Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.Explicatio Miraculi Mundi. zugeschrieben/ zu beweisen vnd wahr zu machen/ ist nöhtig zu berichten/ wievnd auff was Weise obernantes Sal terrae seine operation vollbringe/ auff daß der günstige Leser sich nicht darinn confundire vnd ihm einbilde/ als wann es seine Wirckung allein auff einerley weis vnd wege/ nemlich also ro- he/ wie es an sich selber ist/ vollnbringe/ etc. gar nicht/ sondern es thut seine Wirckung auff dreyerley Weis/ Form vnd Gestalten/ nemlich: Erstlich wird es gebraucht zu vielen Handthierungen vnd Künsten/ wie es auß der Erden gezogen/ purificiret vnd jederman bekandlich ist. Zum andern Ge- brauch muß es zuvorn durchs Feuer vnd calcination in eine andere vnd fixe- re Substantz verändert werden: wieder zum andern Gebrauch/ muß es zu- vor durch die Hitze deß Feuers in ein flüchtiges Wesen oder starck Wasser destilliret werden. Verbringt also diß Subjectum seine Wirckung in ge- dachten drey Gestalten/ als wie es an sich selber ist/ in Gestalt eines Saltzes: zum andern/ in gestalt eines feurigen Liquoris fixi: zum dritten/ in gestaltei- nes flüchtigen/ scharffen/ corrosivischen Wassers/ wie solches nach vnd nach soll bewiesen werden/ als folgt: Der erste Punct laut also: Erstlich können durch Hülff dieses Subjecti alle Ertze vnd Bergwercke fundamentaliter probiret vnd versucht werden/ was sie eigentlich für Metallen führen/ auch wie vielerley vnd wie viel eines jedwedern. Diesen ersten Punct nun wahr zu machen vnd zu beweisen/ daß die Ertze füglich Die Y 3
Explicatio Miraculi Mundi. zugeſchrieben/ zu beweiſen vnd wahr zu machen/ iſt noͤhtig zu berichten/ wievnd auff was Weiſe obernantes Sal terræ ſeine operation vollbringe/ auff daß der guͤnſtige Leſer ſich nicht darinn confundire vnd ihm einbilde/ als wann es ſeine Wirckung allein auff einerley weis vnd wege/ nemlich alſo ro- he/ wie es an ſich ſelber iſt/ vollnbringe/ ꝛc. gar nicht/ ſondern es thut ſeine Wirckung auff dreyerley Weis/ Form vnd Geſtalten/ nemlich: Erſtlich wird es gebraucht zu vielen Handthierungen vnd Kuͤnſten/ wie es auß der Erden gezogen/ purificiret vnd jederman bekandlich iſt. Zum andern Ge- brauch muß es zuvorn durchs Feuer vnd calcination in eine andere vnd fixe- re Subſtantz veraͤndert werden: wieder zum andern Gebrauch/ muß es zu- vor durch die Hitze deß Feuers in ein fluͤchtiges Weſen oder ſtarck Waſſer deſtilliret werden. Verbringt alſo diß Subjectum ſeine Wirckung in ge- dachten drey Geſtalten/ als wie es an ſich ſelber iſt/ in Geſtalt eines Saltzes: zum andern/ in geſtalt eines feurigen Liquoris fixi: zum dritten/ in geſtaltei- nes fluͤchtigen/ ſcharffen/ corroſiviſchen Waſſers/ wie ſolches nach vnd nach ſoll bewieſen werden/ als folgt: Der erſte Punct laut alſo: Erſtlich koͤnnen durch Huͤlff dieſes Subjecti alle Ertze vnd Bergwercke fundamentaliter probiret vnd verſucht werden/ was ſie eigentlich fuͤr Metallen fuͤhren/ auch wie vielerley vnd wie viel eines jedwedern. Dieſen erſten Punct nun wahr zu machen vnd zu beweiſen/ daß die Ertze fuͤglich Die Y 3
<TEI> <text> <body> <div n="1"> <div n="2"> <p><pb n="173" facs="#f0201"/><fw type="header" place="top"><hi rendition="#aq">Explicatio Miraculi Mundi.</hi></fw><lb/> zugeſchrieben/ zu beweiſen vnd wahr zu machen/ iſt noͤhtig zu berichten/ wie<lb/> vnd auff was Weiſe obernantes <hi rendition="#aq"><hi rendition="#g">Sal terræ</hi></hi> ſeine <hi rendition="#aq"><hi rendition="#g">operation</hi></hi> vollbringe/ auff<lb/> daß der guͤnſtige Leſer ſich nicht darinn <hi rendition="#aq"><hi rendition="#g">confund</hi></hi>ire vnd ihm einbilde/ als<lb/> wann es ſeine Wirckung allein auff einerley weis vnd wege/ nemlich alſo ro-<lb/> he/ wie es an ſich ſelber iſt/ vollnbringe/ ꝛc. gar nicht/ ſondern es thut ſeine<lb/> Wirckung auff dreyerley Weis/ Form vnd Geſtalten/ nemlich: Erſtlich<lb/> wird es gebraucht zu vielen Handthierungen vnd Kuͤnſten/ wie es auß der<lb/> Erden gezogen/ <hi rendition="#aq"><hi rendition="#g">purific</hi></hi>iret vnd jederman bekandlich iſt. Zum andern Ge-<lb/> brauch muß es zuvorn durchs Feuer vnd <hi rendition="#aq"><hi rendition="#g">calcination</hi></hi> in eine andere vnd fixe-<lb/> re <hi rendition="#aq"><hi rendition="#g">Subſtantz</hi></hi> veraͤndert werden: wieder zum andern Gebrauch/ muß es zu-<lb/> vor durch die Hitze deß Feuers in ein fluͤchtiges Weſen oder ſtarck Waſſer<lb/><hi rendition="#aq"><hi rendition="#g">deſtill</hi></hi>iret werden. Verbringt alſo diß <hi rendition="#aq"><hi rendition="#g">Subjectum</hi></hi> ſeine Wirckung in ge-<lb/> dachten drey Geſtalten/ als wie es an ſich ſelber iſt/ in Geſtalt eines Saltzes:<lb/> zum andern/ in geſtalt eines feurigen <hi rendition="#aq"><hi rendition="#g">Liquoris fixi</hi>:</hi> zum dritten/ in geſtaltei-<lb/> nes fluͤchtigen/ ſcharffen/ <hi rendition="#aq"><hi rendition="#g">corroſiv</hi></hi>iſchen Waſſers/ wie ſolches nach vnd<lb/> nach ſoll bewieſen werden/ als folgt:</p> </div><lb/> <div n="2"> <head/> <div n="3"> <head> <hi rendition="#b">Der erſte Punct laut alſo:<lb/> Erſtlich koͤnnen durch Huͤlff dieſes</hi> <hi rendition="#aq">Subjecti</hi> <hi rendition="#b">alle Ertze vnd Bergwercke</hi><lb/> <hi rendition="#aq">fundamentaliter prob</hi> <hi rendition="#b">iret vnd verſucht werden/ was ſie eigentlich fuͤr<lb/> Metallen fuͤhren/ auch wie vielerley vnd wie viel eines jedwedern.</hi> </head><lb/> <p>Dieſen erſten Punct nun wahr zu machen vnd zu beweiſen/ daß die Ertze fuͤglich<lb/> durch das Erden-Saltz zu probiren/ wil ich einen Anfang machen/ vnd anzeigen/ auff<lb/> was Weiſe ſolches geſchicht: Erſtlich ſo <hi rendition="#aq">pulveri</hi>ſire das Ertz gantz klein vnd zart/ es ſey<lb/> gleich ☉/ ☽ oder ♄ Ertz/ vnd miſche zu einem Centner deß Probirgewichts drey oder<lb/> vier Centner <hi rendition="#aq">calcin</hi>irten oder <hi rendition="#aq">fig</hi>irten Salpeter/ miſche beydes vntereinander/ thue den-<lb/> ſelbén in einen guten Tiegel/ lege einen Deckel darauff/ ſetze den Tiegel auff ein Fuͤßlein<lb/> in einen ſolchen Schmeltz-Ofen/ wie er im vierdten Theil <hi rendition="#aq">Furnorum</hi> beſchrieben/ laſſe<lb/> das Feuer allgemach angehen/ vnd laſſe das Ertz mit dem Fluß im Tiegel wol flieſſen/<lb/> wie Waſſer/ gieſſe es auß in ein groß Becken/ vnd laß erkalten/ vnd ſchlage den Koͤnig<lb/> davon; iſt es Gold/ ☽/ ♀ oder ♄/ ſo wege denſelben auff der Probierwaage/ ſo findeſt du/<lb/> wie viel ein Centner Ertz ☉/ ☽/ ♀ oder ♄ haͤlt. <hi rendition="#aq">NB.</hi> ♂ vnd ♃ laſſen ſich auff dieſe<lb/> Weis nicht <hi rendition="#aq">prob</hi>iren/ dann das ♂ iſt zu vnfluͤſſig in einem ſolchen kleinen Feuer/ das<lb/> ♃ aber verbrennt ſich zu Schlacken/ wegen deß Saltzes. <hi rendition="#aq">NB.</hi> Kommen aber die ☉<lb/> vnd ☽ Koͤnige nicht fein herauß/ halten entweder ♀ oder ♄ bey ſich/ ſo muß man ſolche<lb/> auff einer Cupellen mit etwas wenig ♄ ablauffen laſſen/ biß ſie blicken/ ſo hat man das<lb/> Metall fein/ welches der rechte Halt iſt/ vnd man ſeine Rechnung darauff machen kan.<lb/> <fw type="sig" place="bottom">Y 3</fw><fw type="catch" place="bottom">Die</fw><lb/></p> </div> </div> </div> </body> </text> </TEI> [173/0201]
Explicatio Miraculi Mundi.
zugeſchrieben/ zu beweiſen vnd wahr zu machen/ iſt noͤhtig zu berichten/ wie
vnd auff was Weiſe obernantes Sal terræ ſeine operation vollbringe/ auff
daß der guͤnſtige Leſer ſich nicht darinn confundire vnd ihm einbilde/ als
wann es ſeine Wirckung allein auff einerley weis vnd wege/ nemlich alſo ro-
he/ wie es an ſich ſelber iſt/ vollnbringe/ ꝛc. gar nicht/ ſondern es thut ſeine
Wirckung auff dreyerley Weis/ Form vnd Geſtalten/ nemlich: Erſtlich
wird es gebraucht zu vielen Handthierungen vnd Kuͤnſten/ wie es auß der
Erden gezogen/ purificiret vnd jederman bekandlich iſt. Zum andern Ge-
brauch muß es zuvorn durchs Feuer vnd calcination in eine andere vnd fixe-
re Subſtantz veraͤndert werden: wieder zum andern Gebrauch/ muß es zu-
vor durch die Hitze deß Feuers in ein fluͤchtiges Weſen oder ſtarck Waſſer
deſtilliret werden. Verbringt alſo diß Subjectum ſeine Wirckung in ge-
dachten drey Geſtalten/ als wie es an ſich ſelber iſt/ in Geſtalt eines Saltzes:
zum andern/ in geſtalt eines feurigen Liquoris fixi: zum dritten/ in geſtaltei-
nes fluͤchtigen/ ſcharffen/ corroſiviſchen Waſſers/ wie ſolches nach vnd
nach ſoll bewieſen werden/ als folgt:
Der erſte Punct laut alſo:
Erſtlich koͤnnen durch Huͤlff dieſes Subjecti alle Ertze vnd Bergwercke
fundamentaliter probiret vnd verſucht werden/ was ſie eigentlich fuͤr
Metallen fuͤhren/ auch wie vielerley vnd wie viel eines jedwedern.
Dieſen erſten Punct nun wahr zu machen vnd zu beweiſen/ daß die Ertze fuͤglich
durch das Erden-Saltz zu probiren/ wil ich einen Anfang machen/ vnd anzeigen/ auff
was Weiſe ſolches geſchicht: Erſtlich ſo pulveriſire das Ertz gantz klein vnd zart/ es ſey
gleich ☉/ ☽ oder ♄ Ertz/ vnd miſche zu einem Centner deß Probirgewichts drey oder
vier Centner calcinirten oder figirten Salpeter/ miſche beydes vntereinander/ thue den-
ſelbén in einen guten Tiegel/ lege einen Deckel darauff/ ſetze den Tiegel auff ein Fuͤßlein
in einen ſolchen Schmeltz-Ofen/ wie er im vierdten Theil Furnorum beſchrieben/ laſſe
das Feuer allgemach angehen/ vnd laſſe das Ertz mit dem Fluß im Tiegel wol flieſſen/
wie Waſſer/ gieſſe es auß in ein groß Becken/ vnd laß erkalten/ vnd ſchlage den Koͤnig
davon; iſt es Gold/ ☽/ ♀ oder ♄/ ſo wege denſelben auff der Probierwaage/ ſo findeſt du/
wie viel ein Centner Ertz ☉/ ☽/ ♀ oder ♄ haͤlt. NB. ♂ vnd ♃ laſſen ſich auff dieſe
Weis nicht probiren/ dann das ♂ iſt zu vnfluͤſſig in einem ſolchen kleinen Feuer/ das
♃ aber verbrennt ſich zu Schlacken/ wegen deß Saltzes. NB. Kommen aber die ☉
vnd ☽ Koͤnige nicht fein herauß/ halten entweder ♀ oder ♄ bey ſich/ ſo muß man ſolche
auff einer Cupellen mit etwas wenig ♄ ablauffen laſſen/ biß ſie blicken/ ſo hat man das
Metall fein/ welches der rechte Halt iſt/ vnd man ſeine Rechnung darauff machen kan.
Die
Y 3
Suche im WerkInformationen zum Werk
Download dieses Werks
XML (TEI P5) ·
HTML ·
Text Metadaten zum WerkTEI-Header · CMDI · Dublin Core Ansichten dieser Seite
Voyant Tools
|
URL zu diesem Werk: | https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658 |
URL zu dieser Seite: | https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/201 |
Zitationshilfe: | Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 173. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/201>, abgerufen am 03.03.2025. |