Furttenbach, Josef: Mannhaffter Kunst-Spiegel. Augsburg, 1663.Prospectiva. Hand bringen/ ohne verhinderung männiglichen. Was nun die stellung der Oellampen anbelangt/so müssen dieselbige zuvorderst/ je 3. Schuch weit/ die eine von der andern/ auff den Boden zwischen . biß in Sun. hinüber gesetzt/ aber mit dem 3/4. Schuch hohen vordern Brett/ (wie im dritten Durchschnitt zusehen ist) also bedeckt seyn/ das die Zuseher einiges Liecht nicht/ sonder allein den von ihme gebenden Schein/ sehen können. Ferner vnd hinder den beeden Seitenwänden von . vnd .Vnd 50. Oellampen zubeleuch- ten erfor- deren thut. sowohlen zwischen Sun. vnd . je 2. Schuch hoch/ eine über die ander/ biß an den Himmel hinauff/ in ihre eyserne Ring (hinder welche aber/ geschlagen Flendergold genagelt wird/ damit der vom Liecht darein fallende Glantz herrlich schimmern möge) eingehenckt/ die überige Lampen aber/ sollen zwischen die Wolcken hinein/ (damit je ein Wolcken den andern beleuchte/ so wird alsdann ein solcher holdsee- liger Glantz/ nicht anderst/ als gleichsam wie der helle Tag/ auff die Scena herunder fallen) ingleichem auch in den hindern Graben auffgemacht werden/ hierzu man 50. jede von 1/4. Pfund/ mit Baumöl angiessende Lampen/ gar wol vnderbringen kan. Sintemahlen an diser so wol angeordneten Beleuch- tung sehr vil gelegen ist/ dannenherd der verständige Architectus Civilis, hierinnen sein sinnreichen holdseeligen Geist selber wird elaborieren lassen/ auch zweiffels frey/ auß jetztangehörtem im Werck selb- sten practicierten Discurß/ sovil gefasset haben/ dise Scenam mit wolgefallen der Zuseher/ vorzustellen/ thue also hiemit sovil das Theatrum di Comoedi vnd den ersten Grundriß betrifft/ enden. Der ander Grundriß/ das Kupfferblatt No: 111/2.Die ander Verwand- lung/ das Kupffer- blatt No: 111/2. Die Secunda Scena, oder die ander Ver- wandlung. Wann man nun hinder der Scena, mit einem Glöcklin das Zeichen der Verwandlung gibt/ so Secunda Scena, gantz klärlich zuersehen/ jetzt (das zwar hiezugegen die Scena sampt dem vordern Jetzunder/ vnd bey gegenwertiger andern Scena, so hat sich die zu erst gesehene stellung der Häu- Lustgarten verwandelt/ massen dann in disem andern Grundriß bey der Secunda Scena zusehen/ dasPraesen- Was nun von disem ersten paar telari ist getractiert worden/ das solle auch also von dem an- dern paar
Proſpectiva. Hand bringen/ ohne verhinderung maͤnniglichen. Was nun die ſtellung der Oellampen anbelangt/ſo muͤſſen dieſelbige zuvorderſt/ je 3. Schuch weit/ die eine von der andern/ auff den Boden zwiſchen ☌. biß in ☉. hinuͤber geſetzt/ aber mit dem ¾. Schuch hohen vordern Brett/ (wie im dritten Durchſchnitt zuſehen iſt) alſo bedeckt ſeyn/ das die Zuſeher einiges Liecht nicht/ ſonder allein den von ihme gebenden Schein/ ſehen koͤnnen. Ferner vnd hinder den beeden Seitenwaͤnden von ☍. vnd ☌.Vnd 50. Oellampẽ zubeleuch- ten erfor- deren thut. ſowohlen zwiſchen ☉. vnd ☽. je 2. Schuch hoch/ eine uͤber die ander/ biß an den Himmel hinauff/ in ihre eyſerne Ring (hinder welche aber/ geſchlagen Flendergold genagelt wird/ damit der vom Liecht darein fallende Glantz herrlich ſchimmern moͤge) eingehenckt/ die uͤberige Lampen aber/ ſollen zwiſchen die Wolcken hinein/ (damit je ein Wolcken den andern beleuchte/ ſo wird alsdann ein ſolcher holdſee- liger Glantz/ nicht anderſt/ als gleichſam wie der helle Tag/ auff die Scena herunder fallen) ingleichem auch in den hindern Graben auffgemacht werden/ hierzu man 50. jede von ¼. Pfund/ mit Baumoͤl angieſſende Lampen/ gar wol vnderbringen kan. Sintemahlen an diſer ſo wol angeordneten Beleuch- tung ſehr vil gelegen iſt/ dannenherd der verſtaͤndige Architectus Civilis, hierinnen ſein ſinnreichen holdſeeligen Geiſt ſelber wird elaborieren laſſen/ auch zweiffels frey/ auß jetztangehoͤrtem im Werck ſelb- ſten practicierten Diſcurß/ ſovil gefaſſet haben/ diſe Scenam mit wolgefallen der Zuſeher/ vorzuſtellen/ thue alſo hiemit ſovil das Theatrum di Comœdi vnd den erſten Grundriß betrifft/ enden. Der ander Grundriß/ das Kupfferblatt No: 11½.Die ander Verwand- lung/ das Kupffer- blatt No: 11½. Die Secunda Scena, oder die ander Ver- wandlung. Wann man nun hinder der Scena, mit einem Gloͤcklin das Zeichen der Verwandlung gibt/ ſo Secunda Scena, gantz klaͤrlich zuerſehen/ jetzt (das zwar hiezugegen die Scena ſampt dem vordern Jetzunder/ vnd bey gegenwertiger andern Scena, ſo hat ſich die zu erſt geſehene ſtellung der Haͤu- Luſtgarten verwandelt/ maſſen dann in diſem andern Grundriß bey der Secunda Scena zuſehen/ dasPræſen- Was nun von diſem erſten paar telari iſt getractiert worden/ das ſolle auch alſo von dem an- dern paar
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Proſpectiva.
Hand bringen/ ohne verhinderung maͤnniglichen. Was nun die ſtellung der Oellampen anbelangt/
ſo muͤſſen dieſelbige zuvorderſt/ je 3. Schuch weit/ die eine von der andern/ auff den Boden zwiſchen
☌. biß in ☉. hinuͤber geſetzt/ aber mit dem ¾. Schuch hohen vordern Brett/ (wie im dritten
Durchſchnitt zuſehen iſt) alſo bedeckt ſeyn/ das die Zuſeher einiges Liecht nicht/ ſonder allein den von
ihme gebenden Schein/ ſehen koͤnnen. Ferner vnd hinder den beeden Seitenwaͤnden von ☍. vnd ☌.
ſowohlen zwiſchen ☉. vnd ☽. je 2. Schuch hoch/ eine uͤber die ander/ biß an den Himmel hinauff/ in
ihre eyſerne Ring (hinder welche aber/ geſchlagen Flendergold genagelt wird/ damit der vom Liecht
darein fallende Glantz herrlich ſchimmern moͤge) eingehenckt/ die uͤberige Lampen aber/ ſollen zwiſchen
die Wolcken hinein/ (damit je ein Wolcken den andern beleuchte/ ſo wird alsdann ein ſolcher holdſee-
liger Glantz/ nicht anderſt/ als gleichſam wie der helle Tag/ auff die Scena herunder fallen) ingleichem
auch in den hindern Graben auffgemacht werden/ hierzu man 50. jede von ¼. Pfund/ mit Baumoͤl
angieſſende Lampen/ gar wol vnderbringen kan. Sintemahlen an diſer ſo wol angeordneten Beleuch-
tung ſehr vil gelegen iſt/ dannenherd der verſtaͤndige Architectus Civilis, hierinnen ſein ſinnreichen
holdſeeligen Geiſt ſelber wird elaborieren laſſen/ auch zweiffels frey/ auß jetztangehoͤrtem im Werck ſelb-
ſten practicierten Diſcurß/ ſovil gefaſſet haben/ diſe Scenam mit wolgefallen der Zuſeher/ vorzuſtellen/
thue alſo hiemit ſovil das Theatrum di Comœdi vnd den erſten Grundriß betrifft/ enden.
Vnd 50.
Oellampẽ
zubeleuch-
ten erfor-
deren thut.
Der ander Grundriß/ das Kupfferblatt No: 11½.
Die Secunda Scena, oder die ander Ver-
wandlung.
Wann man nun hinder der Scena, mit einem Gloͤcklin das Zeichen der Verwandlung gibt/ ſo
muß zuvor hinder jedem paar telari, nemblichen zwiſchen ♂. vnd ♐. ein Mann vffwartend/ daſelb-
ſten ſtehn/ beneben die im Haupt deß telaro, bey 2. vnd 2. eingeſchnittene zwo Handhoͤbinen/ die eine
mit der lincken/ (ſo es zwiſchen ♂. gegen ☊. hat) die ander aber mit der rechten Hand/ (diſe wird
zwiſchen ♐. gegen B. gefunden) ergriffen/ ſolche beede zugleich aller eilfertigeſt fuͤr ſich ſchieben/ ſo
thun alsdann ernannte beyde Eck ♂. vnd ♐. fleiſſig zuſamen kommen/ maſſen dann in gegenwertiger
Secunda Scena, das beſagte beede Eck ♂. vnd ♐. auff ein andere Manier/ vnd gleichſam wie ein ob-
tuſer Winckelhacken ſich ſchlieſſen/ auch hierdurch die andere Verwandlung præſentieren. Eben auff
diſe weiß/ vnd bey noch vnverruckter Prima Scena, ſo muß zwiſchen jedem paar telari, ſowohlen hinder
dem gar vorderſten telaro D. ein Mann/ wie nicht weniger auch bey ♀. ein Menſch ſtehn/ damit es
die hindere Schnurrwand/ bey ♀. an ihrem daſelbſt habendem ſtarcken ledern Riemen ergreiffen/
vnd ſolche gegen ‡. zuruck ziehen koͤnde. Eben auff diſe Manier/ es dann zur lincken Seiten/ der
Secundæ Scenæ, zubeſtellen iſt/ deßwegen in allem 8. Menſchen hinder den vilernannten telaren, wie
auch bey den beeden hindern Schnurramen vffzuwarten haben/ damit/ vnd wann das Zeichen deß
Gloͤcklins gegeben wird/ ſie alle zugleich/ in einem nun/ vnd Augenblick/ (ja ſo geſchwind/ das die Zu-
ſeher in ſolcher ſo eylfertigen Verwaͤndung beſtuͤrtzt werden/ auch kaum wiſſen moͤgen/ wie ihnen ge-
ſchihet/ dannenhero ſie gleichſam verzucktes Sinnes da ſitzen/ welche transmutation dann/ deß Men-
ſchen Geiſt ſonderbare Erquickung bringet) jedes an ſeinen Orth ſchieben vnd ziehen/ darmit ſo iſt nun/
maſſen dann bey gegenwertigem andern Grundriß/ der
Darzu 8.
Menſchen
heiffen
müſſen.
Secunda Scena, gantz klaͤrlich zuerſehen/ jetzt (das zwar hiezugegen die Scena ſampt dem vordern
Graben/ ſowohlen auch die Seſſiones, als die Fenſter ♒. ♒. ♎. ♎. wie auch der hindere Nutten-
balcken von ‡. gegen S. widerumben wie am erſten delinirt, aber der hindere Graben ſampt der
Kleiderkammer vnnoͤthig geweſen/ noch einmahl auffzureiſſen) alles/ vnd ſovil das Hauptgebaͤw an-
belangt fuͤrgeſtellt/ vnd alſo hinuͤber getragen worden.
Jetzunder/ vnd bey gegenwertiger andern Scena, ſo hat ſich die zu erſt geſehene ſtellung der Haͤu-
ſergebaͤw/ bey verwaͤndung deß erſten Actus, ploͤtzlich in ein
Luſtgarten verwandelt/ maſſen dann in diſem andern Grundriß bey der Secunda Scena zuſehen/ das
die erſte Seiten deß telaro von ♊. gegen ☊. wie auch die erſte Seiten von △. gegen B. verſetzt iſt
worden/ ſolcher geſtallt/ das ernannte zwo erſte Seiten/ worob das Haͤuſergebaͤw gemahlt iſt/ anjetzo
ſich vmbgewaͤndet/ vnd hinder die Scena hinein ſich begeben haben/ deßwegen mans bey den Seſſionen
nicht mehr/ ſonder jetzunder die zwo andere von ♊. gegen ♂. Item von △. gegen ♐. worauff das
Gartenwerck gemahlt iſt/ geſehen wird/ ſintemahlen die zwey Eck ♐. vnd ♂. vorwarts zuſamen
ſtoſſen/ welche doch bey der erſten Scena hinderwarts geſtanden/ auch gar weit voneinander ſepariert
geweſen ſeynd.
Præſen-
tiert ein
Luſtgaꝛten.
Was nun von diſem erſten paar telari iſt getractiert worden/ das ſolle auch alſo von dem an-
dern paar
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Zitationshilfe: | Furttenbach, Josef: Mannhaffter Kunst-Spiegel. Augsburg, 1663, S. 119. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/furttenbach_kunstspiegel_1663/171>, abgerufen am 04.03.2025. |