Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.Gründliche vnd warhafftige Beschreibung/ wie man auß den Weinhefen einen guten Wein-stein in grosser Menge extrahiren soll. ERstlich muß man wissen/ was Weinhefen seyn/ oder nem
Gruͤndliche vnd warhafftige Beſchreibung/ wie man auß den Weinhefen einen guten Wein-ſtein in groſſer Menge extrahiren ſoll. ERſtlich muß man wiſſen/ was Weinhefen ſeyn/ oder nem
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Gruͤndliche vnd warhafftige Beſchreibung/ wie
man auß den Weinhefen einen guten Wein-ſtein in
groſſer Menge extrahiren ſoll.
ERſtlich muß man wiſſen/ was Weinhefen ſeyn/ oder
in was fuͤr einem Weſen dieſelbige beſtehen/ ehe man ſolche
zerlegen/ vnd das nuͤtzliche vnd gute von dem vnnuͤtzlichen
ſcheiden koͤnne. Dann ohne Erkandnuͤß der Sachen kan
man kein Vrtheil faͤllen/ ſondern bleibt im Jrꝛthum̃. Jſt
derohalben noͤhtig/ daß man wiſſe/ was man vnter den Haͤn-
den habe/ auff daß man deſto ſicherer damit procediren koͤn-
ne. Was nun eigentlich Weinhefen ſeyn/ vnd wie das gute
darauß ſoll gezogen werden/ wil ich dem Vnwiſſenden all-
hier offenbaren/ auff daß hinfuͤro nicht mehr ſo viel gutes/ als bißhero geſchehen/ wegen
Vnerkantnuͤß der Dingen/ vnachtſamer Weiſe hingeworffen/ ſondern zu vieler tauſend
Menſchen Beſten moͤge behalten/ vnd zu Nutzen angelegt werden. Vnd iſt es alſo dar-
mit beſchaffen: Ein jedweder naſſes vnd truͤbes Weſen/ es ſey gleich Wein/ Bier/ Eſ-
ſig/ oder etwas anders/ wann es ſeine Zeit ſtill liget/ ſo ſetzet ſich auß eigener Krafft das
jrꝛdiſche/ ſchwerere vnd groͤbere Theil davon zu Boden/ welches man feces oder Hefen
nennet/ das klare Theil aber bleibet oben auff den fecibus ſtehen/ welches man ablaͤſſet/
vnd alſo von dem vnreinern Theil ſcheidet/ wie bey dem Wein/ Bier/ Meth vnd andern
Getraͤncken zu ſehen/ vnd jederman wol bekand iſt. Welche feces man bißhero zu nichts
anders hat wiſſen zu gebrauchen/ als das man ſolche deſtilliret, einen Brandtwein dar-
auß gemachet/ vnd das uͤbrige/ daß in dem Keſſel geblieben iſt/ hernach als ein vntuͤchtig
Weſen hinweg geworffẽ hat. Vnd iſt ſolches Hinwegwerffen vnd Verſchwendung vieles
guten/ welches noch darinnen war/ allein Vrſach geweſen der Menſchen Vnwiſſenheit/
weilen ihnen nicht bekand/ daß noch etwas gutes darinnen blieben/ vnd zugleich mit dem
vnnuͤtzen Schlam hinweg geworffen worden. Auff daß man aber ſehe/ daß nicht alles
vnnuͤtze ſey/ welches die Menſchen nicht kennen noch achten/ ſondern daß bißweilen in ei-
nem
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