Furttenbach, Josef: Mannhaffter Kunst-Spiegel. Augsburg, 1663.Architectura Navalis. kan gebraucht werden. Derowegen gar nicht auß Fürwitz/ sonder vil mehr auß denen hieoben erzöhl-ten Vrsachen/ aber zuvorderst mit Gottes deß Allmächtigen guten Hilff vnd Beystand/ so habe ich mir vorgenommen ein recht grosses/ vnd schon erbawtes Schiff/ welches aber allein
Wolte aber der Architectus Navalis mit dem hievornen angedeuten schon erbawten Schiff/ noch Man besehe mein/ in Anno 1629. in den Truck gegebene Architectum Navalem, nehme das da- 113. Palmi lang/ jetzunder so muß der halbe Theil/ als da seindBeneben an ihrer länge 561/2. Palmi darzu addirt werden/ so kommen 1691/2. Palmi herauß/ die aber vmb besserer richtigkeit willen/ für 170. Palmi zusetzen seynd/ vnd eben so lang/ das verstehet sich abermahlen auff dem aller obersten Fußtritt deß Deckels (worob die Schiff- leuth ihren Lauff haben) muß anjetzo das grosse newe Schiff/ in seiner länge erbawet werden. Dem- nach nun die besagte ordinari Naven, bey ihrem ersten termin, welcher daselbsten mit . bemerckt zu sehen 131/2. Palmi breit erfunden/ so solle jetzunder auch der halbe Theil darvon/ nemblichen 61/4. Palmi darzu summiert/ das beträgt 201/4. Palmi, man lasse es aber vmb mehrer richtigkeit willen/ nur grad 20. Palmi gelten/ dann eben so breit so solle die grosse Naven bey ihrem ersten termin gemacht werden. Ferner so ist die berührte ordinari Naven, bey ihrem andern termin . 20. Palmi breit/ nun solle abermahlen der halbe Theil/ das seind 10. Palmi darzu addirt werden/ so kommen 30. Palmi herauß/ dise breite solle dann hiegegenwertige Naven, bey ihrem andern termin auch ha- ben. Nun ist besagte ordinari Naven im dritten termin . 18. Palmi breit/ desselben halben Theil/ als da seind 9. Palmi hinzu gesetzt/ das beträgt 27. Palmi, eben in diser breite so muß die vorhabende grosse Naven, dann auch bey ihrem dritten ter- min zubereitet werden/ vnd sovil seye von der breite geredt. Was aber die auch terminirte längenen anbelangt/ so wird in offt angedeutem Grundriß der ordinari Naven, daselbsten ihr erste terminirte länge 30. Palmi sein/ hiezugegen den halben Theil/ nemblichen 15. Palmi darzu summirt/ so kommen 45. Palmi, das ist bey vorhabender grossen Naven deß ersten Schiffbodens (in dem Kupfferblatt No: 30.) nemblichen von Sun. gegen . auch ihr erste terminirte länge. Die ander ist bey der or- dinari Naven 301/2. Z 4
Architectura Navalis. kan gebraucht werden. Derowegen gar nicht auß Fuͤrwitz/ ſonder vil mehr auß denen hieoben erzoͤhl-ten Vrſachen/ aber zuvorderſt mit Gottes deß Allmaͤchtigen guten Hilff vnd Beyſtand/ ſo habe ich mir vorgenommen ein recht groſſes/ vnd ſchon erbawtes Schiff/ welches aber allein
Wolte aber der Architectus Navalis mit dem hievornen angedeuten ſchon erbawten Schiff/ noch Man beſehe mein/ in Anno 1629. in den Truck gegebene Architectum Navalem, nehme das da- 113. Palmi lang/ jetzunder ſo muß der halbe Theil/ als da ſeindBeneben an ihrer laͤnge 56½. Palmi darzu addirt werden/ ſo kommen 169½. Palmi herauß/ die aber vmb beſſerer richtigkeit willen/ fuͤr 170. Palmi zuſetzen ſeynd/ vnd eben ſo lang/ das verſtehet ſich abermahlen auff dem aller oberſten Fußtritt deß Deckels (worob die Schiff- leuth ihren Lauff haben) muß anjetzo das groſſe newe Schiff/ in ſeiner laͤnge erbawet werden. Dem- nach nun die beſagte ordinari Naven, bey ihrem erſten termin, welcher daſelbſten mit ♎. bemerckt zu ſehen 13½. Palmi breit erfunden/ ſo ſolle jetzunder auch der halbe Theil darvon/ nemblichen 6¼. Palmi darzu ſummiert/ das betraͤgt 20¼. Palmi, man laſſe es aber vmb mehrer richtigkeit willen/ nur grad 20. Palmi gelten/ dann eben ſo breit ſo ſolle die groſſe Naven bey ihrem erſten termin gemacht werden. Ferner ſo iſt die beruͤhrte ordinari Naven, bey ihrem andern termin ♉. 20. Palmi breit/ nun ſolle abermahlen der halbe Theil/ das ſeind 10. Palmi darzu addirt werden/ ſo kommen 30. Palmi herauß/ diſe breite ſolle dann hiegegenwertige Naven, bey ihrem andern termin auch ha- ben. Nun iſt beſagte ordinari Naven im dritten termin ♊. 18. Palmi breit/ deſſelben halben Theil/ als da ſeind 9. Palmi hinzu geſetzt/ das betraͤgt 27. Palmi, eben in diſer breite ſo muß die vorhabende groſſe Naven, dann auch bey ihrem dritten ter- min zubereitet werden/ vnd ſovil ſeye von der breite geredt. Was aber die auch terminirte laͤngenen anbelangt/ ſo wird in offt angedeutem Grundriß der ordinari Naven, daſelbſten ihr erſte terminirte laͤnge 30. Palmi ſein/ hiezugegen den halben Theil/ nemblichen 15. Palmi darzu ſummirt/ ſo kommen 45. Palmi, das iſt bey vorhabender groſſen Naven deß erſten Schiffbodens (in dem Kupfferblatt No: 30.) nemblichen von ☉. gegen ◻. auch ihr erſte terminirte laͤnge. Die ander iſt bey der or- dinari Naven 30½. Z 4
<TEI> <text> <body> <div n="1"> <div n="2"> <p><pb facs="#f0371" n="271"/><fw place="top" type="header"><hi rendition="#aq">Architectura Navalis.</hi></fw><lb/> kan gebraucht werden. Derowegen gar nicht auß Fuͤrwitz/ ſonder vil mehr auß denen hieoben erzoͤhl-<lb/> ten Vrſachen/ aber zuvorderſt mit Gottes deß Allmaͤchtigen guten Hilff vnd Beyſtand/ ſo habe ich<lb/> mir vorgenommen ein recht groſſes/ vnd ſchon erbawtes Schiff/ welches aber allein</p><lb/> <list rend="braced"> <item>170. <hi rendition="#aq">Palmi</hi> lang<note place="right">Menſur<lb/> deß groͤſ-<lb/> ſeſten<lb/> Schiffs</note><lb/> 40. <hi rendition="#aq">Palmi</hi> weit/ vnd<lb/> 30. <hi rendition="#aq">Palmi</hi> im Bauch hoch</item> <trailer>iſt geweſen (von welchem ich die aigentliche <hi rendition="#aq">Menſur</hi> ſelbſten von<lb/> aigener Hand genommen/ neben deme/ daß mir bewuſt/ das ſolches<lb/> eines von den groͤſſeſten geweſen/ auch ſeinen Lauff gleichſam faſt in gantz <hi rendition="#aq">Europæ,</hi> vnd biß nach <hi rendition="#aq">Ale-<lb/> xandria in Ӕgypten,</hi> vilmahlen dapffer vnd ruͤhmlich vollbracht/ ſich weder ab der <hi rendition="#aq">Fortuna</hi> deß wuͤten-<lb/> den Meers/ vil weniger aber der <hi rendition="#aq">Corſaren,</hi> oder Meerraͤuber anſchnauben entſetzet/ vnd endlich gluͤck-<lb/> lich gantz vnverſehrt in ſein <hi rendition="#aq">Patriam</hi> eingeloffen) an ſeinem innern <hi rendition="#aq">corpore</hi> aber von Zimmer/ Be-<lb/> halmuſſen/ vnd Stallungen/ vollends alſo bequem zuzerichten vnd ſolcher Geſtalt zu accommodieren/<lb/> damit man zwar/ aber allein Gleichnusweiß/ ſo wol ein Anzahl Menſchen/ als auch nicht weniger aller-<lb/> ley Gethier/ auff einmahl/ in einem dergleichen Schiff/ (welches aber nur ein Schatten/ oder das ge-<lb/> ringſte <hi rendition="#aq">modell.</hi> der Arch <hi rendition="#aq">Noæ,</hi> ſovil als etwann der Menſch betrachten kan) einſtellen/ dieſelbige mit<lb/><hi rendition="#aq">Vivers,</hi> Stand/ vnd Ruh/ alſo zuverſorgen/ das ſie gleichwol auff ein geraume Zeit/ hierinnen das Le-<lb/> ben friſten/ beneben durch ſolches Mittel/ gleichſam als wie ein newe Welt/ in andere ferne Laͤnder/ ja<lb/> gar weit uͤber das Meer gefuͤhrt/ daſelbſten abgeſetzt/ die Landſchafften pflantzen/ ſich darinnen ernehren/<lb/> vnd vermehren/ auch allda nach Gottes willen ihr Leben in gutem Wolſtand enden vnd beſchlieſſen<lb/> moͤgen.</trailer> </list><lb/> <p>Wolte aber der <hi rendition="#aq">Architectus Navalis</hi> mit dem hievornen angedeuten ſchon erbawten Schiff/ noch<lb/> nit <hi rendition="#aq">contento</hi> vnd zufrieden ſein/ oder aber das woferꝛ keines hierzu taugenliches diſe <hi rendition="#aq">accommodation</hi><lb/> darauff zurichten verhanden/ vil weniger zuerkauffen feil waͤre. Wolan/ ſo erbawe er ein gantz new-<lb/> hierzu wol taugenliches Schiff oder <hi rendition="#aq">Naven,</hi> auff hernachfolgende weiß.</p><lb/> <p>Man beſehe mein/ in Anno 1629. in den Truck gegebene <hi rendition="#aq">Architectum Navalem,</hi> nehme das da-<lb/> ſelbſt fuͤrgeſtellte Kupfferblatt N<hi rendition="#aq">o</hi>: 11. fuͤr ſich/ ſo gibt erſtlich der Grundriß die aigentliche laͤnge/<lb/> breite/ vnd <hi rendition="#aq">proportion,</hi> welches aber nur ein gemeines <hi rendition="#aq">ordinari</hi> Schiff oder <hi rendition="#aq">Naven,</hi> das iſt ein Kauff-<lb/> mannsſchiff ſo mit Wahren beladen kan werden/ auff ſeinem Deckel/ oder deſſelben gar oberſten Fuß-<lb/> boden wird die <hi rendition="#aq">Menſur</hi> gefunden. Vnd eben nach ſolcher <hi rendition="#aq">proportion,</hi> aber noch vmb den halben theil<lb/> groͤſſer/ ſo ſolle diſe groſſe hernach beſchreibende <hi rendition="#aq">Naven,</hi> erbawet werden/ dergeſtallt/ ſo iſt jene in der be-<lb/> ruͤhrten <hi rendition="#aq">Architectura Navali</hi> fuͤrgeriſſene <hi rendition="#aq">ordinari Naven</hi></p><lb/> <list> <item>113. <hi rendition="#aq">Palmi</hi> lang/ jetzunder ſo muß der halbe Theil/ als da ſeind<note place="right">Beneben<lb/> an ihrer<lb/> laͤnge</note></item><lb/> <item>56½. <hi rendition="#aq">Palmi</hi> darzu addirt werden/ ſo kommen</item><lb/> <item>169½. <hi rendition="#aq">Palmi</hi> herauß/ die aber vmb beſſerer richtigkeit willen/ fuͤr 170. <hi rendition="#aq">Palmi</hi> zuſetzen ſeynd/ vnd eben<lb/> ſo lang/ das verſtehet ſich abermahlen auff dem aller oberſten Fußtritt deß Deckels (worob die Schiff-<lb/> leuth ihren Lauff haben) muß anjetzo das groſſe newe Schiff/ in ſeiner laͤnge erbawet werden. Dem-<lb/> nach nun die beſagte <hi rendition="#aq">ordinari Naven,</hi> bey ihrem erſten <hi rendition="#aq">termin,</hi> welcher daſelbſten mit ♎. bemerckt<lb/> zu ſehen</item><lb/> <item>13½. <hi rendition="#aq">Palmi</hi> breit erfunden/ ſo ſolle jetzunder auch der halbe Theil darvon/ nemblichen</item><lb/> <item>6¼. <hi rendition="#aq">Palmi</hi> darzu ſummiert/ das betraͤgt</item><lb/> <item>20¼. <hi rendition="#aq">Palmi,</hi> man laſſe es aber vmb mehrer richtigkeit willen/ nur grad 20. <hi rendition="#aq">Palmi</hi> gelten/ dann eben<lb/> ſo breit ſo ſolle die groſſe <hi rendition="#aq">Naven</hi> bey ihrem erſten <hi rendition="#aq">termin</hi> gemacht werden. Ferner ſo iſt die beruͤhrte<lb/><hi rendition="#aq">ordinari Naven,</hi> bey ihrem andern <hi rendition="#aq">termin</hi> ♉.</item><lb/> <item>20. <hi rendition="#aq">Palmi</hi> breit/ nun ſolle abermahlen der halbe Theil/ das ſeind</item><lb/> <item>10. <hi rendition="#aq">Palmi</hi> darzu addirt werden/ ſo kommen</item><lb/> <item>30. <hi rendition="#aq">Palmi</hi> herauß/ diſe breite ſolle dann hiegegenwertige <hi rendition="#aq">Naven,</hi> bey ihrem andern <hi rendition="#aq">termin</hi> auch ha-<lb/> ben. Nun iſt beſagte <hi rendition="#aq">ordinari Naven</hi> im dritten <hi rendition="#aq">termin</hi> ♊.</item><lb/> <item>18. <hi rendition="#aq">Palmi</hi> breit/ deſſelben halben Theil/ als da ſeind</item><lb/> <item>9. <hi rendition="#aq">Palmi</hi> hinzu geſetzt/ das betraͤgt</item><lb/> <item>27. <hi rendition="#aq">Palmi,</hi> eben in diſer breite ſo muß die vorhabende groſſe <hi rendition="#aq">Naven,</hi> dann auch bey ihrem dritten <hi rendition="#aq">ter-<lb/> min</hi> zubereitet werden/ vnd ſovil ſeye von der breite geredt.</item><lb/> <item>Was aber die auch <hi rendition="#aq">termin</hi>irte laͤngenen anbelangt/ ſo wird in offt angedeutem Grundriß der<lb/><hi rendition="#aq">ordinari Naven,</hi> daſelbſten ihr erſte <hi rendition="#aq">termin</hi>irte laͤnge</item><lb/> <item>30. <hi rendition="#aq">Palmi</hi> ſein/ hiezugegen den halben Theil/ nemblichen</item><lb/> <item>15. <hi rendition="#aq">Palmi</hi> darzu ſummirt/ ſo kommen</item><lb/> <item>45. <hi rendition="#aq">Palmi,</hi> das iſt bey vorhabender groſſen <hi rendition="#aq">Naven</hi> deß erſten Schiffbodens (in dem Kupfferblatt<lb/> N<hi rendition="#aq">o</hi>: 30.) nemblichen von ☉. gegen ◻. auch ihr erſte <hi rendition="#aq">termin</hi>irte laͤnge. Die ander iſt bey der <hi rendition="#aq">or-<lb/> dinari Naven</hi></item> </list><lb/> <fw place="bottom" type="sig">Z 4</fw> <fw place="bottom" type="catch">30½.</fw><lb/> </div> </div> </body> </text> </TEI> [271/0371]
Architectura Navalis.
kan gebraucht werden. Derowegen gar nicht auß Fuͤrwitz/ ſonder vil mehr auß denen hieoben erzoͤhl-
ten Vrſachen/ aber zuvorderſt mit Gottes deß Allmaͤchtigen guten Hilff vnd Beyſtand/ ſo habe ich
mir vorgenommen ein recht groſſes/ vnd ſchon erbawtes Schiff/ welches aber allein
170. Palmi lang
40. Palmi weit/ vnd
30. Palmi im Bauch hoch iſt geweſen (von welchem ich die aigentliche Menſur ſelbſten von
aigener Hand genommen/ neben deme/ daß mir bewuſt/ das ſolches
eines von den groͤſſeſten geweſen/ auch ſeinen Lauff gleichſam faſt in gantz Europæ, vnd biß nach Ale-
xandria in Ӕgypten, vilmahlen dapffer vnd ruͤhmlich vollbracht/ ſich weder ab der Fortuna deß wuͤten-
den Meers/ vil weniger aber der Corſaren, oder Meerraͤuber anſchnauben entſetzet/ vnd endlich gluͤck-
lich gantz vnverſehrt in ſein Patriam eingeloffen) an ſeinem innern corpore aber von Zimmer/ Be-
halmuſſen/ vnd Stallungen/ vollends alſo bequem zuzerichten vnd ſolcher Geſtalt zu accommodieren/
damit man zwar/ aber allein Gleichnusweiß/ ſo wol ein Anzahl Menſchen/ als auch nicht weniger aller-
ley Gethier/ auff einmahl/ in einem dergleichen Schiff/ (welches aber nur ein Schatten/ oder das ge-
ringſte modell. der Arch Noæ, ſovil als etwann der Menſch betrachten kan) einſtellen/ dieſelbige mit
Vivers, Stand/ vnd Ruh/ alſo zuverſorgen/ das ſie gleichwol auff ein geraume Zeit/ hierinnen das Le-
ben friſten/ beneben durch ſolches Mittel/ gleichſam als wie ein newe Welt/ in andere ferne Laͤnder/ ja
gar weit uͤber das Meer gefuͤhrt/ daſelbſten abgeſetzt/ die Landſchafften pflantzen/ ſich darinnen ernehren/
vnd vermehren/ auch allda nach Gottes willen ihr Leben in gutem Wolſtand enden vnd beſchlieſſen
moͤgen.
Wolte aber der Architectus Navalis mit dem hievornen angedeuten ſchon erbawten Schiff/ noch
nit contento vnd zufrieden ſein/ oder aber das woferꝛ keines hierzu taugenliches diſe accommodation
darauff zurichten verhanden/ vil weniger zuerkauffen feil waͤre. Wolan/ ſo erbawe er ein gantz new-
hierzu wol taugenliches Schiff oder Naven, auff hernachfolgende weiß.
Man beſehe mein/ in Anno 1629. in den Truck gegebene Architectum Navalem, nehme das da-
ſelbſt fuͤrgeſtellte Kupfferblatt No: 11. fuͤr ſich/ ſo gibt erſtlich der Grundriß die aigentliche laͤnge/
breite/ vnd proportion, welches aber nur ein gemeines ordinari Schiff oder Naven, das iſt ein Kauff-
mannsſchiff ſo mit Wahren beladen kan werden/ auff ſeinem Deckel/ oder deſſelben gar oberſten Fuß-
boden wird die Menſur gefunden. Vnd eben nach ſolcher proportion, aber noch vmb den halben theil
groͤſſer/ ſo ſolle diſe groſſe hernach beſchreibende Naven, erbawet werden/ dergeſtallt/ ſo iſt jene in der be-
ruͤhrten Architectura Navali fuͤrgeriſſene ordinari Naven
113. Palmi lang/ jetzunder ſo muß der halbe Theil/ als da ſeind
56½. Palmi darzu addirt werden/ ſo kommen
169½. Palmi herauß/ die aber vmb beſſerer richtigkeit willen/ fuͤr 170. Palmi zuſetzen ſeynd/ vnd eben
ſo lang/ das verſtehet ſich abermahlen auff dem aller oberſten Fußtritt deß Deckels (worob die Schiff-
leuth ihren Lauff haben) muß anjetzo das groſſe newe Schiff/ in ſeiner laͤnge erbawet werden. Dem-
nach nun die beſagte ordinari Naven, bey ihrem erſten termin, welcher daſelbſten mit ♎. bemerckt
zu ſehen
13½. Palmi breit erfunden/ ſo ſolle jetzunder auch der halbe Theil darvon/ nemblichen
6¼. Palmi darzu ſummiert/ das betraͤgt
20¼. Palmi, man laſſe es aber vmb mehrer richtigkeit willen/ nur grad 20. Palmi gelten/ dann eben
ſo breit ſo ſolle die groſſe Naven bey ihrem erſten termin gemacht werden. Ferner ſo iſt die beruͤhrte
ordinari Naven, bey ihrem andern termin ♉.
20. Palmi breit/ nun ſolle abermahlen der halbe Theil/ das ſeind
10. Palmi darzu addirt werden/ ſo kommen
30. Palmi herauß/ diſe breite ſolle dann hiegegenwertige Naven, bey ihrem andern termin auch ha-
ben. Nun iſt beſagte ordinari Naven im dritten termin ♊.
18. Palmi breit/ deſſelben halben Theil/ als da ſeind
9. Palmi hinzu geſetzt/ das betraͤgt
27. Palmi, eben in diſer breite ſo muß die vorhabende groſſe Naven, dann auch bey ihrem dritten ter-
min zubereitet werden/ vnd ſovil ſeye von der breite geredt.
Was aber die auch terminirte laͤngenen anbelangt/ ſo wird in offt angedeutem Grundriß der
ordinari Naven, daſelbſten ihr erſte terminirte laͤnge
30. Palmi ſein/ hiezugegen den halben Theil/ nemblichen
15. Palmi darzu ſummirt/ ſo kommen
45. Palmi, das iſt bey vorhabender groſſen Naven deß erſten Schiffbodens (in dem Kupfferblatt
No: 30.) nemblichen von ☉. gegen ◻. auch ihr erſte terminirte laͤnge. Die ander iſt bey der or-
dinari Naven
30½.
Z 4
Suche im WerkInformationen zum Werk
Download dieses Werks
XML (TEI P5) ·
HTML ·
Text Metadaten zum WerkTEI-Header · CMDI · Dublin Core Ansichten dieser Seite
Voyant Tools
|
URL zu diesem Werk: | https://www.deutschestextarchiv.de/furttenbach_kunstspiegel_1663 |
URL zu dieser Seite: | https://www.deutschestextarchiv.de/furttenbach_kunstspiegel_1663/371 |
Zitationshilfe: | Furttenbach, Josef: Mannhaffter Kunst-Spiegel. Augsburg, 1663, S. 271. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/furttenbach_kunstspiegel_1663/371>, abgerufen am 05.07.2024. |