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Furttenbach, Josef: Mannhaffter Kunst-Spiegel. Augsburg, 1663.

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Architectura Civilis.
So kan di-
ser Saal
auch zu den
Comaedien
gebrancht
werden.

f. gegen f. hinüber/ ist der zwerge Balcken/ in welchem die hindere Schnurramen herfür/ oder aber
auch widerumben zu ruck könden geschoben werden. Bey

. der hindere Graben/ daselbsten man nicht allein die Fürstliche Zimmer vnd Sessionen, der Zu-
sammenkunfften/ sonder allda auch in auffhöbung deß Bodens/ die Wasserströme/ sowolen das Meer/
dorthinden mag praesentirt werden. Bey

g. die hinderste Schidwand/ hinder welcher die Comoedianten ihren ohngesehenen Lauff/ oder Gang
haben. Bey

h. h. kan man über zwo Stiegen hinunder/ zum vndern Boden/ (daselbsten die Comoedianten ihre
Kleidungen an- vnd abziehen könden) gelangen/ über dieselbige bey

I. I. aber/ auff den obern Boden deß Theatri hinauff steigen/ die daroben bedürfftige Sachen da-
selbsten anzuordnen. Bey

n. n. an vnderschidlichen Orthen seind die Fenster gestellet/ wie aber ein dergleichen Comoedi Thea-
trum
mit seinen Lamppen beleuchtet/ die telari verwendet/ vnd also die actionen zu Wasser vnd Land
könden vorgenommen werden/ das alles ist hievornen bey disem Tractat/ in Beschreibung der Pro-
spectiven
vnd bey den vier Kupfferblatten No: 11. 111/2. 12. 13. gar außführlich vffgerissen worden/
dahin ich den Liebhaber diser dingen will gewisen/ vnd mich in allem vnd iedem darauff referirt ha-
ben. Dergestallt/ so were nunmehr der Schawspilsaal/ auch zu einem Comoedi Hauß gemacht/ als-
dann die Sessiones von Gestüel vnd Bänck darein gestellt/ so mögen vil hundert Personen von [].
gegen . vnd widerumben von . gegen X. sitzen/ sie samentlichen aber/ ohne einige verhinderung/
auff die ietztmahlen gegen Orient ligende Prima Scena Sun. alle darinnen geschehende Actiones mit
sonderbarer Hertz erquickung sehen/ beneben der Music so sich ob den Credentzkästen befindet/ zugehört
werden.

Wann man aber mit vorernanntem einigem Theatro di Comediae, nit ersettiget/ sonder et-
wann zu einem Fürstlichen Panquet darinnen zuhalten (entzwischen vnnd in wehrender Tractation
der Mahlzeit/ vmb die Zeit mit sonderbaren Recreationen zuzubringen) auch vnterschidliche Comoe-
dien
zu agiren gesinnet sein solte/ so könten auff ein solchen fall/ vier Theatra, vnd nemblichen
das erste gegen

Auch vier
Theatra
darein ge-
bawet.

Orient, die Lufft/ mit Sun. das ander gegen

Meridie, das Fewr/ mit . bemerckt/ das dritte gegen

Occidentis, das Wasser/ mit . signirt/ vnd das vierdte gegen

Septentrione, die Erden/ mit . bezaichnet/ auch eines wie das ander/ in aller gestallt wie hievor-
nen beim ersten Theatro Sun. schon ist gemelt worden auffgerichtet/ damit aber vilernannte 4. Theatra
nicht offen gelassen/ so mag ihr forderer theil von []. gegen . Item von . gegen X. sowolen
von . gegen ++. vnd dann von . gegen . mit ihren fuori, vmbhängen/ oder Tappezereyen
behengt/ vnd also hierdurch verdeckt werden/ das niemand nit wissen kan/ was darhinder verborgen
sein möchte. Nun seind vor angehörter massen/ die vier Theatra verdeckt/ so wurde alsdann in der
mitten deß Saals bey

Vnd zube-
gebender
Occasion
zu einem
Fürstlichen
Panquet
gebraucht

. ein rund Taffel (in der grösse/ das wol 12. Personen in ihren Sesseln daran sitzen könten/
gestellt/ iedoch dergestallt gerichtet/ das dise runde Tafel/ welche sambt den Sesseln/ auff einer wol 13.
Werckschuch im Diameter grossen runden Scheiben stehet) durch vmbtreibung (welches auff dem
vndern Boden geschihet/ daselbsten so wird der Trimmel auffgestellt) einer stangen/ mit einander gar
sanfft vnd gleichsam vnvermerckt/ herumb getriben werden/ dergestallt/ so könten wol 12. ansehnliche
Herren an diser Tafel rhüewig sitzen/ solten aber Fürstliche Personen hierinnen etwann ein Freuden-
vnd Fridenmahlzeit zuhalten vorhabens sein/ so were es genug allein die halbe Tafel (dieselbige aber
auff ein solchen fall/ einem halben Mon ehnlich außgeschwaiffet) mit 6. hoch ansehnlichen Herren der-
gestallt zu accommodiren/ das vor hinüber einiger Mensch nit zusitzen hätte/ sonder daselbsten die
Entzwi-
schen aber
die Action
folgender
gestaltvor-
genommen.
Tafel leer stehend gelassen wurde/ damit sie gestracks vnd ohne einige verhinderung gegen dem Thea-
tro
zusehen mögen/ auff ein solchen fall/ so wurden hochermelte Herren ihre Angesichter gegen dem
Eingang Jupiter. wenden/ da dann/ massen hievornen vernommen/ zur rechten/ sowolen zur lincken Sei-
ten/ zween ansehnliche Credentztisch/ (darob/ aber in den Wolcken/ die Trompetten/ Posaunen/ Heer-
paucken/ Zincken/ Instrumentisten/ Singer- vnd zugehörigen/ ihre Sitz dergestallt haben/ daß sie nicht
gesehen/ sonder allein ein lieblichen Schall/ vnder wehrender Mahlzeit/ oder zu der Zeit wann die Co-
moedien agirt,
gehört wurde) daraus zuvor angehörter massen/ die Speisen vnd Getranck zu: Sowo-
len auch von der Tafel hinweg getragen werden/ das man kaum verspüren mag woher sie kommen
oder wohin sie transferirt seyen worden. Jetzunder/ vnd also in wehrender Fürstlichen Mahlzeit/ so thäte
gar vnversehener dingen/ vnd also plötzlichen der fuora, oder der Vmbhang zwischen []. gegen . her-
under fallen vnd praesentirte sich gegen

Orient die Prima Scena Sun. mit Liechter oder vngesehenen Oellamppen dergestallt beleichtet/ das ein

grosser
Architectura Civilis.
So kan di-
ſer Saal
auch zu den
Comædien
gebrancht
werden.

f. gegen f. hinuͤber/ iſt der zwerge Balcken/ in welchem die hindere Schnurramen herfuͤr/ oder aber
auch widerumben zu ruck koͤnden geſchoben werden. Bey

☿. der hindere Graben/ daſelbſten man nicht allein die Fuͤrſtliche Zimmer vnd Seſſionen, der Zu-
ſammenkunfften/ ſonder allda auch in auffhoͤbung deß Bodens/ die Waſſerſtroͤme/ ſowolen das Meer/
dorthinden mag præſentirt werden. Bey

g. die hinderſte Schidwand/ hinder welcher die Comœdianten ihren ohngeſehenen Lauff/ oder Gang
haben. Bey

h. h. kan man uͤber zwo Stiegen hinunder/ zum vndern Boden/ (daſelbſten die Comœdianten ihre
Kleidungen an- vnd abziehen koͤnden) gelangen/ uͤber dieſelbige bey

I. I. aber/ auff den obern Boden deß Theatri hinauff ſteigen/ die daroben beduͤrfftige Sachen da-
ſelbſten anzuordnen. Bey

n. n. an vnderſchidlichen Orthen ſeind die Fenſter geſtellet/ wie aber ein dergleichen Comœdi Thea-
trum
mit ſeinen Lamppen beleuchtet/ die telari verwendet/ vnd alſo die actionen zu Waſſer vnd Land
koͤnden vorgenommen werden/ das alles iſt hievornen bey diſem Tractat/ in Beſchreibung der Pro-
ſpectiven
vnd bey den vier Kupfferblatten No: 11. 11½. 12. 13. gar außfuͤhrlich vffgeriſſen worden/
dahin ich den Liebhaber diſer dingen will gewiſen/ vnd mich in allem vnd iedem darauff referirt ha-
ben. Dergeſtallt/ ſo were nunmehr der Schawſpilſaal/ auch zu einem Comœdi Hauß gemacht/ als-
dann die Seſſiones von Geſtuͤel vnd Baͤnck darein geſtellt/ ſo moͤgen vil hundert Perſonen von [♊].
gegen ♎. vnd widerumben von ♈. gegen X. ſitzen/ ſie ſamentlichen aber/ ohne einige verhinderung/
auff die ietztmahlen gegen Orient ligende Prima Scena ☉. alle darinnen geſchehende Actiones mit
ſonderbarer Hertz erquickung ſehen/ beneben der Muſic ſo ſich ob den Credentzkaͤſten befindet/ zugehoͤrt
werden.

Wann man aber mit vorernanntem einigem Theatro di Comediæ, nit erſettiget/ ſonder et-
wann zu einem Fuͤrſtlichen Panquet darinnen zuhalten (entzwiſchen vnnd in wehrender Tractation
der Mahlzeit/ vmb die Zeit mit ſonderbaren Recreationen zuzubringen) auch vnterſchidliche Comœ-
dien
zu agiren geſinnet ſein ſolte/ ſo koͤnten auff ein ſolchen fall/ vier Theatra, vnd nemblichen
das erſte gegen

Auch vier
Theatra
darein ge-
bawet.

Orient, die Lufft/ mit ☉. das ander gegen

Meridie, das Fewr/ mit ♀. bemerckt/ das dritte gegen

Occidentis, das Waſſer/ mit ♂. ſignirt/ vnd das vierdte gegen

Septentrione, die Erden/ mit ☘. bezaichnet/ auch eines wie das ander/ in aller geſtallt wie hievor-
nen beim erſten Theatro ☉. ſchon iſt gemelt worden auffgerichtet/ damit aber vilernannte 4. Theatra
nicht offen gelaſſen/ ſo mag ihr forderer theil von [♊]. gegen ♈. Item von ♉. gegen X. ſowolen
von ☊. gegen ‡. vnd dann von ♎. gegen ♑. mit ihren fuori, vmbhaͤngen/ oder Tappezereyen
behengt/ vnd alſo hierdurch verdeckt werden/ das niemand nit wiſſen kan/ was darhinder verborgen
ſein moͤchte. Nun ſeind vor angehoͤrter maſſen/ die vier Theatra verdeckt/ ſo wurde alsdann in der
mitten deß Saals bey

Vnd zube-
gebender
Occaſion
zu einem
Fuͤrſtlichẽ
Panquet
gebraucht

☽. ein rund Taffel (in der groͤſſe/ das wol 12. Perſonen in ihren Seſſeln daran ſitzen koͤnten/
geſtellt/ iedoch dergeſtallt gerichtet/ das diſe runde Tafel/ welche ſambt den Seſſeln/ auff einer wol 13.
Werckſchuch im Diameter groſſen runden Scheiben ſtehet) durch vmbtreibung (welches auff dem
vndern Boden geſchihet/ daſelbſten ſo wird der Trimmel auffgeſtellt) einer ſtangen/ mit einander gar
ſanfft vnd gleichſam vnvermerckt/ herumb getriben werden/ dergeſtallt/ ſo koͤnten wol 12. anſehnliche
Herren an diſer Tafel rhuͤewig ſitzen/ ſolten aber Fuͤrſtliche Perſonen hierinnen etwann ein Freuden-
vnd Fridenmahlzeit zuhalten vorhabens ſein/ ſo were es genug allein die halbe Tafel (dieſelbige aber
auff ein ſolchen fall/ einem halben Mon ehnlich außgeſchwaiffet) mit 6. hoch anſehnlichen Herren der-
geſtallt zu accommodiren/ das vor hinuͤber einiger Menſch nit zuſitzen haͤtte/ ſonder daſelbſten die
Entzwi-
ſchen aber
die Action
folgender
geſtaltvoꝛ-
genom̃en.
Tafel leer ſtehend gelaſſen wurde/ damit ſie geſtracks vnd ohne einige verhinderung gegen dem Thea-
tro
zuſehen moͤgen/ auff ein ſolchen fall/ ſo wurden hochermelte Herren ihre Angeſichter gegen dem
Eingang ♃. wenden/ da dann/ maſſen hievornen vernommen/ zur rechten/ ſowolen zur lincken Sei-
ten/ zween anſehnliche Credentztiſch/ (darob/ aber in den Wolcken/ die Trompetten/ Poſaunen/ Heer-
paucken/ Zincken/ Inſtrumentiſten/ Singer- vnd zugehoͤrigen/ ihre Sitz dergeſtallt haben/ daß ſie nicht
geſehen/ ſonder allein ein lieblichen Schall/ vnder wehrender Mahlzeit/ oder zu der Zeit wann die Co-
mœdien agirt,
gehoͤrt wurde) daraus zuvor angehoͤrter maſſen/ die Speiſen vnd Getranck zu: Sowo-
len auch von der Tafel hinweg getragen werden/ das man kaum verſpuͤren mag woher ſie kommen
oder wohin ſie transferirt ſeyen worden. Jetzunder/ vnd alſo in wehrender Fuͤrſtlichen Mahlzeit/ ſo thaͤte
gar vnverſehener dingen/ vnd alſo ploͤtzlichen der fuora, oder der Vmbhang zwiſchen [♊]. gegen ♈. her-
under fallen vnd præſentirte ſich gegen

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[258/0356] Architectura Civilis. f. gegen f. hinuͤber/ iſt der zwerge Balcken/ in welchem die hindere Schnurramen herfuͤr/ oder aber auch widerumben zu ruck koͤnden geſchoben werden. Bey ☿. der hindere Graben/ daſelbſten man nicht allein die Fuͤrſtliche Zimmer vnd Seſſionen, der Zu- ſammenkunfften/ ſonder allda auch in auffhoͤbung deß Bodens/ die Waſſerſtroͤme/ ſowolen das Meer/ dorthinden mag præſentirt werden. Bey g. die hinderſte Schidwand/ hinder welcher die Comœdianten ihren ohngeſehenen Lauff/ oder Gang haben. Bey h. h. kan man uͤber zwo Stiegen hinunder/ zum vndern Boden/ (daſelbſten die Comœdianten ihre Kleidungen an- vnd abziehen koͤnden) gelangen/ uͤber dieſelbige bey I. I. aber/ auff den obern Boden deß Theatri hinauff ſteigen/ die daroben beduͤrfftige Sachen da- ſelbſten anzuordnen. Bey n. n. an vnderſchidlichen Orthen ſeind die Fenſter geſtellet/ wie aber ein dergleichen Comœdi Thea- trum mit ſeinen Lamppen beleuchtet/ die telari verwendet/ vnd alſo die actionen zu Waſſer vnd Land koͤnden vorgenommen werden/ das alles iſt hievornen bey diſem Tractat/ in Beſchreibung der Pro- ſpectiven vnd bey den vier Kupfferblatten No: 11. 11½. 12. 13. gar außfuͤhrlich vffgeriſſen worden/ dahin ich den Liebhaber diſer dingen will gewiſen/ vnd mich in allem vnd iedem darauff referirt ha- ben. Dergeſtallt/ ſo were nunmehr der Schawſpilſaal/ auch zu einem Comœdi Hauß gemacht/ als- dann die Seſſiones von Geſtuͤel vnd Baͤnck darein geſtellt/ ſo moͤgen vil hundert Perſonen von ♊. gegen ♎. vnd widerumben von ♈. gegen X. ſitzen/ ſie ſamentlichen aber/ ohne einige verhinderung/ auff die ietztmahlen gegen Orient ligende Prima Scena ☉. alle darinnen geſchehende Actiones mit ſonderbarer Hertz erquickung ſehen/ beneben der Muſic ſo ſich ob den Credentzkaͤſten befindet/ zugehoͤrt werden. Wann man aber mit vorernanntem einigem Theatro di Comediæ, nit erſettiget/ ſonder et- wann zu einem Fuͤrſtlichen Panquet darinnen zuhalten (entzwiſchen vnnd in wehrender Tractation der Mahlzeit/ vmb die Zeit mit ſonderbaren Recreationen zuzubringen) auch vnterſchidliche Comœ- dien zu agiren geſinnet ſein ſolte/ ſo koͤnten auff ein ſolchen fall/ vier Theatra, vnd nemblichen das erſte gegen Orient, die Lufft/ mit ☉. das ander gegen Meridie, das Fewr/ mit ♀. bemerckt/ das dritte gegen Occidentis, das Waſſer/ mit ♂. ſignirt/ vnd das vierdte gegen Septentrione, die Erden/ mit ☘. bezaichnet/ auch eines wie das ander/ in aller geſtallt wie hievor- nen beim erſten Theatro ☉. ſchon iſt gemelt worden auffgerichtet/ damit aber vilernannte 4. Theatra nicht offen gelaſſen/ ſo mag ihr forderer theil von ♊. gegen ♈. Item von ♉. gegen X. ſowolen von ☊. gegen ‡. vnd dann von ♎. gegen ♑. mit ihren fuori, vmbhaͤngen/ oder Tappezereyen behengt/ vnd alſo hierdurch verdeckt werden/ das niemand nit wiſſen kan/ was darhinder verborgen ſein moͤchte. Nun ſeind vor angehoͤrter maſſen/ die vier Theatra verdeckt/ ſo wurde alsdann in der mitten deß Saals bey ☽. ein rund Taffel (in der groͤſſe/ das wol 12. Perſonen in ihren Seſſeln daran ſitzen koͤnten/ geſtellt/ iedoch dergeſtallt gerichtet/ das diſe runde Tafel/ welche ſambt den Seſſeln/ auff einer wol 13. Werckſchuch im Diameter groſſen runden Scheiben ſtehet) durch vmbtreibung (welches auff dem vndern Boden geſchihet/ daſelbſten ſo wird der Trimmel auffgeſtellt) einer ſtangen/ mit einander gar ſanfft vnd gleichſam vnvermerckt/ herumb getriben werden/ dergeſtallt/ ſo koͤnten wol 12. anſehnliche Herren an diſer Tafel rhuͤewig ſitzen/ ſolten aber Fuͤrſtliche Perſonen hierinnen etwann ein Freuden- vnd Fridenmahlzeit zuhalten vorhabens ſein/ ſo were es genug allein die halbe Tafel (dieſelbige aber auff ein ſolchen fall/ einem halben Mon ehnlich außgeſchwaiffet) mit 6. hoch anſehnlichen Herren der- geſtallt zu accommodiren/ das vor hinuͤber einiger Menſch nit zuſitzen haͤtte/ ſonder daſelbſten die Tafel leer ſtehend gelaſſen wurde/ damit ſie geſtracks vnd ohne einige verhinderung gegen dem Thea- tro zuſehen moͤgen/ auff ein ſolchen fall/ ſo wurden hochermelte Herren ihre Angeſichter gegen dem Eingang ♃. wenden/ da dann/ maſſen hievornen vernommen/ zur rechten/ ſowolen zur lincken Sei- ten/ zween anſehnliche Credentztiſch/ (darob/ aber in den Wolcken/ die Trompetten/ Poſaunen/ Heer- paucken/ Zincken/ Inſtrumentiſten/ Singer- vnd zugehoͤrigen/ ihre Sitz dergeſtallt haben/ daß ſie nicht geſehen/ ſonder allein ein lieblichen Schall/ vnder wehrender Mahlzeit/ oder zu der Zeit wann die Co- mœdien agirt, gehoͤrt wurde) daraus zuvor angehoͤrter maſſen/ die Speiſen vnd Getranck zu: Sowo- len auch von der Tafel hinweg getragen werden/ das man kaum verſpuͤren mag woher ſie kommen oder wohin ſie transferirt ſeyen worden. Jetzunder/ vnd alſo in wehrender Fuͤrſtlichen Mahlzeit/ ſo thaͤte gar vnverſehener dingen/ vnd alſo ploͤtzlichen der fuora, oder der Vmbhang zwiſchen ♊. gegen ♈. her- under fallen vnd præſentirte ſich gegen Entzwi- ſchen aber die Action folgender geſtaltvoꝛ- genom̃en. Orient die Prima Scena ☉. mit Liechter oder vngeſehenen Oellamppen dergeſtallt beleichtet/ das ein groſſer

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Zitationshilfe: Furttenbach, Josef: Mannhaffter Kunst-Spiegel. Augsburg, 1663, S. 258. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/furttenbach_kunstspiegel_1663/356>, abgerufen am 24.11.2024.