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Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.

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Von Tugend/ Krafft vnd Eigenschafft
meine Schrifften ein Anlaß darzu geben hätte; darinn er mir vnrecht thun würde. Dann
was ich allhier geschrieben/ habe ich thun müssen/ zu beweisen/ daß ich diesem Subjecto
den Namen Universal nicht vnbillich oder ohne gewisse Vrsachen zugceignet; es ist auch
nicht nöhtig/ daß ein solches wichtiges Werck in der bösen Welt gemein sey oder werde;
der Mensch mag lcicht etwas haben/ damit er seine Gesundheit erhält/ vnd zur Noht-
durfft mit den seinigen lebet: Vberfluß macht nur hochmütig/ vnd führet in Sünden/
weil aber Gott der Allmächtige nicht vergebens solches grosse Geheinmüß in die Natur
gelegt/ so ist es auch nicht vnbillich oder vnrecht/ solches anzunehmen/ wann einem ein
Licht von oben herab darzu gegeben wird/ vnd niemand zu verdencken/ wann er rechtmäs-
siger weis nach etwas Gutes trachtet: dann deme/ welcher ein Perlein oder Edelgestein
auff dem Wege findet/ vnd nicht auffhebet/ eben so viel Vnrecht kan zugelegt werden/
als deme/ der es von andern ererbet/ vnd vunützlich durchbringt oder verschwendet. Es
ruffen ja alle Philosophi einhellig von ihrem Mercurio, daß er wegen seines geringen
Herkommens (von denen die ihnen einbilden sie wissen etwas) nicht geachtet/ oder für ein
Menstruum Universale angenommen werde; vnd ermahnen/ daß man sich an seiner
Verächtlichkeit doch nicht stossen wolte; vnd sagen darbey/ daß allein dieses die Vrsach
sey/ daß viel vergeblich darnach suchen/ weil sie also hoch hinauß wollen/ das jenige/ was
ihnen dient/ mit Füssen treten/ vnd suchen das/ welches nirgends zu finden sey/ da ihnen
doch allzeit das wahre Subjectum offen vor augen ligt. Was hilfft aber/ einem Blinden
schöne Farben zeigen/ oder einem Dauben/ auff der Lauten spielen? Eben so viel fruch-
tet es auch/ wann man Narren von Secreten der Natur prediget/ darzu sie keine Adepti
seyn noch werden können. Es hilfft kein lauffen noch sorgen/ etwas zu erlangen/ sondern
allein Gottes Erbarmen/ sagt der heilige Apostel Paulus. Wie sagt der Königliche
Prophet David? Vergeblich ists/ daß ihr früh auffstehet/ vnd mit Sorgen schlaffen
geht/ vnd esset euer Brod mit Vngemach/ dann wems Gott gönnt/ gibt ers im Schlaf.
Daraus zu sehen/ daß keinem Menschen möglich/ durch seinen Fleiß/ Mühe vnd Arbeit
ein solches Kleinod zu erlangen/ sondern eine Gab vnd Gnade Gottes (wie alle wahre
Philosophi solches einhellig bekennen) ist vnd bleibt: darbey es auch auff dißmal bewen-
den soll.

Möchte mancher gedencken oder sagen: Wer hat dann dir eben gesagt/ daß dieses
der Mercurius Philosophorum sey/ oder von wem hast du solches hören sagen? dem gib
ich zur Antwort: Auß seiner Eigenschafft/ Gestalt/ Natur vnd Wesen/ wie er von den
Philosophis beschrieben/ hab ich selben erkant/ vnd sonst nirgends von. Wann du ihn
mit philosophischen Augen ansiehest/ wirst du ihn auch kennen/ vnd sonsten nicht: dann
er verbirgt sich für den Hoffärtigen/ vnd zeiget sich denen/ so es Gott gönnet. Wann ein
erfahrner Deutscher Gärtner etwan vngefähr in einen Garten käme/ darinn das wun-
derbarliche Gewächs Noli me tangere (welches auß Ost-Jndien zu vns in Europam
gebracht/ vnd nunmehr an vielen Orten in grosser Herren Gärten mit Fleiß zur Ver-
wunderung fortgepflantzet wird) stünde/ davon er so viel gelesen vnd gehöret hätte/ sol-

ches

Von Tugend/ Krafft vnd Eigenſchafft
meine Schrifften ein Anlaß darzu geben haͤtte; darinn er mir vnrecht thun wuͤrde. Dañ
was ich allhier geſchrieben/ habe ich thun muͤſſen/ zu beweiſen/ daß ich dieſem Subjecto
den Namen Univerſal nicht vnbillich oder ohne gewiſſe Vrſachen zugceignet; es iſt auch
nicht noͤhtig/ daß ein ſolches wichtiges Werck in der boͤſen Welt gemein ſey oder werde;
der Menſch mag lcicht etwas haben/ damit er ſeine Geſundheit erhaͤlt/ vnd zur Noht-
durfft mit den ſeinigen lebet: Vberfluß macht nur hochmuͤtig/ vnd fuͤhret in Suͤnden/
weil aber Gott der Allmaͤchtige nicht vergebens ſolches groſſe Geheinmuͤß in die Natur
gelegt/ ſo iſt es auch nicht vnbillich oder vnrecht/ ſolches anzunehmen/ wann einem ein
Licht von oben herab darzu gegeben wird/ vnd niemand zu verdencken/ wann er rechtmaͤſ-
ſiger weis nach etwas Gutes trachtet: dann deme/ welcher ein Perlein oder Edelgeſtein
auff dem Wege findet/ vnd nicht auffhebet/ eben ſo viel Vnrecht kan zugelegt werden/
als deme/ der es von andern ererbet/ vnd vunuͤtzlich durchbringt oder verſchwendet. Es
ruffen ja alle Philoſophi einhellig von ihrem Mercurio, daß er wegen ſeines geringen
Herkommens (von denen die ihnen einbilden ſie wiſſen etwas) nicht geachtet/ oder fuͤr ein
Menſtruum Univerſale angenommen werde; vnd ermahnen/ daß man ſich an ſeiner
Veraͤchtlichkeit doch nicht ſtoſſen wolte; vnd ſagen darbey/ daß allein dieſes die Vrſach
ſey/ daß viel vergeblich darnach ſuchen/ weil ſie alſo hoch hinauß wollen/ das jenige/ was
ihnen dient/ mit Fuͤſſen treten/ vnd ſuchen das/ welches nirgends zu finden ſey/ da ihnen
doch allzeit das wahre Subjectum offen vor augen ligt. Was hilfft aber/ einem Blinden
ſchoͤne Farben zeigen/ oder einem Dauben/ auff der Lauten ſpielen? Eben ſo viel fruch-
tet es auch/ wann man Narren von Secreten der Natur prediget/ darzu ſie keine Adepti
ſeyn noch werden koͤnnen. Es hilfft kein lauffen noch ſorgen/ etwas zu erlangen/ ſondern
allein Gottes Erbarmen/ ſagt der heilige Apoſtel Paulus. Wie ſagt der Koͤnigliche
Prophet David? Vergeblich iſts/ daß ihr fruͤh auffſtehet/ vnd mit Sorgen ſchlaffen
geht/ vnd eſſet euer Brod mit Vngemach/ dann wems Gott goͤnnt/ gibt ers im Schlaf.
Daraus zu ſehen/ daß keinem Menſchen moͤglich/ durch ſeinen Fleiß/ Muͤhe vnd Arbeit
ein ſolches Kleinod zu erlangen/ ſondern eine Gab vnd Gnade Gottes (wie alle wahre
Philoſophi ſolches einhellig bekennen) iſt vnd bleibt: darbey es auch auff dißmal bewen-
den ſoll.

Moͤchte mancher gedencken oder ſagen: Wer hat dann dir eben geſagt/ daß dieſes
der Mercurius Philoſophorum ſey/ oder von wem haſt du ſolches hoͤren ſagen? dem gib
ich zur Antwort: Auß ſeiner Eigenſchafft/ Geſtalt/ Natur vnd Weſen/ wie er von den
Philoſophis beſchrieben/ hab ich ſelben erkant/ vnd ſonſt nirgends von. Wann du ihn
mit philoſophiſchen Augen anſieheſt/ wirſt du ihn auch kennen/ vnd ſonſten nicht: dann
er verbirgt ſich fuͤr den Hoffaͤrtigen/ vnd zeiget ſich denen/ ſo es Gott goͤnnet. Wann ein
erfahrner Deutſcher Gaͤrtner etwan vngefaͤhr in einen Garten kaͤme/ darinn das wun-
derbarliche Gewaͤchs Noli me tangere (welches auß Oſt-Jndien zu vns in Europam
gebracht/ vnd nunmehr an vielen Orten in groſſer Herren Gaͤrten mit Fleiß zur Ver-
wunderung fortgepflantzet wird) ſtuͤnde/ davon er ſo viel geleſen vnd gehoͤret haͤtte/ ſol-

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[160/0188] Von Tugend/ Krafft vnd Eigenſchafft meine Schrifften ein Anlaß darzu geben haͤtte; darinn er mir vnrecht thun wuͤrde. Dañ was ich allhier geſchrieben/ habe ich thun muͤſſen/ zu beweiſen/ daß ich dieſem Subjecto den Namen Univerſal nicht vnbillich oder ohne gewiſſe Vrſachen zugceignet; es iſt auch nicht noͤhtig/ daß ein ſolches wichtiges Werck in der boͤſen Welt gemein ſey oder werde; der Menſch mag lcicht etwas haben/ damit er ſeine Geſundheit erhaͤlt/ vnd zur Noht- durfft mit den ſeinigen lebet: Vberfluß macht nur hochmuͤtig/ vnd fuͤhret in Suͤnden/ weil aber Gott der Allmaͤchtige nicht vergebens ſolches groſſe Geheinmuͤß in die Natur gelegt/ ſo iſt es auch nicht vnbillich oder vnrecht/ ſolches anzunehmen/ wann einem ein Licht von oben herab darzu gegeben wird/ vnd niemand zu verdencken/ wann er rechtmaͤſ- ſiger weis nach etwas Gutes trachtet: dann deme/ welcher ein Perlein oder Edelgeſtein auff dem Wege findet/ vnd nicht auffhebet/ eben ſo viel Vnrecht kan zugelegt werden/ als deme/ der es von andern ererbet/ vnd vunuͤtzlich durchbringt oder verſchwendet. Es ruffen ja alle Philoſophi einhellig von ihrem Mercurio, daß er wegen ſeines geringen Herkommens (von denen die ihnen einbilden ſie wiſſen etwas) nicht geachtet/ oder fuͤr ein Menſtruum Univerſale angenommen werde; vnd ermahnen/ daß man ſich an ſeiner Veraͤchtlichkeit doch nicht ſtoſſen wolte; vnd ſagen darbey/ daß allein dieſes die Vrſach ſey/ daß viel vergeblich darnach ſuchen/ weil ſie alſo hoch hinauß wollen/ das jenige/ was ihnen dient/ mit Fuͤſſen treten/ vnd ſuchen das/ welches nirgends zu finden ſey/ da ihnen doch allzeit das wahre Subjectum offen vor augen ligt. Was hilfft aber/ einem Blinden ſchoͤne Farben zeigen/ oder einem Dauben/ auff der Lauten ſpielen? Eben ſo viel fruch- tet es auch/ wann man Narren von Secreten der Natur prediget/ darzu ſie keine Adepti ſeyn noch werden koͤnnen. Es hilfft kein lauffen noch ſorgen/ etwas zu erlangen/ ſondern allein Gottes Erbarmen/ ſagt der heilige Apoſtel Paulus. Wie ſagt der Koͤnigliche Prophet David? Vergeblich iſts/ daß ihr fruͤh auffſtehet/ vnd mit Sorgen ſchlaffen geht/ vnd eſſet euer Brod mit Vngemach/ dann wems Gott goͤnnt/ gibt ers im Schlaf. Daraus zu ſehen/ daß keinem Menſchen moͤglich/ durch ſeinen Fleiß/ Muͤhe vnd Arbeit ein ſolches Kleinod zu erlangen/ ſondern eine Gab vnd Gnade Gottes (wie alle wahre Philoſophi ſolches einhellig bekennen) iſt vnd bleibt: darbey es auch auff dißmal bewen- den ſoll. Moͤchte mancher gedencken oder ſagen: Wer hat dann dir eben geſagt/ daß dieſes der Mercurius Philoſophorum ſey/ oder von wem haſt du ſolches hoͤren ſagen? dem gib ich zur Antwort: Auß ſeiner Eigenſchafft/ Geſtalt/ Natur vnd Weſen/ wie er von den Philoſophis beſchrieben/ hab ich ſelben erkant/ vnd ſonſt nirgends von. Wann du ihn mit philoſophiſchen Augen anſieheſt/ wirſt du ihn auch kennen/ vnd ſonſten nicht: dann er verbirgt ſich fuͤr den Hoffaͤrtigen/ vnd zeiget ſich denen/ ſo es Gott goͤnnet. Wann ein erfahrner Deutſcher Gaͤrtner etwan vngefaͤhr in einen Garten kaͤme/ darinn das wun- derbarliche Gewaͤchs Noli me tangere (welches auß Oſt-Jndien zu vns in Europam gebracht/ vnd nunmehr an vielen Orten in groſſer Herren Gaͤrten mit Fleiß zur Ver- wunderung fortgepflantzet wird) ſtuͤnde/ davon er ſo viel geleſen vnd gehoͤret haͤtte/ ſol- ches

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 160. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/188>, abgerufen am 24.11.2024.