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Furttenbach, Josef: Mannhaffter Kunst-Spiegel. Augsburg, 1663.

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Architectura Navalis.
kan gebraucht werden. Derowegen gar nicht auß Fürwitz/ sonder vil mehr auß denen hieoben erzöhl-
ten Vrsachen/ aber zuvorderst mit Gottes deß Allmächtigen guten Hilff vnd Beystand/ so habe ich
mir vorgenommen ein recht grosses/ vnd schon erbawtes Schiff/ welches aber allein

170. Palmi langMensur
deß grös-
sesten
Schiffs

40. Palmi weit/ vnd
30. Palmi im Bauch hoch
ist gewesen (von welchem ich die aigentliche Mensur selbsten von
aigener Hand genommen/ neben deme/ daß mir bewust/ das solches
eines von den grössesten gewesen/ auch seinen Lauff gleichsam fast in gantz Europae, vnd biß nach Ale-
xandria in Aegypten,
vilmahlen dapffer vnd rühmlich vollbracht/ sich weder ab der Fortuna deß wüten-
den Meers/ vil weniger aber der Corsaren, oder Meerräuber anschnauben entsetzet/ vnd endlich glück-
lich gantz vnversehrt in sein Patriam eingeloffen) an seinem innern corpore aber von Zimmer/ Be-
halmussen/ vnd Stallungen/ vollends also bequem zuzerichten vnd solcher Gestalt zu accommodieren/
damit man zwar/ aber allein Gleichnusweiß/ so wol ein Anzahl Menschen/ als auch nicht weniger aller-
ley Gethier/ auff einmahl/ in einem dergleichen Schiff/ (welches aber nur ein Schatten/ oder das ge-
ringste modell. der Arch Noae, sovil als etwann der Mensch betrachten kan) einstellen/ dieselbige mit
Vivers, Stand/ vnd Ruh/ also zuversorgen/ das sie gleichwol auff ein geraume Zeit/ hierinnen das Le-
ben fristen/ beneben durch solches Mittel/ gleichsam als wie ein newe Welt/ in andere ferne Länder/ ja
gar weit über das Meer geführt/ daselbsten abgesetzt/ die Landschafften pflantzen/ sich darinnen ernehren/
vnd vermehren/ auch allda nach Gottes willen ihr Leben in gutem Wolstand enden vnd beschliessen
mögen.

Wolte aber der Architectus Navalis mit dem hievornen angedeuten schon erbawten Schiff/ noch
nit contento vnd zufrieden sein/ oder aber das woferr keines hierzu taugenliches dise accommodation
darauff zurichten verhanden/ vil weniger zuerkauffen feil wäre. Wolan/ so erbawe er ein gantz new-
hierzu wol taugenliches Schiff oder Naven, auff hernachfolgende weiß.

Man besehe mein/ in Anno 1629. in den Truck gegebene Architectum Navalem, nehme das da-
selbst fürgestellte Kupfferblatt No: 11. für sich/ so gibt erstlich der Grundriß die aigentliche länge/
breite/ vnd proportion, welches aber nur ein gemeines ordinari Schiff oder Naven, das ist ein Kauff-
mannsschiff so mit Wahren beladen kan werden/ auff seinem Deckel/ oder desselben gar obersten Fuß-
boden wird die Mensur gefunden. Vnd eben nach solcher proportion, aber noch vmb den halben theil
grösser/ so solle dise grosse hernach beschreibende Naven, erbawet werden/ dergestallt/ so ist jene in der be-
rührten Architectura Navali fürgerissene ordinari Naven

113. Palmi lang/ jetzunder so muß der halbe Theil/ als da seindBeneben
an ihrer
länge
561/2. Palmi darzu addirt werden/ so kommen
1691/2. Palmi herauß/ die aber vmb besserer richtigkeit willen/ für 170. Palmi zusetzen seynd/ vnd eben
so lang/ das verstehet sich abermahlen auff dem aller obersten Fußtritt deß Deckels (worob die Schiff-
leuth ihren Lauff haben) muß anjetzo das grosse newe Schiff/ in seiner länge erbawet werden. Dem-
nach nun die besagte ordinari Naven, bey ihrem ersten termin, welcher daselbsten mit . bemerckt
zu sehen
131/2. Palmi breit erfunden/ so solle jetzunder auch der halbe Theil darvon/ nemblichen
61/4. Palmi darzu summiert/ das beträgt
201/4. Palmi, man lasse es aber vmb mehrer richtigkeit willen/ nur grad 20. Palmi gelten/ dann eben
so breit so solle die grosse Naven bey ihrem ersten termin gemacht werden. Ferner so ist die berührte
ordinari Naven, bey ihrem andern termin .
20. Palmi breit/ nun solle abermahlen der halbe Theil/ das seind
10. Palmi darzu addirt werden/ so kommen
30. Palmi herauß/ dise breite solle dann hiegegenwertige Naven, bey ihrem andern termin auch ha-
ben. Nun ist besagte ordinari Naven im dritten termin .
18. Palmi breit/ desselben halben Theil/ als da seind
9. Palmi hinzu gesetzt/ das beträgt
27. Palmi, eben in diser breite so muß die vorhabende grosse Naven, dann auch bey ihrem dritten ter-
min
zubereitet werden/ vnd sovil seye von der breite geredt.
Was aber die auch terminirte längenen anbelangt/ so wird in offt angedeutem Grundriß der
ordinari Naven, daselbsten ihr erste terminirte länge
30. Palmi sein/ hiezugegen den halben Theil/ nemblichen
15. Palmi darzu summirt/ so kommen
45. Palmi, das ist bey vorhabender grossen Naven deß ersten Schiffbodens (in dem Kupfferblatt
No: 30.) nemblichen von Sun. gegen . auch ihr erste terminirte länge. Die ander ist bey der or-
dinari Naven
301/2.
Z 4

Architectura Navalis.
kan gebraucht werden. Derowegen gar nicht auß Fuͤrwitz/ ſonder vil mehr auß denen hieoben erzoͤhl-
ten Vrſachen/ aber zuvorderſt mit Gottes deß Allmaͤchtigen guten Hilff vnd Beyſtand/ ſo habe ich
mir vorgenommen ein recht groſſes/ vnd ſchon erbawtes Schiff/ welches aber allein

170. Palmi langMenſur
deß groͤſ-
ſeſten
Schiffs

40. Palmi weit/ vnd
30. Palmi im Bauch hoch
iſt geweſen (von welchem ich die aigentliche Menſur ſelbſten von
aigener Hand genommen/ neben deme/ daß mir bewuſt/ das ſolches
eines von den groͤſſeſten geweſen/ auch ſeinen Lauff gleichſam faſt in gantz Europæ, vnd biß nach Ale-
xandria in Ӕgypten,
vilmahlen dapffer vnd ruͤhmlich vollbracht/ ſich weder ab der Fortuna deß wuͤten-
den Meers/ vil weniger aber der Corſaren, oder Meerraͤuber anſchnauben entſetzet/ vnd endlich gluͤck-
lich gantz vnverſehrt in ſein Patriam eingeloffen) an ſeinem innern corpore aber von Zimmer/ Be-
halmuſſen/ vnd Stallungen/ vollends alſo bequem zuzerichten vnd ſolcher Geſtalt zu accommodieren/
damit man zwar/ aber allein Gleichnusweiß/ ſo wol ein Anzahl Menſchen/ als auch nicht weniger aller-
ley Gethier/ auff einmahl/ in einem dergleichen Schiff/ (welches aber nur ein Schatten/ oder das ge-
ringſte modell. der Arch Noæ, ſovil als etwann der Menſch betrachten kan) einſtellen/ dieſelbige mit
Vivers, Stand/ vnd Ruh/ alſo zuverſorgen/ das ſie gleichwol auff ein geraume Zeit/ hierinnen das Le-
ben friſten/ beneben durch ſolches Mittel/ gleichſam als wie ein newe Welt/ in andere ferne Laͤnder/ ja
gar weit uͤber das Meer gefuͤhrt/ daſelbſten abgeſetzt/ die Landſchafften pflantzen/ ſich darinnen ernehren/
vnd vermehren/ auch allda nach Gottes willen ihr Leben in gutem Wolſtand enden vnd beſchlieſſen
moͤgen.

Wolte aber der Architectus Navalis mit dem hievornen angedeuten ſchon erbawten Schiff/ noch
nit contento vnd zufrieden ſein/ oder aber das woferꝛ keines hierzu taugenliches diſe accommodation
darauff zurichten verhanden/ vil weniger zuerkauffen feil waͤre. Wolan/ ſo erbawe er ein gantz new-
hierzu wol taugenliches Schiff oder Naven, auff hernachfolgende weiß.

Man beſehe mein/ in Anno 1629. in den Truck gegebene Architectum Navalem, nehme das da-
ſelbſt fuͤrgeſtellte Kupfferblatt No: 11. fuͤr ſich/ ſo gibt erſtlich der Grundriß die aigentliche laͤnge/
breite/ vnd proportion, welches aber nur ein gemeines ordinari Schiff oder Naven, das iſt ein Kauff-
mannsſchiff ſo mit Wahren beladen kan werden/ auff ſeinem Deckel/ oder deſſelben gar oberſten Fuß-
boden wird die Menſur gefunden. Vnd eben nach ſolcher proportion, aber noch vmb den halben theil
groͤſſer/ ſo ſolle diſe groſſe hernach beſchreibende Naven, erbawet werden/ dergeſtallt/ ſo iſt jene in der be-
ruͤhrten Architectura Navali fuͤrgeriſſene ordinari Naven

113. Palmi lang/ jetzunder ſo muß der halbe Theil/ als da ſeindBeneben
an ihrer
laͤnge
56½. Palmi darzu addirt werden/ ſo kommen
169½. Palmi herauß/ die aber vmb beſſerer richtigkeit willen/ fuͤr 170. Palmi zuſetzen ſeynd/ vnd eben
ſo lang/ das verſtehet ſich abermahlen auff dem aller oberſten Fußtritt deß Deckels (worob die Schiff-
leuth ihren Lauff haben) muß anjetzo das groſſe newe Schiff/ in ſeiner laͤnge erbawet werden. Dem-
nach nun die beſagte ordinari Naven, bey ihrem erſten termin, welcher daſelbſten mit ♎. bemerckt
zu ſehen
13½. Palmi breit erfunden/ ſo ſolle jetzunder auch der halbe Theil darvon/ nemblichen
6¼. Palmi darzu ſummiert/ das betraͤgt
20¼. Palmi, man laſſe es aber vmb mehrer richtigkeit willen/ nur grad 20. Palmi gelten/ dann eben
ſo breit ſo ſolle die groſſe Naven bey ihrem erſten termin gemacht werden. Ferner ſo iſt die beruͤhrte
ordinari Naven, bey ihrem andern termin ♉.
20. Palmi breit/ nun ſolle abermahlen der halbe Theil/ das ſeind
10. Palmi darzu addirt werden/ ſo kommen
30. Palmi herauß/ diſe breite ſolle dann hiegegenwertige Naven, bey ihrem andern termin auch ha-
ben. Nun iſt beſagte ordinari Naven im dritten termin ♊.
18. Palmi breit/ deſſelben halben Theil/ als da ſeind
9. Palmi hinzu geſetzt/ das betraͤgt
27. Palmi, eben in diſer breite ſo muß die vorhabende groſſe Naven, dann auch bey ihrem dritten ter-
min
zubereitet werden/ vnd ſovil ſeye von der breite geredt.
Was aber die auch terminirte laͤngenen anbelangt/ ſo wird in offt angedeutem Grundriß der
ordinari Naven, daſelbſten ihr erſte terminirte laͤnge
30. Palmi ſein/ hiezugegen den halben Theil/ nemblichen
15. Palmi darzu ſummirt/ ſo kommen
45. Palmi, das iſt bey vorhabender groſſen Naven deß erſten Schiffbodens (in dem Kupfferblatt
No: 30.) nemblichen von ☉. gegen ◻. auch ihr erſte terminirte laͤnge. Die ander iſt bey der or-
dinari Naven
30½.
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[271/0371] Architectura Navalis. kan gebraucht werden. Derowegen gar nicht auß Fuͤrwitz/ ſonder vil mehr auß denen hieoben erzoͤhl- ten Vrſachen/ aber zuvorderſt mit Gottes deß Allmaͤchtigen guten Hilff vnd Beyſtand/ ſo habe ich mir vorgenommen ein recht groſſes/ vnd ſchon erbawtes Schiff/ welches aber allein 170. Palmi lang 40. Palmi weit/ vnd 30. Palmi im Bauch hoch iſt geweſen (von welchem ich die aigentliche Menſur ſelbſten von aigener Hand genommen/ neben deme/ daß mir bewuſt/ das ſolches eines von den groͤſſeſten geweſen/ auch ſeinen Lauff gleichſam faſt in gantz Europæ, vnd biß nach Ale- xandria in Ӕgypten, vilmahlen dapffer vnd ruͤhmlich vollbracht/ ſich weder ab der Fortuna deß wuͤten- den Meers/ vil weniger aber der Corſaren, oder Meerraͤuber anſchnauben entſetzet/ vnd endlich gluͤck- lich gantz vnverſehrt in ſein Patriam eingeloffen) an ſeinem innern corpore aber von Zimmer/ Be- halmuſſen/ vnd Stallungen/ vollends alſo bequem zuzerichten vnd ſolcher Geſtalt zu accommodieren/ damit man zwar/ aber allein Gleichnusweiß/ ſo wol ein Anzahl Menſchen/ als auch nicht weniger aller- ley Gethier/ auff einmahl/ in einem dergleichen Schiff/ (welches aber nur ein Schatten/ oder das ge- ringſte modell. der Arch Noæ, ſovil als etwann der Menſch betrachten kan) einſtellen/ dieſelbige mit Vivers, Stand/ vnd Ruh/ alſo zuverſorgen/ das ſie gleichwol auff ein geraume Zeit/ hierinnen das Le- ben friſten/ beneben durch ſolches Mittel/ gleichſam als wie ein newe Welt/ in andere ferne Laͤnder/ ja gar weit uͤber das Meer gefuͤhrt/ daſelbſten abgeſetzt/ die Landſchafften pflantzen/ ſich darinnen ernehren/ vnd vermehren/ auch allda nach Gottes willen ihr Leben in gutem Wolſtand enden vnd beſchlieſſen moͤgen. Wolte aber der Architectus Navalis mit dem hievornen angedeuten ſchon erbawten Schiff/ noch nit contento vnd zufrieden ſein/ oder aber das woferꝛ keines hierzu taugenliches diſe accommodation darauff zurichten verhanden/ vil weniger zuerkauffen feil waͤre. Wolan/ ſo erbawe er ein gantz new- hierzu wol taugenliches Schiff oder Naven, auff hernachfolgende weiß. Man beſehe mein/ in Anno 1629. in den Truck gegebene Architectum Navalem, nehme das da- ſelbſt fuͤrgeſtellte Kupfferblatt No: 11. fuͤr ſich/ ſo gibt erſtlich der Grundriß die aigentliche laͤnge/ breite/ vnd proportion, welches aber nur ein gemeines ordinari Schiff oder Naven, das iſt ein Kauff- mannsſchiff ſo mit Wahren beladen kan werden/ auff ſeinem Deckel/ oder deſſelben gar oberſten Fuß- boden wird die Menſur gefunden. Vnd eben nach ſolcher proportion, aber noch vmb den halben theil groͤſſer/ ſo ſolle diſe groſſe hernach beſchreibende Naven, erbawet werden/ dergeſtallt/ ſo iſt jene in der be- ruͤhrten Architectura Navali fuͤrgeriſſene ordinari Naven 113. Palmi lang/ jetzunder ſo muß der halbe Theil/ als da ſeind 56½. Palmi darzu addirt werden/ ſo kommen 169½. Palmi herauß/ die aber vmb beſſerer richtigkeit willen/ fuͤr 170. Palmi zuſetzen ſeynd/ vnd eben ſo lang/ das verſtehet ſich abermahlen auff dem aller oberſten Fußtritt deß Deckels (worob die Schiff- leuth ihren Lauff haben) muß anjetzo das groſſe newe Schiff/ in ſeiner laͤnge erbawet werden. Dem- nach nun die beſagte ordinari Naven, bey ihrem erſten termin, welcher daſelbſten mit ♎. bemerckt zu ſehen 13½. Palmi breit erfunden/ ſo ſolle jetzunder auch der halbe Theil darvon/ nemblichen 6¼. Palmi darzu ſummiert/ das betraͤgt 20¼. Palmi, man laſſe es aber vmb mehrer richtigkeit willen/ nur grad 20. Palmi gelten/ dann eben ſo breit ſo ſolle die groſſe Naven bey ihrem erſten termin gemacht werden. Ferner ſo iſt die beruͤhrte ordinari Naven, bey ihrem andern termin ♉. 20. Palmi breit/ nun ſolle abermahlen der halbe Theil/ das ſeind 10. Palmi darzu addirt werden/ ſo kommen 30. Palmi herauß/ diſe breite ſolle dann hiegegenwertige Naven, bey ihrem andern termin auch ha- ben. Nun iſt beſagte ordinari Naven im dritten termin ♊. 18. Palmi breit/ deſſelben halben Theil/ als da ſeind 9. Palmi hinzu geſetzt/ das betraͤgt 27. Palmi, eben in diſer breite ſo muß die vorhabende groſſe Naven, dann auch bey ihrem dritten ter- min zubereitet werden/ vnd ſovil ſeye von der breite geredt. Was aber die auch terminirte laͤngenen anbelangt/ ſo wird in offt angedeutem Grundriß der ordinari Naven, daſelbſten ihr erſte terminirte laͤnge 30. Palmi ſein/ hiezugegen den halben Theil/ nemblichen 15. Palmi darzu ſummirt/ ſo kommen 45. Palmi, das iſt bey vorhabender groſſen Naven deß erſten Schiffbodens (in dem Kupfferblatt No: 30.) nemblichen von ☉. gegen ◻. auch ihr erſte terminirte laͤnge. Die ander iſt bey der or- dinari Naven 30½. Z 4

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Zitationshilfe: Furttenbach, Josef: Mannhaffter Kunst-Spiegel. Augsburg, 1663, S. 271. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/furttenbach_kunstspiegel_1663/371>, abgerufen am 24.11.2024.