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Furttenbach, Josef: Mannhaffter Kunst-Spiegel. Augsburg, 1663.

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Architectura Navalis.
werck/ damit man dem Gebäw einige verduncklung im auffreissen nicht vervrsache/ ietztmahlen nit auff-
gerichtet/ noch eingezogen worden/ zu welchem ende/ aber allein Gleichnuß weiß/ so stünde die

Insul Fortunata gleich vor Monaco, hinüber/ im hohen Meer darinnen/ daselbsten so befinde sich ein
Kiß/ chiara, Terra ferma, als ein Gestadt oder Geländ/ dorthin dann alle mitfahrende Menschen/ so
Sambt
seinen vier
Böden.
wolen auch das Gethier/ Früchten/ Wahren/ Geschütz/ Munition, neben den Victuaglien, Getranck/
vnd was da immer zu hie gegenwertiger Schifffart vonnöthen ist/ geführt/ hier auffzuwarten ordinirt
worden/ alsdann so könte mans in guter Ordnung/ auff hernach folgende weiß imbarchieren, oder
einladen. Dann bey

A. So wird der obere Deckel/ worob die Marinari den Gang vnd ihre Verrichtungen haben/ gesehen/
alsdann vnd bey
B. der erste bedeckte Schiffboden/ daselbsten nun die Menschen ihre wol accommodirte Zimmerlin/
neben den Spatziergängen/ haben.
C. der andere Boden/ allda so werden alle Stallungen/ sowolen auch die Fütterungs-Cammeren/
für das Vihe gefunden.
D. der dritte Boden/ die Biscotten, sowolen die rechte grosse Speißkammer/ vnd Behaltnuß der vor-
nembsten mit sich führenden Victuaglien.
E.
der vierdte/ anietzo aber nicht gesehene/ sonder vnder dem Wasser darunder stehende gar letztere
Dz Was-
ser/ Wein
vnd Essig.
Boden/ so der Grad/ oder die Carena sonsten mag genennt werden/ eben hiezugegen ist der Keller/ oder
die aigentliche Lägerstatt der grossen Vaß mit süssem Wasser/ sowol Wein Essig/ sambt dem Brennholtz
zuhaben/ vor allen dingen aber/ so muß man auff den besagten Deckel. Bey
F. den Kranich/ das ist eben der jenige vffrichtzug/ (dessen qualiteten Form vnd Gestalt dann/ in
gegenwertigen Tractat bey dem Kupfferblatt No: 16. zusehen ist) nicht gar ferne von dem Gütter-
loch stellen/ alsdann mit ihme sowol die Wasser/ als auch die Wein/ vnd Essigfaß/ neben anderem
schweren Gewicht/ ergreiffen/ hinauff ziehen/ hernach sein Schnabel vmbwenden/ so wird sich das er-
nannte Gewicht/ schon selber ob dem Gütterloch erzeigen/ vnd kan man dasselbige alsdann füglich/ so
wol in den Keller hinunder/ als nicht weniger auch auff alle Böden/ wohin man es immer begehrt/
setzen/ vnd abladen/ so ein grosse bequemligkeit ist.

Damit aber das Viehe vnd Gethier gar füglich in ihre Stallungen zubringen seyen/ so
muß man zuvorderst das Schiff mit einwerffung 2. Ancker/ gegen dem Meer hinaus/ vnd schla-
gung zweyer Hauptpfälen . . die Cave oder Sailer/ daran zubinden/ bestermassen bestettigen/
alsdann bey

G. auff den andern Boden hinein/ eine 4. Schuch braite Bruggen/ (mit zweyen dicht von
Sowolen
die Th[ - 1 Zeichen fehlt]r
vnd allemgerüst dar-
ein zuladen.
Brettern angehefften/ Nebenwänden/ damit das Vihe am hinüber gehn/ kein abschewen deß Wasser hal-
ber zusehen/ nit habe/ sonder allein an die Bretter zuschawen benöttiget werde) legen/ über welche als-
dann das Gethier/ gar bequem kan hinein geführt/ auch gleich auff demselbigen Boden/ in ihre schon zu
bereittete Stallungen eingestelt werden. Eben durch den berührten Eingang/ so wird die Fütterung/
auch andere Sachen mehr/ mit guter Commoditet hinein getragen/ alsdann an ihre bestimbte Oerter
gelegt. Endlichen so mag obernannte Brucken hinweg gethon/ vnd geschmeidig zusammen gelegt/ in
dem Schiff vffbehalten werden/ biß das man sie mitler Zeit/ widerumben zum disbarchiren/ oder zum
ausladen vonnöthen wird haben. Auß ietz erzehlten Erinnerungen/ so wird der vernünfftige Capitän/
oder Schiffhauptmann alle vnd iede Sachen mit guter Manir/ (fast wie bey der Arch Noae mag dem
Gesicht nach geschehen sein) einladen/ sowol den Menschen als auch dem Gethier/ Mobilien, Speiß/
Tranck/ Munition, Geschütz/ vnd Wahren/ ihre Losamenter vnd gebürende Oerter einraumen/ damit
alles ohne klag wol bestellt/ vnd accommodirt werde/ hernach der Schiff Patron oder der Pilot, die
Segelbäum/ Antenen, sowolen die Seiler vnd Rollen/ nach Schiffmanns gebrauch auffrichten lassen/
alsdann im Namen Gottes zuvor angedeuter massen/ die Partenza nemmen einem andern Land zu-
seglen/ auff dem Meer gute Sorg haben das Schiff vor Vnglück vnd anstoß zubehütten/ vnd seiner
Zeit alles Lebendige sambt den noch überbleibenden Victuaglien vnd der Munition widerumben
außladen/ vnd auff dise weiß mit GOTTES Hülff/ alles glücklich in Terra ferma
setzen.

Damit aber hiegegenwertiges Kupfferblatt No: 31. gegen der Parte Septentrionale, auch sein
Das ge-
statt der
Riviera
di Geno-
va.
compliment, oder außfüllung erlange/ so habe ich für rathsam angesehen/ das letztere Stuck von der
Riviera di Genova, Verso Ponente, hinzuzusetzen/ dergestalt/ (wo es zuvor im Kupfferblatt No: 3. bey
Oneglia ist abgeschnitten/ oder gelassen worden) so wird bey dem Flecken

Taggia ietzo widerumben der anfang gemacht/ von dannen so kompt man nach Sant Remo, ein sehr
grosser Marcktflecken/ der vilmehr ein Städtlein mag genennt werden/ dessen gestalt vnd gegend nun/
hiegegenwertiger Abriß zuerkennen gibt. Sintemahlen Bey

H. ein

Architectura Navalis.
werck/ damit man dem Gebaͤw einige verduncklung im auffreiſſen nicht vervrſache/ ietztmahlen nit auff-
gerichtet/ noch eingezogen worden/ zu welchem ende/ aber allein Gleichnuß weiß/ ſo ſtuͤnde die

Inſul Fortunata gleich vor Monaco, hinuͤber/ im hohen Meer darinnen/ daſelbſten ſo befinde ſich ein
Kiß/ chiara, Terra ferma, als ein Geſtadt oder Gelaͤnd/ dorthin dann alle mitfahrende Menſchen/ ſo
Sambt
ſeinen vier
Boͤden.
wolen auch das Gethier/ Fruͤchten/ Wahren/ Geſchuͤtz/ Munition, neben den Victuaglien, Getranck/
vnd was da immer zu hie gegenwertiger Schifffart vonnoͤthen iſt/ gefuͤhrt/ hier auffzuwarten ordinirt
worden/ alsdann ſo koͤnte mans in guter Ordnung/ auff hernach folgende weiß imbarchieren, oder
einladen. Dann bey

A. So wird der obere Deckel/ worob die Marinari den Gang vnd ihre Verrichtungen haben/ geſehen/
alsdann vnd bey
B. der erſte bedeckte Schiffboden/ daſelbſten nun die Menſchen ihre wol accommodirte Zimmerlin/
neben den Spatziergaͤngen/ haben.
C. der andere Boden/ allda ſo werden alle Stallungen/ ſowolen auch die Fuͤtterungs-Cammeren/
fuͤr das Vihe gefunden.
D. der dritte Boden/ die Biſcotten, ſowolen die rechte groſſe Speißkammer/ vnd Behaltnuß der vor-
nembſten mit ſich fuͤhrenden Victuaglien.
E.
der vierdte/ anietzo aber nicht geſehene/ ſonder vnder dem Waſſer darunder ſtehende gar letztere
Dz Waſ-
ſer/ Wein
vnd Eſſig.
Boden/ ſo der Grad/ oder die Carena ſonſten mag genennt werden/ eben hiezugegen iſt der Keller/ oder
die aigentliche Laͤgerſtatt der groſſen Vaß mit ſuͤſſem Waſſer/ ſowol Wein Eſſig/ ſambt dem Brennholtz
zuhaben/ vor allen dingen aber/ ſo muß man auff den beſagten Deckel. Bey
F. den Kranich/ das iſt eben der jenige vffrichtzug/ (deſſen qualiteten Form vnd Geſtalt dann/ in
gegenwertigen Tractat bey dem Kupfferblatt No: 16. zuſehen iſt) nicht gar ferne von dem Guͤtter-
loch ſtellen/ alsdann mit ihme ſowol die Waſſer/ als auch die Wein/ vnd Eſſigfaß/ neben anderem
ſchweren Gewicht/ ergreiffen/ hinauff ziehen/ hernach ſein Schnabel vmbwenden/ ſo wird ſich das er-
nannte Gewicht/ ſchon ſelber ob dem Guͤtterloch erzeigen/ vnd kan man daſſelbige alsdann fuͤglich/ ſo
wol in den Keller hinunder/ als nicht weniger auch auff alle Boͤden/ wohin man es immer begehrt/
ſetzen/ vnd abladen/ ſo ein groſſe bequemligkeit iſt.

Damit aber das Viehe vnd Gethier gar fuͤglich in ihre Stallungen zubringen ſeyen/ ſo
muß man zuvorderſt das Schiff mit einwerffung 2. Ancker/ gegen dem Meer hinaus/ vnd ſchla-
gung zweyer Hauptpfaͤlen ✶. ✶. die Cave oder Sailer/ daran zubinden/ beſtermaſſen beſtettigen/
alsdann bey

G. auff den andern Boden hinein/ eine 4. Schuch braite Bruggen/ (mit zweyen dicht von
Sowolen
die Th[ – 1 Zeichen fehlt]r
vnd allemgeruͤſt dar-
ein zuladẽ.
Brettern angehefften/ Nebenwaͤnden/ damit das Vihe am hinuͤber gehn/ kein abſchewen deß Waſſer hal-
ber zuſehen/ nit habe/ ſonder allein an die Bretter zuſchawen benoͤttiget werde) legen/ uͤber welche als-
dann das Gethier/ gar bequem kan hinein gefuͤhrt/ auch gleich auff demſelbigen Boden/ in ihre ſchon zu
bereittete Stallungen eingeſtelt werden. Eben durch den beruͤhrten Eingang/ ſo wird die Fuͤtterung/
auch andere Sachen mehr/ mit guter Commoditet hinein getragen/ alsdann an ihre beſtimbte Oerter
gelegt. Endlichen ſo mag obernannte Brucken hinweg gethon/ vnd geſchmeidig zuſammen gelegt/ in
dem Schiff vffbehalten werden/ biß das man ſie mitler Zeit/ widerumben zum disbarchiren/ oder zum
ausladen vonnoͤthen wird haben. Auß ietz erzehlten Erinnerungen/ ſo wird der vernuͤnfftige Capitaͤn/
oder Schiffhauptmann alle vnd iede Sachen mit guter Manir/ (faſt wie bey der Arch Noæ mag dem
Geſicht nach geſchehen ſein) einladen/ ſowol den Menſchen als auch dem Gethier/ Mobilien, Speiß/
Tranck/ Munition, Geſchuͤtz/ vnd Wahren/ ihre Loſamenter vnd gebuͤrende Oerter einraumen/ damit
alles ohne klag wol beſtellt/ vnd accommodirt werde/ hernach der Schiff Patron oder der Pilot, die
Segelbaͤum/ Antenen, ſowolen die Seiler vnd Rollen/ nach Schiffmanns gebrauch auffrichten laſſen/
alsdann im Namen Gottes zuvor angedeuter maſſen/ die Partenza nemmen einem andern Land zu-
ſeglen/ auff dem Meer gute Sorg haben das Schiff vor Vngluͤck vnd anſtoß zubehuͤtten/ vnd ſeiner
Zeit alles Lebendige ſambt den noch uͤberbleibenden Victuaglien vnd der Munition widerumben
außladen/ vnd auff diſe weiß mit GOTTES Huͤlff/ alles gluͤcklich in Terra ferma
ſetzen.

Damit aber hiegegenwertiges Kupfferblatt No: 31. gegen der Parte Septentrionale, auch ſein
Das ge-
ſtatt der
Riviera
di Geno-
va.
compliment, oder außfuͤllung erlange/ ſo habe ich fuͤr rathſam angeſehen/ das letztere Stuck von der
Riviera di Genova, Verſo Ponente, hinzuzuſetzen/ dergeſtalt/ (wo es zuvor im Kupfferblatt No: 3. bey
Oneglia iſt abgeſchnitten/ oder gelaſſen worden) ſo wird bey dem Flecken

Taggia ietzo widerumben der anfang gemacht/ von dannen ſo kompt man nach Sant Remo, ein ſehr
groſſer Marcktflecken/ der vilmehr ein Staͤdtlein mag genennt werden/ deſſen geſtalt vnd gegend nun/
hiegegenwertiger Abriß zuerkennen gibt. Sintemahlen Bey

H. ein
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[280/0384] Architectura Navalis. werck/ damit man dem Gebaͤw einige verduncklung im auffreiſſen nicht vervrſache/ ietztmahlen nit auff- gerichtet/ noch eingezogen worden/ zu welchem ende/ aber allein Gleichnuß weiß/ ſo ſtuͤnde die Inſul Fortunata gleich vor Monaco, hinuͤber/ im hohen Meer darinnen/ daſelbſten ſo befinde ſich ein Kiß/ chiara, Terra ferma, als ein Geſtadt oder Gelaͤnd/ dorthin dann alle mitfahrende Menſchen/ ſo wolen auch das Gethier/ Fruͤchten/ Wahren/ Geſchuͤtz/ Munition, neben den Victuaglien, Getranck/ vnd was da immer zu hie gegenwertiger Schifffart vonnoͤthen iſt/ gefuͤhrt/ hier auffzuwarten ordinirt worden/ alsdann ſo koͤnte mans in guter Ordnung/ auff hernach folgende weiß imbarchieren, oder einladen. Dann bey Sambt ſeinen vier Boͤden. A. So wird der obere Deckel/ worob die Marinari den Gang vnd ihre Verrichtungen haben/ geſehen/ alsdann vnd bey B. der erſte bedeckte Schiffboden/ daſelbſten nun die Menſchen ihre wol accommodirte Zimmerlin/ neben den Spatziergaͤngen/ haben. C. der andere Boden/ allda ſo werden alle Stallungen/ ſowolen auch die Fuͤtterungs-Cammeren/ fuͤr das Vihe gefunden. D. der dritte Boden/ die Biſcotten, ſowolen die rechte groſſe Speißkammer/ vnd Behaltnuß der vor- nembſten mit ſich fuͤhrenden Victuaglien. E. der vierdte/ anietzo aber nicht geſehene/ ſonder vnder dem Waſſer darunder ſtehende gar letztere Boden/ ſo der Grad/ oder die Carena ſonſten mag genennt werden/ eben hiezugegen iſt der Keller/ oder die aigentliche Laͤgerſtatt der groſſen Vaß mit ſuͤſſem Waſſer/ ſowol Wein Eſſig/ ſambt dem Brennholtz zuhaben/ vor allen dingen aber/ ſo muß man auff den beſagten Deckel. Bey F. den Kranich/ das iſt eben der jenige vffrichtzug/ (deſſen qualiteten Form vnd Geſtalt dann/ in gegenwertigen Tractat bey dem Kupfferblatt No: 16. zuſehen iſt) nicht gar ferne von dem Guͤtter- loch ſtellen/ alsdann mit ihme ſowol die Waſſer/ als auch die Wein/ vnd Eſſigfaß/ neben anderem ſchweren Gewicht/ ergreiffen/ hinauff ziehen/ hernach ſein Schnabel vmbwenden/ ſo wird ſich das er- nannte Gewicht/ ſchon ſelber ob dem Guͤtterloch erzeigen/ vnd kan man daſſelbige alsdann fuͤglich/ ſo wol in den Keller hinunder/ als nicht weniger auch auff alle Boͤden/ wohin man es immer begehrt/ ſetzen/ vnd abladen/ ſo ein groſſe bequemligkeit iſt. Damit aber das Viehe vnd Gethier gar fuͤglich in ihre Stallungen zubringen ſeyen/ ſo muß man zuvorderſt das Schiff mit einwerffung 2. Ancker/ gegen dem Meer hinaus/ vnd ſchla- gung zweyer Hauptpfaͤlen ✶. ✶. die Cave oder Sailer/ daran zubinden/ beſtermaſſen beſtettigen/ alsdann bey G. auff den andern Boden hinein/ eine 4. Schuch braite Bruggen/ (mit zweyen dicht von Brettern angehefften/ Nebenwaͤnden/ damit das Vihe am hinuͤber gehn/ kein abſchewen deß Waſſer hal- ber zuſehen/ nit habe/ ſonder allein an die Bretter zuſchawen benoͤttiget werde) legen/ uͤber welche als- dann das Gethier/ gar bequem kan hinein gefuͤhrt/ auch gleich auff demſelbigen Boden/ in ihre ſchon zu bereittete Stallungen eingeſtelt werden. Eben durch den beruͤhrten Eingang/ ſo wird die Fuͤtterung/ auch andere Sachen mehr/ mit guter Commoditet hinein getragen/ alsdann an ihre beſtimbte Oerter gelegt. Endlichen ſo mag obernannte Brucken hinweg gethon/ vnd geſchmeidig zuſammen gelegt/ in dem Schiff vffbehalten werden/ biß das man ſie mitler Zeit/ widerumben zum disbarchiren/ oder zum ausladen vonnoͤthen wird haben. Auß ietz erzehlten Erinnerungen/ ſo wird der vernuͤnfftige Capitaͤn/ oder Schiffhauptmann alle vnd iede Sachen mit guter Manir/ (faſt wie bey der Arch Noæ mag dem Geſicht nach geſchehen ſein) einladen/ ſowol den Menſchen als auch dem Gethier/ Mobilien, Speiß/ Tranck/ Munition, Geſchuͤtz/ vnd Wahren/ ihre Loſamenter vnd gebuͤrende Oerter einraumen/ damit alles ohne klag wol beſtellt/ vnd accommodirt werde/ hernach der Schiff Patron oder der Pilot, die Segelbaͤum/ Antenen, ſowolen die Seiler vnd Rollen/ nach Schiffmanns gebrauch auffrichten laſſen/ alsdann im Namen Gottes zuvor angedeuter maſſen/ die Partenza nemmen einem andern Land zu- ſeglen/ auff dem Meer gute Sorg haben das Schiff vor Vngluͤck vnd anſtoß zubehuͤtten/ vnd ſeiner Zeit alles Lebendige ſambt den noch uͤberbleibenden Victuaglien vnd der Munition widerumben außladen/ vnd auff diſe weiß mit GOTTES Huͤlff/ alles gluͤcklich in Terra ferma ſetzen. Sowolen die Th_r vnd allemgeruͤſt dar- ein zuladẽ. Damit aber hiegegenwertiges Kupfferblatt No: 31. gegen der Parte Septentrionale, auch ſein compliment, oder außfuͤllung erlange/ ſo habe ich fuͤr rathſam angeſehen/ das letztere Stuck von der Riviera di Genova, Verſo Ponente, hinzuzuſetzen/ dergeſtalt/ (wo es zuvor im Kupfferblatt No: 3. bey Oneglia iſt abgeſchnitten/ oder gelaſſen worden) ſo wird bey dem Flecken Das ge- ſtatt der Riviera di Geno- va. Taggia ietzo widerumben der anfang gemacht/ von dannen ſo kompt man nach Sant Remo, ein ſehr groſſer Marcktflecken/ der vilmehr ein Staͤdtlein mag genennt werden/ deſſen geſtalt vnd gegend nun/ hiegegenwertiger Abriß zuerkennen gibt. Sintemahlen Bey H. ein

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Zitationshilfe: Furttenbach, Josef: Mannhaffter Kunst-Spiegel. Augsburg, 1663, S. 280. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/furttenbach_kunstspiegel_1663/384>, abgerufen am 24.11.2024.