfften der Erden fuͤr der Kaͤlte verkrochen vnd fuͤr tod gelegen hat/ das koͤm̃twieder lebendig herfuͤr; welches alles die vntere Sonne auch thun kan: dann wann gegen den Winter in einem Gemach die Fliegen/ Spinnen/ vnd ander G[e]- wuͤrm ſich fuͤr der Kaͤlte in die Kluͤffte verkrochen/ vnd gleichſam todt darinn ſtecken/ vnd man ein ſolches Gemach durch ein Feuer erwaͤrmet/ ſo werden die Fliegen vnd Spin- nen wieder lebend/ vnd kriechen herauß auß ihren Naͤſtern/ nicht anders/ als wann die liebe Sonne Fruͤhlingszeiten ſich wieder zu vns nahet/ vnd ſolche lebendig gemacht haͤt- te; vnd ſo man in ſolches warme Gemach auch groſſe Wuͤrm/ als Froͤſche/ Schlangen/ Eidexen/ oder dergleichen/ wie auch vom Froſt abgeſtorbene Kraͤuter/ hineinſetzte/ wuͤr- den dieſelbe nicht weniger/ als wann ſie von der groſſen elementiſchen Sonne waͤren beſchienen worden/ wieder lebendig/ gruͤnend vnd wachſend werden. Kan nun das eine verachte Kole thun/ welche/ nach der Vnerfahrnen Meynung/ alles Safts vnd Krafts beraubet iſt/ was ſolte dann nicht thun koͤnnen eine ſolche Medicin/ die auß einer ſolchen Kolen nach der Kunſt bereitet worden? Moͤchte der vermeinte Philoſophus ſagen: Welcher kan eine Medicin auß einer das
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Continuatio Miraculi Mundi.
ruͤck. Man ſehe an ein trocken Kraut/ davon die Lufft oder Sonn das vngeſchmackte
Waſſer oder phlegma gezogen/ ob es nicht eben ſo wol noch deß Krauts Krafft Geruch
vnd Geſchmack beſitze; vnd wann es auch durch die lange Zeit allen Geruch vnd Ge-
ſchmack ſolte verlieren/ ſo ſtecket dennoch die beſte Krafft noch darinn verborgen; Vnd
wann auch durch die deſtillation der ſaure Eſſig auch davon gezogen/ vnd der Vner-
fahrne vermeinen moͤchte/ daß nun alle Kraͤffte herauß waͤren/ ſo iſt es doch noch weit
gefehlet/ dann in der zuruͤck-gebliebenen ſchwartzen vnachtſamen Kolen deß Holtzes oder
Krauts beſte Krafft geblieben/ nemlich ſein beſter Sulphur vnd Saltz/ welches die Bau-
ren auch wiſſen/ daß Krafft in den Kolen ſtecket/ wann ſie ſich Winterszeiten darbey
waͤrmen/ vnd ihre Speiſe darbey kochen vnd gaar machen; welches ſie durch das uͤber-
geſtiegene phlegma ja nimmermehr wuͤrden zu wegen bringen koͤnnen. Die von den
vnerfahrnen Menſchen verachtete ſchwartze Kolen beſitzen ſolche groſſe Krafft/ daß ſie
auch der edlen Sonnen ihre Tugend vnd Wirckung nachthun; darumb billich irdiſche
Sonnen moͤchten genant werden. Dann/ was die groſſe ſyderiſche/ aſtraliſche Sonn
im oberen Firmament thut/ das kan die vntere terreſtriſche Sonne/ nemlich die Kolen/
als der oberen groſſen Sonnen Vicarius, auch thun. Die obere Soñe gibt allen Dingen
Leben vnd Wachsthum: die vntere thut es auch. Wañ die obere Sonne Winterszeit ſo
weit von vns gangen/ daß alles von der Erden gleichſam tod worden/ vnd hernach Fruͤ-
lingszeiten ſich wieder zu vns nahet/ alles wieder vom Tod auffſtehet/ wieder lebendig
wird/ gruͤnet vnd ſich reget/ beweget/ waͤchſet/ vermehret vnd nehret. Das Gewuͤrm/
ſo ſich in die Hoͤlen vnd Kluͤfften der Erden fuͤr der Kaͤlte verkrochen vnd fuͤr tod gelegen
hat/ das koͤm̃twieder lebendig herfuͤr; welches alles die vntere Sonne auch thun kan:
dann wann gegen den Winter in einem Gemach die Fliegen/ Spinnen/ vnd ander Ge-
wuͤrm ſich fuͤr der Kaͤlte in die Kluͤffte verkrochen/ vnd gleichſam todt darinn ſtecken/ vnd
man ein ſolches Gemach durch ein Feuer erwaͤrmet/ ſo werden die Fliegen vnd Spin-
nen wieder lebend/ vnd kriechen herauß auß ihren Naͤſtern/ nicht anders/ als wann die
liebe Sonne Fruͤhlingszeiten ſich wieder zu vns nahet/ vnd ſolche lebendig gemacht haͤt-
te; vnd ſo man in ſolches warme Gemach auch groſſe Wuͤrm/ als Froͤſche/ Schlangen/
Eidexen/ oder dergleichen/ wie auch vom Froſt abgeſtorbene Kraͤuter/ hineinſetzte/ wuͤr-
den dieſelbe nicht weniger/ als wann ſie von der groſſen elementiſchen Sonne waͤren
beſchienen worden/ wieder lebendig/ gruͤnend vnd wachſend werden. Kan nun das eine
verachte Kole thun/ welche/ nach der Vnerfahrnen Meynung/ alles Safts vnd Krafts
beraubet iſt/ was ſolte dann nicht thun koͤnnen eine ſolche Medicin/ die auß einer ſolchen
Kolen nach der Kunſt bereitet worden?
Moͤchte der vermeinte Philoſophus ſagen: Welcher kan eine Medicin auß einer
ſo duͤrren vnd abgeſchmackten Kolen ziehen/ ſie laͤſſt ſich doch nicht handeln/ weder durch
das allergroͤſte Corroſiv ſolviren/ noch allerſtaͤrckſte Feuer ſchmeltzen/ wann ſie vor der
Luft bewahret wird; vnd ſo im Feuer nur ein wenig Luft darzukom̃t/ ſo entzuͤndet ſie ſich/
vnd verbrennet bleibet mir alſo nichts uͤbrig/ als ein wenig mit Saltz vermiſchte Aſchen/
das
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Zitationshilfe: | Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 212. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/242>, abgerufen am 16.08.2024. |