Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.Explicatio Miraculi Mundi. folge nach/ vnd bringe es weiters/ wanns Gott ihme zulässt; Jch für meine Person be-kümmere mich nach solchen hohen Dingen nicht/ sondern lasse mich mit einem geringen benügen. Das muß ich aber doch bekennen/ wann ich noch etwas jünger wäre/ würde ich nicht vnterlassen/ auch mein Glück daran zu versuchen. Es ist nicht ohne/ es haben ihrer viel den Lapidem Universalem in dem Nitro gesucht/ was sie aber erlangt/ wer- den sie am besten wissen: So viel ich Nachrichtung habe/ hat sich ihre Materi zu end deß Wercks entzündet/ vnd als ein Donnerschlag vergangen. Dahero auch die alten Phi- losophi ihr Werck im Winter verrichtet/ auff daß ihnen der Blitz keinen Schaden an- thun möchte. Gewiß ist es/ vnd kan nicht fehlen/ ein solch edel Wesen/ das alle natür- liche Kranckheiten deß Menschen zu vertreiben/ vnd alle vnvollkommene Metallen in das blosse Sun zu verwandeln Macht hat/ kan auß keinem vnreinen Metall vnd Mineral, ja auß dem Sun selber nicht/ wil geschweigen auß andern geringern Subjectis, darinnen sich die Narren schleppen/ vnd ihr Geld vnd Gut vnnützlich verschwenden/ bereitet wer- den/ sondern muß/ nach meiner einfältigen Meynung/ nichts anders als ein concen- trirtes vnd figirtes astralisches Feuer seyn/ welches/ ohn allen frembden Zusatz/ in for- mam lapidis durch die Kunst gebracht worden: dann kein reiner Wesen in der Natur gefunden wird/ als das Feuer/ welches grosse Macht hat in allen Dingen zu thun/ vnd fonderlich bey den Metallen: dann man sehe nur an vnd betrachte doch/ wann wir kein Feuer hätten/ müsten doch alle Künste vnd Handwercker still ligen: durch Feuer seynd die Künste erfunden/ vnd haben ihren Vrsprung vnd Anfang: wie wolten wir die Metallen auß den Ertzen bringen/ vnd zum Gebrauch bereiten/ es wäre ja solches alles vumüglich; stecket also mehr in dem Feuer/ als ihrer viel sich einbilden. Wer das Feuer/ als das stärckste Element/ nicht erkennet/ der weiß nichts/ vnd wird auch ohne dasselbige nichts erfahren/ vnd kan sich auch/ mit gutem Gewissen/ für keinen wahren Philosophum außgeben. Das Feuer allein/ ohne Zusatz anderer Dinge/ ist mächtig genug/ auß den Steinen Metall zu machen/ vnd particulariter, auß geringen Me- tallen bessere/ etc. wann mans nur zu gebrauchen weiß: universaliter aber wann es in materiam lapideam concentriret ist; welches letztere aber/ ob ichs zwar nicht erfahren/ aber gleichwol so viel gemercket/ wann GOTT einem die Gnade darzu geben wolte/ daß er so weit das Feuer brächte/ daß es corporalisch vnd fix würde/ er gewißlich eine Tincturam auff krancke Menschen vnd vnvollkommene Metallen haben würde. Wie kommt man aber darzu? möcht mancher sagen: Nirgend anderst/ als durch Ein- gebung GOTTES/ dann solche grosse Dinge lassen sich so leichtlich nicht finden/ vnd offenbaren sich den Gottlosen nicht/ obwol die Welt voll toller Narren laufft/ welche Gold mit Gewalt in solchen Dingen suchen/ darinnen es nicht zu finden ist. Ein Erfahrener deß Feuers vnd der Metallen kan sich nicht genugsam verwundern über die närrische labores, so die Goldgeitzigen/ vmb den Lapidem Philosophorum zu machen/ anwenden: Es suchet mancher die oberste Treppe auff einer Leiter/ vnd ist noch nicht bey der vntersten: Es gehöret mehr zum Dantz/ als ein new paar Schuh[e]. Jm
Explicatio Miraculi Mundi. folge nach/ vnd bringe es weiters/ wanns Gott ihme zulaͤſſt; Jch fuͤr meine Perſon be-kuͤmmere mich nach ſolchen hohen Dingen nicht/ ſondern laſſe mich mit einem geringen benuͤgen. Das muß ich aber doch bekennen/ wann ich noch etwas juͤnger waͤre/ wuͤrde ich nicht vnterlaſſen/ auch mein Gluͤck daran zu verſuchen. Es iſt nicht ohne/ es haben ihrer viel den Lapidem Univerſalem in dem Nitro geſucht/ was ſie aber erlangt/ wer- den ſie am beſten wiſſen: So viel ich Nachrichtung habe/ hat ſich ihre Materi zu end deß Wercks entzuͤndet/ vnd als ein Donnerſchlag vergangen. Dahero auch die alten Phi- loſophi ihr Werck im Winter verrichtet/ auff daß ihnen der Blitz keinen Schaden an- thun moͤchte. Gewiß iſt es/ vnd kan nicht fehlen/ ein ſolch edel Weſen/ das alle natuͤr- liche Kranckheiten deß Menſchen zu vertreiben/ vnd alle vnvollkommene Metallen in das bloſſe ☉ zu verwandeln Macht hat/ kan auß keinem vnreinen Metall vnd Mineral, ja auß dem ☉ ſelber nicht/ wil geſchweigen auß andern geringern Subjectis, darinnen ſich die Narren ſchleppen/ vnd ihr Geld vnd Gut vnnuͤtzlich verſchwenden/ bereitet wer- den/ ſondern muß/ nach meiner einfaͤltigen Meynung/ nichts anders als ein concen- trirtes vnd figirtes aſtraliſches Feuer ſeyn/ welches/ ohn allen frembden Zuſatz/ in for- mam lapidis durch die Kunſt gebracht worden: dann kein reiner Weſen in der Natur gefunden wird/ als das Feuer/ welches groſſe Macht hat in allen Dingen zu thun/ vnd fonderlich bey den Metallen: dann man ſehe nur an vnd betrachte doch/ wann wir kein Feuer haͤtten/ muͤſten doch alle Kuͤnſte vnd Handwercker ſtill ligen: durch Feuer ſeynd die Kuͤnſte erfunden/ vnd haben ihren Vrſprung vnd Anfang: wie wolten wir die Metallen auß den Ertzen bringen/ vnd zum Gebrauch bereiten/ es waͤre ja ſolches alles vumuͤglich; ſtecket alſo mehr in dem Feuer/ als ihrer viel ſich einbilden. Wer das Feuer/ als das ſtaͤrckſte Element/ nicht erkennet/ der weiß nichts/ vnd wird auch ohne daſſelbige nichts erfahren/ vnd kan ſich auch/ mit gutem Gewiſſen/ fuͤr keinen wahren Philoſophum außgeben. Das Feuer allein/ ohne Zuſatz anderer Dinge/ iſt maͤchtig genug/ auß den Steinen Metall zu machen/ vnd particulariter, auß geringen Me- tallen beſſere/ ꝛc. wann mans nur zu gebrauchen weiß: univerſaliter aber wann es in materiam lapideam concentriret iſt; welches letztere aber/ ob ichs zwar nicht erfahren/ aber gleichwol ſo viel gemercket/ wann GOTT einem die Gnade darzu geben wolte/ daß er ſo weit das Feuer braͤchte/ daß es corporaliſch vnd fix wuͤrde/ er gewißlich eine Tincturam auff krancke Menſchen vnd vnvollkommene Metallen haben wuͤrde. Wie kom̃t man aber darzu? moͤcht mancher ſagen: Nirgend anderſt/ als durch Ein- gebung GOTTES/ dann ſolche groſſe Dinge laſſen ſich ſo leichtlich nicht finden/ vnd offenbaren ſich den Gottloſen nicht/ obwol die Welt voll toller Narren laufft/ welche Gold mit Gewalt in ſolchen Dingen ſuchen/ darinnen es nicht zu finden iſt. Ein Erfahrener deß Feuers vnd der Metallen kan ſich nicht genugſam verwundern uͤber die naͤrriſche labores, ſo die Goldgeitzigen/ vmb den Lapidem Philoſophorum zu machen/ anwenden: Es ſuchet mancher die oberſte Treppe auff einer Leiter/ vnd iſt noch nicht bey der vnterſten: Es gehoͤret mehr zum Dantz/ als ein new paar Schuh[e]. Jm
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folge nach/ vnd bringe es weiters/ wanns Gott ihme zulaͤſſt; Jch fuͤr meine Perſon be-
kuͤmmere mich nach ſolchen hohen Dingen nicht/ ſondern laſſe mich mit einem geringen
benuͤgen. Das muß ich aber doch bekennen/ wann ich noch etwas juͤnger waͤre/ wuͤrde
ich nicht vnterlaſſen/ auch mein Gluͤck daran zu verſuchen. Es iſt nicht ohne/ es haben
ihrer viel den Lapidem Univerſalem in dem Nitro geſucht/ was ſie aber erlangt/ wer-
den ſie am beſten wiſſen: So viel ich Nachrichtung habe/ hat ſich ihre Materi zu end deß
Wercks entzuͤndet/ vnd als ein Donnerſchlag vergangen. Dahero auch die alten Phi-
loſophi ihr Werck im Winter verrichtet/ auff daß ihnen der Blitz keinen Schaden an-
thun moͤchte. Gewiß iſt es/ vnd kan nicht fehlen/ ein ſolch edel Weſen/ das alle natuͤr-
liche Kranckheiten deß Menſchen zu vertreiben/ vnd alle vnvollkommene Metallen in
das bloſſe ☉ zu verwandeln Macht hat/ kan auß keinem vnreinen Metall vnd Mineral,
ja auß dem ☉ ſelber nicht/ wil geſchweigen auß andern geringern Subjectis, darinnen
ſich die Narren ſchleppen/ vnd ihr Geld vnd Gut vnnuͤtzlich verſchwenden/ bereitet wer-
den/ ſondern muß/ nach meiner einfaͤltigen Meynung/ nichts anders als ein concen-
trirtes vnd figirtes aſtraliſches Feuer ſeyn/ welches/ ohn allen frembden Zuſatz/ in for-
mam lapidis durch die Kunſt gebracht worden: dann kein reiner Weſen in der Natur
gefunden wird/ als das Feuer/ welches groſſe Macht hat in allen Dingen zu thun/
vnd fonderlich bey den Metallen: dann man ſehe nur an vnd betrachte doch/ wann wir
kein Feuer haͤtten/ muͤſten doch alle Kuͤnſte vnd Handwercker ſtill ligen: durch Feuer
ſeynd die Kuͤnſte erfunden/ vnd haben ihren Vrſprung vnd Anfang: wie wolten wir
die Metallen auß den Ertzen bringen/ vnd zum Gebrauch bereiten/ es waͤre ja ſolches
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daſſelbige nichts erfahren/ vnd kan ſich auch/ mit gutem Gewiſſen/ fuͤr keinen wahren
Philoſophum außgeben. Das Feuer allein/ ohne Zuſatz anderer Dinge/ iſt maͤchtig
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tallen beſſere/ ꝛc. wann mans nur zu gebrauchen weiß: univerſaliter aber wann es in
materiam lapideam concentriret iſt; welches letztere aber/ ob ichs zwar nicht erfahren/
aber gleichwol ſo viel gemercket/ wann GOTT einem die Gnade darzu geben wolte/
daß er ſo weit das Feuer braͤchte/ daß es corporaliſch vnd fix wuͤrde/ er gewißlich eine
Tincturam auff krancke Menſchen vnd vnvollkommene Metallen haben wuͤrde.
Wie kom̃t man aber darzu? moͤcht mancher ſagen: Nirgend anderſt/ als durch Ein-
gebung GOTTES/ dann ſolche groſſe Dinge laſſen ſich ſo leichtlich nicht finden/
vnd offenbaren ſich den Gottloſen nicht/ obwol die Welt voll toller Narren laufft/
welche Gold mit Gewalt in ſolchen Dingen ſuchen/ darinnen es nicht zu finden iſt.
Ein Erfahrener deß Feuers vnd der Metallen kan ſich nicht genugſam verwundern
uͤber die naͤrriſche labores, ſo die Goldgeitzigen/ vmb den Lapidem Philoſophorum
zu machen/ anwenden: Es ſuchet mancher die oberſte Treppe auff einer Leiter/ vnd
iſt noch nicht bey der vnterſten: Es gehoͤret mehr zum Dantz/ als ein new paar Schuhe.
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Zitationshilfe: | Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 199. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/227>, abgerufen am 22.07.2024. |