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Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.

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Von Tugend/ Krafft vnd Eigeschafft
kräfftig nicht seyn können als diese/ welche man nach Gelegenheit der Kranckheit ver-
stärcken oder verschwächen kan/ welches bey den natürlichen nicht ist.

Nachdem ich aber betrachtet/ daß diese allhier beschriebne Universal-Medicin nicht
einem jedwedern zu praepariren gegeben ist/ vnd viel derselben wolten gern theilhafftig
seyn/ so hab ich für gut angesehen/ allhier diese Erinnerung oder Ermahnung zu thun/
daß derjenige/ welcher diese Medicin weiß vnd bereiten kan/ andern/ die es nicht können/
auch auß Liebe wolte zukommen lassen/ Aber nicht also (nach der bösen Welt Gebrauch)
sein eigenes darinn zu suchen/ reich damit zu werden/ sondern also/ daß er eben seine an-
gewandte Kosten vnd Mühewaltung wieder davon haben möge. Vnd weilen die Me-
diein sowol in forma pulveris als in forma liquida (wann sie solten verschickt werden)
nicht von jederman rechtmässig oder nach Gebühr zu gebrauchen/ indem man in Abmäs-
sung der Tropffen oder Abwegung der Granen fehlen/ (vnd der Sach entweder zu viel
oder zu wenig leichtlich thun könte) so hab ich gut eracht/ daß dieselbe/ vmb der Bequem-
lichkeit willen/ vmb desto weniger in der administrirung zu fehlen/ in formam Pillularum
gebracht würde/ in solcher Manier/ daß eine Pillen für ein Gran zu rechnen/ zwey für
zwey Gran/ vnd so fortan/ also/ daß der Patient keines weitern Abwegens bedarff/ son-
dern nach Gelegenheit seiner Kranckheit vnd meiner Beschreibung entweder 1. 2. 3. 4.
mehr oder weniger/ auff einmal einnehmen darff.

Also vnd auff diese Weis kan diese Medicin gar wol vnd sicherlich verschicket/ vnd
an vielen Orten den Krancken Hülff dadurch erzeiget werden. Auff daß aber/ in Ver-
schickung dieser Medicin/ kein Betrug sich vntermenge/ so ermahne ich jederman/ daß er
sich wol fürsehe/ von wem er solche empfange: dann kein Zweiffel/ es werden sich böse/ be-
triegliche Menschen finden/ die sich rühmen werden/ diese ineine Medicin zu haben/ vnd
andern dieselbe theuer zu verkauffen suchen; für solchen Leuten kan man sich hüten/ vnd
zusehen/ mit wem man vmbgehe/ auff daß man nicht (wie mit meinem Alkahest gesche-
hen/ davon oben in der praefation gedacht worden) darmit betrogen werde.

Dieses seynd nun die fürnemsten Tugenden dieser meiner Universal-Medicin;
die andere/ welche ich vmb der kürtze willen zu schreiben allhier vnterlassen/ können von
einem jedwedern verständigen Menschen auß diesen beschriebenen Vmbständen erkant
vnd verstanden werden. Bezeuge derhalben nochmal/ daß alles dasjenige/ so ich dieser
Medicin zugeschrieben/ vnd noch ein viel mehrers/ sie vollkömmlich (wann sie wol bereitet
vnd mit Verstand recht administriret wird/ verrichten kan/ sonderlich wann man das
Gebät vnd Anruffung zu Gott nicht dabey vergisset: dann das Gebät vnd Vertrauen
zu Gott segnet vnd verstärcket eine jedwedere Medicin/ welches der Gottlose nicht glau-
bet noch hören wil/ derentwegen wird fühlen müssen. Eine Artzney kan zwar wol/ durch
Zulassung Gottes/ ohne Gebät/ den Krancken gesund machen/ vnd das Brod/ ohne
Dancksagung genossen/ den Hunger stillen/ wie es bey den vnvernünfftigen Creaturen
täglich geschicht/ ist aber eine viehische vnd nicht menschliche Weise/ die Gaben Gottes
zu geniessen: Aber Christlich/ zuförderst in Kranckheiten/ Gott vmb Hülff anruffen/

vnd

Von Tugend/ Krafft vnd Eigeſchafft
kraͤfftig nicht ſeyn koͤnnen als dieſe/ welche man nach Gelegenheit der Kranckheit ver-
ſtaͤrcken oder verſchwaͤchen kan/ welches bey den natuͤrlichen nicht iſt.

Nachdem ich aber betrachtet/ daß dieſe allhier beſchriebne Univerſal-Medicin nicht
einem jedwedern zu præpariren gegeben iſt/ vnd viel derſelben wolten gern theilhafftig
ſeyn/ ſo hab ich fuͤr gut angeſehen/ allhier dieſe Erinnerung oder Ermahnung zu thun/
daß derjenige/ welcher dieſe Medicin weiß vnd bereiten kan/ andern/ die es nicht koͤnnen/
auch auß Liebe wolte zukommen laſſen/ Aber nicht alſo (nach der boͤſen Welt Gebrauch)
ſein eigenes darinn zu ſuchen/ reich damit zu werden/ ſondern alſo/ daß er eben ſeine an-
gewandte Koſten vnd Muͤhewaltung wieder davon haben moͤge. Vnd weilen die Me-
diein ſowol in forma pulveris als in forma liquida (wann ſie ſolten verſchickt werden)
nicht von jederman rechtmaͤſſig oder nach Gebuͤhr zu gebrauchen/ indem man in Abmaͤſ-
ſung der Tropffen oder Abwegung der Granen fehlen/ (vnd der Sach entweder zu viel
oder zu wenig leichtlich thun koͤnte) ſo hab ich gut eracht/ daß dieſelbe/ vmb der Bequem-
lichkeit willen/ vmb deſto weniger in der adminiſtrirung zu fehlen/ in formam Pillularum
gebracht wuͤrde/ in ſolcher Manier/ daß eine Pillen fuͤr ein Gran zu rechnen/ zwey fuͤr
zwey Gran/ vnd ſo fortan/ alſo/ daß der Patient keines weitern Abwegens bedarff/ ſon-
dern nach Gelegenheit ſeiner Kranckheit vnd meiner Beſchreibung entweder 1. 2. 3. 4.
mehr oder weniger/ auff einmal einnehmen darff.

Alſo vnd auff dieſe Weis kan dieſe Medicin gar wol vnd ſicherlich verſchicket/ vnd
an vielen Orten den Krancken Huͤlff dadurch erzeiget werden. Auff daß aber/ in Ver-
ſchickung dieſer Medicin/ kein Betrug ſich vntermenge/ ſo ermahne ich jederman/ daß er
ſich wol fuͤrſehe/ von wem er ſolche empfange: dann kein Zweiffel/ es werden ſich boͤſe/ be-
triegliche Menſchen finden/ die ſich ruͤhmen werden/ dieſe ineine Medicin zu haben/ vnd
andern dieſelbe theuer zu verkauffen ſuchen; fuͤr ſolchen Leuten kan man ſich huͤten/ vnd
zuſehen/ mit wem man vmbgehe/ auff daß man nicht (wie mit meinem Alkaheſt geſche-
hen/ davon oben in der præfation gedacht worden) darmit betrogen werde.

Dieſes ſeynd nun die fuͤrnemſten Tugenden dieſer meiner Univerſal-Medicin;
die andere/ welche ich vmb der kuͤrtze willen zu ſchreiben allhier vnterlaſſen/ koͤnnen von
einem jedwedern verſtaͤndigen Menſchen auß dieſen beſchriebenen Vmbſtaͤnden erkant
vnd verſtanden werden. Bezeuge derhalben nochmal/ daß alles dasjenige/ ſo ich dieſer
Medicin zugeſchrieben/ vnd noch ein viel mehrers/ ſie vollkoͤm̃lich (wann ſie wol bereitet
vnd mit Verſtand recht adminiſtriret wird/ verrichten kan/ ſonderlich wann man das
Gebaͤt vnd Anruffung zu Gott nicht dabey vergiſſet: dann das Gebaͤt vnd Vertrauen
zu Gott ſegnet vnd verſtaͤrcket eine jedwedere Medicin/ welches der Gottloſe nicht glau-
bet noch hoͤren wil/ derentwegen wird fuͤhlen muͤſſen. Eine Artzney kan zwar wol/ durch
Zulaſſung Gottes/ ohne Gebaͤt/ den Krancken geſund machen/ vnd das Brod/ ohne
Danckſagung genoſſen/ den Hunger ſtillen/ wie es bey den vnvernuͤnfftigen Creaturen
taͤglich geſchicht/ iſt aber eine viehiſche vnd nicht menſchliche Weiſe/ die Gaben Gottes
zu genieſſen: Aber Chriſtlich/ zufoͤrderſt in Kranckheiten/ Gott vmb Huͤlff anruffen/

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[142/0170] Von Tugend/ Krafft vnd Eigeſchafft kraͤfftig nicht ſeyn koͤnnen als dieſe/ welche man nach Gelegenheit der Kranckheit ver- ſtaͤrcken oder verſchwaͤchen kan/ welches bey den natuͤrlichen nicht iſt. Nachdem ich aber betrachtet/ daß dieſe allhier beſchriebne Univerſal-Medicin nicht einem jedwedern zu præpariren gegeben iſt/ vnd viel derſelben wolten gern theilhafftig ſeyn/ ſo hab ich fuͤr gut angeſehen/ allhier dieſe Erinnerung oder Ermahnung zu thun/ daß derjenige/ welcher dieſe Medicin weiß vnd bereiten kan/ andern/ die es nicht koͤnnen/ auch auß Liebe wolte zukommen laſſen/ Aber nicht alſo (nach der boͤſen Welt Gebrauch) ſein eigenes darinn zu ſuchen/ reich damit zu werden/ ſondern alſo/ daß er eben ſeine an- gewandte Koſten vnd Muͤhewaltung wieder davon haben moͤge. Vnd weilen die Me- diein ſowol in forma pulveris als in forma liquida (wann ſie ſolten verſchickt werden) nicht von jederman rechtmaͤſſig oder nach Gebuͤhr zu gebrauchen/ indem man in Abmaͤſ- ſung der Tropffen oder Abwegung der Granen fehlen/ (vnd der Sach entweder zu viel oder zu wenig leichtlich thun koͤnte) ſo hab ich gut eracht/ daß dieſelbe/ vmb der Bequem- lichkeit willen/ vmb deſto weniger in der adminiſtrirung zu fehlen/ in formam Pillularum gebracht wuͤrde/ in ſolcher Manier/ daß eine Pillen fuͤr ein Gran zu rechnen/ zwey fuͤr zwey Gran/ vnd ſo fortan/ alſo/ daß der Patient keines weitern Abwegens bedarff/ ſon- dern nach Gelegenheit ſeiner Kranckheit vnd meiner Beſchreibung entweder 1. 2. 3. 4. mehr oder weniger/ auff einmal einnehmen darff. Alſo vnd auff dieſe Weis kan dieſe Medicin gar wol vnd ſicherlich verſchicket/ vnd an vielen Orten den Krancken Huͤlff dadurch erzeiget werden. Auff daß aber/ in Ver- ſchickung dieſer Medicin/ kein Betrug ſich vntermenge/ ſo ermahne ich jederman/ daß er ſich wol fuͤrſehe/ von wem er ſolche empfange: dann kein Zweiffel/ es werden ſich boͤſe/ be- triegliche Menſchen finden/ die ſich ruͤhmen werden/ dieſe ineine Medicin zu haben/ vnd andern dieſelbe theuer zu verkauffen ſuchen; fuͤr ſolchen Leuten kan man ſich huͤten/ vnd zuſehen/ mit wem man vmbgehe/ auff daß man nicht (wie mit meinem Alkaheſt geſche- hen/ davon oben in der præfation gedacht worden) darmit betrogen werde. Dieſes ſeynd nun die fuͤrnemſten Tugenden dieſer meiner Univerſal-Medicin; die andere/ welche ich vmb der kuͤrtze willen zu ſchreiben allhier vnterlaſſen/ koͤnnen von einem jedwedern verſtaͤndigen Menſchen auß dieſen beſchriebenen Vmbſtaͤnden erkant vnd verſtanden werden. Bezeuge derhalben nochmal/ daß alles dasjenige/ ſo ich dieſer Medicin zugeſchrieben/ vnd noch ein viel mehrers/ ſie vollkoͤm̃lich (wann ſie wol bereitet vnd mit Verſtand recht adminiſtriret wird/ verrichten kan/ ſonderlich wann man das Gebaͤt vnd Anruffung zu Gott nicht dabey vergiſſet: dann das Gebaͤt vnd Vertrauen zu Gott ſegnet vnd verſtaͤrcket eine jedwedere Medicin/ welches der Gottloſe nicht glau- bet noch hoͤren wil/ derentwegen wird fuͤhlen muͤſſen. Eine Artzney kan zwar wol/ durch Zulaſſung Gottes/ ohne Gebaͤt/ den Krancken geſund machen/ vnd das Brod/ ohne Danckſagung genoſſen/ den Hunger ſtillen/ wie es bey den vnvernuͤnfftigen Creaturen taͤglich geſchicht/ iſt aber eine viehiſche vnd nicht menſchliche Weiſe/ die Gaben Gottes zu genieſſen: Aber Chriſtlich/ zufoͤrderſt in Kranckheiten/ Gott vmb Huͤlff anruffen/ vnd

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 142. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/170>, abgerufen am 24.11.2024.