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Furttenbach, Josef: Mannhaffter Kunst-Spiegel. Augsburg, 1663.

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Wasserlaitungen.

Zu noch mehrer Beständigkeit aber/ so thut man ein grosse Summa der sehr starcken/ mächtigen/
vngeformirte

Rilppen/ mittler Zeit auff dem so hochnutzlichen Mechanischen Werck/ der

Pontone genandt/ herbey führen/ dieselbige/ jedoch vnd gegen dem hohen Meer hinaußwarts/ an dem
Vnd end-
lich ein
Rilppen
Fuß/
Kasten hinab plumpffen lassen/ vnd also hierdurch ein steinern Berg/ vor den Schmettern her/ im grund
deß Meers auffwerffen/ hierdurch so wird der Kästenfuß/ gewaltig befestiget/ auch dergleichen Rilppen
nach/ vnd nach sovil hinein werffen/ biß das die vilberührte Kasten vornen an ihrer

Fronte oder Stirnen/ gantz bedeckt werden/ dergestallt das man einig Kastensholtz nicht mehr ver-
für ihne
her ge-
macht.
spüren möge.

Neben deme/ so ist auch offternannter Rilppen Anwurff deßwegen sehr hochwendig vnd nutzlich/
damit das die so grausam wütende herrauschende

Fortuna, Meerwellen/ vnd Wasserwogen/ sich daran abstossen/ zerpflatzsehen/ sich an disem Vffer/ hie-
zugegen ablämen/ ermüeden vnd schwächen/ das die Kästen hinder solchem Schirm vnmolestirt ver-
bleiben/ vnd nicht deß vmbstossens halber Noth noch Gefahr leiden dörffen. Fürnemblichen aber/ daß
sich die Corsaren Meerräuber/ noch andere Feinde/ zu disem Rilppen-Berg nicht dörffen herbey na-
hen/ dann sie deß anstossens/ vnd nit grund habens/ nicht vnbillich in grossen Sorgen stehn müssen allda
angeworffen zu werden/ oder aber vffzufahren/ welche Angst vnd Forcht dann/ die Feinde selber ab-
hellt/ nicht so nahend herbey zukommen/ alles den Innhabern zum besten gemeint/ vnd also zu ihrem
Nutzen ist angesehen worden.

Vnd eben auff hievornen erzöhlte Manier/ so wurden die hierzu dienende

60. Kästen nacheinander/ vnd nebeneinander in grader Lini/ vnd fein satt zusammen/ in das tieffe
Meer hinein gesetzt/ alsdann das jmmer denckwürdige

Wunderwerck deß newen Molo, (desselben eigentliche Abbildung dann/ in hievorstehendem Tittul-
blatt/ deß Kupfforblatts No: 1. daselbsten aber/ mit . bezeichnet/ zusehen ist) solcher Gestalt zwischen
die Laternen vnd den alten Molo auffgebawet/ damit endlichen allein/ so wol an der einen Seiten gegen
der vilernannten Laternen der Parti

Hierdurch
so ist der
Tham ver-
fertiget
worden.

Septentrionali, als auch auff der andern Seiten/ deß alten Molo, der Parte

Meridie, zwo (gleichwol aber in der weite/ das auch zwo Galeen nebeneinander einfahren können)
Einfahrten gelassen/ vnd hierdurch der so heroische grosse Genouesische Meerhafen solcher massen be-
schlossen worden/ daß man sich ins künfftig/ ob GOtt will keiner so schädlichen fortuna nicht mehr zube-
sorgen hat.

Disen verlauff nun/ als ein sonderbares/ zu vnsern Zeiten vollzogenen Wunderwerck/ (welches
noch wol den sonsten so hochberühmten alten Römern/ nachzuthun/ dörffte schwer fallen) ich dem sinn-
reichen curiosischen Wasser-Bawmeister wolmeinend zubeschreiben kein Vmbgang nehmen sollen/ zu-
gleich aber nun mehr die Wasserlaitungen (welche zuvil andern Künsten mehr/ gute Erinnerung
geben) auch hiermit beschliessen wöllen.



Von dem Feurwerck/ erstlichen vom
Büchsenpulver.
ALs man gezehlet hat/ ein tausend vnd dreyhundert
Deßgleichen achtzig Jahr/ hat man sich hoch verwundert
Wie Berchtold Schwartz ein Münch/ mit sehr kunstrei-
cher Hand
Das Büchsenpulver durch/ die Chymisch Art erfand.
Wie wunderlich war es/ als man laut hörte knallen
Die Büchsen vnd Geschütz/ darzu die Feuresballen
Bestürtzt hierüber/ in Gedancken mancher Stund/
Vermeinte dises sey ein rechter Teuffelsfund.
Ein solche Kunst/ die auß der Höllen wer entsprungen
O! wie hat man das Lob hierüber ihm gesungen/
Gewün-
Waſſerlaitungen.

Zu noch mehrer Beſtaͤndigkeit aber/ ſo thut man ein groſſe Summa der ſehr ſtarcken/ maͤchtigen/
vngeformirte

Rilppen/ mittler Zeit auff dem ſo hochnutzlichen Mechaniſchen Werck/ der

Pontone genandt/ herbey fuͤhren/ dieſelbige/ jedoch vnd gegen dem hohen Meer hinaußwarts/ an dem
Vnd end-
lich ein
Rilppen
Fuß/
Kaſten hinab plumpffen laſſen/ vnd alſo hierdurch ein ſteinern Berg/ vor den Schmettern her/ im grund
deß Meers auffwerffen/ hierdurch ſo wird der Kaͤſtenfuß/ gewaltig befeſtiget/ auch dergleichen Rilppen
nach/ vnd nach ſovil hinein werffen/ biß das die vilberuͤhrte Kaſten vornen an ihrer

Fronte oder Stirnen/ gantz bedeckt werden/ dergeſtallt das man einig Kaſtensholtz nicht mehr ver-
fuͤr ihne
her ge-
macht.
ſpuͤren moͤge.

Neben deme/ ſo iſt auch offternannter Rilppen Anwurff deßwegen ſehr hochwendig vnd nutzlich/
damit das die ſo grauſam wuͤtende herrauſchende

Fortuna, Meerwellen/ vnd Waſſerwogen/ ſich daran abſtoſſen/ zerpflatzſehen/ ſich an diſem Vffer/ hie-
zugegen ablaͤmen/ ermuͤeden vnd ſchwaͤchen/ das die Kaͤſten hinder ſolchem Schirm vnmoleſtirt ver-
bleiben/ vnd nicht deß vmbſtoſſens halber Noth noch Gefahr leiden doͤrffen. Fuͤrnemblichen aber/ daß
ſich die Corſaren Meerraͤuber/ noch andere Feinde/ zu diſem Rilppen-Berg nicht doͤrffen herbey na-
hen/ dann ſie deß anſtoſſens/ vnd nit grund habens/ nicht vnbillich in groſſen Sorgen ſtehn muͤſſen allda
angeworffen zu werden/ oder aber vffzufahren/ welche Angſt vnd Forcht dann/ die Feinde ſelber ab-
hellt/ nicht ſo nahend herbey zukommen/ alles den Innhabern zum beſten gemeint/ vnd alſo zu ihrem
Nutzen iſt angeſehen worden.

Vnd eben auff hievornen erzoͤhlte Manier/ ſo wurden die hierzu dienende

60. Kaͤſten nacheinander/ vnd nebeneinander in grader Lini/ vnd fein ſatt zuſammen/ in das tieffe
Meer hinein geſetzt/ alsdann das jmmer denckwuͤrdige

Wunderwerck deß newen Molo, (deſſelben eigentliche Abbildung dann/ in hievorſtehendem Tittul-
blatt/ deß Kupfforblatts No: 1. daſelbſten aber/ mit ☌. bezeichnet/ zuſehen iſt) ſolcher Geſtalt zwiſchen
die Laternen vnd den alten Molo auffgebawet/ damit endlichen allein/ ſo wol an der einen Seiten gegen
der vilernannten Laternen der Parti

Hierdurch
ſo iſt der
Tham veꝛ-
fertiget
worden.

Septentrionali, als auch auff der andern Seiten/ deß alten Molo, der Parte

Meridie, zwo (gleichwol aber in der weite/ das auch zwo Galeen nebeneinander einfahren koͤnnen)
Einfahrten gelaſſen/ vnd hierdurch der ſo heroiſche groſſe Genoueſiſche Meerhafen ſolcher maſſen be-
ſchloſſen worden/ daß man ſich ins kuͤnfftig/ ob GOtt will keiner ſo ſchaͤdlichen fortuna nicht mehr zube-
ſorgen hat.

Diſen verlauff nun/ als ein ſonderbares/ zu vnſern Zeiten vollzogenen Wunderwerck/ (welches
noch wol den ſonſten ſo hochberuͤhmten alten Roͤmern/ nachzuthun/ doͤrffte ſchwer fallen) ich dem ſinn-
reichen curioſiſchen Waſſer-Bawmeiſter wolmeinend zubeſchreiben kein Vmbgang nehmen ſollen/ zu-
gleich aber nun mehr die Waſſerlaitungen (welche zuvil andern Kuͤnſten mehr/ gute Erinnerung
geben) auch hiermit beſchlieſſen woͤllen.



Von dem Feurwerck/ erſtlichen vom
Buͤchſenpulver.
ALs man gezehlet hat/ ein tauſend vnd dreyhundert
Deßgleichen achtzig Jahr/ hat man ſich hoch verwundert
Wie Berchtold Schwartz ein Muͤnch/ mit ſehr kunſtrei-
cher Hand
Das Buͤchſenpulver durch/ die Chymiſch Art erfand.
Wie wunderlich war es/ als man laut hoͤrte knallen
Die Buͤchſen vnd Geſchütz/ darzu die Feuresballen
Beſtuͤrtzt hierüber/ in Gedancken mancher Stund/
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O! wie hat man das Lob hierüber ihm geſungen/
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Zitationshilfe: Furttenbach, Josef: Mannhaffter Kunst-Spiegel. Augsburg, 1663, S. 180. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/furttenbach_kunstspiegel_1663/264>, abgerufen am 03.12.2024.