Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.Explicatio Miraculi Mundi. Die vnd Könige bedürffen keines weitern versuchs/ sondern werden gewogen/ vndfür den rechten Halt erkennet. NB. Wofern aber die Ertze sehr wild wären/ vnd in dem ersten schmeltzen keinen König geben/ so muß man den Tiegel wieder in den Ofen setzen (wann er noch gut ist) so dann ein oder zwey Stücklein Eisen/ sammt demjenigen Ertz/ so keinen König geben hat/ (verdeckt/ daß keine Kolen darein fallen) fliessen lassen/ so greifft der wilde Sulphur so in dem Ertze gewesen/ vnd das Metall in einen König zu fallen verhindert hat/ das Eisen an/ vnd lässt das Sun/ / oder / so im Ertz ist/ fallen/ den giesst man auß in ein Gießbecken/ so fällt ein König/ welchen man/ nach Erkaltung/ von der Schlacken abschlägt; fällt keiner/ so hat das Ertz auch kein Metall gehalten/ wil man aber probiren/ ob das Sun auch / vnd das Sun/ oder das oder oder Sun hal- ten/ so können die Könige auff Cupellen gepflickt/ vnd hernach mit Aqua forti geschieden werden/ so findet sich/ wie viel eines jedwedern Metalls mit oder bey dem andern ver- mischt ist. Diese Scheidung weitläufftig zu beschreiben/ ist nicht nöhtig/ dann solches nun- II. Deßgleichen auch alle vnd Sun Ertze/ auff eine/ etc. Diesen andern Punct betreffend/ ist er vnter andern nutzbringenden nicht der ge- Folget der Proceß. Mache dir einen Ofen von guten vnd feuerbeständigen Steinen/ so groß oder klein Ge-
Explicatio Miraculi Mundi. Die ♀ vnd ♄ Koͤnige beduͤrffen keines weitern verſuchs/ ſondern werden gewogen/ vndfuͤr den rechten Halt erkennet. NB. Wofern aber die Ertze ſehr wild waͤren/ vnd in dem erſten ſchmeltzen keinen Koͤnig geben/ ſo muß man den Tiegel wieder in den Ofen ſetzen (wann er noch gut iſt) ſo dann ein oder zwey Stuͤcklein Eiſen/ ſam̃t demjenigen Ertz/ ſo keinen Koͤnig geben hat/ (verdeckt/ daß keine Kolen darein fallen) flieſſen laſſen/ ſo greifft der wilde Sulphur ſo in dem Ertze geweſen/ vnd das Metall in einen Koͤnig zu fallen verhindert hat/ das Eiſen an/ vnd laͤſſt das ☉/ ☽/ ♀ oder ♄/ ſo im Ertz iſt/ fallen/ den gieſſt man auß in ein Gießbecken/ ſo faͤllt ein Koͤnig/ welchen man/ nach Erkaltung/ von der Schlacken abſchlaͤgt; faͤllt keiner/ ſo hat das Ertz auch kein Metall gehalten/ wil man aber probiren/ ob das ☉ auch ☽/ vnd das ☽ ☉/ oder das ♀ oder ♄ ☽ oder ☉ hal- ten/ ſo koͤnnen die Koͤnige auff Cupellen gepflickt/ vnd hernach mit Aqua forti geſchieden werden/ ſo findet ſich/ wie viel eines jedwedern Metalls mit oder bey dem andern ver- miſcht iſt. Dieſe Scheidung weitlaͤufftig zu beſchreiben/ iſt nicht noͤhtig/ dann ſolches nun- II. Deßgleichen auch alle ☽ vnd ☉ Ertze/ auff eine/ ꝛc. Dieſen andern Punct betreffend/ iſt er vnter andern nutzbringenden nicht der ge- Folget der Proceß. Mache dir einen Ofen von guten vnd feuerbeſtaͤndigen Steinen/ ſo groß oder klein Ge-
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Explicatio Miraculi Mundi.
Die ♀ vnd ♄ Koͤnige beduͤrffen keines weitern verſuchs/ ſondern werden gewogen/ vnd
fuͤr den rechten Halt erkennet. NB. Wofern aber die Ertze ſehr wild waͤren/ vnd in
dem erſten ſchmeltzen keinen Koͤnig geben/ ſo muß man den Tiegel wieder in den Ofen
ſetzen (wann er noch gut iſt) ſo dann ein oder zwey Stuͤcklein Eiſen/ ſam̃t demjenigen
Ertz/ ſo keinen Koͤnig geben hat/ (verdeckt/ daß keine Kolen darein fallen) flieſſen laſſen/
ſo greifft der wilde Sulphur ſo in dem Ertze geweſen/ vnd das Metall in einen Koͤnig zu
fallen verhindert hat/ das Eiſen an/ vnd laͤſſt das ☉/ ☽/ ♀ oder ♄/ ſo im Ertz iſt/ fallen/
den gieſſt man auß in ein Gießbecken/ ſo faͤllt ein Koͤnig/ welchen man/ nach Erkaltung/
von der Schlacken abſchlaͤgt; faͤllt keiner/ ſo hat das Ertz auch kein Metall gehalten/ wil
man aber probiren/ ob das ☉ auch ☽/ vnd das ☽ ☉/ oder das ♀ oder ♄ ☽ oder ☉ hal-
ten/ ſo koͤnnen die Koͤnige auff Cupellen gepflickt/ vnd hernach mit Aqua forti geſchieden
werden/ ſo findet ſich/ wie viel eines jedwedern Metalls mit oder bey dem andern ver-
miſcht iſt.
Dieſe Scheidung weitlaͤufftig zu beſchreiben/ iſt nicht noͤhtig/ dann ſolches nun-
mehr allenthalben bekandt/ vnd bey dem Lazaro Erckher klaͤrlich beſchrieben/ welches kei-
nes wiederholens bedarff; wird allhier nur angezeigt vnd bewieſen/ daß durch das Ni-
trum die Ertze leichtlich vnd geſchwind zu probiren ſeynd. Jſt alſo hiermit (Gott Lob)
der erſte Punct bewieſen vnd wahr gemacht/ Gott helffe weiters.
II.
Deßgleichen auch alle ☽ vnd ☉ Ertze/ auff eine/ ꝛc.
Dieſen andern Punct betreffend/ iſt er vnter andern nutzbringenden nicht der ge-
ringſte/ ſondern einer von den beſten/ welchen ich auch allzeit in ſonderbarer Geheim ge-
halten; ſeynd mir zu vnterſchiedenenmalen viel gute Wort gegeben/ ſelbigen zu demon-
ſtiren/ darzu ich mich niemaln reſolviren wollen/ vnd ſolches nicht darumb/ als wann
ichs niemand goͤnnete/ vnd dieſe Kunſt mit mir vnter die Erden nehmen wolte; gantz
nicht/ ſondern nur darumb/ weil ſchier bey niemand Trew vnd Glauben mehr zu finden.
Es iſt jetzunder eine Ehre/ viel verheiſſen vnd wenig halten/ eine Schande aber ſolches zu
halten/ das man verheiſſen hat: bin etlichmal zu meinem Schaden gewitziget/ wann mir
einer honigſuͤſſe Wort gegeben/ vnd zehenmal mehr verſprochen/ als ich haͤtte begehren
doͤrffen/ habe mich uͤberreden laſſen/ manches Secretum von mir zu geben; ſo bald es
auß den Haͤnden geweſen/ hat man mir das contrarium bewieſen/ entweder meiner an
ſtatt deß verſprochenen Recompens eines mit mir gelachet vnd geſpottet/ oder aber gar
einen Zanck angefangen/ das Werck verachtet/ vnd alſo mir meine ihm erzeigte Gut-
thaten Gottlos belohnet.
Folget der Proceß.
Mache dir einen Ofen von guten vnd feuerbeſtaͤndigen Steinen/ ſo groß oder klein
du wilt/ oder deine Arbeit erfordert/ auff folgende Weiſe: Erſtlich ſolſt du ein ablangs
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Zitationshilfe: | Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 174. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/202>, abgerufen am 03.03.2025. |