Furttenbach, Josef: Mannhaffter Kunst-Spiegel. Augsburg, 1663.Grottenwerck. hinführen/ wohin mans nun gern haben will/ vnd diß ist also der aigentliche Innhalt/ vnd Verstanddeß Truckwercks. Sonsten so ist mir auch wol wissend/ das in cambio, oder an statt der vielernannten Fallen/ an Eingeriebene Fentil, vor besser gehalten werden/ wie aber dergleichen von Mettall gegossene/ vnd Beschreibung deß gantzen Stempffels X. Dieweilen nun auß Erfahrenheit/ man den aigentlichen Form/ wie dann ein gantzer Stempffel/ K. biß in M. hinauff/ so ist der Stempffel in allem 81/4. Werckschuch/ jeden derselben zu 12. Zoll ge- . die messene Blatten/ oder messene Scheiben. Bey L. aber die höhe deß auffeinander gesetzten Solleders/ gesehen. Von K. wird gegen V. zum ersten termin 25. Zoll gesetzt. Von dahr in W. zum andern termin 29. Zoll gestellt. Von dannen biß gegen H. zum Anfang der rundung nach M. biß in Q. geht die eyserne Stangen herunder/ durch welche der Nagel gesteckt/ vnd bey S. mit einem Müetterlin gar satt angezogen wird/ in der rundung H. steckt ein Wellen von der Kurben/ (welche Wellen dann/ den Stempffel überfich lupffet) ob y. die messene Kappen/ welche Stuck nun sammentlichen durch die Schrauffen/ oder Müetterlin G. also zusammen gezogen werden/ daß sie beständig hier verbleiben/ gleichwol aber/ vnd wann die Beschreibung deß Auffzugs der Kurben/ sampt dem bedürfftigen Wasserbächlin. Damit nun vorernanntes vierfach vnd grosse von Messing gegossene Truckwerck/ seinen gewalt- Wasserbächlin (desselben vorderste Mundungsrinnen 26. Zoll breit/ vnd 24. Zoll hoch seyn solle/ vermögt
Grottenwerck. hinfuͤhren/ wohin mans nun gern haben will/ vnd diß iſt alſo der aigentliche Innhalt/ vnd Verſtanddeß Truckwercks. Sonſten ſo iſt mir auch wol wiſſend/ das in cambio, oder an ſtatt der vielernannten Fallen/ an Eingeriebene Fentil, vor beſſer gehalten werden/ wie aber dergleichen von Mettall gegoſſene/ vnd Beſchreibung deß gantzen Stempffels X. Dieweilen nun auß Erfahrenheit/ man den aigentlichen Form/ wie dann ein gantzer Stempffel/ K. biß in M. hinauff/ ſo iſt der Stempffel in allem 8¼. Werckſchuch/ jeden derſelben zu 12. Zoll ge- ☊. die meſſene Blatten/ oder meſſene Scheiben. Bey L. aber die hoͤhe deß auffeinander geſetzten Solleders/ geſehen. Von K. wird gegen V. zum erſten termin 25. Zoll geſetzt. Von dahr in W. zum andern termin 29. Zoll geſtellt. Von dannen biß gegen H. zum Anfang der rundung nach M. biß in Q. geht die eyſerne Stangen herunder/ durch welche der Nagel geſteckt/ vnd bey S. mit einem Muͤetterlin gar ſatt angezogen wird/ in der rundung H. ſteckt ein Wellen von der Kurben/ (welche Wellen dann/ den Stempffel uͤberfich lupffet) ob y. die meſſene Kappen/ welche Stuck nun ſammentlichen durch die Schrauffen/ oder Muͤetterlin G. alſo zuſammen gezogen werden/ daß ſie beſtaͤndig hier verbleiben/ gleichwol aber/ vnd wann die Beſchreibung deß Auffzugs der Kurben/ ſampt dem beduͤrfftigen Waſſerbaͤchlin. Damit nun vorernanntes vierfach vnd groſſe von Meſſing gegoſſene Truckwerck/ ſeinen gewalt- Waſſerbaͤchlin (deſſelben vorderſte Mundungsrinnen 26. Zoll breit/ vnd 24. Zoll hoch ſeyn ſolle/ vermoͤgt
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hinfuͤhren/ wohin mans nun gern haben will/ vnd diß iſt alſo der aigentliche Innhalt/ vnd Verſtand
deß Truckwercks.
Sonſten ſo iſt mir auch wol wiſſend/ das in cambio, oder an ſtatt der vielernannten Fallen/ an
vilen Orthen die
Eingeriebene Fentil, vor beſſer gehalten werden/ wie aber dergleichen von Mettall gegoſſene/ vnd
gar fleiſſig eingeriebene fentil, geformiert vnd qualificiert ſeyn muͤſſen/ das alles wird bald hernach/
in diſem Buch/ bey der Waſſerlaitung/ in dem Kupfferblatt No: 21. daſelbſten in der vierdten Figur/
in auffreiſſung deß Morſers (da dann allda von ♍. biß in ☌. das vndere/ von D. gegen E. aber das
obere eingeriebene fentil, mit ihren aigentlichen Proportionen ſeynd vorgeſtellet worden. Wolte
mans nun zu groͤſſern Wercken gebrauchen/ ſo moͤgen ſie auch ergroͤſſert ſeyn) bey der Fewrſpritzen/
fuͤrgebildet/ wie deme aber allem ſo findet man in der taͤglichen Erfahrung/ das vorernannte Fallen/
beſtaͤndiger in den groſſen Wercken/ dann nicht die eingeriebene fentil, ſeynd erfunden worden. Aver-
timento, wann obernanntes vierfache Truckwerck juſt vmb vier mahl groͤſſer/ dann diſer Durchſchnitt/
gemacht/ ſo wird es im groſſen Werck ſelbſten/ die rechte groͤſſe bekommen.
Beſchreibung deß gantzen Stempffels X.
Dieweilen nun auß Erfahrenheit/ man den aigentlichen Form/ wie dann ein gantzer Stempffel/
zu vorernanntem groſſen Truckwerck geformiert ſeyn muͤſſe/ erlernet hat/ damit er das ſo maͤchtige zie-
hen/ vnd continuirliches arbeiten erdulden moͤge/ ſo habe ich fuͤr nothwendig zuſeyn erachtet/ denſelbigen/
vnd wie er beyſeits anzuſchawen ſeye/ hiemit vorzureiſſen/ dann von
K. biß in M. hinauff/ ſo iſt der Stempffel in allem 8¼. Werckſchuch/ jeden derſelben zu 12. Zoll ge-
rechnet/ thun 99. Zoll/ lang/ bey K. wird der mittlern Hauptſchrauffen-Kopff. Bey
☊. die meſſene Blatten/ oder meſſene Scheiben. Bey
L. aber die hoͤhe deß auffeinander geſetzten Solleders/ geſehen. Von
K. wird gegen V. zum erſten termin 25. Zoll geſetzt. Von dahr in
W. zum andern termin 29. Zoll geſtellt. Von dannen biß gegen H. zum Anfang der rundung nach
33. Zoll/ vnd endlich 12. Zoll/ biß gar hinauff/ verordnet/ wie dick vnd breit nun der Stempffel bey je-
dem termin zuſeyn hat/ das geben die darbeyſtehende Ziffern zuerkennen/ von
M. biß in Q. geht die eyſerne Stangen herunder/ durch welche der Nagel geſteckt/ vnd bey
S. mit einem Muͤetterlin gar ſatt angezogen wird/ in der rundung
H. ſteckt ein Wellen von der Kurben/ (welche Wellen dann/ den Stempffel uͤberfich lupffet) ob
derſelbigen aber/ bey I. der hoͤltzerne Sattel/ ob ihme bey
y. die meſſene Kappen/ welche Stuck nun ſammentlichen durch die Schrauffen/ oder Muͤetterlin
G. alſo zuſammen gezogen werden/ daß ſie beſtaͤndig hier verbleiben/ gleichwol aber/ vnd wann die
hoͤltzerne Saͤttel durch das ſtrenge laborieren außgenutzet werden/ daß man in abnehmung deß Muͤet.
terlins G. die Kappen y. herab nehmen/ den hoͤltzern Sattel I. erhoͤben/ vnd ein newen hinein legen/
alsdann widerumben zuſchrauffen moͤge. Weilen nun hiegegenwertiger Abriß X. den gantzen Stempf-
fel ſo klaͤrlich vor Augen ſtellet/ daß vnnoͤthig ſeyn will/ hiervon ein mehrers zuſchreiben/ dann allein
zuerinnern/ daß man die rundung H. oder vil mehr die Wellen/ an der Kurben/ ſtaͤtigs mit Schwei-
nem-Schmaltz einſchmieren muß/ damit es gern vmbgange/ vnd nicht etwann durch allzu groſſen
zwang/ eintweder die Wellen an der Kurben/ (ſonderlichen wann ſie von Mettall nach der alten Ma-
nier gegoſſen ſeynd/ die man aber jetziger Zeit nicht mehr haben oder leiden will/ ſonder von lauter gutem
zehen Eyſen ſchmiden laͤſt/ ſo iſt man deß wol zuhaltens deſto beſſer verſichert) abſchnoͤllt/ oder aber die
Kappen zerbuͤrſt/ dannenhero der Brunnenmeiſter groſſen Fleiß anwenden muß/ Schaden zuverhuͤ-
ten. Wie dann hierinnen/ der wolgeuͤbte/ vnd vil Jahr experimentierte/ Meiſter Hanß Georg Kach-
ler/ bey Loͤbl: deß Heyl. Reichsſtatt Vlm/ wolbeſtellter Brunnenmeiſter/ die ihme vndergebene groſſe
Truckwerck/ genugſam zuverwalten weiſt.
Beſchreibung deß Auffzugs der Kurben/ ſampt dem
beduͤrfftigen Waſſerbaͤchlin.
Damit nun vorernanntes vierfach vnd groſſe von Meſſing gegoſſene Truckwerck/ ſeinen gewalt-
ſamen Gang vnd Lauff vollbringen moͤge/ ſo thut es die hoͤchſte Nothdurfft erfordern/ woferꝛ man
anderſt ein
Waſſerbaͤchlin (deſſelben vorderſte Mundungsrinnen 26. Zoll breit/ vnd 24. Zoll hoch ſeyn ſolle/
damit das dardurchlauffende Waſſer an ſeinen Kraͤfften/ ein/ von 18. Werckſchuch im Diameter hoches/
mit 40. Schauffeln eingetheiltes/ vnd 4⅓. Schuch im gefaͤll habendes Schauffelrad/ vmbzutreiben
vermoͤgt
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