Furttenbach, Josef: Mannhaffter Kunst-Spiegel. Augsburg, 1663.Arithmetica. durch die wolverordnete Schul Vorsteher/ so können die Schrifften vnd Rechnungen/ der von denKindern angeschlagenen Proben besichtiget/ Erstlich die beste/ ander/ dritte/ vierdte/ etc. also forthan ge- fundene Namen auffschreiben/ dieselbige gegen dem Sprechen halten/ jedoch noch nit offenbaren/ wer der Primus, Secundus, Tertius, &c. gewesen seye/ biß daß man zuruck wider nach Hauß gehn wird. Anjetzo so mag die gantze erste Parthey Knaben insgesambt/ durch den Schulmeister (aber sonst B. In das innere Paradiß-Gärtlin. Item die darzu gehörige Parthey Mägdlin/ auch insgesambt D. Eingeführt/ eben also folgt mit der dritten Parthey Knaben durch die Thür E. Vnd mit der vierdten Parthey Mägdlin durch die Thür C. Auch/ jedoch vnd wie gemelt/ so sollen ernante vier Thüren B. C. D. E. wol verschlossen/ vnd biß Wann nun der Abend herbey rucket/ so wird sich ein jeder Schulmeister widerumben gefast hal- Der Auffzug deß Grunds. Damit aber gleichwol dem Auge in etwas Ergötzligkeit zugeben/ so wird hiezugegen auch der Auff-Der Auff- Discurs über ein/ zu der Buchhalterey woldien- lichen Kastens. Wann nun die zum Theil erwachsene Knaben/ auß vorernantem Paradeiß-Gärtlin in wol ver-Discurs Bücherkasten/ allbereit ist außgefertiget/ vnd von mir selbsten gar vil Jahr gebraucht worden/ hier- von so E
Arithmetica. durch die wolverordnete Schul Vorſteher/ ſo koͤnnen die Schrifften vnd Rechnungen/ der von denKindern angeſchlagenen Proben beſichtiget/ Erſtlich die beſte/ ander/ dritte/ vierdte/ ꝛc. alſo forthan ge- fundene Namen auffſchreiben/ dieſelbige gegen dem Sprechen halten/ jedoch noch nit offenbaren/ wer der Primus, Secundus, Tertius, &c. geweſen ſeye/ biß daß man zuruck wider nach Hauß gehn wird. Anjetzo ſo mag die gantze erſte Parthey Knaben insgeſambt/ durch den Schulmeiſter (aber ſonſt B. In das innere Paradiß-Gaͤrtlin. Item die darzu gehoͤrige Parthey Maͤgdlin/ auch insgeſambt D. Eingefuͤhrt/ eben alſo folgt mit der dritten Parthey Knaben durch die Thuͤr E. Vnd mit der vierdten Parthey Maͤgdlin durch die Thuͤr C. Auch/ jedoch vnd wie gemelt/ ſo ſollen ernante vier Thuͤren B. C. D. E. wol verſchloſſen/ vnd biß Wann nun der Abend herbey rucket/ ſo wird ſich ein jeder Schulmeiſter widerumben gefaſt hal- Der Auffzug deß Grunds. Damit aber gleichwol dem Auge in etwas Ergoͤtzligkeit zugeben/ ſo wird hiezugegen auch der Auff-Der Auff- Diſcurs uͤber ein/ zu der Buchhalterey woldien- lichen Kaſtens. Wann nun die zum Theil erwachſene Knaben/ auß vorernantem Paradeiß-Gaͤrtlin in wol ver-Diſcurs Buͤcherkaſten/ allbereit iſt außgefertiget/ vnd von mir ſelbſten gar vil Jahr gebraucht worden/ hier- von ſo E
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Arithmetica.
durch die wolverordnete Schul Vorſteher/ ſo koͤnnen die Schrifften vnd Rechnungen/ der von den
Kindern angeſchlagenen Proben beſichtiget/ Erſtlich die beſte/ ander/ dritte/ vierdte/ ꝛc. alſo forthan ge-
fundene Namen auffſchreiben/ dieſelbige gegen dem Sprechen halten/ jedoch noch nit offenbaren/ wer
der Primus, Secundus, Tertius, &c. geweſen ſeye/ biß daß man zuruck wider nach Hauß gehn wird.
Anjetzo ſo mag die gantze erſte Parthey Knaben insgeſambt/ durch den Schulmeiſter (aber ſonſt
einige andere Perſon deß hinnach lauffenden gemeinen Volcks/ nit eingelaſſen werden) miteinander
durch die Thuͤr
B. In das innere Paradiß-Gaͤrtlin. Item die darzu gehoͤrige Parthey Maͤgdlin/ auch insgeſambt
durch die Thuͤr
Alsdann
ihnen Re-
creation zu
machen.
D. Eingefuͤhrt/ eben alſo folgt mit der dritten Parthey Knaben durch die Thuͤr
E. Vnd mit der vierdten Parthey Maͤgdlin durch die Thuͤr
C. Auch/ jedoch vnd wie gemelt/ ſo ſollen ernante vier Thuͤren B. C. D. E. wol verſchloſſen/ vnd biß
zum Abzug nicht mehr eroͤffnet werden/ (das gemeine hinnach lauffende Geſindel aber/ hat vnderdeſſen
gute Glegenheit in den auſſern Hauptgaͤngen zuſpatzieren) da dann wie leichtlich zuermeſſen/ die Ju-
gend alſo in den Paradiß-Gaͤrtlin mit vmblauffen vnd Abklaubung der Fruͤchten/ (zu welchem Ende
dann auch einem jeden Kind/ ein beſonders hierzu gebachenes ſchoͤnes Brodt/ oder Ring außzutheilen
waͤre) ſonderbare Ergoͤtzligkeit haben wird.
Wann nun der Abend herbey rucket/ ſo wird ſich ein jeder Schulmeiſter widerumben gefaſt hal-
ten/ ſeine vndergebene Kinder in gute Ordnung zubringen/ die Schrifften vnd Rechnungen von den
Pfeilern abnehmen/ jedem Kind ſein Prob in der Hand zutragen anbefehlen/ alsdann ſie ſam̃entlichen in
den Hauptgang ſtellen/ vnd welche ſich am beſten gehalten/ vor allem Volck loben/ ihnen das erſte/ ander/
dritte/ vierdte/ ꝛc. Geſchenck der ſilbern Paradiß Klippen/ ſowohlen die Kraͤntz vnd Mayen in die Haͤnde
geben/ vnd alſo im Namen Gottes widerumben nach Hauß ziehen. Wann nun die Kinder mit dergleichen
Gaben vnd Ehrentittul/ bey ihren lieben Eltern ankommen/ ſo werden diſe Ding ihnen ſonderbare Frewde
vnd Wolgefallen erwecken. Iſt demnach dieſer Tag zu Gottes Lob vnd Preiß/ vnd dann der Erbarn
Welt zu Ehren vnd Nutzen wol angelegt/ beneben die Vnkoſten bey dieſer Boͤltzſchul/ (darauß dann
nach Gottes Willen/ noch rechtgeſchaffene woltragende Fruchtbaͤum erwachſen koͤnden) der Jugend
recht vnd wol angelegt worden. Darmit ſo thue ich nunmehr den Diſcurs uͤber die Teutſche Schulen
auch beſchlieſſen. Was aber fuͤr Nutzen mittlerzeit zugewartten ſeynd/ das werden die hernachfolgen-
de dapffere vnd Mannhaffte Kuͤnſten zuerkennen geben.
Sie zube-
gaben
Vnd mit
Lob wider
heimzu-
ſchicken.
Der Auffzug deß Grunds.
Damit aber gleichwol dem Auge in etwas Ergoͤtzligkeit zugeben/ ſo wird hiezugegen auch der Auff-
zug deß Grunds vorgeſtellt/ der dann gar aigentlichen von dem Modell deß vilernanten Paradiß-
Gaͤrtlins/ ſelbſten/ iſt nachgezeichnet worden. In welchem der gantze Vmbkraiß der auſſern Mauren
ſampt ihren Porten/ ſowol die Hauptgaͤng/ daß Gehaͤg/ darzwiſchen die fruchttragende Baͤum/ in-
gleichem die Außtheilungen deß Blumwercks/ Inſulen/ Waſſerdeichen/ alß auch die Drietter. Item
die Cuppola, darunder die vier Cantzeln alſo gar natuͤrlich im Auffzug daſtehendt zufinden. Vnd eben
mit dergleichen Zeichen vnd Carecteres als wie hievornen beym Grundriß geſchehen/ ſie hiezugegen
auch ſeynd bemerckt worden/ achte derowegen vnnoͤthig/ hiervon ein mehrers zu diſcurieren/ ſonder ge-
lebe der gaͤntzlichen Hoffnung/ es werde der verſtaͤndige Leſer neben dem Grundriß dieſen Auffzug deß
Grunds/ in wehrendem Ableſen/ gnugſam verſtehn vnd deſto beſſer in das Werck zuſetzen wiſſen.
Der Auff-
zug deß
Grunds.
Diſcurs uͤber ein/ zu der Buchhalterey woldien-
lichen Kaſtens.
Wann nun die zum Theil erwachſene Knaben/ auß vorernantem Paradeiß-Gaͤrtlin in wol ver-
haltung deß Schreiben vnd Rechnens/ mit Ruhm vnd Verehrung wider nach Hauß angelangt ſeynd/
ſo moͤgen ſie die Schulſtuben quittieren/ daß Valete daſelbſten nehmen/ hingegen vnd woferꝛ ſie nai-
gung haben/ theils zu der Merchantia oder Kauffmannſchafft/ vnderwiſen werden/ zu ſolchem Ende/ ſo
wird ein hierzu gar bequemer/ inſonderbare Quartier außgetheilter Kaſten/ die Scritturæ vnd Han-
delsbuͤcher in guter Ordnung darein zuſtellen/ hochvonnoͤthen ſeyn/ dann die Glegenheit einer Sachen/
erleichtert die Arbeit/ vnd erfriſchet die Sinnlichkeit/ wie aber ein dergleichen ſehr nutzlich- vnd be-
quemer
Diſcurs
uͤber ein
Buchhal-
terey Ka-
ſten.
Buͤcherkaſten/ allbereit iſt außgefertiget/ vnd von mir ſelbſten gar vil Jahr gebraucht worden/ hier-
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