Furttenbach, Josef: Mannhaffter Kunst-Spiegel. Augsburg, 1663.Architectura Civilis. Der anderMerttelSatz/ Der ander Merttel Satz/ ist also. Ein Standen voll guten Kalch/ auff ein Hauffen geworffen. Ferner Zwo dergleichen Standen voll/ deß geschwembten Sands/ auff ein andern Hauffen geschittet/ der Nach verfliessung solcher Zeit aber/ so nimbt man disen Kalch zuhanden/ hawet ihne mit der Rühr- Dachblatten trefflich wol/ vnd auff hernachfolgende Manier zugebrauchen ist. Es werden dem- Jetzunder über besagte Fugen der beyden schon gelegten Blatten/ noch ein dünnes/ etwann drey Aquadote, vnd Continouatio, der Wasserlattungen. DiscursDiscurs über die Wasser Conduten, die dritte Figur. über die Aquado- ten. Demnach in hiegegenwertigem Kupfferblatt No: 29. von den steinern mit gewölbten gespreng- Erste/ nicht an allen Orthen/ von wegen mangel deß hierzu bedürfftigen so dicken Holtzes/ in den Andern aber/ auch an vilen Orthen/ so kan man das frische Brunnen- oder Trinckwasser/ wann der Drittens/ vnd an denen Orthen/ wo es Bergig harte Felsen/ neben den tieffen Thälern hat/ führen/
Architectura Civilis. Der anderMerttelSatz/ Der ander Merttel Satz/ iſt alſo. Ein Standen voll guten Kalch/ auff ein Hauffen geworffen. Ferner Zwo dergleichen Standen voll/ deß geſchwembten Sands/ auff ein andern Hauffen geſchittet/ der Nach verflieſſung ſolcher Zeit aber/ ſo nimbt man diſen Kalch zuhanden/ hawet ihne mit der Ruͤhr- Dachblatten trefflich wol/ vnd auff hernachfolgende Manier zugebrauchen iſt. Es werden dem- Jetzunder uͤber beſagte Fugen der beyden ſchon gelegten Blatten/ noch ein duͤnnes/ etwann drey Aquadote, vnd Continouatio, der Waſſerlattungen. DiſcursDiſcurs uͤber die Waſſer Conduten, die dritte Figur. uͤber die Aquado- ten. Demnach in hiegegenwertigem Kupfferblatt No: 29. von den ſteinern mit gewoͤlbten geſpreng- Erſte/ nicht an allen Orthen/ von wegen mangel deß hierzu beduͤrfftigen ſo dicken Holtzes/ in den Andern aber/ auch an vilen Orthen/ ſo kan man das friſche Brunnen- oder Trinckwaſſer/ wann der Drittens/ vnd an denen Orthen/ wo es Bergig harte Felſen/ neben den tieffen Thaͤlern hat/ fuͤhren/
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Welche letztere jetzt beſchreibende Manier/ ſehr gut iſt<lb/> erfunden worden/ dieweilen ſie faſt nach der Italianiſchen weiß/ arten thut/ vnd hierdurch der Kalch<lb/> in ſo langer Ruh kraͤfftig vnd geſchlacht wird/ welcher Zeug dann bey allem Maurwerck/ ſowolen bey<lb/> dem zuſammen ſetzen der gebraͤndten</p><lb/> <p>Dachblatten trefflich wol/ vnd auff hernachfolgende Manier zugebrauchen iſt. 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Maſſen ich mich dann noch wol erinnere/ an vn-<lb/> derſchidlichen Orten in Italien dergleichen ſchmal-ſteinerne Bruckenwerck geſehen zuhaben/ ob welchen<lb/> das Waſſer ſo wol zum Brunnen- als auch Muͤhlwerck/ ingleichem zu den Baͤdern/ iſt gefuͤhrt worden/<lb/> worbey nun zuvermercken geweſen/ daß da man gar groſſe/ ſchier den Waſſerbaͤchlin zuvergleichende<lb/> Waſſer/ ein weiten Weeg zulaiten geſinnet war/ daß man es fuͤr das</p><lb/> <p>Erſte/ nicht an allen Orthen/ von wegen mangel deß hierzu beduͤrfftigen ſo dicken Holtzes/ in den<lb/> Deicheln/ oder aichen Rinnen zufuͤhren/ die Glegenheit gehabt. 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Architectura Civilis.
Der ander Merttel Satz/ iſt alſo.
Ein Standen voll guten Kalch/ auff ein Hauffen geworffen. Ferner
Zwo dergleichen Standen voll/ deß geſchwembten Sands/ auff ein andern Hauffen geſchittet/ der
Kalch aber ſolle jetzunder nur allein (ohne einſtrewung einiges Sands) mit Waſſer begoſſen/ ſo thut
er verkreiſen/ alsdann noch mehr Waſſer allgemaͤchlich zugegoſſen/ biß das er gleichſam wie ein Schnee-
hauffen/ zugeſpitzt/ alſo auffeinander kan geſetzt/ oder wie ein Berglin zuſammen geſchlagen werden/
hernach aber/ wenigſt vier Wochen lang/ diſen Kalch nur alſo allein ligen/ verihren/ vnd ruhen laſſen/
jedoch vnd entzwiſchen/ den andern Tag hinumb/ mit Waſſer begieſſen/ damit er nicht zu hart/ ſonder
in gebuͤrender Feuchtigkeit erhalten werde/ ſo thut er ſich gelind vnd zech uͤbereinander ligend/ erzeigen.
Wie er an-
zuruͤhren/
Nach verflieſſung ſolcher Zeit aber/ ſo nimbt man diſen Kalch zuhanden/ hawet ihne mit der Ruͤhr-
ſchauffel wie ein Ziger herab/ wirfft denſelbigen in die von Holtz zuſammen genagelte Merttelpfannen/
vnd geſellet ihne alsdann mit dem obberuͤhrten Sand/ neben ſtetigem auff- vnd abziehen der Ruͤhr-
ſchauffel/ auch ſo lang vnd vil Waſſer zugegoſſen/ biß das er ſein rechte dicke vnd zeche bekompt/ dann je
laͤnger gearbeitet/ je beſſer auch der Zeug wird. Welche letztere jetzt beſchreibende Manier/ ſehr gut iſt
erfunden worden/ dieweilen ſie faſt nach der Italianiſchen weiß/ arten thut/ vnd hierdurch der Kalch
in ſo langer Ruh kraͤfftig vnd geſchlacht wird/ welcher Zeug dann bey allem Maurwerck/ ſowolen bey
dem zuſammen ſetzen der gebraͤndten
Dachblatten trefflich wol/ vnd auff hernachfolgende Manier zugebrauchen iſt. Es werden dem-
nach die ordenliche gebraͤndte Dachblatten genommen/ ſolche gleich/ vnd wol abgekehrt/ alsdann in das
Waſſer geſtoſſen/ wol naß gemacht/ hernach an der Seiten der Blatten her/ dergleichen zaͤhen wol
præparirten Merttel/ jedoch nur gar duͤnn mit der Merttelkoͤllen angeſtrichen/ die Blatten an ihren Ort
angehengt/ an dieſelbige aber/ gleich ein andere Blatten gelegt/ diſe beede wol zuſammen geruckt damit
der angeſtrichene Merttel ſolche Klufftern der zuſammen ſetzung außfuͤlle/ das ſie einander annehmen.
Vnd gute
Blatten-
daͤcher zu
machen
ſeyen.
Jetzunder uͤber beſagte Fugen der beyden ſchon gelegten Blatten/ noch ein duͤnnes/ etwann drey
Zoll breites Merttelſtrichlin geworffen/ alsdann die dritte Blatten darauff gelegt/ nider getruckt/ ſo thut
ſich der Merttel gleicherweiß auch annemmen/ alſo forthan geprocedirt/ ſo wird man ein trefflich gutes
Blattendach bekommen/ welches hernach inwendig nicht mehr darff verworffen werden/ darbey man
auch bald ſehen mag/ wo das Regenwaſſer durchtringen wolte/ demſelben bald zubegegnen/ jedoch vnd
in verfertigung diſer Dingen/ ſo muß die Fruͤlingszeit/ etwann im Monat Aprilis genommen werden/
damit der Zeug allgemach ertruͤcknen vnd erſtarcken moͤge.
Aquadote, vnd Continouatio, der Waſſerlattungen.
Diſcurs uͤber die Waſſer Conduten, die dritte Figur.
Demnach in hiegegenwertigem Kupfferblatt No: 29. von den ſteinern mit gewoͤlbten geſpreng-
ten Boͤgen auffgemaurten Brucken iſt getractirt worden/ ſo iſt mir in wehrendem daher ſchreiben zu
Sinnen gefallen/ hiegegenwertige dritte Figur/ auch vollends beyzuſetzen/ vnd alſo hierdurch diſes Kupf-
ferblatt/ in ſeiner gebuͤrenden groͤſſe/ zu complieren. Maſſen ich mich dann noch wol erinnere/ an vn-
derſchidlichen Orten in Italien dergleichen ſchmal-ſteinerne Bruckenwerck geſehen zuhaben/ ob welchen
das Waſſer ſo wol zum Brunnen- als auch Muͤhlwerck/ ingleichem zu den Baͤdern/ iſt gefuͤhrt worden/
worbey nun zuvermercken geweſen/ daß da man gar groſſe/ ſchier den Waſſerbaͤchlin zuvergleichende
Waſſer/ ein weiten Weeg zulaiten geſinnet war/ daß man es fuͤr das
Erſte/ nicht an allen Orthen/ von wegen mangel deß hierzu beduͤrfftigen ſo dicken Holtzes/ in den
Deicheln/ oder aichen Rinnen zufuͤhren/ die Glegenheit gehabt. Am
Andern aber/ auch an vilen Orthen/ ſo kan man das friſche Brunnen- oder Trinckwaſſer/ wann der
Landboden gar niderig/ etwann lauter Moraſch/ vnd Baduloſo, wie bey Piſa in Toſcana zu ſehen iſt/
zulaiten/ mit dem graben/ ſo wol hinein legen deß ernannten Holtzwercks gar uͤbel fortkommen/ vnd ob
es ſchon gleichſam wolte erzwungen werden/ daß hernach/ wann etwas ſchadhafft/ rinnend/ oder ver-
faulen thaͤte/ man nicht wahrnemmen koͤnte/ wo/ oder an welchem Orth ein Bruch an den Deicheln ge-
ſchehen/ fuͤrnemblichen das alsdann durch ſolchen Bruch/ auch das gar ſchlimme vngeſunde moraſtige
Waſſer/ in das gute vermiſchet/ oder ſonſten uͤbelſchmeckend/ maſſen dann vor diſem in beſagter Statt
Piſa, iſt erfahren worden/ dardurch den Menſchen/ an dero Leibsgeſundheit ſchaden entſpringen wurde.
Drittens/ vnd an denen Orthen/ wo es Bergig harte Felſen/ neben den tieffen Thaͤlern hat/
ſo waͤre ja vnmuͤglich/ daſelbſten das Teichel- oder Rinnenwerck/ vnder den Boden zu legen/ ſinte-
mahlen der Vnkoſten ſolche hinein zu ſchrotten/ zu ſchwer fallen ſolte. Derowegen man auff ein
ſolchen Weg bezwungen wird/ das Waſſer auff ſteinern Brucken/ oder Aquedoten, in der hoͤhe zu-
fuͤhren/
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Zitationshilfe: | Furttenbach, Josef: Mannhaffter Kunst-Spiegel. Augsburg, 1663, S. 266. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/furttenbach_kunstspiegel_1663/366>, abgerufen am 04.03.2025. |