Furttenbach, Josef: Mannhaffter Kunst-Spiegel. Augsburg, 1663.Architectura Civilis. grosser Glantz/ gleichsam dem Tag ähnlichen/ gegen dem Saal herfür breche/ da mag nun nach derhochermelten Herren belieben/ ein Action, etwann von der Parte Orientali ein holdseeliger Lufft/ mitErstlich gegen O- rient der Lufft. röthenen vnd liebreichen Wölcklin/ darinnen allerhand Vögel vmbschwebeten/ alsdann ob ernannter Prima Scena die Orientalische Völcker/ in ihren derselben Orthen gewohnlichen Kleidern/ Item dergleichen Gebä- Tafel . durch vmbtreibung deß vndern Trimmels/ sampt den daran sitzenden Herren gegen der Meridies dergestallt wänden/ das die bey . sitzende Herren/ gegen . sehen/ da dann gar schnell Tafel/ abermahlen durch vmbtreibung deß vndern Trimmels/ sampt den daran sitzenden Herren Occident wänden/ Interim aber/ der Vmbhang von ++. gegen . plötzlich herunder fallen/ in Tafel offtgehörter massen durch vmbtreibung deß Trimmels/ sampt denen daran sitzenden Herren Septentrione wänden/ Interim der fuora oder Vmbhang von . gegen . hernnder fallen/ da Quarta Scena . ein fruchtbaren Landboden die Erden/ mit Feldgewächsen von Korn/ Bäum/Vnd gegen Saal widerumben in sein ersten Stand gebracht/ das weder von Comoedien noch dergleichen Sce- Der Profil, oder Durchschnitt zu dem Schawspilsaal. Hier wird der Durchschnitt von disem Gebäw/ nicht anderst/ als ob es von Orient, gegen Occi-Der Pro- a. gegen b. Item die Prima Scena Sun. die telaren c. e. o. beyseits anzuschawen. Bey f. der Schnurbalcken. Bey . der hindere Graben/ darhinder der Comoedianten Lauff. n. das hinderste Fenster/ darunder die vndere Nebenthür/ durch welche die Comoedianten zu dem vn- Stiegen (vermög deß Grundriß) h. h. hinauff gehn könden. Bey R. S. die höle vnder der Scenen, vnd T. die höche deß hindern Grabens/ welcher mit Brettlin belegtDarauß P. gegen Q. so wird der Trimmel im Durchschnitt gesehen/ dergestallt/ das wann etliche Männer an die vier Y 4
Architectura Civilis. groſſer Glantz/ gleichſam dem Tag aͤhnlichen/ gegen dem Saal herfuͤr breche/ da mag nun nach derhochermelten Herren belieben/ ein Action, etwann von der Parte Orientali ein holdſeeliger Lufft/ mitErſtlich gegen O- rient der Lufft. roͤthenen vnd liebreichen Woͤlcklin/ darinnen allerhand Voͤgel vmbſchwebeten/ alsdann ob ernannter Prima Scena die Orientaliſche Voͤlcker/ in ihren derſelben Orthen gewohnlichen Kleidern/ Item dergleichen Gebaͤ- Tafel ☽. durch vmbtreibung deß vndern Trimmels/ ſampt den daran ſitzenden Herren gegen der Meridies dergeſtallt waͤnden/ das die bey ☽. ſitzende Herren/ gegen ♏. ſehen/ da dann gar ſchnell Tafel/ abermahlen durch vmbtreibung deß vndern Trimmels/ ſampt den daran ſitzenden Herren Occident waͤnden/ Interim aber/ der Vmbhang von ‡. gegen ☊. ploͤtzlich herunder fallen/ in Tafel offtgehoͤrter maſſen durch vmbtreibung deß Trimmels/ ſampt denen daran ſitzenden Herren Septentrione waͤnden/ Interim der fuora oder Vmbhang von ♎. gegen ♑. hernnder fallen/ da Quarta Scena ☘. ein fruchtbaren Landboden die Erden/ mit Feldgewaͤchſen von Korn/ Baͤum/Vnd gegẽ Saal widerumben in ſein erſten Stand gebracht/ das weder von Comœdien noch dergleichen Sce- Der Profil, oder Durchſchnitt zu dem Schawſpilſaal. Hier wird der Durchſchnitt von diſem Gebaͤw/ nicht anderſt/ als ob es von Orient, gegen Occi-Der Pro- a. gegen b. Item die Prima Scena ☉. die telaren c. e. o. beyſeits anzuſchawen. Bey f. der Schnurbalcken. Bey ☿. der hindere Graben/ darhinder der Comœdianten Lauff. n. das hinderſte Fenſter/ darunder die vndere Nebenthuͤr/ durch welche die Comœdianten zu dem vn- Stiegen (vermoͤg deß Grundriß) h. h. hinauff gehn koͤnden. Bey R. S. die hoͤle vnder der Scenen, vnd T. die hoͤche deß hindern Grabens/ welcher mit Brettlin belegtDarauß P. gegen Q. ſo wird der Trimmel im Durchſchnitt geſehen/ dergeſtallt/ das wann etliche Maͤnner an die vier Y 4
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Architectura Civilis.
groſſer Glantz/ gleichſam dem Tag aͤhnlichen/ gegen dem Saal herfuͤr breche/ da mag nun nach der
hochermelten Herren belieben/ ein Action, etwann von der Parte Orientali ein holdſeeliger Lufft/ mit
roͤthenen vnd liebreichen Woͤlcklin/ darinnen allerhand Voͤgel vmbſchwebeten/ alsdann ob ernannter
Prima Scena die
Erſtlich
gegen O-
rient der
Lufft.
Orientaliſche Voͤlcker/ in ihren derſelben Orthen gewohnlichen Kleidern/ Item dergleichen Gebaͤ-
wen/ vnd Feldgewaͤchſen/ gleich von der Tafel ☽. an/ gar holdſeelig vnd liebreich geſehen vnd gehoͤrt
werden. Nach vollendeter action aber/ ſo thaͤte ſich jetzternannte Prima Scena durch auffziehung ih-
res Vmbhangs widerumben beſchlieſſen. Jetzunder vnd ſo ſanfft/ das mans kaum verſpuͤren mag/
ſo thut ſich die
Tafel ☽. durch vmbtreibung deß vndern Trimmels/ ſampt den daran ſitzenden Herren gegen der
rechten Seiten
Meridies dergeſtallt waͤnden/ das die bey ☽. ſitzende Herren/ gegen ♏. ſehen/ da dann gar ſchnell
der ander Vmbhang von ♉. gegen X. herunder faͤllt/ in welcher Secunda Scena dann/ der flammende
Berg Ethna oder Volcano mit ſeinen außfahrenden Straalen/ in denſelben gegen Mittag ligenden
warmen Laͤnder aber/ auch die Mohren in ihren Habitten/ Kleidungen/ neben derſelben Landes Art
Gethieren/ Gebaͤwen/ vnd Fruͤchtbaͤumen zuſehen/ auch gleich von ihnen die ander Comœdi kan agirt
werden. Nach vollendung derſelben/ ſo wird die Secunda Scena mit ihrem Vmbhang abermahlen
verſchloſſen. Jetzunder ſo thut ſich die
Gegẽ Me-
ridie dan
Feur.
Tafel/ abermahlen durch vmbtreibung deß vndern Trimmels/ ſampt den daran ſitzenden Herren
gegen
Occident waͤnden/ Interim aber/ der Vmbhang von ‡. gegen ☊. ploͤtzlich herunder fallen/ in
welcher tertia Scena ſich dann/ das Meer erſtlich gar gelind vnd quiete, hernach aber/ mit brauſen vnd
vngeheuren Waſſerwogen erzeiget/ da dann die weitberuͤhmte Occidentaliſche Marinari, die Nider-
Hol- vnd Seelaͤnder/ mit ihren Schiffen in diſem vngeſtuͤmmen Meer daher fahren/ darzwiſchen ſich
die Balenen oder Wallfiſch erzeigen/ alsdann ſich das Meer widerumben geſtillet. Endlichen ſo thun
zwey Schiff einander incontrieren da wird durch ſchieſſen vnd knallen ein Bataglia Navale geſehen.
Hiemit ſo thut ſich die tertia Scena auch beſchlieſſen/ vnd mit ihrem Vmbhang bedecken. Anjetzo ſo
thut ſich die
Gegen Oe-
cident das
Waſſer
Tafel offtgehoͤrter maſſen durch vmbtreibung deß Trimmels/ ſampt denen daran ſitzenden Herren
gegen
Septentrione waͤnden/ Interim der fuora oder Vmbhang von ♎. gegen ♑. hernnder fallen/ da
dann die
Quarta Scena ☘. ein fruchtbaren Landboden die Erden/ mit Feldgewaͤchſen von Korn/ Baͤum/
Waͤlder ſich præſentirt/ der Baursmann geht zu Acker/ der Gaͤrtner pflantzet die Baͤum/ der Jaͤger
helt ſein jagen/ ꝛc. vnd was alſo auff dem glatten Erdboden uͤblich iſt/ hier verrichtet wird. Die Sep-
tentrionaliſche Voͤlcker agirten in ihren gewohnlichen Habitten gleicherweiß ein Comœdi nach der ge-
genwertigen Herren wolgefallen. Endlichen ſo thut der Vmbhang ♎. gegen ♑. ſich auch beſchlieſſen/
vnd wird der
Vnd gegẽ
Septen-
trione die
Erden
Koͤnten
præſentirt
werden.
Saal widerumben in ſein erſten Stand gebracht/ das weder von Comœdien noch dergleichen Sce-
nen weiter nichts mehr geſehen wird. Nach vollendeter Mahlzeit aber/ ſo mag ein Fußthurnier/ Ge-
fecht/ oder Dantz nach der Herren belieben in diſem Saal angeſtellt werden. Bey ●. ●. moͤgen bey-
ſeits gegen dem vordern Graben beſondere Thuͤrlin gerichtet/ vnd dorthin die nothwendige Glegenheit
verordnet werden.
Der Profil, oder Durchſchnitt zu dem Schawſpilſaal.
Hier wird der Durchſchnitt von diſem Gebaͤw/ nicht anderſt/ als ob es von Orient, gegen Occi-
dent, voneinander waͤre geſchnitten worden/ geſehen/ da dann (verſtehet ſich hier gegen Orient) der
vordere Graben auch von
Der Pro-
filo oder
Durch-
ſchnitt.
a. gegen b. Item die Prima Scena ☉. die telaren c. e. o. beyſeits anzuſchawen. Bey
f. der Schnurbalcken. Bey ☿. der hindere Graben/ darhinder der Comœdianten Lauff.
n. das hinderſte Fenſter/ darunder die vndere Nebenthuͤr/ durch welche die Comœdianten zu dem vn-
dern Boden gelangen/ ſich daſelbſten bekleiden/ von dar aber durch die
Stiegen (vermoͤg deß Grundriß) h. h. hinauff gehn koͤnden. Bey
R. S. die hoͤle vnder der Scenen, vnd T. die hoͤche deß hindern Grabens/ welcher mit Brettlin belegt
wird/ damit mans eilfertig auffhoͤben/ daſelbſten etwann das Meer/ oder andere Waſſerfluͤß repræſen-
rieren koͤnde. Von
Darauß
wie es in-
wendig be-
ſchaffen zu-
erſehen iſt.
P. gegen Q. ſo wird der Trimmel im Durchſchnitt geſehen/ dergeſtallt/ das wann etliche Maͤnner an
die vier
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