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Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.

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Gründliche vnd warhafftige Beschreibung/ wie
man auß den Weinhefen einen guten Wein-stein in

grosser Menge extrahiren soll.


ERstlich muß man wissen/ was Weinhefen seyn/ oder
in was für einem Wesen dieselbige bestehen/ ehe man solche
zerlegen/ vnd das nützliche vnd gute von dem vnnützlichen
scheiden könne. Dann ohne Erkandnüß der Sachen kan
man kein Vrtheil fällen/ sondern bleibt im Jrrthumm. Jst
derohalben nöhtig/ daß man wisse/ was man vnter den Hän-
den habe/ auff daß man desto sicherer damit procediren kön-
ne. Was nun eigentlich Weinhefen seyn/ vnd wie das gute
darauß soll gezogen werden/ wil ich dem Vnwissenden all-
hier offenbaren/ auff daß hinfüro nicht mehr so viel gutes/ als bißhero geschehen/ wegen
Vnerkantnüß der Dingen/ vnachtsamer Weise hingeworffen/ sondern zu vieler tausend
Menschen Besten möge behalten/ vnd zu Nutzen angelegt werden. Vnd ist es also dar-
mit beschaffen: Ein jedweder nasses vnd trübes Wesen/ es sey gleich Wein/ Bier/ Es-
sig/ oder etwas anders/ wann es seine Zeit still liget/ so setzet sich auß eigener Krafft das
jrrdische/ schwerere vnd gröbere Theil davon zu Boden/ welches man feces oder Hefen
nennet/ das klare Theil aber bleibet oben auff den fecibus stehen/ welches man ablässet/
vnd also von dem vnreinern Theil scheidet/ wie bey dem Wein/ Bier/ Meth vnd andern
Geträncken zu sehen/ vnd jederman wol bekand ist. Welche feces man bißhero zu nichts
anders hat wissen zu gebrauchen/ als das man solche destilliret, einen Brandtwein dar-
auß gemachet/ vnd das übrige/ daß in dem Kessel geblieben ist/ hernach als ein vntüchtig
Wesen hinweg geworffen hat. Vnd ist solches Hinwegwerffen vnd Verschwendung vieles
guten/ welches noch darinnen war/ allein Vrsach gewesen der Menschen Vnwissenheit/
weilen ihnen nicht bekand/ daß noch etwas gutes darinnen blieben/ vnd zugleich mit dem
vnnützen Schlam hinweg geworffen worden. Auff daß man aber sehe/ daß nicht alles
vnnütze sey/ welches die Menschen nicht kennen noch achten/ sondern daß bißweilen in ei-

nem


Gruͤndliche vnd warhafftige Beſchreibung/ wie
man auß den Weinhefen einen guten Wein-ſtein in

groſſer Menge extrahiren ſoll.


ERſtlich muß man wiſſen/ was Weinhefen ſeyn/ oder
in was fuͤr einem Weſen dieſelbige beſtehen/ ehe man ſolche
zerlegen/ vnd das nuͤtzliche vnd gute von dem vnnuͤtzlichen
ſcheiden koͤnne. Dann ohne Erkandnuͤß der Sachen kan
man kein Vrtheil faͤllen/ ſondern bleibt im Jrꝛthum̃. Jſt
derohalben noͤhtig/ daß man wiſſe/ was man vnter den Haͤn-
den habe/ auff daß man deſto ſicherer damit procediren koͤn-
ne. Was nun eigentlich Weinhefen ſeyn/ vnd wie das gute
darauß ſoll gezogen werden/ wil ich dem Vnwiſſenden all-
hier offenbaren/ auff daß hinfuͤro nicht mehr ſo viel gutes/ als bißhero geſchehen/ wegen
Vnerkantnuͤß der Dingen/ vnachtſamer Weiſe hingeworffen/ ſondern zu vieler tauſend
Menſchen Beſten moͤge behalten/ vnd zu Nutzen angelegt werden. Vnd iſt es alſo dar-
mit beſchaffen: Ein jedweder naſſes vnd truͤbes Weſen/ es ſey gleich Wein/ Bier/ Eſ-
ſig/ oder etwas anders/ wann es ſeine Zeit ſtill liget/ ſo ſetzet ſich auß eigener Krafft das
jrꝛdiſche/ ſchwerere vnd groͤbere Theil davon zu Boden/ welches man feces oder Hefen
nennet/ das klare Theil aber bleibet oben auff den fecibus ſtehen/ welches man ablaͤſſet/
vnd alſo von dem vnreinern Theil ſcheidet/ wie bey dem Wein/ Bier/ Meth vnd andern
Getraͤncken zu ſehen/ vnd jederman wol bekand iſt. Welche feces man bißhero zu nichts
anders hat wiſſen zu gebrauchen/ als das man ſolche deſtilliret, einen Brandtwein dar-
auß gemachet/ vnd das uͤbrige/ daß in dem Keſſel geblieben iſt/ hernach als ein vntuͤchtig
Weſen hinweg geworffẽ hat. Vnd iſt ſolches Hinwegwerffen vnd Verſchwendung vieles
guten/ welches noch darinnen war/ allein Vrſach geweſen der Menſchen Vnwiſſenheit/
weilen ihnen nicht bekand/ daß noch etwas gutes darinnen blieben/ vnd zugleich mit dem
vnnuͤtzen Schlam hinweg geworffen worden. Auff daß man aber ſehe/ daß nicht alles
vnnuͤtze ſey/ welches die Menſchen nicht kennen noch achten/ ſondern daß bißweilen in ei-

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[116/0144] Gruͤndliche vnd warhafftige Beſchreibung/ wie man auß den Weinhefen einen guten Wein-ſtein in groſſer Menge extrahiren ſoll. ERſtlich muß man wiſſen/ was Weinhefen ſeyn/ oder in was fuͤr einem Weſen dieſelbige beſtehen/ ehe man ſolche zerlegen/ vnd das nuͤtzliche vnd gute von dem vnnuͤtzlichen ſcheiden koͤnne. Dann ohne Erkandnuͤß der Sachen kan man kein Vrtheil faͤllen/ ſondern bleibt im Jrꝛthum̃. Jſt derohalben noͤhtig/ daß man wiſſe/ was man vnter den Haͤn- den habe/ auff daß man deſto ſicherer damit procediren koͤn- ne. Was nun eigentlich Weinhefen ſeyn/ vnd wie das gute darauß ſoll gezogen werden/ wil ich dem Vnwiſſenden all- hier offenbaren/ auff daß hinfuͤro nicht mehr ſo viel gutes/ als bißhero geſchehen/ wegen Vnerkantnuͤß der Dingen/ vnachtſamer Weiſe hingeworffen/ ſondern zu vieler tauſend Menſchen Beſten moͤge behalten/ vnd zu Nutzen angelegt werden. Vnd iſt es alſo dar- mit beſchaffen: Ein jedweder naſſes vnd truͤbes Weſen/ es ſey gleich Wein/ Bier/ Eſ- ſig/ oder etwas anders/ wann es ſeine Zeit ſtill liget/ ſo ſetzet ſich auß eigener Krafft das jrꝛdiſche/ ſchwerere vnd groͤbere Theil davon zu Boden/ welches man feces oder Hefen nennet/ das klare Theil aber bleibet oben auff den fecibus ſtehen/ welches man ablaͤſſet/ vnd alſo von dem vnreinern Theil ſcheidet/ wie bey dem Wein/ Bier/ Meth vnd andern Getraͤncken zu ſehen/ vnd jederman wol bekand iſt. Welche feces man bißhero zu nichts anders hat wiſſen zu gebrauchen/ als das man ſolche deſtilliret, einen Brandtwein dar- auß gemachet/ vnd das uͤbrige/ daß in dem Keſſel geblieben iſt/ hernach als ein vntuͤchtig Weſen hinweg geworffẽ hat. Vnd iſt ſolches Hinwegwerffen vnd Verſchwendung vieles guten/ welches noch darinnen war/ allein Vrſach geweſen der Menſchen Vnwiſſenheit/ weilen ihnen nicht bekand/ daß noch etwas gutes darinnen blieben/ vnd zugleich mit dem vnnuͤtzen Schlam hinweg geworffen worden. Auff daß man aber ſehe/ daß nicht alles vnnuͤtze ſey/ welches die Menſchen nicht kennen noch achten/ ſondern daß bißweilen in ei- nem

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 116. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/144>, abgerufen am 24.11.2024.